در هر حال عکس گرفتن از ماه امر ساده ای نیست و باید یک عکاس حرفه ای باشید که با فنون عکس گرفتن از ماه آشنایی داشته باشد. همچنین باید از تجهیزات لازم هم بهره ببرید تا بتوانید تصاویری جذاب و زیبا ثبت کنید. در این بین ما قصد داریم در این مطلب شما را با نحوه انجام عکس گرفتن از ماه و ابرماه آشنا سازیم.

چالش های عکس گرفتن از ماه

بسیاری از عکاسان برای نخستین بار هنگامی که قصد دارند از ماه عکسبرداری کنند، با تصاویر کوچک و ناقصی رو به رو می شوند که موجب ناامیدی آنها می شود، اما در واقع این اولین حرکت بوده و با انجام چند تست می توان تصاویر زیبایی به ثبت رساند. از آنجایی که عکس گرفتن از ماه دشوار است، ما هم سعی کردیم این مطلب را به تحریر درآوریم.

شاید این نوع عکاسی کمی دشوار بوده، اما یک تجربه آموزشی فوق العاده در عکاسی محسوب می شود.

در این راه انواع تکنیک ها را خواهید آموخت:

کاهش لرزش دوربین در شرایط کم نور ، مقابله با حرکت باد و گرما برای سوژه دوردست، تنظیم دستی دوربین و حتی ترکیب ماه در سایر عکس ها

از آنجایی که عکاسی به روش مختلفی انجام می گیرد، عکس گرفتن از ماه تجربه لذت بخشی است. اگر از یک لنز تله فوتو برخوردارید، عکس های زیبایی را می توانید از ماه بگیرید. شما همچنین می توانید از منظره جالب یا صحنه ای با ماه به عنوان بخشی از ترکیب یک تصویر دیگر، عکس بگیرید. شما حتی می توانید یک تصویر کامپوزیت بسازید و یک تصویر قبلا ثبت شده از ماه با یک موضوع جالب را ترکیب کنید.

توضیح مراحل قرارگیری ماه در آسمان

قبل از اینکه در مورد نحوه عکس گرفتن از ماه صحبت کنیم، درک اصول زاویه قرارگیری ماه بسیار مهم است. همانطور که قبلا می دانید ماه در طی ماه مراحل مختلفی را طی می کند. هنگامی که ماه بین زمین و خورشید قرار دارد، ما “ماه جدید” را داریم زیرا هیچ نوری از خورشید روی قسمتی از ماه که به سمت ما قرار گرفته است نمی افتد. برعکس این حالت یعنی وقتی که زمین بین خورشید و ماه است قسمتی از ماه که به طرف ما قرار دارد روشن خواهد شد و ما ماه کامل را خواهیم داشت.

این چرخه هر 29.53 روز تکرار می شود، که به آن “دوره سینودیک” می گویند.

در اینجا نمودارهایی از مراحل مختلف ماه آورده شده است:

عکس گرفتن از ماه

وقتی نور ماه بیشتر می شود شکل آن به صورت یک هلال، سپس نیم دایره تغییر خواهد کرد و در نهایت وارد فاز گیبوس خواهد شد که یک مرحله قبل از ماه کامل است. سرانجام ما به ماه کامل می رسیم و پس از آن سایه شروع به خزیدن می کند. دوباره پروسه ی بالا به صورت معکوس تکرار خواهد شد تا به ماه جدید برسیم.

برای اشاره به ماه در حال بزرگ شدن از اصطلاح «Waxing» و برای ماهی که در حال محو شدن است از عبارت «Waning» استفاده می شود. هلال های Waxing و Waning شبیه به هم هستند و تنها تفاوت آن ها در این است که در سمت مخالف ماه ظاهر می شوند.

در نظر داشته باشید که لوکیشن شما نسبت به ماه از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

نمودار بالا برای نیم کره شمالی است که ماه از سمت راست شروع به رشد می کند و از سمت چپ محو می شود. در نیم کره جنوبی زمین این اتفاق به صورت برعکس رخ می دهد.

هنگامی که این اصول را متوجه شدید، برای شما بسیار آسان خواهد بود که بگویید که به زودی ماه کامل چگونه خواهد بود. به عنوان مثال، اگر در نیمکره شمالی هستید، و یک هلال ماه را می بینم که در سمت راست ماه قرار دارد، می توانید حدس بزنید که 10 روز با ماه کامل فاصله دارید. اما اگر یک هلال ماه را ببینم که در سمت چپ ماه قرار دارد، حدود دو هفته و نیم تا ماه کامل فاصله دارید..

البته، این فقط یک راه سریع برای برآورد است. شما همیشه می توانید از برنامه های مختلف استفاده کنید تا نه تنها موقعیت دقیق ماه را در یک روز مشخص محاسبه کنید بلکه موقعیت آن را در آسمان در ساعات مختلف روز در مکان خود تعیین کنید. ما در این مقاله مفیدترین برنامه هایی را که می توانید از آن ها استفاده کنید را بررسی خواهیم کرد.

عکاسی از ماه

در اینجا چند نکته مفید دیگر در مورد ماه مختلف آورده شده است:

ماه به شکل گرانشی به زمین متصل شده است و صرف نظر از زمان روز، ساعت سال یا موقعیت مکانی شما در کره زمین، همیشه یک طرف آن را مشاهده خواهید کرد.

فاصله از زمین تا ماه در طول سال متفاوت است. هنگامی که ماه نزدیک به زمین است، غالبا به عنوان “ابرماه” شناخته می شود. هنگامی که ماه دورترین نقطه از زمین است، از آن به عنوان “میکرو ماه” یاد می شود. اطلاعات بیشتر در مورد ابرماه را در ادامه مطالعه کنید.

اگر در ماه بیش از یک ماه کامل را شاهد باشیم، به آن “ماه آبی” گفته می شود.

