این کارگاه پیشرفته عکاسی از غذا به چند دلیل برای من با کارگاه های دیگر متفاوت بود. اول از همه اینکه فضا، عکاس ها و محتوای کارگاه بهترین چیزی بود که من طی این سال ها دیده بودم. افرادی مشتاق از سراسر دنیا گرد هم جمع شده بودند تا نکاتی را یاد بگیرند که به بهبود عکس های آن ها کمک می کند.

آشنایی با پروسه خلاقانه ی دو عکاس غذای حرفه ای

عکاسی از غذا یکی از تخصصی ترین سبک های عکاسی است. این سبک جزئیات خیلی زیادی دارد که شما باید به تمام آن ها توجه کنید. من طی سال ها تجربه ی عکاسی از غذا متوجه شده ام که خلاقیت به شدت مهم است. همین پروسه است که به شما کمک می کنند بهترین نسخه از کارهای خودتان را خلق کنید و بتوانید عکس هایی بگیرید که با دیگر عکاس ها فرق داشته باشند.

کارگاه عکاسی از غذا

در پیشرفته ترین کارگاهی که من تابحال در آن شرکت کرده ام، به همراه Bea Lubas و 11 عکاس دیگر دور هم جمع شدیم تا پروسه ی خلاقانه ی خودمان را کشف کنیم و آن را با افراد علاقه مند به اشتراک بگذاریم.

مباحثی که در کارگاه عکاسی از غذا به آن پرداختیم:


پروسه خلاقانه ی دو عکاس منحصر به فرد
نحوه ی الهام گرفتن و خلق یک مفهوم
از ابتدا تا انتهای پروسه خلاقانه
نحوه پیدا کردن و رفع مشکلات
درک جریان کار، تجهیزات و ترکیب بندی

خلق عکس های زیبا: تکالیف

از آنجایی که این کارگاه عکاسی از غذا یک کارگاه دو روزه بود، ما می خواستیم شرکت کننده ها بتوانند از روز اول موضوعاتی را که یاد می گیرند اجرا کنند. به همین خاطر ما برای آن ها دو تکلیف در نظر گرفتیم. در ابتدا شرکت کننده ها گروه بندی شدند و از آن ها خواسته شد طبق توضیح مختصری که به آن ها داده شده بود یک عکس بگیرند.

شرکت کننده ها طی این تمرین به ایده های مختلفی رسیدند و پس از آن عکس هایی که هرعکاس گرفته بود را بررسی کردیم و در مورد اینکه قصد داشته است چه چیزهایی را در عکس های خودش نشان دهد صحبت کردیم.

تکلیف عکاسی خلاقانه: نوشیدنی مینیمال

قبل از شروع کارگاه عکاسی از غذا ما از شرکت کنندگان پرسیدیم که انتظار دارند هر کدام از ما دو نفر چه چیزی را به آن ها آموزش دهیم. چیزی که از من خواسته شده بود این بود که چطور می توانم یک سوژه مینیمال را قدرتمندتر نشان دهم. نوشیدنی ها هم چیزی بودند که عکاسی از آن ها به نظر اکثر شرکت کننده سخت بود.

گزارش کارگاه عکاسی از غذا

به همین خاطر من یک عکس با مفهومی مردانه از یک لیوان نوشیدنی را انتخاب کردم. از طرفی نیاز بود این عکس مینیمال باشد، به همین دلیل پیروی از دستورالعمل عکاسی مینیمال هم ضروری بود.

دلیل اینکه تصمیم گرفتم یک عکس با مفهوم مردانه انتخاب کنم این بود که خیلی از عکاس ها برای اینکه عکس های زیبایی از نوشیدنی ها مختلف بگیرند از عناصری مثل گل و… استفاده می کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم روش خلاقانه تری را برای عکاسی از غذا آموزش دهم.

