آزمایش خون یکی از رایج ترین آزمایشات بالینی برای بررسی وضعیت سلامت بدن و بیماری ها است. آزمایش CBC تنها یکی از آزمایش های خون بوده و علاوه بر آن تست های زیاد دیگری نیز وجود دارند که سایر اجزای موجود در خون را اندازه گیری می کنند. آزمایش bun و cr و یا آزمایش esr و crp از جمله این آزمایش ها هستند. در این مقاله به طور کامل با تفسیر آزمایش خون و خواندن جواب آزمایش خون آشنا خواهید شد. در پایان می توانید سوالات خود را مطرح کنید تا پزشکان ما در سریع ترین زمان ممکن جواب شما را بدهند.

آزمایش cbc چیست

آزمایش cbc یا شمارش کامل خون یک تست آزمایشگاهی خونی است که برای ارزیابی سلامت کلی فرد می باشد. با این حال، نباید از یاد برد که این آزمایش هیچ وقت چیزی را با قطعیت نشان نمی دهد و باید توسط پزشک متخصص جواب این آزمایش تفسیر شده و همراه با شواهد و آزمایش های دیگر بررسی گردد.

آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد

به وسیله این آزمایش می توان طیف گسترده ای از بیماری ها، مثل انواع کم خونی ها، عفونت و لوسمی یا همان سرطان خون را تشخیص داد. برای این که پزشک متوجه شود آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد به بالا یا پایین بودن اعداد از طیف نرمال آن ها در یک آزمایش کامل خون نگاه می کند. این تست عناصر سلولی را در خون بررسی می کند که شامل گلبول قرمز و سفید مختلف و پلاکت ها است. در ادامه لیستی از علائم اختصاری آزمایش خون را می بینید که برای خواندن این که آزمایش cbc چه بیماریهایی را نشان میدهد دانستن آن ها ضروری است.

اگر پزشکتان به شما گفت که مشکلی وجود ندارد ولی اعداد متفاوتی را در تست خود در مقایسه با رنج های زیر دیدید، نگران نباشید. برخی آزمایشگاه ها تست ها را به نوعی متفاوت انجام می دهند.


MCV در آزمایش خون (متوسط حجم گلبولی)

MCV حجم متوسط گلبول های قرمز را اندازه می گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت افزایش یا کاهش اندازه گلبول های قرمز خون را نشان می دهد. اعداد خارج از رنج می توانند نشانه ای از آنمی یا سندرم خستگی باشد ولی اگر 80 -100 فمتولیتر بود مشکل خاصی نیست.


MCH در آزمایش خون (متوسط هموگلوبین گلبولی)

این تست به میانگین مقدار هموگلوبین در گلبول قرمز معمول فرد مربوط است. MCH معادل 27-32 پیکوگرم، مقدار نرمال نشان داده شده در این آزمایش است.


MCHC در آزمایش خون (متوسط غلظت هموگلوبین هر گلبول قرمز)

غلظت میانگین هموگلوبین در مقدار مخصوصی از گلبول های قرمز با این تست معلوم می شود. هدف از انجام این آزمایش و آزمایش قبلی تشخیص آنمی ها و یا سوءتغذیه هاست. 28٪-36٪ درصد معمول این کمیت است.

ALT در آزمایش خون

ALT در آزمایش کبد چرب شامل سطح آنزیم کبدی آلانین آمینوترنسفراز می شود. در شخص سالم رنج آنIU/L 8-37 است و هر گونه افزایش در مقدار آن می تواند منجر به آسیب کبدی شود.

افزایش سطوح آنزیم های کبدی به کمک اندازه گیری توسط آزمایشات روتین خونی صورت می گیرد. در اغلب موارد آنزیم های کبدی تنها به طور موقتی و به میزان بسیار اندک افزایش می یابند. همچنین در بیشتر مواقع افزایش آنزیم های کبدی نشانه ای مبنی بر بیماری های جدی و مزمن کبدی نخواهند بود. با این حال ریشه یابی و برطرف سازی علت زمینه ای اجباریست.

ALK یا آلکالین فسفاتاز در آزمایش

این آنزیم هم در کبد و هم در استخوان ها فعالیت دارد، بنابراین بالا رفتن مقدار این آنزیم با بیماری های کبدی یا استخوانی ارتباط دارد. رنج نرمال برای این آنزیم 44-147 IU/L است.

AST در آزمایش خون (آسپارات آمینوترنسفراز)

این آنزیم در قلب و بافت کبدی یافت می شود، بنابراین بالا رفتن مقادیر آن می تواند سبب بروز مشکلاتی در یکی از این نواحی یا هر دو شود. رنج نرمال AST در آزمایش کبد در تست خون 10-34 IU/L است.

Bilirubin یا بیلی روبین در آزمایش خون

این تست اطلاعاتی از عملکرد کبد و کلیه در اختیار ما قرار می دهد؛ مشکلاتی در مجاری صفراوی و یا کم خونی. رنج نرمال این ماده 0.1-1.9 mg/dL است.