هنگامی که خورشید، زمین و ماه در یک خط قرار می گیرند، ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی رخ می دهد. وقتی ماه خورشید را مسدود می کند، خورشید گرفتگی رخ می دهد، در حالی که وقتی سایه زمین روی ماه می افتد، ماه گرفتگی به وجود می آید.

ماه در طول ماه گرفتگی اغلب به دلیل ظاهر قرمز آن به “ماه خونی” شناخته می شود.

در نیم کره شمالی، نور ماه از راست به چپ حرکت می کند. در نیم کره جنوبی، نور از چپ به راست حرکت می کند. اگر در استوا ایستاده باشید نورپردازی بسته به زمان روز متفاوت خواهد بود.

اگر می خواهید موقعیت ماه فعلی را پیدا کنید، به این صفحه (https://www.timeanddate.com/moon/phases) نگاهی بیندازید که در سایت TimeandDate.com قرار دارد، در این صفحه می توانید بدانید ماه در چه مرحله ای قرار دارد، همچنین می توانید با انتخاب تاریخ در پائین صفحه موقعیت خورشید در یک روز خاص را هم بررسی کنید. برنامه های دیگر نیز می توانند این کار را انجام دهند، که بعدا در این مقاله به بررسی خواهیم پرداخت.
ریکاوری کارت حافظه بیشتر بخوانید : چگونه عکس های پاک شده از کارت حافظه را بازیابی کنیم؟

ابرماه چیست؟

ابرماه نامی است که به یک رویداد نسبتا نادر داده می شود. هنگامی که ماه کامل از نظر فیزیکی در نزدیک ترین نقطه به سیاره ما است.

ممکن است از این اصطلاح برای اشاره به ماه جدید هم استفاده شود اما این موضوع کمتر رخ می دهد.

در حالی که ماه در مدار بیضوی خود به دور زمین می چرخد، دو نقطه وجود دارد که ستاره شناسان با آنها علامت گذاری انجام می دهند. “Lunar Perigee” یا حضیض قمری، که نزدیک ترین نقطه فاصله ماه با سیاره زمین در فاصله 363,104 کیلومتر است، و دیگری “Lunar Apogee” یا اوج قمری است، که دورترین نقطه فاصله ماه از سیاره ما در 405.696 کیلومتری است.

بنابراین، هنگامی که حضیض قمری با ماه کامل (که معمولا چندین بار در سال اتفاق می افتد) همزمان می شود، پدیده ی «ابر ماه» رخ می دهد. این ماه می تواند تا 14٪ بزرگ تر از یک ماه کامل در ماه اوج قمری، و همچنین دارای 30٪ روشنایی بیشتر باشد. تصویر ناسا در زیر نمایانگر ظاهر یک ابرماه است:

عکاسی از ماه

اگرچه ابرماه در سال چندین بار دیده می شود، اما فقط یکی از این موارد “فوق العاده” است، به عبارت دیگر بزرگ ترین و نزدیک ترین آنها.

ماه گرفتگی چیست؟

ماه گرفتگی هنگامی رخ می دهد که خورشید، زمین و ماه با یکدیگر هم راستا هستند و ماه در سایه زمین قرار می گیرد. ماه گرفتگی فقط در شب و زمانی که ماه کامل است اتفاق می افتد. این واقعه ممکن است بین دو تا پنج بار در سال در سراسر جهان اتفاق بیفتد، بنابراین یک واقعه نجومی نسبتا نادرتلقی می شود.

عکس گرفتن از ماه

به دلیل عبور نور خورشید از جو زمین و سپس رسیدن آن به ماه، ماه گرفتگی معمولا به رنگ قرمز یا مسی خواهد بود. مقدار قرمز بودن به مقدار گرد و غبار و ابرهای موجود در جو زمین بستگی دارد. تعداد بیشتر ذرات جوی به معنی طیف تیره تری از قرمز خواهد بود.

به دلیل رنگ قرمز خیلی از افراد به ماه گرفتگی «ماه خونی» هم می گویند.

عکاسی ازآسمان شب بیشتر بخوانید : دردسر های عکاسی از آسمان شب برای عکاسان جوان

اصول عکس گرفتن از ماه

اکنون که با فازهای مختلف ماه آشنا شده ایم زمان آن رسیده است که یک نگاه کلی به اصول ابتدایی عکس گرفتن از ماه داشته باشیم. در ادامه یک خلاصه سریع از تمامی موارد مهم را مشاهده خواهید کرد:

انتخاب کلوزآپ و یا عکاسی با پیش زمینه: اول از همه شما باید تصمیم بگیرید که یک عکس کلوزآپ از ماه با تمام جزئیات می خواهید و یا می خواهید از آن به عنوان بخشی از ترکیب کلی استفاده کنید. انجام دادن مورد دوم نسبتا ساده است و به تجهیزات خاصی نیاز ندارد اما عکاسی کلوزآپ از ماه به تجهیزات و وسایل پیشرفته نیاز دارد. ما تمامی این موارد را در ادامه پوشش خواهیم داد

در نظر داشتن فازهای ماه: شما باید تصمیم بگیرید که کدام فاز از ماه را می خواهید به تصویر بکشید. در فازهای مختلف ظاهر ما کاملا متفاوت است، سایه های عمیق تری روی برخی بخش ها دارد و ممکن است بخش های مختلف آن بیشتر به چشم بیاید. اما به دلیل ظاهر تخت ماه در طول ماه کامل عکاسی از آن همیشه ایده خوبی نیست.

برنامه ریزی: بدون شک برنامه ریزی یکی از قدم های مهم در عکس گرفتن از ماه است. در صورتی که برنامه ریزی را به صورت کاملا درست انجام دهید به عکس های خیلی زیبایی از ماه دست خواهید یافت. برنامه ریزی درست برای عکاسی از رویدادهای قمری کمیاب خیلی مهم تر است، زیرا نباید شانس خودتان را از دست بدهید.

