انتخاب یکی از بهترین دوربین های سونی کار خیلی سختی است زیرا این کمپانی برای تمام کاربران مبتدی، با تجربه و پیشرفته انتخاب‌های زیادی دارد. دوربین‌های DSLR این تولیدکننده امروزه طرفداران زیادی ندارد و بیشتر تمرکز آن در 6 سال گذشته روی بازار دوربین‌های بدون آینه بوده است. به لطف موفقیت زیاد سری a6000 و دوربین‌های حرفه‌ای سری a7 امروزه سونی یکی از بهترین تولیدکننده‌های دوربین بدون آینه است.

1- دوربین سونی Sony A7 III

بهترین دوربین های سونی

نقاط قوت:


سیستم فوکوس قوی 693 نقطه‌ای
پشتیبانی از ویدیو 4K
محدوده داینامیک 15-Stop
لرزشگیر 5 محوره
عکاسی پی در پی با سرعت 10 فریم بر ثانیه

نقاط ضعف:


عملکرد ضعیف صفحه نمایش لمسی
پشتیبانی اسلات UHS-II از یک کارت
پورت‌های غیرقابل اعتماد
وجود برخی مشکلات در منظره‌یاب الکترونیک

این دوربین یک گزینه خیلی خوب برای فیلمبرداری و عکاسی عروسی است. مشخصات این دوربین به نسبت خوب است و توانایی برطرف کردن تمام نیازهای یک کاربر مدرن را دارد. این دوربین توانایی عکاسی با فرمت Raw را دارد و کیفیت سنسور 24 مگاپیکسلی آن برای پرینت عکس با ابعاد بزرگ نیز مناسب است. یکی از مشخصات خوب A7 III عملکرد ایزو خوب آن است. شما با استفاده از این دوربین توانایی گرفتن عکس‌های واضح با حداقل مقدار نویز دیجیتال حتی با مقادیر ایزو بالایی مثل 6400 را به لطف تکنولوژی کاهش نویز خلاقانه آن دارید.

این دوربین بدون آینه فول فریم توانایی عکاسی در شرایط کم نور و استفاده از تنظیمات وایت بالانس اتوماتیک را دارد. تصاویر JPEG این دوربین تون‌های گرمی دارند و توانایی فیلمبرداری 4K را هم دارد که بدون شک یکی از قابلیت‌های مهم برای یک دوربین فیلمبرداری است.

2- دوربین سونی Sony Alpha a68

نقاط قوت:


کیفیت تصویر بالا
عکاسی پی در پی با سرعت بالا
سیستم اتوفوکس خوب با پشتیبانی از 79 نقطه

نقاط ضعف:


عدم پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی
عدم پشتیبانی از ماژول وای‌فای
عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 4K

این دوربین ارزان قیمت سونی به خوبی از فایل‌های JPEG و RAW پشتیبانی می‌کند. با این وجود عکس‌های Raw کمی بی کیفیت به نظر می‌رسند اما این موضوع خیلی مهم نیست زیرا می‌توانید این مشکلات را به خوبی در زمان ادیت با لایتروم برطرف کنید. در کل تصاویر گرفته شده با این دوربین به نظر باکیفیت می‌رسند و مشکل خاصی ندارد.

این دوربین قابلیت کاهش نویز خیلی خوبی دارد و حتی در صورت استفاده از مقادیر ایزو بالا مثل 3200 هم نویز خاصی مشاهده نمی‌کنید. این تصاویر حتی پس از چاپ نیز واضح به نظر می‌رسند. یکی دیگر از مزایای این دوربین راحتی کار با آن و رابط کاربری خوبی که دارد است اما مشخصه اصلی آن فوکوس قوی با توانایی ردیابی سوژه و همچنین بدنه‌ی نسبتا مناسب برای لنزهای تله فوتو است. عدم توانایی ضبط ویدیو 4K می‌تواند نقطه ضعف این دوربین باشد اما با توجه به قیمتی که دارد بهترین انتخاب شما همین مورد است.

