نحوه ی فراگیری موسیقی، یکی از چالش های بسیار مهم نزد هنرجویان است. همواره متدهای بسیاری برای آموزش موسیقی وجود دارد. متدهایی که می توانند موجب دلگرمی و پیشرفت هنرجویان شوند و یا دلسردی آن ها را به همراه داشته باشند. سوالی که مطرح است این است که آیا تنها یک متد آموزش موسیقی در آموزشگاه های موسیقی وجود دارد؟

باید گفت که اکثرا یک متد آموزشی مشخص در اکثر آموزشگاه ها مورد استفاده است و نکته ای که مطرح است این موضوع است که این متد مشخص، چقدر موجب دلگرمی هنرجویان و پیشرفت آن هاست.

نکته ای که در همه ی متدهای آموزشی باید به آن پرداخت، توجه به علایق و ویژگی های ذاتی هر هنرجو است. واضح است که هر هنرجو با توجه به ویژگی های متفاوت خود نسبت به سایر هنرجوها، نمی تواند صرفا یک متد آموزشی واحد را دنبال کند، پس هر آموزشگاه ، نیازمند متدهای آموزشی متفاوتی است.

در این راستا، آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان، با تلاش بی وقفه ی اساتیدش و با توجه به علایق و ویژگی های هنرجویان، متدهای آموزشی متفاوتی را در پیش می گیرد. تنوع کلاس ها و دوره های آموزشی در این آموزشگاه، همواره یکی از نکات مثبت در میان سایر آموزشگاه هاست.

نکات مهمی وجود دارد که یک آموزشگاه باید به کار گیرد تا به بهترین متد دست یابد. این نکات معطوف به هنرجویان، اساتید موسیقی و دوره های آموزش موسیقی می شود که در ادامه هر یک از این نکات را شرح و بسط خواهیم داد.

1- هنرجویان

هر فردی با توجه به ویژگی های شخصیتی متفاوتی که دارد، نیازمند آموزشی متفاوت است. یکی از دلایل عدم موفقیت افراد در فرایند یادگیری موسیقی، عدم توجه اساتید موسیقی به ویژگی های ذاتی هنرجویان است. این ویژگی ها علاوه بر ویژگی های روحی، ویژگی های فیزیکی افراد را نیز شامل می شود. درک این موضوع که ویژگی های فیزیکی افراد، در انتخاب شیوه ی آموزش آن ها چقدر مهم است و باید مورد توجه هنرجویان و اساتید آن ها قرار گیرد، حائز اهمیت است. ویژگی های بسیاری وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

روحیه ی انضباط و تمرین مداوم

این ویژگی یکی از ویژگی های مهمی است که باید هنرجویان طی فرایند آموزش آن را پرورش دهند. در فرایند یادگیری موسیقی، افرادی که تمرینات خود را به طور منظم و پیوسته دنبال می کنند، افراد موفق تری هستند. وظیفه ی اساتید موسیقی، تقویت و ایجاد این حس در هنرجویان است.

حس خشنودی و رضایت

تقویت و ایجاد حس خشنودی و رضایت هنرجویان، یکی دیگر از ویژگی هایی است که باید به آن پرداخته شود. این کار به ادامه ی فرایند یادگیری موسیقی در هنرجویان کمک بسیاری می کند. چرا که وقتی آن ها نسبت به خود احساس رضایت و خشنودی دارند، راه خود را ادامه می دهند و با اعتماد بنفس بیشتری به تمرینات خود می پردازند. همیشه انسان ها نسبت به کار یا فعالیتی که موجب افزایش اعتماد بنفس آن هست، واکنش مثبت نشان می دهند.

 

واقع گرایی و صبر

یکی از نکاتی که هنرجویان باید به آن بپردازند، واقع گرایی و صبر است. در فرایند آموزش موسیقی، همواره باید حس صبر و شکیبایی داشت، چون این گونه است که افراد متوجه می شوند چقدر باید تمرینات خود را جدی بگیرند و دلزده نمی شوند چون می دانند رسیدن به سطح خوبی که شایستگی آن را دارند، تنها با صبر و تلاش مستمر امکان پذیر است.

2- اساتید موسیقی

اساتید یک آموزشگاه های موسیقی ، نقشی مهم در پیشرفت هنرجویان خود دارند. اساتید آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان، با گرد هم آمدن جمعی از علاقه مندان جوان، با انگیزه و تحصیل کرده در رشته های مختلف موسیقی، روانشناسی و حوزه ی آموزش و یادگیری با رویکردی کاملا حرفه ای و تخصصی به منظور خلق ارزش ها و خدمات نوین در حوزه ی آموزش و یادگیری موسیقی در محیط های خارج از خانه شکل گرفته است.