چیزهایی مثل فاز ماه، شرایط آب و هوایی، موقعیت ماه نسبت به سوژه، تجهیزات و تنظیمات دوربین همگی مهم هستند. شما باید وقت کافی بگذارید و تمامی این موارد را از قبل برنامه ریزی کنید.

بررسی تجهیزات دوربین: شما باید تجهیزات دوربین خودتان را به درستی بررسی کنید , ببینید برای چه شکلی از عکس گرفتن از ماه مناسب هستند.

انتخاب تنظیمات مناسب دوربین: انتخاب اینکه کدام تنظیمات دوربین بهترین عملکرد را برای عکس گرفتن از ماه دارد موضوع خیلی مهمی است. به خصوص در زمان استفاده از لنزهای تله فوتو با فاصله کانونی طولانی و تلسکوپ سرعت شاتر بالا و لرزش دوربین می تواند مشکل خیلی بزرگی باشد و باعث شود ماه و جزئیات آن تار به نظر برسد.

برای ادیت زمان بگذارید: ماه بدون ادیت کردن و به خصوص زمانی که از فرمت Raw استفاده می کنید ممکن است خیلی تخت به نظر برسد بنابراین اکثر اوقات ادیت پایه یکی از ضروریات عکس گرفتن از ماه است. برای اینکه تمامی جزئیات ماه را نشان دهید و باعث شوید واضح به نظر برسد ممکن است به تکنیک های ترکیب، انباشت و واضح سازی مختلفی نیاز داشته باشید.

برای خلق عکس های ترکیبی مراقب باشید: در صورتی که نیاز باشد در برخی عکس ها کمی آزادی هنری به خرج دهید و یک عکس کاملا متفاوت از یک تصویر معمولی خلق کنید، سعی کنید تا جای ممکن از تقلبی به نظر رسیدن آن جلوگیری کنید. در صورتی که از یک لنز واید برای عکاسی از منظره استفاده کرده باشید و سعی کنید یک ماه بزرگ را داخل آن کپی و پیست کنید عکس شما خیلی تقلبی و غیرطبیعی به نظر خواهد رسید.

همین موضوع برای سایه ها نیز صدق می کند. سمت تاریک ماه باید همیشه چه در نور روز و چه در نور شب با میزان روشنایی و رنگ آسمان تطابق داشته باشد. بنابراین در صورتی که یک عکس از ماه با رنگ سایه مشکی را داخل یک آسمان آبی قرار دهید، مطمئنا عکس شما تقلبی به نظر خواهد رسید.

در ادامه تمامی موارد بالا را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

نحوه عکس گرفتن از ماه با پیش زمینه

در صورتی که می خواهید از ماه با پیش زمینه به عنوان بخشی از ترکیب عکاسی کنید، می توانید این کار را بدون هیچگونه تجهیزاتی در شرایط نور روز انجام دهید. در واقع می توانید این دست تصاویر را حتی با یک گوشی هوشمند هم بگیرید.

عکس گرفتن از ماه در نور روز

عکس گرفتن از ماه در طول روز کار خیلی ساده ای است زیرا ماه و محیط اطراف به اندازه کافی روشن هستند و می توانید از هر دوی آن ها با یک شرایط نوردهی ثابت عکاسی کنید. به هیچ تنظیمات خاصی هم نیاز ندارید و می توانید با استفاده از هر حالتی که دوست دارید، به با گرفتن دوربین روی دست عکاسی کنید و به نتایج خوبی هم برسید.

آموزش عکاسی از ماه

به یاد داشته باشید که در مواقعی که از لنزهای واید استفاده می کنید، ممکن است ماه در فریم کوچک تر به نظر برسد. در صورتی که می خواهید باعث شوید ماه بزرگتر به نظر برسد باید از زوم اپتیکال لنز استفاده کنید. البته این موضوع روی بقیه فریم هم تاثیر خواهد گذاشت و همه اجزای آن بزرگتر خواهند شد. در این شرایط ممکن است نیاز باشد یک ترکیب بندی بهتر پیدا کنید تا بتوانید عکس موردنظر را بگیرید.

با اینکه خیلی از عکاس ها ترجیح می دهند یک نسخه بزرگ تر از ماه را داخل عکس های واید خودشان کپی کنند توصیه می شود این کار را انجام ندهید. دلیل آن هم این است که این نوع تصاویر اغلب اوقات غیرطبیعی و تقلبی به نظر می رسند.

عکس گرفتن از ماه در شرایط کم نور

عکس گرفتن از ماه در شرایط کم نور چطور؟ اینجاست که اوضاع کمی چالش برانگیز خواهد شد. دلیل اصلی آن هم تفاوت در نوردهی است. ماه در این شرایط و به خصوص زمانی که کامل است نسبتا روشن خواهد شد ولی بقیه صحنه نسبتا تیره باقی خواهد ماند.

در صورتی که با هدف ماه نوردهی را انجام دهید قادر خواهید بود تمامی جزئیات آن را مشاهده کنید اما منظره ی شما خیلی تاریک خواهد بود. در صورتی هم که پیش زمینه را نوردهی کنید منظره خیلی تاریک خواهد بود و ماه نیز بیش از اندازه روشن خواهد شد.

چاره این است که دو یا چند عکس مختلف بگیرید و در هرکدام از آن ها نوردهی را به شکل متفاوتی برای ماه و پیش زمینه انجام دهید. سپس مثل عکس زیر، آن ها را در زمان ادیت با هم ترکیب کنید:

عکاسی منظره با ماه

در صورتی هدف شما عکس گرفتن از ماه با آسمان شب است ممکن است شرایط کمی پیچیده تر شود زیرا مدت زمان نوردهی برای آسمان با ماه تفاوت خیلی زیادی دارد. در صورتی که ماه کامل نیست و از لحاظ ابعاد نسبت به دیگر اجزای منظره متفاوت است (در زمان استفاده از لنزهای الترا واید) شما ممکن است با عکس هایی مثل عکس زیر مواجه شوید.

