فاصله کانونی چیست؟
فاصله کانونی یک لنز به این صورت تعریف می شود: فاصله ای بین مرکز نوری (optical center) و حسگر دوربین (image sensor) است، در زمانی که لنز روی بی نهایت فوکوس است.
مرکز نوری یک لنز، نقطه ای است درون لنز که در آن فرض می شود دو پرتو نور که از منابع مختلف داخل لنز آمده اند (دو خط آبی رنگ در عکس فوق)، با هم برخورد می کنند. فاصله کانونی کوتاه تر میدان دید عریض تری فراهم خواهند کرد ولی توانایی زوم را کاهش می دهند. و برعکس، فاصله های کانونی بلند تر میدان دید کوتاه تری به شما داده اما با زوم خیلی بیشتر. در دوربین های DSLR فاصله کانونی لنزهای قابل تعویض بر حسب میلیمتر اندازه گیری می شود و معمولا این عدد روی لنز نوشته شده است.
![نکات انتخاب لنز مناسب برای عکاسی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/07/what-lens-cover-150x150.jpg)
![](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2018/05/lens-ratio.jpg)
هنگامی که به قسمت استوانه ای شکل لنز خود نگاه می کنید، یک عدد نسبی می بینید (Lens ratio در عکس بالا) که بیانگر بیشترین اندازه دریچه دیافراگم لنز است. دریچه دیافراگم تعیین می کند که لنز چه میزان نور به حسگر دوربین می رساند. هر چه این عدد کوچک تر باشد، کیفیت لنز در روشنایی نیز بیشتر خواهد بود.
![لنز دوربین عکاسی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/06/camera-lens-main-150x150.jpg)
![فاصله کانونی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2018/04/verification.png)
1.لنز نرمال/استاندارد:
لنز نرمال لنزی است که فاصله کانونی آن بین 50 میلی متر و یا 80 یا 100 میلی متر در ساختار 35 میلی متری است.
ویژگی های تصویر:پرسپکتیو در این لنز همانند چشم انسان است. اجزای صحنه نیز به طور معمولی قرار میگیرند. نه ریز و نه درشت.
این لنز مناسب برای عکاسی پرتره است مخصوصا برای فاصله کانونی 85 تا 100 میلی متر. چرا که ترکیب این لنز با دریچه دیافراگم باز یک تصویر با فوکوس کم و سوژه برجسته را به ما میدهد.
2.لنز واید یا زاویه باز:
لنز واید انگل (wide angle lens) یا زاویه باز لنزی است که دارای فاصله کانونی کمتر از لنز نرمال است. تمام لنزهایی که عدد فاصله کانونی آنها زیر 43 است، یعنی از حدود 43 تا 5 میلیمتر جزو این دسته از لنزها قرار می گیرند.
ویژگی تصویر:عکاسی با این لنز اغراق در تصویر را به وجود می آورد.بهم ریختگی پرسپکتیو همراه با اعوجاج زیاد از ویژگی های این لنزهاست.در این لنز اجسام و موضوعات ریزتر، عمق میدان وضوح تصویر نیز زیاد است.
به خاطر دید وسیعی که ایجاد میکند در عکاسی طبیعت، شاخه ای از عکاس معماری و عکاسی فاین آرت کاربرد فراوانی دارد.
3.لنزهای تله فوتو:
لنزهایی که فاصله کانونی آنها بین 100 تا 800 میلی متر جای دارند جز لنزهای تله فوتو محسوب می شوند.
ویژگی های تصویر:فشردگی تصویر زیاد است و پرسپکتیو در این لنزها کم است.اجزای صحنه درشت تر نمایان میشوند. این لنزها عمق میدان وضوح کمی به تصویر می دهند.
برای عکاسی حیات وحش، پرتره، ورزشی و مستند بسیار مناسب هستند. در کل برای سوژه هایی که در فواصل دور قرار دارند بسیار ایده آل هستند. چرا که میتوانید به راحتی و با عمق میدان کم روی سوژه مورد نظر فوکوس کنید.
4.لنز ماکرو:
فاصله کانونی در لنزهای ماکرو بین 50 تا 200 میلی متر می باشد.
