نیاز به محصولات فولادی در صنایع به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است و یکی از اصلی ترین و پر کاربرد ترین این محصولات لوله ها و به خصوص لوله فولادی است. شرکت فارس استیل با دارا بودن بیش از دو دهه تجربه و همکاری با شرکت های تجاری فعالیت خود را از سال 98 و در راستای تامین تجهیزات با پایه فولادی مورد نیاز صنایع از جمله صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و آب و فاضلاب آغاز نمود. رسالت فارس استیل ارائه قابل اعتماد ترین خدمات با بالاترین درصد پاسخگویی به مخاطبان و همچنین ارائه پایین ترین قیمت به روز بازار برای تمامی محصولات فولادی است. مشاوره رایگان پیش از خرید جهت گرفتن بهترین انتخاب توسط مشتریان، استعلام و تهیه پیش فاکتور و امکان تهیه نیاز های مشتری از کشورهای دیگر خدمات بیش تر فارس استیل است. ارائه با کیفیت ترین محصولات و همکاری با حرفه ای ترین متخصصان در زمینه تجهیزات فولادی سبب شد فارس استیل در همین مدت زمان کوتاه پیشرفت بسیار چشمگیری کرده و انتخاب اول حرفه ای ها باشد.

لوله ها در اصل همان استوانه های تو خالی هستند که جهت انتقال و جا به جایی سیالات و مواد بسیار ریز مورد استفاده قرار می گیرند و شاید بتوان گفت اصلی ترین عنصر سیستم های لوله کشی به حساب می آیند. حال لوله های فولادی که دارای دو نوع لوله فولادی درزدار و لوله فولادی بدون درز هستند از رایج ترین لوله های مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز محسوب می شوند. تفاوت این دو نوع لوله فولادی در نحوه ساخت و همچنین در برخی کاربرد های آن هاست. شما میتوانید راهنمای خرید لوله فولادی را مطالعه کنید.

لوله فولادی درزدار:

این نوع لوله توسط جوش دادن دو لبه ورقه فولادی مستطیل شکل ساخته می شود. عرض مستطیل ها تعیین کننده قطر داخلی لوله و ضخامت ورقه مستطیل شکل نشان دهنده ضخامت لوله فولادی است که برای محاسبه قطر خارجی لوله مورد استفاده قرار می گیرد. جوش کاری این نوع لوله خود به دو روش جوش مقاومت الکتریکی ERW و جوش ذوبی الکتریکی EFW انجام می گیرد. ایرادی که گاهاً به لوله های درزدار جوشی وارد می شود خوردگی یا از بین رفتن قسمت درز جوشکاری لوله است. اگر سیال جریان یافته در لوله شیمیایی باشد و همچنین اگر جوشکاری درز با استفاده از مواد بی کیفیت صورت گرفته باشد و یکدست و بدون ناهمواری نباشد، این مسئله پیش می آید؛ اما همانطور که گفته شد استفاده از آلیاژ های باکیفیت جهت جوشکاری و همچنین هموار و یکدست نمودن محل جوشکاری شده احتمال خوردگی و آسیب لوله درزردار را به صفر می رساند. لوله های درزدار به طور پیش فرض در دو طول 6 و 12 متر در بازار موجود هستند. البته همانطور که می دانیم این لوله با استفاده از ورق های فولادی ساخته می شوند پس ضخامت آن را می توان با توجه به ضخامت ورقه ها به اندازه دلخواه تغییر داد. البته ضخامت ها هم مانند طول ها شامل چند اندازه پرکاربرد و قراردادی در بازار عرضه می شوند اما در صورت نیاز و برای یک پروژه خاص می توان این نوع لوله را مطابق با سفارش مشتری ساخت. به طور کلی تهیه و ساخت لوله فولادی درزدار مقرون به صرفه تر بوده تنها در مواردی مقاومت کششی و فشاری آن نسبت به لوله بدون درز کمتر است.

لوله فولادی بدون درز

ساخت این نوع لوله فولادی بسیار سخت تر است و نیاز به زمان و هزینه بیشتری نسبت به لوله درزدار دارد. ابتدا یک شمش فولادی را گرم کرده و زمانی که دمای آن بالا رفته و قابلیت شکل پذیری پیدا می کند، شروع به ایجاد حفره در مرکز آن می کنند و شمای اولیه لوله بدین صورت پدید می آید. سپس به وسیله نورد گرم و ایجاد چرخش و کشش آن لوله اولیه به لوله نهایی با ضخامت و سایز دلخواه تبدیل می شود. شاید به نظر بیاید این لوله به دلیل نداشتن درز جوشی از لوله درزدار مطمئن تر و ایمن تر است؛ اما دقت کنید که اولاً این نوع لوله نیز در دو اندازه 6 و 12 متر به طور پیش فرض در بازار موجود است و بر خلاف لوله درزدار به دلیل سختی در ساخت نمی توان آن را در هر اندازه دلخواه تولید کرد پس لوله بدون درز نیز برای نصب در سیستم های لوله کشی نیاز به جوش در عرض دارد و اگر جوشکاری در اتصال این لوله ها نیز با مواد با کیفیت نباشد سبب خوردگی و آسیب به سیستم می شود. ثانیاً هموار بودن سطح درونی لوله های بدون درز برای فشار جریان و برخی دیگر از عوامل فیزیکی بسیار حائز اهمیت است و ازآن جایی که ساخت این لوله بر خلاف لوله درزدار که از ورقه مستطیل است و ضخامت لوله پیش از ساخت مشخص، از شمش فولادی بوده و ضخامت در فرایند ساخت به اندازه مورد نظر می رسد، اگر ساخت آن با دقت فراوان و توسط کارشناسان حرفه ای همراه نباشد ممکن است لوله دارای تغییر ضخامت و ناهمواری در برخی از نقاط درون خود باشد. به دلیل دو عامل مهمی که ذکر شد و همچنین گران قیمت بودن فرایند ساخت و در نهایت هزینه نهایی خود لوله بدون درز، در بسیاری از موارد استفاده از لوله درزدار بهتر است.

در کل لوله های فولادی دارای مقاومت کششی و فشاری بسیار بالایی هستند و همانطور که گفته شد در صنایع نفت و گاز استفاده بسیار فراوانی دارند. البته دقت به این که در هر پروژه کدام نوع از لوله فولادی باید مورد استفاده قرار گیرد خود نیاز به دانش و تخصص در این زمینه دارد.