عکاسی از ماه

تلاش برای عکاسی و سپس تلفیق این چنین عکس هایی هم می تواند خیلی سخت باشد. زیرا ماه می تواند هر نوع آسیبی که فکر می کنید به عکس شما وارد کند (از نشانه های واضحی از شبح وار شدن تا فلر گرفته تا روشن شدن بخش های بزرگی از آسمان).

در صورتی که ماه کامل یا نزدیک به کامل باشد به خصوص در شرایطی که در جو زمین گرد و خاک، رطوبت یا ذرات دیگری وجود داشته باشد، شما ممکن است حتی نتوانید از ستاره ها عکاسی کنید

عکس گرفتن از ماه

عکاسی کلوزآپ از ماه

گرفتن یک عکس کلوزآپ با جزئیات کافی از ماه می تواند بسته به بزرگی مدنظر شما و جزئیاتی که می خواهید نمایش دهید کار خیلی سختی باشد. برای گرفتن یک کلوزآپ کاملا بسته از ماه به تجهیزات خاصی مثل لنز سوپر تله فوتو با فاصله کانونی طولانی یا یک تلسکوپ متصل به دوربین دیجیتالی با رزولوشن بالا نیاز خواهید داشت. در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علاوه بر این به یک برنامه ریزی دقیق برای آب و هوا و لوکیشن هم نیاز خواهید داشت. بهترین گزینه ای که در اختیار دارید این است که از شهر خارج شوید و به یک نقطه دور از دسترس مراجعه کنید که کمترین میزان آلودگی هوا و آلودگی نوری را دارد. همچنین بهتر است در ارتفاع بالاتری هم قرار بگیرید.

عکاسی از ماه

همانطور که در بخش بعدی در اینباره صحبت می کنیم برنامه ریزی آب و هوا خیلی مهم تر است. مسلما شما دوست ندارید به دلیل گرد و غبار، دود و رطوبت هوا با مه جوی روبرو شوید. همچنین دوست ندارید هیچ نوع موج گرمایی هم در تصویر خودتان داشته باشید. این موارد ساختار ماه را خراب می کنند و ثبت هرگونه جزئیات را برای شما سخت می کنند.

اساسا هرچقدر فاصله و مواد بین شما و ماه کمتر باشد، نتایج به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.

در ادامه این مقاله ما بیشتر روی عکاسی کلوزآپ از ماه تمرکز خواهیم کرد.

در نظر داشتن فازهای ماه

با اینکه خیلی از عکاس ها دوست دارند در شرایطی که ماه کامل است از آن عکاسی کنند به یاد داشته باشید در صورتی که ماه از پرسپکتیوی که ما داریم نوردهی شده باشد جزئیات سطح آن به دلیل نبود سایه محو خواهند شد. این موضوع همانطور که در عکس هایی مثل عکس زیر مشاهده می کنید، باعث خواهد شد که ماه خیلی تخت به نظر برسد:

عکس گرفتن از ماه

در صورتی که قبلا هیچوقت از ماه عکاسی نکرده اید توصیه می کنیم وقتی که ماه کامل است از آن عکاسی کنید. به این صورت تا حدودی پروسه را یاد می گیرید و یک عکس ماه کامل خواهید داشت که می توانید از آن در تصاویر دیگر استفاده کنید.

با این وجود پس از اینکه ماه کامل را به تصویر کشیدید توصیه می کنم در فازهای دیگر از آن عکاسی کنید. شما شاهد تفاوت زیادی در جزئیات سطح ماه در طول فازهای مختلف آن خواهید بود و ممکن است چیزهایی را ببینید که قبلا هیچوقت ندیده اید. دهانه ها و کوه های سطح ماه در طول فازهای مختلف به شکل های متفاوتی به نظر می رسند و عکس های شما را جذاب تر خواهند کرد.

عکس گرفتن از ماه

پس از اینکه فاز ماه را انتخاب کردید قدم بعدی برنامه ریزی دقیق عکس است.

نحوه برنامه ریزی برای عکس گرفتن از ماه

در صورتی که می خواهید یک عکس زیبا از ماه بگیرید برنامه ریزی درست از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. در صورتی که قصد عکاسی از یک رویداد نادر مثل ابرماه، ماه گرفتگی یا ترکیبی از هر دو را دارید ممکن است نیاز باشد وقت بیشتری بگذارید تا به خوبی برنامه ریزی کنید و تمامی جوانب را در نظر داشته باشید.

همانطور که در این مقاله توضیح می دهیم پروسه عکس گرفتن از ماه گرفتی خیلی متفاوت است و برای گرفتن یک عکس خوب به مهارت فنی خیلی زیادی نیاز دارید و به همین خاطر است که برنامه ریزی درست و انجام تست از اهمیت بالایی برخوردار است. یک رویداد خیلی نادر مثل ماه گرفتگی به برنامه ریزی خیلی بیشتری نیاز دارد و در صورتی که مراقب نباشید ممکن است به تجهیزات و یا حتی بینایی خودتان آسیب برسانید.

بررسی پیش بینی هوا

بررسی پیش بینی هوا برای اطلاع از اینکه محل قرارگیری ماه در آسمان واضح خواهد بود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با اینکه عکس گرفتن از ماه با کمی ابر در آسمان ممکن است در زمان استفاده از یک لنز واید خیلی لذت بخش باشد مطمئنا نمی خواهید در زمان عکاسی کلوزآپ از ماه شاهد هرگونه ابر، مه یا گرد و غبار در جو باشید.

ادیت عکس آسمان بیشتر بخوانید : آموزش ادیت عکس های آسمان در لایتروم

مقدار زیاد مه و غبار در جو می تواند خیلی مضر باشد زیرا ممکن است جزئیات ماه را تار کند و باعث شود عکس شما تار به نظر برسد.