3- دوربین سونی Sony A7S II

بهترین دوربین سونی

نقاط قوت:


ماکزیمم ایزو 409,600
پشتیبانی از فیلمبرداری 4K
عملکرد خوب اتوفوکوس در نور کم

نقاط ضعف:


جایگیری نامناسب کلید ضبط
عدم پشتیبانی از فیلمبرداری 10 بیت یا 12 بیت

برخلاف دیگر دوربین‌های سری سونی آلفا مثل A7R II یا A7 II این مدل رزولوشن خیلی بالایی ندارد که مطمئنا روی کیفیت تصویر تاثیرگذار است. با این وجود امکان چاپ عکس با ابعاد A3 و کیفیت مناسب را دارد. مزایای این دوربین خیلی بیشتر از معایب آن است. این دوربین ابعاد و وزن بالایی دارد و دلیل آن هم پشتیبانی از امکانات متعدد برای تنظیم لنز می‌باشد.

دوربین های سونی بیشتر بخوانید : اتصال فلاش اکسترنال به دوربین سونی

این دوربین از تکنولوژی کاهش نویز خیلی قدرتمندی پشتیبانی می‌کند اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم از ماکزیمم ایزو 409,600 آن استفاده کنید. برای عکاسی در شب با استفاده از این دوربین، ایزو 6400 عملکرد خیلی خوبی دارد. مشخصات ویدیویی این دوربین هم خیلی خوب است. برای مثال می‌توان به پشتیبانی از فیلمبرداری 4K XAVC S و توانایی ضبط ویدیوهای کیفیت بالا در شرایط کم نور اشاره کرد. کیفیت فیلم‌های 4K این دوربین نیز مشابه به دوربین‌هایی است که خروجی 10 بیت و 12 بیت دارند. همین موضوع باعث شده است که این دوربین برای فیلمبرداری حرفه‌ای مناسب باشد.

4- دوربین سونی Sony Alpha A99 II

نقاط قوت:


کاربردهای مختلف
کیفیت ویدیو بالا
صفحه نمایش و منظره یاب فوق‌العاده
اتوفوکوس سریع
صفحه نمایش LCD با کیفیت

نقاط ضعف:


عمر باتری کوتاه
سرعت کم در برخی شرایط خاص
عدم توانایی پردازش فایل RAW
عدم پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی

جزئیات بالا و وضوح تصویر باعث شده است این دوربین یکی از بهترین دوربین های سونی برای عکاسی باشد. عدم استفاده از فیلتر اپتیکال Low Pass کمک می‌کند این دوربین قادر باشد حتی کوچک‌ترین جزئیات را هم به خوبی ثبت کند. شما می‌توانید تصاویر JPEG بسیار خوبی با این دوربین بگیرید. برخی از کاربرها ممکن است احساس کنند رنگ‌های این دوربین خیلی اشباع هستند اما نمی‌توان این مورد را یک نقطه ضعف دانست زیرا در اکثر دوربین‌های مدرن به عنوان یک نقطه قوت عرضه می‌شود.

این دوربین یک سیستم کاهش نویز خیلی قوی دارد که به شما کمک می‌کند تصاویری با کیفیت بالا بگیرید. در صورتی که از مقادیر ایزو خیلی بالا استفاده کنید، ممکن است شاهد مقدار کمی نویز دیجیتال در تصاویر خود باشید. با این دوربین می‌توانید تصاویری با ابعاد 30 در 40 اینچ و مقدار ایزو 800 بگیرید. به لطف سنسور 42.4 مگاپیکسلی دوربین نیز شما می‌توانید تصاویری با رزولوشن بسیار بالا بگیرید.

5- دوربین سونی Sony RX100 Mark V

راهنمای خرید دوربین سونی

نقاط قوت:


سبک و کوچک
صفحه نمایش متحرک
فریم‌ریت بالا
سنسور بزرگ
فیلمبرداری 4K
منظره‌یاب الکترونیک داخلی

نقاط ضعف:


مشکلات مربوط به در دست گرفتن
عدم پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی

در صورتی که به دنبال یکی از بهترین دوربین های سونی هستید، این دوربین می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای شما باشد. این دوربین قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند حتی پرتوقع‌ترین عکاس‌ها را هم راضی کند. در صورتی که این دوربین را از لحاظ عکاسی JPEG با دوربین‌های آنالوگ مقایسه کنید به احتمال زیاد متوجه تار شدن اطراف برخی اشیاء در دوربین‌های آنالوگ خواهید شد. اما RX100 V به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های خاص توانسته است این مشکل را به کلی از بین ببرد.

