فرقی ندارد که یک فیلمساز حرفه ای هستید یا یک بلاگر آماتور! محتوای خوب چیزی است که کاربران شما را تحریک می کند و باعث می شود آن ها منتظر محتواهای جدیدتر باشند. اما تولید محتوای خوب فراتر از این است که چه کاری انجام می دهید و یا چه حرف هایی می زنید. این کیفیت کلی کار است که مشخص می کند شما محتوای خوبی دارید یا خیر. یکی از چالش برانگیزترین زوایای فیلمبرداری ثابت نگه داشتن دوربین در طول فیلمبرداری است. یک لرزش ساده دوربین می تواند تمام فیلم شما را خراب کند و شما را وادار کند که دوباره فیلمبرداری کنید. به همین خاطر یکی از ضروری ترین وسایل برای فیلبرداری گیمبال دوربین است.

کاربران حرفه ای یوتیوب و اینفلوئنسرهای اینستاگرام همگی از وسایلی مثل پهپاد، گیمبال و دوربین هایی که لرزشگیر دارند استفاده می کنند تا کیفیت ویدیوهای خود را افزایش دهند.

گیمبال دوربین ثبات یک سه پایه را برای شما به همراه دارد و در عین حال به شما انعطاف پذیری لازم را می دهد تا بتوانید در حال حرکت نیز فیلمبرداری کنید. این محصولات برای انواع پروژه های فیلمبرداری مناسب هستند و ویدیوهای شما را یک گام حرفه ای تر خواهند کرد.

با این وجود برخی مشخصات وجود دارند که قبل از خرید گیمبال جدید باید به آن ها توجه کنید. ما در ادامه درباره ی این موارد صحبت خواهیم کرد و به شما کمک می کنیم بهترین گیمبال را برای دوربین خودتان پیدا کنید.

مواردی که باید در خرید گیمبال به آن توجه کنیم

همه ی دوربین ها و تجهیزات شبیه به هم نیستند و همه ی مردم نیز یک هدف ثابت ندارند اما با این وجود در زمان انتخاب گیمبال دوربین مواردی وجود دارند که صرف نظر از تجهیزات و هدفی که دارید رعایت آن ها برای همه ضروری است. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم:

1- وزن

فکر نمی کنم نیازی باشد که این مورد را توضیح دهم. هرچقدر که گیمبال شما سنگین تر باشد، شما مجبور هستید وزن بیشتری را حمل کنید. اکثر لرزش گیرهای دوربین نسبتا سبک هستند اما وزن برخی از آن ها به همراه دوربین به 4 یا حتی 5 کیلوگرم هم می رسد.

2- تعادل

تعادل دوربین روی گیمبال هم یکی دیگر از عوامل مهم در خرید دوربین است و حتی می توان گفت که اهمیت آن از وزن نیز بیشتر است. تعادل یک گیمبال هم به این موضوع بستگی دارد که یک دوربین روی آن تا چه اندازه تعادل دارد و هم به اینکه متعادل کردن دوربین چقدر زمان می برد. استفاده از یک گیمبال متعادل کار را برای شما خیلی ساده تر می سازد.

گیمبال

3- باتری

با اینکه برخی از گیمبال های ارزان قیمت به باتری نیاز ندارند اما اکثرا برای تغذیه ی موتور به باتری نیاز دارند. امکان استفاده از باتری های آلکالاین در برخی مدل ها وجود دارد اما اکثرا از باتری های لیتیوم یونی برای تغذیه استفاده می کنند.

گیمبال بیشتر بخوانید : گیمبال چیست و چگونه کار می کند؟

4- سازگاری

برخلاف گیمبال هایی که برای موبایل و یا دوربین های اکشن طراحی شده اند، گیمبال دوربین باید با دوربین های مختلف، با سایزهای مختلف و سبک های مختلف سازگاری کامل داشته باشد. بهتر است گیمبالی که تهیه می کنید امکان تنظیم در حالات مختلف را داشته باشد تا بتوانید از آن برای سبک های فیلمبرداری مختلف استفاده کنید.

5- قیمت

قیمت گیمبال دوربین بسته به مدل متفاوت است و این تفاوت نیز خیلی بیشتر از چیزی است که فکر می کنید. گیمبال های گران قیمت تر معمولا قابلیت های بسیار پیشرفته تری دارند و گارانتی آن ها نیز معتبرتر است.