همچنین در صورتی که در یک شهر بزرگ زندگی می کنید آلودگی هوا به خصوص در طول روزهای گرم می تواند مشکل خیلی بزرگی باشد. موج های گرما همانطور که در عکس های کراپ شده زیر می بینید، یک مشکل جدی در زمان عکاسی با فواصل کانونی طولانی هستند.


تاثیر موج گرما بر ماه

هر دو عکس بالا از سطح ماه در طول روزهای گرم تابستان گرفته شده اند. شما می توانید تاثیرات مضر موج های گرما را در عکس سمت چپ مشاهده کنید. موج گرما علاوه بر اینکه جزئیات سطح ماه را تحت تاثیر قرار داده است، اندازه نسبی و شکل دهانه های آن را نیز تغییر داده است.


به نظر می رسد که شب های سردتر به خاطر همین موضوع زمان مناسب تری برای عکاسی کلوزآپ از ماه هستند. البته هوای سرد بیرون ماندن به مدت طولانی را سخت تر می کنند و باتری دوربین شما هم زودتر خالی می شود.

استفاده از اپ ها و وبسایت ها برای برنامه ریزی

شما می توانید از اپ ها و وبسایت های مختلفی برای پیدا کردن زمان بروز فازهای مختلف ماه، زمان بالا آمدن و پائین رفتن ماه و همچنین مکان هایی که می توانید از آن عکاسی کنید استفاده کنید. برخی اپ ها نیز از «حالت واقعیت افزوده شب» پشتیبانی می کنند و شما می توانید ماه را روی منظره خودتان قرار دهید تا بتوانید به صورت دقیق برنامه ریزی کنید.

برخی از منابع آنلاینی که می توانید برای عکس گرفتن از ماه استفاده کنید:

com Moon Phases: این ابزار یک منبع عالی برای پیدا کردن فاز فعلی ماه و همچنین دیگر رویدادهای قمری است.

Dark Sky Finder: از نقشه ی این وبسایت می توانید برای پیدا کردن بهترین نقاط برای عکس گرفتن از ماه و کمترین میزان آلودگی استفاده کنید.

زمانی که در مورد اپ های مختلف صحبت می کنیم، اپ های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید اما ما دو گزینه زیر را پیشنهاد می کنیم:

The Photographer’s Ephemeris 3D: این اپ اطلاعات مفید خیلی زیادی را برای عکس گرفتن از ماه در اختیار شما قرار می دهد. نمای سه بعدی آن نیز برای برنامه ریزی خیلی به شما کمک می کند.

Photo Pills: از این اپ می توانید برای بررسی فازهای مختلف ماه استفاده کنید. همچنین حالت واقعیت افزوده آن نیز خیلی مفید است.

در صورتی که می خواهید از ماه در عکس های خودتان استفاده کنید، در لوکیشن از اپ های مشابه اپ های معرفی شده استفاده کنید تا متوجه شوید موقعیت ماه دقیقا نسبت به سوژه/پیش زمینه شما چگونه خواهد بود

نرم افزار پیش بینی حالت ماه

قابلیت واقعیت افزوده موجود در اپ Photo Pills برای برنامه ریزی درست خیلی کاربردی است. شما می توانید دقیقا در لوکیشنی قرار بگیرید که می خواهید عکس بگیرید و سپس تایمر را تغییر دهید تا به زمان و تاریخ دقیقی برسید که ماه در فاز موردنظر شما است. همچنین می توانید ببینید که ماه نسبت به منظره ای که در دوربین گوشی می بینید چگونه حرکت می کند.

قانون یک سومکار روی ترکیب بندی

در صورتی که می خواهید به شکلی از ماه عکاسی کنید که یک سوژه یا پیش زمینه جالب داخل صحنه قرار داشته باشد باید توجه زیادی به ترکیب بندی داشته باشید. نوع ترکیب بندی که استفاده می کنید به ابعاد ماه نسبت به پیش زمینه بستگی خواهد داشت.

در مواقعی که از یک صحنه با لنز واید عکاسی می کنید ماه بخش خیلی کوچکی از تصویر را اشغال خواهد کرد. در چنین مواقعی ماه نقش یک عنصر تکمیل کننده را خواهد داشت که یک عنصر جذاب به تصویر اضافه کرده است.

عکس گرفتن از ماه

اما در صورتی که از یک لنز تله فوتو استفاده می کنید تا ماه بزرگتر به نظر برسد ماه سوژه ی اولیه یا ثانویه شما در کادر خواهد بود. در چنین مواقعی ماه هایلایت تصویر است و تمامی عناصر دیگر صحنه برای نشان دادن زیبایی ماه آن جا هستند.

عکاسی از ماه

آماده سازی تجهیزات دوربین و تست

پس از اینکه لوکیشن را بررسی کنید و متوجه شدید ماه دقیقا در کجا بالا می آید و پائین می رود، می توانید تجهیزات دوربین خودتان را آماده و آن ها را تست کنید. (تمامی تجهیزات و تنظیمات دوربین در ادامه پوشش داده خواهد شد.) پس از اینکه تمامی موارد را آماده کردید، تجهیزات و تنظیمات خودتان را تست کنید.

تجهیزات عکاسی از ماه

در صورتی که فقط از ماه عکاسی می کنید و هیچ رویداد قمری خاصی قرار نیست رخ دهد، می توانید تجهیزات خودتان را هر زمانی که مایل باشید تست کنید زیرا وقت زیادی در اختیار دارید. اما در صورتی که قصد دارید از رویداد خاصی مثل ماه گرفتگی عکاسی کنید باید از قبل آماده باشید و این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید. رویدادهای خیلی نادر مثل ماه گرفتگی به برنامه ریزی خیلی بیشتری نیاز دارند.

