در این مقاله به معرفی برخی از تجهیزات برودتی و سرمایشی که در فصول گرم سال در مراکز تجازی ، صنعتی همچون سالن پرورش قارچ ، گلخانه و … بیشترین مصرف را دارند خواهیم پرداخت .

با نزدیک شدن به فصول گرم سال ، استفاده از تجهیزات برودتی در صنایع مختلف به میزان قابل توجهی افزایش می یابد . انواع آب سردکن ها ، انواعی یخسازها ، سردخانه ها ، سیستم های خنک کننده همچون فن های مخصوص و … همگی شامل این تجهیزات می شوند .

اما در این بین در صنایع مختلف بخصوص در صنایع کاشت و برداشت گلخانه ای نیز از تجهیزات مخصوصی به منظور کاهش دمای محیط استفاده می شود .

استفاده از این محصولات به منظور به تعادل رساندن دمای محیط و در نتیجه افزایش راندمان کاری می باشد چرا که دمای مناسب برای بسیاری از گیاهان بین 23 تا 26 درجه ی سانتیگرارد می باشد و رساندن دمای گلخانه ای که دمای بیرون آن در حدود 40 درجه می باشد کاری دشوار است و نیاز به یک طراحی صحیح در قرار گیری سیستم های سرمایشی دارد .

انواع سیستم های مورد استفاده در گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ متفاوت می باشد . سالن های قارچ به دلیل ذات قارچ نیازمند محیطی مرطوبت می باشند . از این رو تجهیزات به کار رفته در این سالن ها به خودی خود در صورت استفاده از یک برنامه ی ریزی هوشمند امکان خنک سازی محیط را خواهند داشت .

از سویی دیگر سالن های قارچ محیط هایی تاریک هستند و آفتاب به صورت مستقیم به محیط ها نمی تابد . از این رو خنک سازی این مراکز نسبت به سایر سالن های پرورش گل و گیاه آسانتر است .

آنچه که در یک مجموعه پرورش قارچ مهم است مراحل پس از براشت قارچ است . پس از برداشت ، قارچ به محل سردخانه منتقل می شود . سردخانه ها به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات برودتی شناخته میشوند که برای عملکرد هر چه بهتر نیازمند سیستم های خنک کننده ی قوی برای خنک نگهداشتن موتور های تولید کنند هی سرما هستند .

از این رو به منظور خنک نگهداشتن سردخانه های مراکز پرورش قارچ از سیستم هایی مخصوص و مدرن استفاده می شود .

همانطور که اشاره شد، سالن قارچ امکان خنک سازی با استفاده از ابزارهای ایجاد رطوبت را نیز دارد . برای مثال در سالنهای قارچی که از رطوبت ساز های پروانه ای به منظور رطوبت سازی استفاده می شود ، خنک سازی محیط بسیار آسانتر از دیگر مراکز قابل انجام می باشد .

چراکه این ابزارها با چرخاندن پره های خود با سرعت بسیار بالا ، و پاشش آب بر روی آنها ، توانایی ایجاد هوایی خنک در محیط را دارا می باشند .

از این رو رطوبت سازهای پروانه ای می توانند به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات سالن قارچ طلقی شوند.

استفاده از تجهیزات سرمایشی در گلخانه ها :

گلخانه ها با توجه به متراژ ، طراحی و محل احداث نیازهای سرمایشی متفاوتی دارند. هر چقدر که محیط بیرون گرمتر باشد ، نیاز به استفاده از ابزارهای خنک سازی بیشتر احساس می شود .

در مراکز گرم و خشک که تابستانهای بسیار گرمی دارند علاوه بر سیستم های سرمایشی از ابزارهای دیگری نیز برای خنک سازی استفاده میکنند. استفاده از شیلد های محافظ نور خورشید که بهره وری از آنها به صورت تک لایه یا چند لایه نیز وجود دارد بهترین امکان را برای کاهش گرمای حاصل از نور افتاب فراهم می سازد .

این ابزارها بر روی سقف گلخانه نصب شده و از تابش مستقیم و شدید نور افتاب جلوگیری می کنند و در نتیجه دمای داخل گلخانه کمتر از پیش افزایش می یابد . در کنار این سیستم ها از سیستم های تهویه همچون فن های تهویه به منظور سیرکولاسیون و جریان هر چه بهتر هوا استفاده میشود .

مهمترین نکته در مورد استفاده از این تجهیزات گلخانه ، توجه به نحوه ی چینش و طراحی عملکرد آنها می باشد چرا که در صورت عدم چینش مناسب امکان آسیب دیدن به بخشی یا تعداد بیشتری از گیاهان وجود خواهد داشت .

از این رو پیش از انتخاب تجهیزات سرمایشی گلخانه ، سیستم مد نظر خود را طراحی کرده و گلخانه را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دهید .

همچنین استفاده از رطوبت سازها از دیگر روش های ایجاد هوای خنک در فصول گرم سال است . بیشتر از سیستم هایی چون رطوبت ساز های نازل دار برای این کار استفاده میشود که بسته به متراژ گلخانه شرایط متفاوتی دارند .

نتیجه گیری :

در این جستار به صورت خلاصه در مورد تجهیزات سرمایشی مورد استفاده در گلخانه ها و سالن های قارچ صحبت کردیم. از دیگر موارد بسیار مهم در خرید و انتخاب این تجهیزات اشنایی کامل با زیر مجموعه های تجهیزات سرمایشی و مقایسه ی تکنولوژی های مختلف می باشد .

از این رو وجود یک منبع برای مشاهده و مقایسه ی تجهیزات سرمایشی گلخانه ای بسیار لازم می باشد . فروشگاه اینترنتی دکتر قشلاق با دربرداشتن بیش از چند ده محصول مرتب با تجهیزات سرمایشی ، مکانی بسیار مناسب برای مقایسه ی تجهیزات مدنظر بوده و کسب اطلاع از مشخصات فنی دستگاه های سرمایشی مختلف می باشد . از این رو کاربر با دیدی بازتر امکان مقایسه و انتخاب دستگاه های مورد نظر خود را خواهد داشت .