سونی آلفا 6600 بیشتر بخوانید : آیا سونی آلفا a6600 دوربین خوبی است؟

بدون شک یکی از مزایای این دوربین وضوح و شفافیت بالای تصاویر آن است. به دلیل پردازشگر بهبود یافته این دوربین، عکاس می‌تواند بلافاصله پس از گرفتن عکس آن را بررسی کنید.

6- دوربین سونی A9

نقاط قوت:


عملکرد فوق‌العاده
عملکرد خوب اتوفوکوس
منظره‌یاب با کیفیت بدون سیاه شدن
مدیریت ساده تنظیمات
سنسور 24 مگاپیکسلی فوق‌العاده
پشتیبانی از فیلمبرداری 4K

نقاط ضعف:


پوشش ضدنفوذ غیرقابل اعتماد
عدم پشتیبانی از اسلات کارت XQD
تعادل ضعیف در صورت استفاده از لنزهای لانگ
کنترل‌های لمسی محدود
عمر باتری کم

بزرگترین مزیت این دوربین که یکی دیگر از بهترین دوربین های سونی است، سنسور 24 مگاپیکسلی آن می‌باشد. با این سنسور شما می‌توانید عکس‌های باکیفیتی با رزولوشن بالا بگیرید. همچنین می‌توانید عکس‌های خود را با ابعاد A2 یا A3 و وضوح بالا نیز چاپ کنید. برای کار در شرایط کم نور هم عکاس می‌تواند از مقادیر ایزو بالا (حدودا 12,800) استفاده کند و عکس‌های بسیار خوبی بگیرد. ممکن است مقدار خیلی کمی نویز در تصاویر خودتان مشاهده کنید اما می‌توانید این نویز را به سادگی در زمان ادیت عکس حذف کنید.

لازم به ذکر است که عملکرد وایت بالانس این دوربین خیلی خوب نیست و برخی اوقات ممکن است تصاویری با سایه سبز داشته باشید. به همین خاطر بهتر است از وایت بالانس دستی استفاده کنید. در مقابل مشخصات این دوربین برای فیلمبرداری فوق‌العاده است. برای مثال می‌توان به فیلمبرداری 4K و عملکرد اتوفوکوس فوق‌العاده‌ی دوربین اشاره کرد. در نهایت می‌توان گفت که این دوربین در زمینه‌های مختلفی مثل عکاسی ورزشی، عروسی و کودک یکی از بهترین دوربین های سونی است.

7- دوربین سونی Sony A7R III

نقاط قوت:


عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه
سنسور 42.2 مگاپیکسلی
لرزشگیر 5 محوره بهبود یافته
منظره‌یاب بزرگ و روشن
اتوفوکوس سریع

نقاط ضعف:


عمر باتری کم
صفحه نمایش ضعیف
فقط یک اسلات UHS-II

بدون شک این دوربین، یکی از بهترین دوربین‌های سونی آلفا است. این دوربین عملکرد ایزو خیلی خوبی دارد و به خوبی می‌تواند هرگونه نویز را از بین ببرد. شما می‌توانید حتی در صورت استفاده از مقادیر ایزو بالا (تا 32,000) عکس‌هایی با حداقل مقدار نویز بگیرید. بیشترین مقدار ایزو این دوربین 102,400 است اما توصیه می‌کنیم از این مقدار در شرایط معمولی استفاده نکنید زیرا امکان مشاهده نویز در تصاویر شما خیلی زیاد خواهد بود. فقط در مواقعی می‌توانید از این ایزو استفاده کنید که کیفیت تصویر خیلی مهم نیست و فقط ماموریت شما این است که از سوژه موردنظر عکس بگیرید.

علاوه بر محدوده ایزو بالا، محدوده داینامیک A7R III نیز فوق‌العاده است. در صورتی که می‌خواهید هایلایت‌های تصویر را حفظ کنید، باید یک عکس با حساسیت کم بگیرید و این قسمت‌ها را Underexpose کنید. سپس تمامی نقص‌ها را در لایتروم حذف کنید.