بهترین تجهیزات دوربین برای عکس گرفتن از ماه

تمامی لنزها و دوربین ها برای عکس گرفتن از ماه مناسب نیستند. در صورتی که یک گوشی هوشمند یا دوربین دیجیتالی معمولی با لنز واید دارید فقط می توانید از ماه به عنوان بخشی از ترکیب خودتان عکاسی کنید.

افرادی هم که دوربین کامپکت با لنزهای زوم قدرتمند، دوربین هایی با لنز قابل تغییر و لنز سوپر تله فوتو یا دوربین دیجیتال متصل به تلسکوپ دارند، می توانند از ماه با تمام شکوه خودش و جزئیات کلوزآپ زیاد عکاسی کنند.

حتی می توانید از ردیاب های استوایی برای ردیابی ماه در طول آسمان استفاده کنید و بیشترین کیفیت تصویر ممکن را در عین راحتی در زمان کار داشته باشید.

عکاسی از غروب ثانویه بیشتر بخوانید : راهنمای عکاسی از غروب ثانویه
دوربین و لنز

دوربین، لنز، تلسکوپ و مانت های موجود در بازار خیلی زیاد هستند و ما نمی توانیم تمام آن ها را در این مقاله پوشش دهیم. اما در ادامه لیستی از تجهیزات پایه را که می توانید برای عکاسی کلوزآپ از ماه استفاده کنید را مشاهده خواهید کرد:

1) یک دوربین با لنز قابل تغییر به همراه لنز تله فوتو با فاصله کانونی +300 میلیمتر (برای دوربین های فول فریم/ معادل 35 میلیمتر) یا یک دوربین Point And Shoot به همراه یک لنز با بزرگنمایی اپتیکال بالا

2) یک سه پایه محکم

3) ریموت شاتر (اختیاری) در صورتی که ریموت شاتر ندارید می توانید از شاتر دوربین هم استفاده کنید.

در صورتی که می خواهید ماه را بزرگ کنید و جزئیات سطح آن را نمایش دهید به یک لنز تله فوتو با بزرگنمایی بیش از 300 میلیمتر نیاز خواهید داشت. هرچقدر فاصله کانونی لنز بیشتر باشد هم بهتر است.

در صورتی که می توانید روی لنز خودتان از مبدل تله (Teleconverter) استفاده کنید توصیه می شود برای افزایش فاصله کانونی کلی حتما این کار را انجام دهید. برای مثال یک مبدل تله 1.4x فاصله کانونی یک لنز 300 میلیمتر را حدودا 40 درصد افزایش می دهد و آن را به 420 میلیمتر می رساند و یک مبدل 2.0x نیز فاصله کانونی همین لنز را به 600 میلیمتر افزایش می دهد.

تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که این نوع مبدل به شکل منفی روی وضوح لنز تاثیر می گذارد و ماکزیمم دیافراگم آن را کاهش می دهد. برای مثال در صورتی که یک تله کانورتر 1.4x را روی لنز Nikon 300mm f/4 PF نصب کنید این لنز به یک لنز 420mm f/5.6 تبدیل خواهد شد. به دلیل از دست رفتن واضح وضوح در زمان استفاده از مبدل های 2.0x توصیه می شود از آن ها برای عکس گرفتن از ماه استفاده نکنید.

عکاسی از ماه

از آنجایی که لنزهای سوپر تله فوتو پرایم خیلی گران قیمت هستند توصیه می شود به جای آن ها از لنزهای زوم با کیفیت استفاده کنید. تولیدکننده های لنز مثل سیگما و تامرون لنزهای مختلفی در محدوده 150-600 میلیمتر دارند که برای عکس گرفتن از ماه کاملا مناسب هستند. لنز Nikon 200-500mm f/5.6E VR نیز گزینه خیلی خوبی برای عکاسی کلوزآپ از ماه است که برد خیلی زاید در اختیار شما قرار می دهد.

در مورد دسترسی یک دوربین با سنسور کوچک تر اغلب نسبت به دوربین های فول فریم مناسب تر است. این موضوع به دلیل این است که سنسورهای کوچک تر پیکسل های کوچک تر و رزولوشن بیشتری دارند و امکان بزرگنمایی بیشتری در اختیار شما قرار می دهند.

برای مثال در صورتی که Nikon D3500 را با Nikon D750 مقایسه کنید هر دو دوربین یک سنسور 24 مگاپیکسل دارند اما Nikon D3500 یک دوربین DX با سنسور APS-C است اما گزینه بعدی یک دوربین FX با سنسور فول فریم است. این بدین معنی است که D3500 یک بزرگنمایی 1.5 برابری دارد و گام پیکسلی آن نیز کوچک تر است که باعث می شود ماه بزرگتر دیده شود.

بنابراین در این مورد خاص D3500 نسبت به D750 برای عکاسی کلوزآپ از ماه مناسب تر است. این موضوع را در زمان بررسی دوربین های مختلف برای عکس گرفتن از ماه در نظر داشته باشید. یک سنسور کوچک تر و ارزان قیمت تر ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

در صورتی که بودجه کافی برای خرید یک دوربین با لنز قابل تعویض و لنز تله فوتو را ندارید به خرید یک دوربین Point And Shoot به همراه لنز زوم با بزرگنمایی بالا مثل Nikon P900 فکر کنید. به لطف زوم فوق العاده لنز 24-2000 میلیمتر معادل فول فریم این دوربین، Nikon P900 یکی از بهترین دوربین های موجود در بازار برای عکس گرفتن از ماه است.

در صورتی که به دنبال بهترین گزینه ممکن برای عکس گرفتن از ماه هستید نسبت به خرید یک تلسکوپ با کیفیت به همراه مانت دوربین دیجیتال اقدام کنید. با وجود اینکه یک تلسکوپ معمولی به همراه یک دوربین دیجیتال معمولی ممکن است هزینه خیلی کمتری نسبت به لنز تله فوتو روی دوربین DSLR یا بدون آینه برای شما داشته باشد یک تلسکوپ پیشرفته به همراه مانت استوایی و یک دوربین با سنسور CCD که به درستی خنک شده باشد ممکن است هزینه سرسام آوری برای شما داشته باشد.