اهداف آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان و اساتید آن شامل:


ارتقای آگاهی و نگاه عمومی جامعه، در ارتباط با اهمیت و کیفیت مسائل آموزش و یادگیری موسیقی و فرهنگ سازی و اثرگذاری بر فضای آموزش موسیقی کشور
ارتقای مهارت ها و کارا نمودن روش های آموزشی خود در رابطه با شکوفایی استعدادهای هنرجویان و توانمند نمودن آن ها
ایحاد فضایی برای تجربه ی لذت یادگیری موسیقی و سعی در عمق بخشی و ایجاد رابطه پایدار هنرجویان با موسیقی

مدیریت این آموزشگاه، آقای مهیار نجفی است که استاد سنتور آموزشگاه نیز می باشند. ایشان به مدت 25 سال است که به صورت حرفه ای، موسیقی را دنبال می کنند و از محضر اساتید بزرگ موسیقی بهره مند شده اند. ایشان از سال 92 تا کنون در آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان به آموزش و پرورش هنرجویان در سنین مختلف، مشغول می باشند.

3- دوره های آموزشی

دوره های آموزشی که در آموزشگاه های موسیقی موفق، برگذار می شود، بیانگر میزان انعطاف و اهمیت آن آموزشگاه به سلایق و علایق هنرجویان خود است. آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان نیز، در راستای پیشبرد این اهداف، از دوره های آموزشی متنوع و متفاوتی، همراستا با نیازهای هنرجویان بهره مند است.

این دوره های آموزشی، در 4 بخش سازهای سنتی، سازهای غربی، آواز و صداسازی و سلفژ و موسیقی کودک طراحی شده است. که در ادامه، به اختصار، هرکدام از این دوره ها معرفی می گردند.

دوره ی سازهای سنتی

این دوره شامل آموزش سازهای سنتی از جمله آموزش تنبک، آموزش داربوکا، آموزش سنتور، آموزش تار و سه تار، آموزش دف، آموزش دیوان و آموزش تنبور درسیم است.

در این دوره سعی شده است تا با ایجاد فضایی مملو از انگیزه و لذت، و با استفاده از روش های کارآمد کاربردی و جذاب در جهت عمق بخشی به آموخته های هنرجویان، به آموزش موسیقی پرداخته شود. همینطور در نظر گرفتن شرایط خاص هر هنرجو و به کارگیری روش متناسب برای به دست آوردن حداکثر بازدهی از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره است . ایجاد ارتباط موثر میان هنرجو و موسیقی و آسان جلوه دادن این امر برای آنان و پیشبرد تمارین به شیوه ی تعاملی، از دیگر نکات مورد توجه در این دوره است.

مهارت هایی که هنرجویان در این دوره کسب می کنند شامل:


تشخیص تفاوت ها و شباهت ها و روابط میان صداها و تشخیص صدای غلط از درست
آشنایی با تکنیک های پیشرفته و آثار و تجربیات مکتوب اساتید بزرگ حوزه ی موسیقی سنتی ایران
آشنایی با اتودهای کوتاه و قطعات کاربردی برای تک نوازی
خلاقیت های نت نویسی
گروه نوازی
هم نوازی با تصانیف و ضربی های بدون کلام در موسیقی ایرانی

 

دوره ی سازهای غربی

این دوره شامل آموزش سازهای غربی از جمله آموزش ویولن، آموزش گیتار و آموزش پیانو است.

در این دوره سعی شده است تا با توجه به علایق، روحیات، توانایی ها و رده ی سنی هنرجویان و با پیروی از اصول و چارچوب های استاندارد آموزشی در فرایند تدریس، کلاس های موسیقی را به فضایی دلنشین و پر از انگیزه و حال خوب تبدیل کرد. استفاده از قطعات زیبای موسیقی کلاسیک و گاه تنظیمات استاندارد قطعات ایرانی برای تک نوازیی، جزو متد آموزشی این دوره است. نکته ی مهم در این دوره، این است که هنرجویان به خودباوری برسند و بتوانند باور کنند که می توانند در موسیقی پیشرفت کنند و به خواسته هایشان برسند. هنرجویان در روند آموزش، پیشرفتشان را به خوبی حس کرده و از یادگیری موسیقی لذت می برند. استفاده از آهنگ های ساده و آشنا برای هنرجویان در آغاز کار و سپس فراگیری تکنیک ها و مطالب پیشرفته در کنار نواختن آهنگ ها، از نکات مهمی است که در این دوره به آن پرداخته شده است. طی فرایند آموزش موسیقی، از قطعات متنوع و جذاب و هدف مند در فرایند آموزش، همینطور از مجموعه ای از قطعات خاطره انگیز و آشنای موسیقی در دهه های مختلف از آهنگ ها و خواننده های شناخته شده استفاده می شود.

