عکاسی از دود ، که هنر عکاسی از الگوی و حرکت دود است ، یک پروژه چالش برانگیز است که اگر صحیح اجرا شود ، میتواند نتایج چشمگیر و هنری را به بار آورد.
به دلیل ماهیت دود ، ضبط آن دشوار است و عکس گرفتن از آن نیاز به آمادگی بیشتری نسبت به سوژه های دیگر دارد. با این وجود ، عکاسی از دود می تواند به خوبی انجام شود ، فقط به تجهیزات مناسب و تنظیمات دوربین ، تنظیم صحنه مناسب و کنترل های مناسب محیطی نیاز دارد.

1) تنظیم اتاق


1) تجهیزات خود را جمع کنید. برای عکسبرداری صحیح از دود ، به یک منبع دود ، تنظیمات مناسب دوربین ، برخی از وسایل برای تنظیم صحنه و برخی از تجهیزات خاص دوربین نیاز دارید. برای این پروژه به دو میز کوچک و موارد زیر نیاز دارید:

سه پایه
منبع دود
پارچه سیاه
دوربین DSLR
نور هالوژن
رفلکتور
فلاش خارجی و رادیو تریگر

 


2) منبع دود را انتخاب کنید. یکی از منابع محبوب دود برای این نوع عکاسی ، عود است ، زیرا چند دقیقه می سوزد و به شما زمان می دهد تا چند عکس کامل را بگیرید.به جای عود ، می توانید از یک سیگار ، شمع یا هر منبع دود دیگری نیز که در دسترس شما است استفاده کنید.

 

3) منبع دود خود را روی یک میز قرار دهید. یک دیوار برای پس زمینه خود انتخاب کنید و یک میز کوچک را در مقابل آن قرار دهید. عود را روی میز ، تقریبا یک متر جلوی دیوار قرار دهید.
اگر از عود استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که عود روی سطح عمود است.اطمینان حاصل کنید که از یک نگهدارنده مناسب برای عود استفاده می کنید ، میتوانید آن را با گذاشتن روی خمیر بازی در جایش ثابت کنید. اگر به جای آن از سیگار یا شمع استفاده می کنید ، از زیر سیگاری یا پایه ی شمع برای نگه داشتن منبع دود خود استفاده کنید.


4) یک پارچه سیاه را در پشت منبع دود آویزان کنید. روی دیوار پشت میز ، یک پارچه سیاه بزرگ آویزان کنید. می توانید آن را سنجاق کنید ، چسب بزنید ، یا آن را روی یک ریسمان آویزان کنید ، اما نکته مهم این است که پارچه در برابر دیوار صاف قرار بگیرد.این پس زمینه ی عکس شما خواهد بود ، بنابراین بهتر است پس زمینه تاریک و صاف باشد.


5) لامپ را تنظیم کنید. برای عکس گرفتن از دود ، لامپ باید به درستی روشن شود. یک چراغ روشنایی هالوژن یا یک چراغ بردارید و آن را در جلوی میز ، در سمت راست یا سمت چپ عود قرار دهید.
عود را به عنوان مرکز ساعت و دیوار را ساعت 12 و لامپ را در ساعت 3 یا 9 قرار دهید.
در صورت لزوم ، لامپ را روی یک میز جداگانه قرار دهید تا بتوانید به درستی آن را تنظیم کنید.
چراغ را مستقیما روی منبع دود قرار دهید. برای عود یا سیگار ، چراغ را در نوک عود یا سیگار هدایت کنید. برای شمع ، نور را در نوک شعله قرار دهید.


6) فلاش و رفلکتور را قرار دهید. فلاش را در طرف مقابل لامپ قرار دهید. بنابراین اگر لامپ را در ساعت 3 قرار دهید ، فلاش را در ساعت 9 قرار دهید و بالعکس. فلاش را در راس عود قرار دهید نه در پس زمینه.
رفلکتور را روبروی فلاش ، نزدیک لامپ قرار دهید. اگر رفلکتور ندارید ، به جای آن از تکه ای از مقوا سفید یا فویل آلومینیومی استفاده کنید.رادیو تریگر را با دوربین خود همگام کنید.


7) عناصر موجود در اتاق را کنترل کنید. به منظور جلوگیری از پراکنده شدن دود ، تمام پنجره ها را ببندید ، پنکه ها را خاموش کنید و هر چیزی را که ممکن است مشکل ایجاد کند ، خاموش کنید.
به همین ترتیب ، برای دیدن دود بیشتر و تصویربرداری آسان تر ، درها را ببندید ، پرده ها را بکشید و تمام چراغ های اضافی موجود در اتاق را خاموش کنید.


8) منبع دود خود را روشن کنید. عود ، سیگار یا شمع خود را روشن کنید. برای روشن کردن عود ، شعله ای را در راس نگه دارید تا بسوزد و قرمز شود.منبع دود را در محل نگهدارنده آن قرار داده و دور شوید. اجازه دهید هوا در اتاق برقرار شود و دود را مستقر کند.