عکاس های نجومی که از اجرام مختلف موجود در اعماق آسمان عکاسی می کنند از چنین تجهیزاتی استفاده می کنند و می توانند جزئیات عمیقی از سطح ماه را ثبت کنند. البته به جز در شرایطی که مطمئن هستید به چنین چیزی نیاز دارید توصیه می کنم از خرید تلسکوپ جلوگیری کنید زیرا نصب و عکاسی با آن خیلی سخت خواهد بود.

سه پایه و دیگر تجهیزات

در مواقعی که از لنزهایی با فواصل کانونی بالا استفاده می کنید لرزش دوربین یکی از مشکلات بزرگی است که با آن روبرو می شوید. در زمانی که فاصله کانونی بیشتر از 300 میلیمتر است حتی کوچک ترین حرکات هم می تواند باعث خراب شدن و تاری تصویر شود. به همین خاطر است که در صورتی که از لنزهای تله فوتو استفاده می کنید، یک سه پایه محکم برای گرفتن عکس های واضح از ماه ضروری است.

باور کنید که به تمامی تجهیزات ممکن برای کاهش لرزش نیاز دارید تا بتوانید در فواصل کانونی بیش از 300 میلیمتر یک عکس کاملا واضح از ماه بگیرید.

علاوه بر سه پایه شما به یک هد سه پایه مستحکم نیز برای عکس گرفتن از ماه نیاز دارید تا بتوانید همزمان با حرکت ماه دوربین خودتان را دوباره تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که ماه به خصوص در بزرگنمایی های بیشتر خیلی حرکت می کند به همین خاطر باید دوربین خودتان را دوباره تغییر دهید تا ماه در مرکز تصویر باشد.

برخلاف توصیه های معمول برای استفاده از یک بال هد مستحکم توصیه می شود از این نوع هد برای عکس گرفتن از ماه استفاده نکنید. به جای آن می توانید از یک هد سه طرفه Pan-And-Tilt استفاده کنید زیرا تنظیم دقیق آن خیلی ساده تر خواهد بود. هدی که ما استفاده از آن را توصیه می ‎کنیم Manfrotto 405 است اما در صورتی که از دوربین های سبک تر استفاده می کنید Manfrotto 410 قیمت کمتری دارد.

عکاسی از ماه

داشتن یک ریموت شاتر هم در کاهش لرزش دوربین به شما کمک می کند. در صورتی که با دوربین DSLR عکاسی می کنید

ردیاب استوایی

لزوما برای عکس گرفتن از ماه به ردیاب استوایی نیاز ندارد زیرا ماه به اندازه کافی برای استفاده از شاترهای سریع و مقادیر ایزو پائین روشن است.

عکاسی از ماه

با این وجود در صورتی که از لنزهای لانگ استفاده می کنید و نمی خواهید به صورت مستمر دوربین را تنظیم کنید، یک ردیاب استوایی می تواند کمک زیادی به شما کند. در صورتی که می خواهید برای عکاسی نجومی یک ردیاب بخرید ما iOptron SkyGuider Pro را به شما توصیه می کنیم. این محصول یک ردیاب خیلی خوب است که استفاده از آن نیز راحت است و فقط کافیست آن را با ستاره قطبی همراستا کنید.

تمیزکردن لنز  های دوربین  دیجیتالیبهترین تنظیمات دوربین برای عکس گرفتن از ماه

برای اینکه فقط از خود ماه بدون هیچگونه شی دیگری عکاسی کنید به یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی طولانی نیاز دارید تا روی ماه بزرگنمایی کنید و بتوانید تا جای ممکن کادر تصویر را پر کنید. پس از اینکه لنز تله فوتو را روی دوربین خودتان نصب کردید، هر دوی آن ها را روی سه پایه و به سمت ماه نصب کنید. در مورد تنظیمات دوربین توصیه می شود برای موارد کلی طبق چک لیست زیر عمل کنید.



فرمت تصویر: در صورتی که دوربین شما توانایی عکاسی با فرمت Raw را دارد، به جای JPEG از آن استفاده کنید. به این ترتیب نیازی نیست نگران تنظیمات مختلف دوربین از جمله وایت بالانس باشید.

حالت دوربین: دوربین را روی حالت کاملا دستی تنظیم کنید.

ایزو: ایزو را روی مقدار پایه دوربین که معمولا برای تمامی دوربین ها 100 است تنظیم کنید. در صورتی که یک دوربین Point And Shoot دارید بررسی کنید که آیا می توانید گزینه ای در منو برای تنظیم ایزو روی 100 پیدا کنید یا خیر. همچنین مطمئن شوید که Auto ISO خاموش است.

دیافراگم: دیافراگم را روی f/11 تنظیم کنید

سرعت شاتر: سرعت شاتر دوربین باید روی 1/100 تنظیم شده باشد.

وایت بالانس: وایت بالانس تصویر را روی Daylight تنظیم کنید. البته در صورتی که از فرمت Raw برای عکاسی استفاده می کنید این موضوع اهمیت زیادی ندارد زیرا می توانید آن را در زمان ادیت تغییر دهید.

فوکوس لنز: از LCD پشتی دوربین برای زوم کردن و فوکوس روی ماه استفاده کنید. پس از اینکه فوکوس انجام شد و ماه به نظر واضح می رسید، لنز را روی فوکوس دستی قرار دهید تا از تغییر فوکوس جلوگیری کنید.

لرزشگیر تصویر: از آن جایی که روی سه پایه عکاسی می کنید این قابلیت را باید خاموش کنید.