مهارت هایی که هنرجویان در این دوره کسب می کنند شامل:


یادگیری آکوردها، گام ها و تئوری موسیقی
یادگیری نت خوانی
توانایی اجرای تکنیک ها
انگشت گذاری استاندارد در کنار آشنایی با تئوری موسیق
پرورش قوه شنوایی
افزایش اعتمادبه نفس و اجرا در جمع بدون ترس
توانایی هم نوازی و اجرا

 

دوره ی آواز و صداسازی و سلفژ

این دوره، شامل آموزش آواز کلاسیک، پاپ، صداسازی و آموزش آواز سنتی است.

هر هنرجو دارای الگوی متفاوت یادگیری و توانایی ها و علایق متفاوت می باشد. توجه به هنرجوها و علایق آن ها می تواند بسیار به شیوه ی یادگیری آن ها کمک کند. و این موضوع، در این دوره نیز، مانند سایر دوره ها مورد توجه قرار گرفته است. انتخاب دروس نیز متناسب با شرایط خاص هر هنرجو است تا هنرجو بتواند در یک فضای راحت و مملو از لذت، به مرور ظرایف و پایه های صحیح آواز را به دست آورد.

مهارت هایی که هنرجویان در این دوره کسب می کنند شامل:


پرورش قوه ی شنوایی هنرجویان
درک صحیح ریتم و به اصطلاح کوک خواندن
شیوه های صحیح گرم کردن صدا و روش درست تنفس دیافراگمی
شیوه ی صحیح حالت بدن حین خواندن
شیوه ی صحیح رها و آزاد بودن کامل حنجره و اندام بدن حین آواز خواندن
پرهیز از سفت کردن عضلات مخصوصا عضلات گردن توسط هنرجو هنگام آواز خواندن
نحوه ایجاد فضاسازی ذهنی و کاربردی در هنگام آواز خواندن
تمرین هایی برای رسیدن به صدایی زیبا و بدون فشار روی حنجره
تکنیک های آوازی و تحریرهای درست و مختص به سبک مورد نظر در تونالیته ها و گام های مختلف
آشنایی با حروف صامت و صدا دار و ادای درست آن ها توسط هنرجو
اجرای رپورتوارهای آوازی مربوط به سبک های مورد نظر توسط هنرجو
افزایش اعتماد بنفس جهت اجرا جلوی جمع

 

دوره ی موسیقی کودک

دوره ی موسیقی کودک، جزو دوره های پرطرفدار در آموزشگاه های موسیقی است. چرا که کودکان در این دوره ها، علاوه بر آموزش موسیقی، به آموزش های ضمنی دیگری نیز می پردازند که کمک کننده ی رشد خلاقیت و سایر ویژگی های مثبت در آن هاست.کلاس های آموزش موسیقی کودک، محیطی اجتماعی است که کودکان به دور از خانه و خانواده، آن را تجربه می کنند و در این محیط امن آموزشی، با حفظ حریمشان، در فعالیت های تعاملی و اجتماعی شرکت می کنند. توجه به ویژگی های ذاتی کودکان و درک تفاوت های ذاتی آن ها، به یادگیری عمیقشان کمک می کند. کودکان طی دوره آموزش، از سازهایی که مخصوص آن ها طراحی شده است، استفاده می کنند و آهنگ های متناسب با سن و سالشان را اجرا می کنند. این ساز ها کمک می کنند تا مهارت های ظریف تر حرکتی در بدن آن ها پرورش یابد. طی دوره ی آموزشی، کودکان هر چند ماه یک بار، پروژه ای دارند. مانند داستان گویی و پرفورمنس با استفاده ازابزار موسیقی. که این پروژه ها در حضور خانواده ها اجرا می شوند تا هم پیشرفت کودکان برای خانواده ها مشخص باشد و هم انگیزه ای مضاعف به کودکان داده شود و این تجربه موجب افزایش حس موفقیت و ارجمندی در کودکان می شود و ارزشمند است.

مهارت هایی که هنرجویان در این دوره کسب می کنند شامل:


کسب تجربه ی گروه نوازی
درک نشانه ها و مفاهیم موسیقی به صورت درونی و اجرای آن ها
پرورش قوه ی خلاقیت کودکان
آشنایی کودکان با تنوع قومیتی و فرهنگی خودشان
افزایش تمرکز و توجه
افزایش نظم پذیری
درک مناسبات اجتماعی
افزایش تعامل و رعایت نوبت
افزایش خود کنترلی
افزایش هماهنگی و کار گروهی
بیدارشدن حس های اصلی در کودکان

انتخاب آموزشگاهی که متناسب با نیازهای هنرجویان خود باشد، همواره در اولویت هنرجویان قرار دارد. چرا که هنرجویان، همواره آموزشگاهی را انتخاب می کنند که به نیازهای آن ها توجه شود و احساس راحتی در آن کنند. تمام تلاش های صورت گرفته در آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان، به عنوان یکی از آموزشگاه های موسیقی موفق، در راستای دستیابی به متد آموزشی متفاوتی به منظور رفع نیازهای هر یک از هنرجویان است. و این هدف، با تلاش اساتید و کادر مجرب این آموزشگاه موسیقی امکان پذیر است.