8- دوربین سونی Sony Cyber-shot HX400V

دوربین سونی با کیفیت

نقاط قوت:


محدوده زوم فوق‌العاده
پردازنده‌ی معمولی
منظره‌یاب نسبتا خوب

نقاط ضعف:


عدم پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی
عدم پشتیبانی از عکاسی Raw

با توجه به قیمت این دوربین، می‌توان آن را یکی از بهترین دوربین‌های کامپکت سونی دانست که توانایی ثبت تصویر با کیفیت بالا را دارد. در صورت استفاده از ایزو پائین (تا 400) نویز دیجیتال موجود در تصاویر اصلا به چشم نمی‌آید، اما در صورت افزایش این مقدار بین 800 تا 1600 مقدار نویز مشهود خواهد بود اما باز هم می‌توانید با استفاده از لایتروم آن را از بین ببرید.

لنز FE سونی بیشتر بخوانید : راهنمای خرید لنز فول فریم سونی

توانایی عکاسی ماکرو این دوربین امکان فوکوس از فاصله 1 سانتی‌متری سوژه را به شما می‌دهد و حتی در فاصله کانونی 24 میلیمتر نیز اعوجاج لوله‌ی لنز به خوبی کنترل شده است. یکی از مزایای این دوربین عملکرد خوب فلاش داخلی حتی در محیط‌های داخلی است. من این دوربین را یکی از بهترین دوربین های سونی برای عکاس‌های تازه‌کار می‌دانم.

9- دوربین سونی Sony Alpha A6300

بهترین دوربین‌های سونی

نقاط قوت:


عکاسی پی در پی فوق‌العاده
اتوفوکوس سریع
عملکرد نسبتا خوب در ایزو بالا
کیفیت بالای تصاویر

نقاط ضعف


عدم استفاده از لرزشگیر اپتیکال داخلی

A6300 یکی از بهترین دوربین‌های سری آلفا سونی است که تحت هر شرایطی (حتی حالت دستی) شما را شگفت‌زده می‌کند. البته این احساس تاحدود زیادی به لنز انتخابی شما نیز بستگی دارد اما امکان Focus Peeking و Focus Zoom از مواردی هستند که این دوربین را به یک دوربین فوق‌العاده تبدیل کرده‌اند. این قابلیت قسمت‌هایی از تصویر که جزء محدوده فوکوس هستند را با رنگ‌های سفید، قرمز و زرد مشخص می‌کند.

محدوده ایزو استاندارد این دوربین بین 100 تا 25600 است اما در صورت نیاز می‌توانید آن را تا 32000، 41500 و حتی 51200 نیز افزایش دهید. تصاویر JPEG با ایزو بالا قدرت رنگ‌ها را کاهش می‌دهند و در نتیجه جزئیات تصویر از بین خواهد رفت. با این وجود مقدار نویز کروماتیک کاملا نرمال است. منظور از نویز کروماتیک، ظاهر شدن تون‌های تصویر به صورت ذرات رنگین‌کمانی است که این دوربین آن‌ها را به صورت کامل از بین برده است. در صورتی هم که به عکاسی با ایزو بالا نیاز داشتید هم، عکاسی با فرمت Raw و لایتروم می‌تواند این مشکلات را از بین ببرد.

10- دوربین سونی Sony A6500

بهترین دوربین های سونی

نقاط قوت:


سیستم اتوفوکوس خیلی سریع
ظرفیت بافر خیلی بالا
توانایی ضبط ویدیو بالا

نقاط ضعف:


صفحه نمایش LCD کم نور
عدم وجود پورت هدفون

از لحاظ کیفیت تصویر، می‌توان A6500 را یکی از بهترین دوربین های سونی دانست. این دوربین سونی کنتراست و وضوح بسیار زیادی دارد و می‌توانید نویز تصویر را در تمام محدوده حساسیت سنسور کنترل کنید. در نتیجه تصاویر شما حتی در صورت استفاده از مقادیر ایزو بالا (تا 6400) هم کیفیت قابل قبولی دارند. با این حال توصیه می‌کنم از تنظیمات Low Noise Reduction استفاده کنید، زیرا تنظیمات Normal Noise Reduction تاثیر بدی روی کیفیت عکس‌هایی که با ایزو بالا می‌گیرید خواهد داشت. در صورتی که به دنبال بهترین دوربین سونی هستید که بتوانید با استفاده از آن تصاویر با کیفیتی بگیرید و توانایی ضبط ویدیو 4K را داشته باشد، این دوربین یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

http://fixthephoto.com/best-sony-camera.html