همه ما دوست داریم خریداری آگاه باشیم و عسلی که می­خریم اصل و طبیعی باشد، اما آیا می­توان بر اساس رنگ، عطر و یا طعم عسل نتیجه گرفت که عسل اصل و یا تقلبی است جواب این سوال منفی است. این ویژگی­ ها هیچ کدام مشخص نمی ­کنند که کیفیت عسل چگونه است. اگر شما نیز به دنبال یک راه مشخص و قطعی برای تشخیص عسل اصل از تقلبی هستید پیشنهاد می­کنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

چطور می توان عسل اصل را تشخیص داد

این روزها راه­ های زیادی مثل آتش زدن عسل و یا حل کردن آن در آب برای تشخیص اصل بودن عسل باب شده است. اما این راه ­ها کاملا غیرمعتبر و غیرعلمی هستند و هیچ کدام نمی­توانند عسل اصل را از تقلبی آن مشخص کنند.

اگر به دنبال یک راه قطعی و مطمئن هستید ابتدا بهتر است کمی با انواع عسل و مواد تشکیل­ دهنده آن آشنا شوید.

مواد تشکیل ­دهنده عسل چیست

در حدود 80 درصد عسل را قندهای ساکارز، گلوکوز و فروکتوز تشکیل می دهند و 20 درصد باقی عسل از آب و سایر مواد تشکیل شده است. ساکارز نوعی کربوهیدرات است که در بسیاری از مواد غذایی طبیعی و صنعتی که ما به صورت روزانه مصرف می­کنیم وجود دارد. ساکارز در واقع همان شکری است که همه ی ما می شناسیم و مصرف می­کنیم . این ماده انرژی مورد نیاز بدن را تامین می­کند و خود از دو مولوکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. همچنین زنبور بعد از تغذیه شهد گل ها در مسیر بردن آن به کندو توسط آنزیم هایی مثل دیاستاز که در بدنش وجود دارد شهد را فرآوری می کند تا به عسل تبدیل شود.

انواع عسل

عسل­ ها به سه دسته عسل طبیعی، عسل تغذیه ای و عسل تقلبی تقسیم می­ شوند.

عسل طبیعی، توسط زنبور تولید می­شود. زنبور­ها به خارج کندو رفته از شهد گل ها و گیاهان تعذیه می­کنند و عسل طبیعی را تولید می­کنند. شهدی که زنبور از آن تغذیه می­کند تا 60 درصد حاوی ساکارز است. زنبور در راه برگشت به کندو بخشی از این ساکارز را به گلوکوز و فروکتوز تبدیل می کند. برای همین درصد ساکارزعسل طبیعی پایین است.

عسل تغذیه ای نیز توسط زنبور تولید می­شود اما تفاوت در اینجاست که غذای زنبور دیگر شهد گل و گیاهان نیست. در تولید این عسل غذای زنبور­ها محلولی از آب و شکر است که زنبوردار در اختیار آن­ها گذاشته است. بنابراین زنبور­ها فرصتی برای فعالیت و تبدیل ساکارز تغذیه خود به گلوگز و فروکتوز ندارند زیرا تغذیه آن ها شکر و یا همان ساکاروز خالص است و همچنین زنبور نزدیک کندو قرار دارد و زمان کمتری برای فعالیت های آنزیمی و تبدیل ساکاروز به فروکتوز و گلوکوز دارد. در نتیجه ساکارز عسل تغذیه­ای نسبت به عسل طبیعی بالاتر است. همچنین این عسل بعضی خواص عسل طبیعی که به خاطر تغذیه از شهد گیاهان و گرده گل ها است را نیز ندارد.

دسته سوم عسل­ ها، عسل تقلبی است. این عسل اصلا توسط زنبور­ها تولید نمی­شود و با مخلوط کردن مواد مختلف مثل شکر و آب و رنگ های خوراکی به دست می آید. پس اولا نسبت موادتشکیل دهنده آن اصلا مشابه عسل طبیعی نیست و از آن مهم تر دیاستاز آن صفر است. دیاستاز، آنزیم هایی هستند که زنبور هنگامی که در حال تبدیل شهد به عسل است به آن اضافه می کند و عسلی که به صورت مصنوعی تولید شود فاقد آن است.

عسل طبیعی

راه قطعی برای تشخیص عسل طبیعی چیست

حال که می دانید عسل از چه چیز­هایی تشکیل شده و چگونه تولید می­شود باید به شما بگوییم که تنها یک راه قطعی و معتبر برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد و نمی­توان میزان ساکارز و یا دیاستاز عسل را با چشیدن و یا بوییدن آن فهمید. آزمایش عسل در آزمایشگاه­ های معتبر عسل تنها راه قطعی برای تشخیص کیفیت آن است. آزمایش عسل مشخص می­کند که درصد مواد تشکیل دهنده عسل مانند ساکارز و دیاستاز چقدر است و اینگونه می توان متوجه شد که عسل طبیعی است یا تغذیه ای.

میزان ساکارز عسل طبیعی باید چه قدر باشد

درصد ساکارز عسل طبیعی زیر 5 درصد است. هرچند بعضی از گیاهان مثل کنار استثناء هستند و دارای درصد ساکارزهای بالاتری هستند. اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره فاکتور­های مهم آزمایش عسل بدانید به مقاله تشخیص عسل طبیعی در سایت درکام مراجعه کنید.

برگه آزمایش عسل

از کجا می­توان عسل اصل خریداری کرد

اگر می­خواهید عسلی خوب و اصل بخرید یا باید به فروشنده عسل اطمینان کنید و یا اینکه از او بخواهید برگ آزمایش عسل را همراه آن به شما تحویل دهد. اگر قصد خرید عسل طبیعی را دارید پیشنهاد می­کنیم به سایت درکام مراجه کنید. تمامی عسل­های این فروشگاه اینترنتی همراه با برگ آزمایش آن به فروش می­رسند. در این فروشگاه می­توانید انواع عسل طبیعی مانند عسل رازیانه، عسل خارشتر، عسل گون و عسل کوهستان درکام را تهیه کنید.

عسل گشنیز و گون درکام