بهترین گیمبال دوربین

در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از بهترین گیمبال های موجود در بازار را با یکدیگر بررسی کنیم:

DJI Ronin-SC

گیمبال فیلمبرداری

با وزنی کمی بیشتر از یک کیلوگرم Ronin-SC برادر کوچک تر و جوان تر Ronin-S قدرتمند است. این گیمبال سه محوره تمام قابلیت های جذاب Ronin-S را دارد و تمام آن ها را در یک بدنه ی کوچک تر و قابل حمل تر جای داده است. شما می توانید با حالت Motionlapse ویدیوهای تایم لپس فوق العاده ای بگیرید و از حالت Sport هم برای فیلمبرداری از حرکات سریع استفاده کنید. همچنین می توانید با وصل کردن گیمبال به گوشی خود و فعالسازی تکنولوژی Active Track از این گیمبال بخواهید شما را دنبال کند.

این گیمبال قادر است تا 2 کیلوگرم وزن را تحمل کند و به همین خاطر برای اکثر دوربین های DSLR و بدون آینه مناسب است. همچنین کیفیت ساخت این گیمبال دوربین هم فوق العاده است؛ یک گریپ ارگونومیک که احساس خوبی به شما می دهد، کنترل های ساده و باطری یک پارچه که با یک بار شارژ آن می توانید تا 11 ساعت از گیمبال استفاده کنید. با توجه به کیفیت ساخت و قابلیت هایی که این گیمبال دارد، استفاده از آن به شدت ساده است.

Zhiyun WEEBILL-S

گیمبال دوربین

ژیانتک یکی از بهترین سازنده های گیمبال است. در سال 2017 این کمپانی Crane 2 را عرضه کرد که طرفدارهای بسیار زیادی داشت اما WEEBILL-S یکی از منحصر به فردترین گیمبال های بازار است. وزن این گیمبال مینیاتوری 3 محوره فقط کمی بیشتر از 900 گرم است به همین خاطر می توان گفت که این گیمبال دومین مورد این لیست از لحاظ وزن است. با این وجود، توانایی تحمل وزن تا 2 کیلوگرم را دارد و عمر باتری آن نیز 14 ساعت است. این گیمبال قابلیت های زیادی برای رقابت با DJI Ronin دارد. برای مثال می توان به توانایی ردیابی موبایل اشاره کرد.

گیمبال دستی Ronin-S بیشتر بخوانید : بهبود گیمبال دستی دوربین های DSLR در مدل جدید Dji

WEEBILL-S با وجود ابعاد بسیار کوچکی که دارد قادر است به بهترین شکل ممکن لرزش های دوربین شما را کاهش دهد و علاوه بر قابلیت های پایه می توانید با چرخاندن این گیمبال از آن در حالت Sling نیز استفاده کنید. این حالت باعث می شود ارتفاع دوربین/گیمبال نسبت به حالت های دیگر کمتر باشد. به گفته ژیان این گیمبال دوربین به اندازه ی یک تکه کاغذ A4 است ولی مشخص است که پهنای این محصول خیلی بیشتر از یک کاغذ A4 است.

DJI Ronin-S

گیمبال فیلمبرداری

DJI Ronin-S در سال 2018 معرفی شد و از همان زمانی یکی از قدرتمندترین و زیباترین گیمبال های معرفی شده در آن زمان بود که قابلیت های شخصی سازی بسیار زیادی داشت. هنوز هم پس از گذشت حدودا 2 سال از معرفی این گیمبال، باز هم یکی از بهترین تجهیزات برای کاهش لرزش های دوربین است. این گیمبال دوربین تا 4 کیلوگرم وزن را تحمل می کند و به همین خاطر می توان آن را بهترین گزینه برای DSLRهای حرفه ای با لنز تله فوتو دانست. این محصول از حالت های مختلفی از جمله Sport، Motionlapse و تمام قابلیت های دیگری که در Ronin-SC قرار دارد پشتیبانی می کنید. همچنین می توانید تمامی جنبه های کارکرد آن را از طریق اپ موبایل DJI شخصی سازی کنید.

چیزی که ما را به شدت شگفت زده کرد، قیمت این گیمبال بود که خیلی کمتر از چیزی است که برای وسیله ای با این امکانات انتظار داشتیم. قیمت این محصول باعث کاهش قیمت دیگر گیمبال ها نیز شد. دقت داشته باشید که Ronin-S در کیت های مختلفی عرضه می شود و قبل از خرید حتما اکسسوری های موجود در جعبه را بررسی کنید.