اکثر نوازنده ها پس از گذراندن آموزش های ابتدایی نوازندگی ذوق و شوق خاصی برای رکورد آموخته ها و خلاقیت های فردی خود دارند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، خبر خوبی برای تان داریم ! امروزه راه اندازی و خرید تجهیزات استودیویی چندان سخت و پر هزینه نیست. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور استودیوی خانگی خود را با کمترین هزینه راه اندازی کنید و نوازندگی خود را با کیفیت بالا ضبط نمایید.

اقلام مورد نیاز ابتدایی برای راه اندازی یک استودیوی خانگی

یک عدد کارت صدا، یک میکروفون در صورت نیاز به ضبط ساز یا وکال، یک عدد میدی کنترلر در صورت نیاز به نواختن ساز های مجازی، یک جفت مانیتورینگ یا در صورت نیاز یک عدد هدفون از جمله تجهیزات استودیویی مورد نیاز شما خواهند بود. حداقل هزینه ی لازم برای راه اندازی یک استودیوی خانگی چیزی برابر با 2 الی 3 میلیون می باشد.

کارت صدا و مزیت های آن

کارت صداهای استودیویی دارای فانتوم پاور به منظور تغذیه میکروفون های کاندنسر مورد استفاده در استدیو می باشند که این ویژگی در کارت صداهای معمولی یافت نمی شود، همچنین اکثر آن ها کیفیت بهتری را ارائه می دهند، و از هدفون هایی که از امپدانس بالا استفاده می کنند، پشتیبانی می کنند و این امر در کنار مزایای دیگر باعث برتری کارت صداهای استودیویی شده است.

نحوه راه اندازی کارت صدا

ابتدا آن را از جعبه خود در آورد سپس اگر دارای آداپتور بود آن را متصل نموده و کابل آن را به سیستم رایانه ای خود متصل کنید و درایور مخصوص آن را از سایت سازنده دانلود و نصب کنید، در نهایت آن را به نرم افزار استدیویی خود شناسانده و از آن بهره ببرید.

تفاوت کارت صدا ها در میزان تعداد ورودی و خروجی و نوع آن ها، و همچنین میزان کیفیت اجزای داخلی مانند تقویت کننده ها و مبدل ها و سایر اجزا و طراحی است. قیمت کارت صدا ها نیز بسته به همین ویژگی هاست

RME، M-audio، Focusrite، Apogee، Universal Audio. از مشهور ترین برند های تولید کننده کارت صدا محسوب می شوند.

اسپیکر مانیتورینگ مناسب استودیوی خانگی

سایز اسپیکر مانیتورینگ با توجه به ابعاد اتاق شما تعیین می گردد. هر چه سایز اسپیکر مانیتورینگ شما بزرگتر باشد صدای بیس بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد اما قبل از خرید اسپیکر مانیتورینگ حتما باید اندازه اتاقی که میخواهید اسپیکر را در آن قرار دهید حتما مد نظر داشته باشید و با کارشناس مربوطه جهت خرید آن مشورت کنید.

به طور کلی مانیتورینگ های گران قیمت کیفیت و آپشن های کاربردی بیشتری دارند اما بررسی ها نشان می دهد که مانیتورینگ های خوب و بد در هر بازه ی قیمتی وجود دارند و در هر دو گروه از لحاظ قیمتی مانیتورینگ های با کیفیت و بالعکس بی کیفیتی یافت می شود. قبل از خرید حتما با کارشناس مربوطه در رابطه با ویژگی ها، بودجه و سایر موارد حتما مشورت کنید.

اسپیکر های hi-fi به گونه ای طراحی شده اند که هر نوع صدای موسیقیایی را به خوبی پخش کنند، که این آخرین چیزی است که شما در میکس کردن خود به آن احتیاج دارید.

Genelec، Adam، Focal، Eve، Naim Audio، M-Audio. از محبوب ترین برند های سازنده اسپیکر مانیتورینگ هستند.

میکروفون برای استودیوی خانگی

معمولا از میکروفون های کاندنسر برای ضبط وکال استفاده می شود، البته هیچ قانون ثابتی برای این موضوع وجود ندارد و مثلا از میکروفون های داینامیک برای ضبط آمپلی فایر های گیتار یا ساز هایی همچون گیتار کلاسیک هم میتوان استفاده کرد. ولی قوانین کلی ای وجود دارند که برای مثال میکروفون های کاندنسر قلمی که دیافراگم کوچکی دارند برای ضبط سازهای مانند گیتار کلاسیک و آکوستیک مناسب تر هستند.

لرزه گیر، پاپ فیلتر، پایه و بسته به نوع میکروفون بادگیر از جمله لوازم جانبی میکروفن می باشند. sE Electronic، Shure، Rode، Neumann، Audio Technica، Blue نیز برند های فعال معتبر در این زمینه می باشند.

انواع اتصالات میکروفن


USB: همراه با آن میتوانید میکروفن خود را به صورت مستقیم به کامپیوتر، لپ تاپ یا در مواردی به تبلت خود متصل کنید.
XLR: این مدل یک نوع اتصال صدای حرفه ای می باشد. بر اساس میکروفن شما، XLR شما ممکن است برای کارکرد صحیح میکروفن نیاز به اتصال به ورودی XLR داشته باشد.
¼ اینچی: در حالی که به طور سنتی به عنوان یک اتصال استودیویی با کیفیت برای هدفون به شمار می رود، برخی میکروفن ها از طریق جک ورودی ¼ اینچی به میکسر متصل می شوند.
3.5 میلیمتری: میکروفن هایی که مستقیما به اکثر دوربین های DSLR متصل می شوند، مبتنی بر اتصال 3.5 میلی متری می باشند.

فروشگاه سازکالا

این مقاله توسط کارشناسان مجموعه سازکالا تهیه شده است. سازکالا یک فروشگاه اینترنتی معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی است که شما می توانید انواع ساز، تجهیزات استودیویی ، تجهیزات اجرای زنده و لوازم جانبی انواع ساز را از آن خریداری کنید.

 

فروش اقساطی به سراسر کشور !

 

یکی از امکاناتی که سازکالا در اختیار شما میگذارد خرید ساز به صورت قسطی است ! شما می توانید ساز خود را در سراسر کشور خریداری کرده و مبلغ آن را به در اقساط بلند مدت پرداخت کنید.

 

جهت اطلاعات بیشتر به فروشگاه اینترنتی سازکالا به آدرس Sazkala.com مراجعه نمایید.