2) تنظیم مناسب دوربین

1) از فرمت مناسب استفاده کنید. برخی تنظیمات خاص دوربین وجود دارد که عکاسی از دود را بسیار ساده تر می کند و این شامل فرمت مورد استفاده و تنظیمات نوردهی است.از فرمت تصویر خام در دوربین خود استفاده کنید ، زیرا این فرمت عکس هایی با کیفیت بالاتری تولید می کنند.


2) تنظیمات نوردهی را تنظیم کنید.برای رسیدن به بهترین نتیجه ، باید دیافراگم ، ISO ، وایت بالانس و سرعت شاتر را به خوبی تنظیم کنید.
این به تمرکز دوربین ، کاهش نویز بصری و تضمین گرفتن نور بهینه برای عکسبرداری کمک می کند.
اگر از سه پایه استفاده می کنید ، دوربین را روی سه پایه مستقیم جلوی عود تنظیم کنید و:
دیافراگم را روی f/8 یا f/9 تنظیم کنید ، زیرا این امر باعث می شود دوربین به درستی روی تمام دودها فوکوس کند.
ISO را روی 100 تنظیم کنید تا نویز بصری کاهش یابد.
وایت بالانس را بر روی auto ، shade ، daylight یا tungsten تنظیم کنید.
با هر کدام چند عکس بگیرید و ببینید کدام یک را ترجیح می دهید.سرعت شاتر را بین 1/160 و 1/200 تنظیم کنید و مطمئن شوید که فلاش شما به همان حالت تنظیم شده است.


3) دوربین را هدف بگیرید و فوکوس کنید. لامپ مورد استفاده خود را روشن کنید تا دود روشن شود. دوربین را روی نوک عود هدف بگیرید و آن را در حالت تمرکز قرار دهید. این کار باعث می شود تا حد ممکن از دود ها به طور واضح عکس بگیرید.
وقتی این کار تمام شد ، دوربین را کمی به سمت بالا هدف قرار دهید تا دیگر نوک عود مشاهده نشود.

4) عکس گرفتن را شروع کنید. چند عکس تستی بگیرید و سپس در صورت لزوم تنظیماتی را انجام دهید. شاید شما نیاز به تنظیم فلاش (و به تبع آن سرعت شاتر) و شاید تنظیم وایت بالانس داشته باشید. پس از رسیدن به تنظیمات دلخواه خود ، به اندازه ای که می خواهید عکس بگیرید.

3) ادیت با برنامه های ویرایش عکس

1) پس از گرفتن عکس ، می توانید از جابجایی هوا استفاده کنید تا شکل و جهت دود را تغییر دهید اگر به دنبال تأثیر خاصی هستید ، برای جابجایی دود ، می توانید بر روی آن ضربه بزنید یا آن را فوت کنید.
روشنایی و کنتراست را تنظیم کنید. در صورت تمایل می توانید از یک برنامه ویرایش عکس استفاده کنید. تنظیم روشنایی و کنتراست یک تغییر اساسی است که باعث می شود دود روشن تر و پس زمینه تیره تر شود و کنتراست اضافه شده باعث می شود که دود در برابر پس زمینه برجسته تر ظاهر شود.
به برگه Image بروید ، سپس Adjustments و سپس Brightness and Contrast را انتخاب کنید.
سطوح را با تغییر دستی اعداد یا با حرکت دادن اسلایدر تنظیم کنید تا که کنتراستی را که دوست دارید پیدا کنید.


2) پس زمینه و رنگهای پیش زمینه را برعکس کنید. وارون کردن رنگ ها باعث می شود که دود تیره و پس زمینه روشن شود.
به تب Image بروید ، و پس از آن Adjustments را انتخاب کنید و سپس Invert را انتخاب کنید.
اگر بعد از معکوس کردن رنگ ها سایه رنگ پس زمینه را دوست ندارید ، کنتراست و روشنایی را تنظیم کنید.


3) نقاط روشن را بردارید. خاکستر و ذرات دیگر هنگام کار با دود می توانند باعث ایجاد نقاط روشن در عکس های شما شوند. می توانید با کمک یک برنامه ویرایش آنها را حذف کنید. برای از بین بردن نقاط روشن: از ابزار clone استفاده کنید که به شما امکان می دهد یک قسمت از تصویر را بگیرید و آن را در ناحیه دیگری از تصویر تکرار کنید.

4) به دودها رنگ اضافه کنید. اضافه کردن رنگ به شما امکان می دهد دود را از حالت طبیعی خود تغییر داده و لمس شخصی خود را اضافه کنید. برای انجام این کار ، به Image ، سپس Adjustments ، سپس Hue/Saturation بروید. با استفاده از این ابزار می توانید رنگ ها را به4 عکس اضافه یا حذف کنید.برای افزودن چندین رنگ در یک افکت رنگین کمان ، از ابزار gradient fill استفاده کنید.