نقاط طلائی در عکاسی پرتره و یا دیگر سبک های عکاسی نقاطی هستند که چشم بیننده به صورت ناخودآگاه به این نقاط جذب می شود. بنابراین اکثر عکاس ها تلاش می کنند سوژه ی خودشان را روی یکی از این نقاط و یا روی خطوط قرار دهند. همانطور که در عکس پایین می بینید، پاهای سوژه و گل رز روی خطوط جدول قرار گرفته اند و یکی از نقاط طلائی نیز بالای زانو قرار دارد.

آموزش ترکیب بندی

با اینکه قانون یک سوم یکی از متداول ترین قوانین ترکیب بندی در عکاسی است، اما تقریبا افراد کمی از خواستگاه این قانون خبر دارند. از لحاظ فنی یک نقاش و نویسنده به نام توماس اسمیت اولین بار در سال 1797 از این عبارت استفاده کرد. او از این عبارت برای توضیح دادن درمورد نقاشی گهواره ی رامبرانت که دو سوم آن در سایه و یک سوم آن در نور بود استفاده کرد. با این حال به نظر من قانون یک سوم شکل ساده ی جدول فی که بخشی از نسبت طلائی است می باشد.

قانون یک سوم در انواع مختلف هنر قابل اجرا است ولی بیشتر در عکاسی از آن استفاده می شود. اگر یک دوربین DSLR دارید به احتمال خیلی زیاد در آن قابلیت گرید (Grid) نیز گنجانده شده است و می توانید زمانی که از منظره یاب استفاده می کنید، آن را فعال کنید. در صورتی که دوربین شما چنین قابلیتی ندارد، باید از تخیلات خودتان استفاده کنید. برای استفاده از این قانون ابتدا باید آن را در تنظیمات دوربین فعال کنید و یا با استفاده از دو خط عمودی و دو خط افقی که با فاصله برابر از یکدیگر قرار گرفته اند، تصویر را به نه قسمت مساوی تقسیم کنید. حواستان به چهار نقطه تقاطع یا نقاط طلائی باشد. قانون یک سوم می گوید که مهم ترین عناصر تصویر را باید روی این نقاط یا نزدیک به آن ها قرار دهید.

انتخاب سوژه عکاسی بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب سوژه برای آماتورها

با استفاده از نقاط طلائی برای ترکیب بندی عکس های خودتان شما به صورت طبیعی چشم بیننده را به سمت نقاط جالب تصویر هدایت می کنید و از تمام توانایی سوژه های خودتان برای گفتن یک داستان استفاده می کنید. به همین دلیل است که قانون یک سوم به عنوان یک گایدلاین با ارزش شناخته می شود.

البته یاد گرفتن مفهوم قانون یک سوم فقط شروع کار است. برای اینکه از تمام توان قانون یک سوم استفاده کنید، باید بدانید که در شرایط مختلف و سبک های مختلف عکاسی چگونه از این قانون و نقاط طلائی آن استفاده کنید.

نقاط طلائی و قانون یک سوم در عکاسی پرتره

در عکاسی پرتره شما نسبت به سبک های دیگر عکاسی زمان بیشتری برای جایگذاری سوژه و انجام ترکیب بندی دارید و به همین خاطر بهتر می توانید از نقاط طلائی و قانون یک سوم استفاده کنید.

قوانین عکاسی در عکاسی پرتره

قرار دادن سوژه در وسط کادر باعث می شود که عکس ما خیلی زیبا نباشد. برای مثال در عکس بالا سوژه دقیقا در وسط کادر قرار گرفته است و صورت او روی هیچکدام از نقاط طلائی که گفتیم باید در عکاسی پرتره از آن ها استفاده کنید قرار نگرفته است. با اینکه به صورت طبیعی ما افراد را به همین شکل می بینیم اما قرار دادن سوژه در وسط تصویر باعث می شود عکس های ما خیلی جذاب نباشند.