عکاسی از نوشیدنی بیشتر بخوانید : راهنمای گام به گام عکاسی از نوشیدنی

کارگاه عکاسی از غذا

دستوراتی که برای این کار باید دنبال می شد عبارت بودند از:


استفاده از عناصر و سوژه های مینیمال
نشان دادن جو مردانه
استفاده از فاصله کانونی کوتاه برای انتقال حس پرتره
استفاده از لایه هایی که نوشیدنی را جذاب تر نشان می دهد
استفاده از سایه و فضای منفی به عنوان ابزارهای کادربندی

تکلیف عکاسی خلاقانه: عکاسی از بالا

چیزی که نظر شرکت کنندگان در کارگاه عکاسی از غذا را درمورد آثار Bea جلب کرده بود این بود که او چطور می تواند از عناصر زیادی در عکس های خودش استفاده کند و باز هم عکس هایی با آرامش، جذاب و کاملا بی نقص بگیرد.

به همین خاطر ماموریت و تکلیف دوم کاملا برخلاف تکلیف اولیه بود. در این مرحله از شرکت کننده ها خواسته شد که مینیمال بودن را فراموش کنند و از هرتعداد سوژه و عنصری که نیاز دارند برای عکاسی استفاده کنند.

عکاسی از غذا

دستورالعمل های که باید دنبال می شدند عبارت بودند از:


گرفتن یک عکس Flatlay از زاویه ی بالا
استفاده از عناصر مختلف به عنوان مکمل صحنه
افزایش عمق با استفاده از لایه های مختلف
قرار دادن عناصر به گونه ای که احساس آرامش را نشان دهند
استفاده از لنز 50 میلیمتر

اولین باری که با Bea Lubas به عکاسی پرداختم چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. با اینکه خود من در زمینه عکاسی سال ها تجربه دارم اما او همیشه چیزی برای یاد دادن دارد.

عکاسی از غذا

هر دوی ما با قدرت پروسه های خلاقانه دیگران و استفاده از تکنیک های محرمانه ی آن ها آشنایی داشتیم. ما قصد داشتیم این قدرت را به شرکت کنندگان در کارگاه عکاسی از غذا آموزش دهیم.

آموزش عکاسی از غذا بیشتر بخوانید : بهترین لنز برای عکاسی از غذا

هایلایت های کارگاه پیشرفته عکاسی از غذا

احتمالا شما هم کنجکاور هستید که بدانید ما در کارگاه پیشرفته عکاسی از غذا چه چیزهایی آموزش می دهیم. پس در ادامه با من همراه باشیم تا گزیده ای از اتفاقاتی که در این کارگاه دو روزه افتاد را با هم بررسی کنیم.

روز اول: کشف پروسه خلاقانه دو عکاس حرفه ای

ما در این مرحله به شرکت کنندگان این امکان را دادیم که با طرز فکر هر دوی ما از ابتدای پروسه و خلق مفهوم تا انتهای آن با ما همراه باشند. آن ها قادر بودند تکنیک های مختلفی که ما استفاده برای عکاسی استفاده می کنیم را یاد بگیرند و از آن ها استفاده کنند. موضوعاتی که در این روز پوشش داده شدند عبارت بودند از:


پروسه خلاقانه و منحصر به فرد دو عکاس حرفه ای

نحوه ی الهام گرفتن و خلق یک مفهوم برای عکاسی
از ابتدا تا انتهای پروسه خلاقانه
نحوه کشف و برطرف کردن مشکلات موجود
آشنایی با جریان کار، تجهیزات و کادربندی
نحوه ی تغییر احساسات صحنه
پرسش و پاسخ درباره پروسه خلاقانه ی ما دو نفر

آموزش عکاسی از غذا

روز دوم: تکالیف عملی

در این روز از تکنیک هایی که در روز اول کارگاه آموزش داده شده بود برای خلق عکس هایی با جذابیت بیشتر استفاده شد. در این روز موضوعات زیر پوشش داده شدند:


تجزیه و تحلیل بهترین عکس های خلق شده از لحاظ خلاقیت
انجام چندین پروژه عکاسی مختلف با موضوعات مشخص
راهنمایی شرکت کنندگان توسط من و Bea
حل موانع موجود به کمک دیگر عکاس ها
آموزش نحوه ی استفاده از مهارت ها و حفظ سبک منحصر به فرد شرکت کننده
جلسه ی پرسش و پاسخ