بزرگترین لطفی که می توانید به خودتان بکنید این است که از قبل آماده باشید و کارهای خودتان را برنامه ریزی کنید. ما نیز در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهترین نورپردازی را برای تمام ویدیو های خودتان انجام دهید.

قدم اول: از قبل آماده باشید

چه برای عکاسی و چه برای فیلم برداری بهتر است از قبل لوکیشن را ببینید. نورهای طبیعی را در نظر داشته باشید و مراقب سایه ها باشید. همچنین در نظر داشته باشید که شرایط آب و هوایی هر لحظه ممکن است تغییر کند.

اگر تجهیزات نورپردازی مناسب برای ضبط ویدیو را در اختیار دارید بهتر است تا جای ممکن از نور طبیعی به دلیل طبیعت فراری که دارد استفاده نکنید. نور طبیعی در یک لحظه تغییر می کند که بزرگترین مشکل برای یک تولیدکننده ویدیو می باشد.

بهترین نورپردازی برای ویدیو نوری است که شما بیشترین کنترل ممکن را روی آن داشته باشید.

قدم دوم: نوع نور موردنیاز خودتان را انتخاب کنید

رده پائین

نورپردازی ویدیو

در بازار نورهای گیره ای زیادی وجود دارند که می توانید آن ها را با کمترین بودجه تهیه کنید. این نورها کاملا تطبیق پذیر هستند و می توانید آن ها را به روش های مختلفی نصب کنید. متاسفانه عدم امکان کنترل روی میزان و انتشار نور باعث شده است این تجهیزات نورهای سختی از خود ساتع کنند.

نور نرماکثر نورهای فیلتر نشده به عنوان نور سخت شناخته می شوند. می توانید با تجهیزاتی مانند دیفیوزرها نور را به صورت مساوی منتشر کنید و نور نرم خلق کنید. دیفیوزر را می توانید روی انواع نور حتی نورهای گیره ای هم نصب کنید. به همین خاطر حتما توصیه می کنیم هنگام استفاده از تجهیزات نورپردازی گیره ای برای تولید ویدیو حتما از یک دیفیوزر استفاده کنید.

توصیه می کنیم هنگام استفاده از تجهیزات نورپردازی گیره ای برای تولید ویدیو حتما از یک دیفیوزر استفاده کنید.

علاوه بر دیفیوزر می توانید این نوع نور را روی سقف، دیوار و یا رفلکتور هم بتابانید تا به نور نرم برسید.

رده متوسط

تجهیزات نورپردازی ویدیو

این نوع تجهیزات نورپردازی از لامپ های فلورسنت بزرگ استفاده می کنند و از تجهیزات انتشار نور موثر نیز بهره می برند. تجهیزاتی که پایه نور نیز دارند بهتر هستند زیرا می توانید به سرعت آن ها را تنظیم کنید و خروجی بهتری نیز از آن ها بگیرید. در پشت این نوع تجهیزات نورپردازی مجموعه ای از کلیدها وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید تعداد لامپ های روشن را کنترل کنید و بدین ترتیب کنترل بیشتری روی میزان نور خروجی داشته باشید.

تجهیزات نور پردازی بیشتر بخوانید : راهنمای شناخت تجهیزات نورپردازی

گران قیمت

تجهیزات نورپردازی ویدیو

 

نور ویدیوبرای تهیه این نوع تجهیزات احتمالا باید پول یک کیت رده متوسط کامل را برای یک نوع نور خرج کنید. در مقابل این دسته از نورها قابلیت های زیادی مانند کنترل کامل روی میزان نور، کنترل بی سیم، قابل تعویض رنگ حین کار، انتشار بهتر و خروجی قوی تر دارند. بهتر است قبل از اینکه این نوع تجهیزات نورپردازی را بخرید و شروع به ضبط ویدیو کنید، چند روزی آن ها را اجاره کنید تا مطمئن شوید مطابق با نیازهای شما هستند.

قدم سوم: تنظیم نور سه نقطه ای

متداول ترین نوع نورپردازی برای ویدیو نور سه نقطه ای نام دارد. این نوع نور از سه نوع نور که عبارت است از نور کلیدی، پرکننده و پس زمینه تشکیل شده است.

نور سه نقطه ای

نور کلیدی باید روشن ترین نور از بین این سه باشد و بیشترین نور را به سوژه بتاباند.

نور پرکننده سایه هایی که توسط نور کلیدی شکل گرفته اند را از بین می برد. نور پرکننده باید از شدت کمتری نسبت به نور کلیدی برخوردار باشد تا در عین اینکه سایه های نور کلیدی را از بین می برد، باعث تخت شدن تصویر نشود.

از نورپردازی با فلاش در فضای باز نترسید! بیشتر بخوانید : از نورپردازی با فلاش در فضای باز نترسید!

نور پس زمینه سوژه را از پس زمینه جدا می کند و به تصویر عمق می دهد. از آنجایی که سایه های ناشی از نور پس زمینه به چشم کاربر نمی آید می توانید از تجهیزات نورپردازی بدون دیفیوزر هم استفاده کنید.

از نور سه نقطه ای می توانید برای نورپردازی ویدیو های مصاحبه، ویدیو معرفی، وبینار و… استفاده کنید.

قدم چهارم: انتخاب دمای رنگ نور

ویژگی نورپردازی در عکاسیهمه نورها مساوی نیستند. براساس رشته موجود داخل لامپ، نور می تواند در دوربین سردتر و یا گرمتر به نظر برسد. دمای رنگ با چشم انسان نیز قابل مشاهده است. ظاهر اتاق یک دکتر (نور فلورسنت سرد) را با یک اتاق نشیمن راحت (نور تنگستن گرم) در نظر بگیرید. این مفهوم به نام دمای رنگ شناخته می شود و براساس مقیاس کلوین (تصویر زیر) اندازه گیری می شود. بهتر است در صورت امکان رنگ هایی که دمای رنگ مختلفی دارند را با هم ترکیب نکنید زیرا باعث به هم ریختن تعادل رنگ می شود و ممکن است ویدیوی شما غیرطبیعی به نظر برسد.

دمای رنگ در نورپردازی ویدیو

قدم پنجم: مراقب بازتاب نور باشید

افراد عینکی با اینکه عموما خیلی دوست داشتنی و مهربان هستند هنگام نورپردازی می توانند بدترین دشمن شما باشند.

بازتاب نور روی عینک این افراد به خصوص هنگام استفاده از نورهایی با دیفیوزر بزرگ مشکل خیلی بزرگی است. یکی از راه حل های این مشکل بالاتر بردن نور است. اگر دستیار دارید از او بخواهید نور را بالا ببرد و خود شما هم از داخل منظره یاب ببینید چه زمانی بازتاب نور از بین می رود. اگر بالابردن این نورها نیز جواب نداد سعی کنید نور کلی و پرکننده خودتان را دورتر کنید. درنهایت در صورتی که سوژه بدون عینک هم راحت است از او بخواهید عینک هایش را کنار بگذارد اما این روش همیشه روش خوبی نیست!