ویژگی تصویر:
![فاصله کانونی لنز دوربین جیست](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2018/04/macro.png)
5.لنز تله شیفت:
لنز های تیلت شیفت (Tilt shift lenses) یا لنز های با قابلیت تغییر زاویه لنز، به عکاس زمانی که در عمق میدان و پرسپکتیو محدودیت دارد کمک می کنند. حقه های نوری که این لنز ها به کار می برند به صورت دیجیتال قابل پیاده سازی نیستند پس هنگام عکس برداری از مناظر و بنا های معماری خاص، ضروری هستند.
مثلا وقتی از یک ساختمان بلند عکس می گیرید اگر دوربین را به سمت بالا بگیرید یک پرسپکتیو عمودی ایجاد می شود اما با بالا بردن لنز (Shifting) تصویر کل سوژه را خواهید داشت.
6.لنز چشم ماهی یا fisheye:
فاصله کانونی در لنز چشم ماهی بین 7 تا 16 میلی متر متغییر است.
ویژگی های تصویر:زاویه این لنز بسیار عریض است و میتواند با انحنا دادن به خطوط صاف عکس هایی خیلی عریض به عکاس بدهد. این لنز با ایجاد یک تصویر 180 درجه ای عکس هایی به صورت محدب یا بیضوی ایجاد میکند.
7 .لنز های دارای لرزشگیر تصویر:
لنز های تثبیت کننده تصویر (Image-Stabilization Lens) دارای سنسور های ثبات بخش ژیروسکوپی کوچک و المان های تصحیح کننده ی خطایی هستند (servo) که لرزش های دوربین را به صورت مداوم اصلاح خواهند کرد. این برای زمانی که به دلیل کم بود نور سرعت شاتر طولانی تری انتخاب می کنیم و باید لرزش ها حذف شوند بسیار مفید است. ادعا می شود که این لنزها کاربر را قادر می سازند که بین 2 تا 4 پله سرعت شاتر را پایین تر بیاورند (یعنی نوردهی بین 4 تا 16 برابر طولانی تر شود) و عکس همچنان شارپ باقی بماند.
8.لنز زوم:
لنزهای زوم فاصله کانونی متغیری دارند و بسیار کاربردی هستند. برخی از این لنزها می تواند از یک لنز زاویه عریض تا یک لنز تله فوتو (مثلا 24 تا 300 میلیمتر) تغییر زاویه دهند پس دست شما برای ترکیب بندی کاملا باز خواهد بود. چیزی که در لنزهای زوم باید سبک و سنگین شود، دریچه دیافراگم است.
از آنجا که برای ساخت این لنز ها قطعات زیادی لازم است، توانایی محدودی در باز کردن دریچه دیافراگم و ورود نور دارند پس هنگام خریدن یک لنز زوم به این موضوع نیز فکر کنید.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- بررسی فلاش کانن Speedlite 470EX-AI و هد چرخان آن
- آداب و خلقیات ایرانیان به قلم یک سیاح ایرانی!
- با کلیدهای میانبر فیسبوک در کروم و فایرفاکس آشنا شوید
- هنر حرف حساب زدن
- کانن بهتره یا نیکون؟!
- ساخت صفحات خانگی شخصی و خارقالعاده در گوگل کروم به کمک افزونه ANTP
- قابلیتهای جدیدی از جمله راهنمای خطوط به ویز اضافه میشود
- Aloevera mask finger coiling
- دانشگاه کالیفرنیا اولین شبکه ویدیویی - دانشگاهی را در یوتیوب راه اندازی می کند
- موتورولا تلفن Razr M را معرفی کرد: نمایشگر ۴.۳ اینچ qHD، پردازنده ۲ هستهای و ضخامت ۸ میلیمتری
- معرفی دوربین خوش قیمت نیمه حرفه ای Alpha A57 سونی با قابلیت عکاسی 12fps
- پا به پای کافکا در پراگ
- هفت اشتباه رایج در استفاده از سه پایه
- خدای جدید دی سی، جوکر را در سری کتاب کمیک Death Metal تحت تاثیر زیادی قرار داد
- لوسیون بدن شون
- الجی لپتاپ هیبردی 11.6 اینچی و یک کامپیوتر بدون کیس ویندوز 8 را معرفی کرد
- واکنش منتقدان به فیلم Train to Busan Presents: Peninsula
- اصطلاحات به کار رفته در لنزهای سونی
- یوتیوب با قابلیت Shorts به مصاف تیک تاک می رود
- زندگی با دستان آبی
منبع : تیاندا