HDL، LDL، VLDL و TG در آزمایش خون چربی علائم اختصاری چه چیزهایی هستند

کلسترول LDL در آزمایش

این نوع از کلسترول را با نام کلسترول بد می شناسیم؛ چون می تواند در دیواره ی شریان ها انباشته شده و موجب بیماری های قلبی و دیگر مشکلات جدی برای سلامتی گردد. این انسدادهای کلسترولی همچنین می توانند از دیواره ی شریان ها جدا شده و لخته های خونی به وجود بیاورند.

سطح بهینه ی این کلسترول زیر 100 میلی گرم بر دسی لیتر(mg/dL) از خون می باشد. بین 100-129 هم نرمال تلقی می شود. مرز بالا بودن آن در خون بین 130-159 می باشد، 160-189 بالا در نظر گرفته می شود و 190 به بالا بسیار خطرناک است.

کلسترول HDL در آزمایش

این کلسترول همان کلسترول خوب است و کمک می کند تا کلسترول از جریان خون خارج شود و از بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند. سطح بهینه ی این کلسترول 60 mg/dL یا کمی بالاتر است. کمتر از 40 می تواند برای این نوع بسیار پائین تلقی شود.

کلسترول VLDL در آزمایش

VLDL نماینده ی چربی هایی است که در خون حمل می شوند و از غذاهای مصرفی حاصل شده اند، به علاوه ی کالری های اضافه ای که به تری گلیسرید تبدیل گشته اند. مثل VLDL،LDL نیز با تشکیل پلاک در دیواره ی شریان ها مرتبط است و خطر بیماری شریان کرونری، حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی را افزایش می دهد.VLDL نوعی ارزیابی برای تری گلیسریدی است که در بدن یافت می شود. سطح بهینه ی VLDL زیر 30 mg/dL است.

سطوح توتال کلسترول

سطح بهینه ی کلسترول کل زیر 200mg/dL می باشد، مرز بالا بودن آن 200-239 است و بیشتر از 240 بالا در نظر گرفته می شود. هنگام تست سطوح کلسترول در آزمایش خون استاندارد، نمونه ای از خون پس از دوره ای ناشتا بودن از بازو تهیه می شود.

سطح کلسترول با اضافه کردن سطح HDL،LDL و 20 درصد سطح تری گلیسرید تعیین می شود. این اعداد به پزشک خواهند گفت که کدام اشخاص در خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، بیماری های عروقی و دیگر بیماری ها هستند.

تفاوت بین LDL و VLDL

لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) و لیپوپروتئین بس کم چگالی (VLDL) دو نوع از انواع لیپوپروتئین های موجود در خون هستند. لیپوپروتئین ها ترکیبی از پروتئین ها و انواع مختلف چربی ها هستند. این ترکیبات حاوی چربی و پروتئین، وظیفه ی حمل کلسترول و تری گلیسرید ها را در خون بر عهده دارند.

تفاوت بین LDL و VLDL این جاست که این دو لیپوپروتئین، درصد متفاوتی از کلسترول، پروتئین و تری گلیسیرید را شامل می شوند. VLDL حاوی تری گلیسیرید بیشتر است در حالی که LDL کلسترول بیشتری دارد.

آزمایش VLDL و LDL هر دو زیرمجموعه ای از کلسترول بد هستند. بدن انسان برای عملکرد صحیح خود هم به کلسترول و هم به تری گلیسیرید نیاز دارد. اما میزان بالای این دو ترکیب در خون موجب رسوب آن ها در دیواره ی عروق می شود. این پدیده ریسک بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را در فرد افزایش می دهد.

آزمایش bun برای چیست

آزمایش bun یا تست نیتروژن اوره خون برای ارزیابی عملکرد کلیه ها درخواست می گردد. در این تست سطح نیتروژن اوره در خون سنجیده می شود. نیتروژن اوره ماده ای زاید است که در کبد ضمن شکستن پروتئین ها تولید می گردد. در حالت طبیعی کلیه ها این ماده را دفع می کنند.

سطح bun خون در شرایط آسیب کبد یا کلیه ها افزایش می یابد. پس سطح بالای bun در آزمایش خون می تواند بر مشکلات کبدی یا کلیوی دلالت داشته باشد.

esr چیست

آزمایش esr میزان رسوب گلبول قرمز (اریتروسیت) را اندازه گیری می کند که نشان دهنده ی سرعت ته نشین شدن سلول های قرمز خون در پایین یک نمونه خون است. بیماری های گوناگونی می تواند سبب بالا رفتن یا پایین آمدن ESR شود. با مطالعه ی این مقاله می توانید علل افزایش یا کاهش غیرطبیعی ESR را دریابید.

رنج نرمال esr

محدوده مرجع طبیعی برای نتایج این تست، 1-13 میلی متر بر ساعت برای مردان و 1-20 میلی متر بر ساعت برای زنان است. این مقادیر همچنین می تواند بسته به سن فرد متفاوت باشد. افرادی که نتایج ESR آن ها خارج از محدوده استاندارد است، ممکن است مشکلی داشته باشند.