ترکیب بندی عکاسی پرتره

از قانون یک سوم در عکاسی پرتره بیشتر برای جایگذاری خط چشم استفاده می شود زیرا چشم ها نقطه کانونی تصویر هستند. عکاس های پرتره حرفه ای معمولا صورت سوژه را در دو سوم چپ یا راست کادر قرار می دهند و سعی می کنند چشم ها نیز روی خط افقی بالای کادر باشد.

قانون یک سوم

حتی در صورتی که تصمیم داشته باشید از قانون یک سوم در عکاسی پرتره استفاده نکنید و سوژه را در وسط کادر قرار دهید، می توانید چشم ها را روی خط افقی بالا قرار دهید تا در فضای منفی اطراف سوژه تعادل ایجاد کنید. البته نباید در عکاسی پرتره خودتان را محدود به قانون یک سوم کنید بلکه باید از این قانون برای کامل کردن انتخاب های خلاقانه خودتان و متعادل کردن عکس های پرتره استفاده کنید.

 

قانون مربع معکوس بیشتر بخوانید : قانون مربع معکوس، راز و رمز نورپردازی عکاسان حرفه ای

نقاط طلائی در عکس های پرتره گروهی

برای پرتره هایی که از چند نفر می گیرید، باید خلاق باشید و از هوش خودتان استفاده کنید. فقط به جایی که سوژه ها ایستاده اند توجه کنید و سعی کنید فضایی که آن ها در دو طرف هر خط اشغال کرده اند را متعادل کنید. همچنین می توانید از عناصر محیطی مانند درخت ها و یا عناصر منزل برای متعادل کردن پرتره های گروهی استفاده کنید.

نقاط طلائی در عکاسی پرتره

جهت در قانون یک سوم

یکی از موضوعات مهمی که باید در زمان استفاده از قانون یک سوم و متعادل کردن عکس با استفاده از نقاط طلائی در عکاسی پرتره در نظر داشته باشید، جهت چشم های سوژه است. هنگام ترکیب بندی یک عکس سوژه را در وسط یکی از خطوط عمودی و خلاف جهتی که نگاه می کند قرار دهید.

این قانون برای سوژه هایی که در حال حرکت به یک سمت هستند نیز صدق می کند و باید آن ها را روی خطی قرار دهید مخالف جهت حرکت وی است. بر اساس قانون یک سوم شما باید قسمت اعظم فضای منفی را در مقابل سوژه قرار دهید. هنگامی که شما این کار را انجام می دهید، شما چیزی که آن ها در حال نگاه به آن هستند و یا جایی که می روند را نشان می دهید و به عکس حس حرکت می دهید. به این صورت محتوای کافی برای گفتن یک داستان را به عکس خودتان اضافه می کنید.

 

قوانین ترکیب بندی بیشتر بخوانید : چرا ترکیب بندی در عکاسی مهم است؟

نکته: هنگامی که هیچ جهت واضحی در تصویر وجود ندارد و یا سوژه مستقیم به روبرو نگاه می کند، او را روی خط عمودی سمت راست قرار دهید. چشم بیننده به صورت طبیعی اول این قسمت از تصویر را می بیند.

اعمال قانون یک سوم در مرحله ویرایش

به لطف نرم افزارهای ویرایش عکس شما می توانید پس از اینکه عکس خودتان را گرفتید و در مرحله ویرایش از قانون یک سوم استفاده کنید و آن را روی عکس خودتان اعمال کنید. خوشبختانه با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ و یا لایتروم می توانید عکس های خودتان را در خانه ویرایش کنید تا ترکیب بندی بهتری داشته باشند. هم فتوشاپ و هم لایتروم از قابلیت کراپ پشتیبانی می کنند. همچنین قابلیت کراپ هر دو نرم افزار از گرید پشتیبانی می کند و یک گرید نه خانه ای روی تصویر شما ایجاد می کند. شما می توانید از این گریدها استفاده کنید تا تصویر خودتان را به درستی ترکیب بندی کنید و آن ها را بر اساس قانون یک سوم کراپ نمائید. اگر تازه قانون یک سوم را یاد گرفته اید می توانید با ترکیب بندی دوباره عکس های قدیمی خودتان تمرین کنید.