لرزش دوربین: برای کاهش لرزش های ساختار آینه در دوربین های DSLR مطمئن شوید که از حالت Mirror Up استفاده می کنید. برای کاهش لرزش های مکانیسم شاتر در دوربین های بدون آینه و DSLR هم مطمئن شوید که Electronic Front Curtain Shutter روشن است.

سرعت شاتر و دیافراگم ذکر شده در چک لیست بالا توسط قانون Looney 11 به دست آمده اند که خیلی دقیق نیستند. توصیه می شود از این تنظیمات برای شروع استفاده کنید و سرعت شاتر را نسبت به روشنایی ماه تغییر دهید.

در صورتی که ماه خیلی روشن است سرعت شاتر را روی یک مقدار بالاتر تنظیم کنید و در صورتی که خیلی تاریک است سرعت شاتر را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که ماه خیلی سریع حرکت می کند و به همین خاطر و به خصوص در صورت استفاده از لنز تله فوتو با فاصله کانونی طولانی نباید از یک سرعت شاتر خیلی کم برای عکاسی از آن استفاده کنید. در صورتی که سرعت شاتر خیلی آهسته است می توانید با باز کردن دیافراگم لنز و یا افزایش ایزو کمبود نور را جبران کنید.

موضوع دیگری که توصیه می شود استفاده از تکنیک براکتینگ نوردهی است. در زمان عکس گرفتن از ماه احتمالا متوجه شده اید که بخش هایی از ماه خیلی روشن و در عین بخش هایی دیگر خیلی تیره هستند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید تصاویر خودتان را با گام های نوردهی کامل براکت بندی کنید. سپس می توانید از تکنیک های مختلف ادیت مثل HDR برای ترکیب این تصاویر با هم استفاده کنید.

عکاسی از ماه بیشتر بخوانید : 14 نکته کاربردی برای عکاسی از ماه

عکاسی از ماه

دوربین های بدون آینه و DSLR جدید یک قابلیت به نام Electronic Front Curtain Shutter دارند که می تواند به صورت کامل شوک شاتر را از بین ببرد. در صورتی که این قابلیت در دوربین شما هم وجود دارد حتما از طریق تنظیمات دوربین آن را فعال کنید.

در صورتی هم که ریموت شاتر ندارید از تایمر داخلی دوربین خودتان استفاده کنید. هدف ما از این کار کاهش لرزش ناشی از دست های شما و همچنین حرکت آینه قبل از نوردهی است.

اگر از یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی بیشتر از 300 میلیمتر عکاسی می کنید، بهتر است از حالت تاخیر نوردهی به همراه تایمر استفاده کنید. البته در صورتی که ریموت شاتر داشته باشید استفاده از تایمر ضروری نیست اما من همیشه تاخیر نوردهی را روشن می کنم تا از ایجاد لرزش توسط حرکت آینه جلوگیری کنم.

در آخر نیز باید حالت نوردهی دوربین خودتان را روی حالت Spot تنظیم کنید، نقطه فوکوس را روی ماه تنظیم کنید و مراقب نشانگرهای نورسنجی خودتان باشید و در صورتی که شاهد نوردهی زیاد یا کم روی ماه بودید، تنظیمات دوربین خودتان را تغییر دهید.

فوکوسنحوه ی فوکوس روی ماه

در صورتی که از یک دوربین DSLR برای عکس گرفتن از ماه استفاده می کنید، بهتر است از Live View استفاده کنید تا تصویر نمایش داده شده روی سنسور را روی صفحه نمایش پشتی مشاهده کنید. پس از اینکه در حالت Live View قرار گرفتید بهتر است تا جای ممکن روی ماه زوم کنید سپس از سیستم اتوفوکوس دوربین خودتان برای انجام فوکوس استفاده کنید.

اکثر دوربین های DSLR قادر هستند به این شکل روی ماه فوکوس کنند. در صورتی که اتوفوکوس عمل نکند سعی کنید نقطه فوکوس را روی لبه ماه تنظیم کنید و دوباره امتحان کنید. در صورتی که باز هم دوربین شما در فوکوس ناتوان بود ممکن است نیاز باشد که اتوفوکوس را غیرفعال کنید و حلقه فوکوس را به اندازه ای حرکت دهید که ماه واضح به نظر برسد.

ذکر این موضوع ضروری است که برخی دوربین های DSLR ماه را به عنوان یک دایره سفید در حالت Live View نمایش می دهند. در صورتی که شما هم شاهد این مشکل بودید قدم اول این است که سرعت شاتر را به اندازه ای تغییر دهید که بتوانید قابلیت های روی ماه را مشاهده کنید.

در صورتی که تغییر سرعت شاتر باعث هیچگونه تغییری نشد و همچنان ماه را به شکل یک دایره سفید مشاهده کردید این احتمال وجود دارد که دوربین شما به صورت خودکار نوردهی را تقویت می کند. در این مواقع باید تنظیمات دوربین خودتان را بررسی کنید و این قابلیت را غیرفعال کنید.

در DSLRهای نیکون این کار خیلی ساده است. در صورتی که از دوربین بدون آینه یا Point And Shoot استفاده می کنید نیازی به استفاده از حالت Live View نیست زیرا دوربین در حال حاضر تصویر سنسور را به صفحه نمایش پشتی منتقل می کند. فقط کافیست با استفاده از صفحه نمایش تا جای ممکن روی ماه زوم کنید و سپس از سیستم اتوفوکوس برای فوکوس روی ماه یا لبه های آن استفاده کنید.

پس از اینکه ماه روی صفحه نمایش پشتی شما به نظر کاملا واضح بود مطمئن شوید که اتوفوکوس خاموش است. شما می توانید این کار را با استفاده از کلید روی لنز یا کلید روی بدنه دوربین و یا حتی برخی موارد از طریق تنظیمات دوربین انجام دهید. مسلما شما دوست ندارید هر بار که عکس می گیرید دوربین شما دوباره فوکوس کند. به همین خاطر بهتر است آن را به صورت کامل خاموش کنید.