استفاده عادی:اگر با رینگ لایت آشنایی ندارید باید گفت که این وسیله یک نوع نور حلقه ای شکل با دهانه کاملا باز است که به صورت مستقیم در مقابل صورت سوژه قرار می گیرد. سپس شما با قرار دادن دوربین داخل دهانه ی این وسیله اقدام به عکاسی می کنید. تفاوت این نوع نور با فلاش های حلقه ای در این است که فلاش های حلقه ای به صورت مستقیم به دوربین وصل می شدند و با فشار دادن شاتر فعال می شدند ولی رینگ لایت یک منبع نور ثابت است که هیچ نیازی به اتصال به دوربین ندارد.

رینگ لایت در عکاسی پرتره

 

ساخت رینگ لایت بیشتر بخوانید : چگونه رینگ لایت خودتان را بسازید؟

نور همه کاره

به دلیل ثابت بودن نور رینگ لایت به شکل های متفاوتی می توانید از آن بهره ببرید. به دلیل اینکه نور همیشه روشن است، شما می توانید آن را هر جایی که می خواهید قرار دهید. شما با خرید این نور یک منبع نور قوی، سبک و همه کاره دارید که می توانید به روش های مختلفی از آن بهره ببرید.

آموزش استفاده از رینگ لایت

همچنین به دلیل ثابت بودن این نور، مردمک چشم سوژه تنگ تر می شود و شما می توانید قسمت رنگی بیشتری داخل چشم آن ها ببینید. به جز استفاده عادی شما می توانید به پنج شکل مختلف دیگر هم از رینگ لایت استفاده کنید که آن ها را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

1- استفاده از رینگ لایت به عنوان منبع نور معمولی

نورپردازی با رینگ لایت

علیرغم داشتن شکل دایره ای، می توانید از رینگ لایت به عنوان یک منبع نور نرمال هم بهره ببرید. ارتفاع پایه نور را افزایش دهید و زاویه آن را به سمت سوژه تغییر دهید تا بتوانید از آن همانند یک سافت باکس کوچک استفاده کنید. البته فقط به این نوع نورپردازی محدود نیستید و می توانید الگوهای مختلف نورپردازی را امتحان کنید. برای مثال می توانید از بلوکه کننده ها (Flag) برای حذف قسمت هایی از نور و شکل دادن آن به صورت دلخواه خودتان استفاده کنید. همچنین اگر بیش از یک رینگ لایت داشته باشید می توانید سناریوهای نورپردازی با دو منبع نور را به راجتی اجرا کنید بخصوص اگر شدت نورهای رینگ لایت قابل تغییر باشد.

رینگ لایت بیشتر بخوانید : رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

2- ژست دادن به سوژه

استفاده از رینگ لایت

اگر یک رینگ لایت LED دارید، می توانید از سوژه بخواهید آن را در دست بگیرد و عکس های خیلی جذابی با آن بگیرید. بسته به سایز رینگ لایتی که دارید، تاثیر این روش متفاوت خواهد بود و شما باید مراقب کابل ها هم باشید. اما مطمئنا می توان گفت که اجرای این تکنیک، هم برای شما و هم برای سوژه خیلی لذت بخش خواهد بود.

3- به عنوان نور پرکننده

شما می توانید برای خلق افکت های جذاب از هر نوع نور ثابتی در کنار نورهای استودیویی استفاده کنید. برای مثال زمانی که از فلاش به عنوان منبع نور اصلی استفاده می کنید، از رینگ لایت هم به عنوان نور پرکننده بهره ببرید.

نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که احتمالا فلاشی که از آن استفاده می کنید خیلی قوی تر از رینگ لایت شما است و به همین خاطر باید مطمئن شوید رینگ لایت شما قدرت کافی را داشته باشد. همچنین در صورتی که می خواهید از چند منبع نور استفاده کنید، باید از یک رینگ لایت با دمای نور قابل تغییر استفاده کنید.

می توانید جای منابع نور را هم عوض کنید و از رینگ لایت به عنوان نور اصلی و فلاش به عنوان نور پرکننده استفاده کنید اما باز هم باید مراقب توان خروجی باشید.

4- استفاده از رینگ لایت برای ترکیب بندی

آموزش استفاده از رینگ لایت

من عاشق این هستم که از رینگ لایت برای ترکیب بندی استفاده کنم و سوژه را در وسط آن قرار دهم. البته شما فقط محدود به این گزینه نیستید و می توانید به هر شکلی که می خواهید از این منبع نور برای ترکیب بندی بهره ببرید. برای مثال آن را پشت سر سوژه قرار دهید تا یک اثر هاله ای داشته باشید و یا رینگ لایت را با زاویه داخل کادر قرار دهید تا بتوانید یک باریکه نور زیبا را داخل تصویر خودتان داشته باشید.

نورپردازی درعکاسی بیشتر بخوانید : شناخت نورپردازی در عکاسی

5- کاهش سرعت شاتر

این تکنیک شبیه به تکنیک شماره 3 است اما با این تکنیک می توانید تصویر را برای فلاش قوی تر و رینگ لایت ضعیف تر نوردهی کنید.

انواع رینگ لایت

نکته: در صورتی که خیلی به جوانب فنی کار ارزش می دهید، احتمالا علاقه ای به استفاده از این تکنیک نخواهید داشت. دلیل این امر نیز این است که ممکن است عکس های شما کمی نرم تر به نظر برسند. با این وجود می توانید با استفاده از آن عکس های خیلی زیبایی خلق کنید. در ضمن باید خیلی مراقب حرکت دوربین خودتان باشید.

به دلیل اینکه نوع خروجی فلاش هیچ ارتباطی به سرعت شاتر ندارد، می توانید تا جایی که نیاز است سرعت شاتر را پائین بیاورید. اما بهتر است از یک سه پایه استفاده کنید تا مطمئن شوید دوربین شما خیلی حرکت نمی کند.