نقاشی با نور چیست؟

نقاشی با نور هنگامی اتفاق می افتد که حین عکاسی با نوردهی طولانی، یک منبع نور در تمام فریم حرکت می کند. شما به احتمال زیاد برای نقاشی با نور به یک سه پایه نیاز خواهید داشت اما برخی از تکنیک های عکاسی انتزاعی نقاشی با نور را هم می توانید به صورت دستی انجام دهید.


نقاشی با نور جنبشی

در این عکس از چرخش دوربین برای افزایش جذابیت عکس استفاده شده است


زمان نوردهی معمولا بین 2 تا 30 ثانیه است ولی برای ایجاد برخی عکس ها، به نوردهی طولانی تر و استفاده از حالت حباب نیاز دارند.

ساده ترین نقاشی با نوری که می توانید انجام دهید این است که با استفاده از یک چراغ اسم خودتان را روی هوا بنویسید. ولی می توانید با ابزارهای مختلف الگوهای نوری پیشرفته و زیبایی خلق کنید. یکی از تکنیک هایی که شباهت خیلی زیادی با نقاشی با نور دارد، نقاشی با نور جنبشی است که کمی متفاوت تر می باشد.

تفاوت نقاشی با نور جنبشی چیست؟

در نقاشی با نور، دوربین شما کاملا ثابت قرار خواهد گرفت ولی یک منبع نور در جلوی دوربین حرکت خواهد کرد اما در نقاشی با نور جنبشی دوربین و یا عناصر دوربین حرکت خواهند کرد و مبع نور کاملا ثابت خواهد بود. حرکت دوربین دلیلی است که این تکنیک با نام نقاشی با نور جنبشی شناخته می شود.

در این تکنیک هم می توانید بدنه دوربین را حرکت دهد و هم با حرکت لنز این تکنیک را خلق کند.

تکنیک های نقاشی با نور

بیایید نگاهی به تکنیک های نقاشی بپردازیم که شما می توانید آن ها را امتحان کنید. مطمئنا برای اینکه بتوانید این تکنیک ها را به یک سه پایه نیاز خواهید داشت.

راهنمای خرید سه پایه بیشتر بخوانید : راهنمای جامع انتخاب سه پایه

نوشتن با نور

این تکنیک یکی از ساده ترین تکنیک های نقاشی با نور است و تنها به یک منبع نور ساده به همراه دوربین و سه پایه نیاز خواهید داشت. البته لزوما نباید یک منبع نور پیشرفته داشته باشید بلکه می توانید از یک جرقه زن یا حتی یک زغال که به انتهای یک تکه چوب اضافه شده است هم استفاده کنید.

اکنون باید کلمه مدنظر خودتان را بنویسید یا فقط یک شکل ساده را روی هوا بکشید. مطمئن شوید نوردهی شما به اندازه کافی طولانی است و می توانید نوشته خودتان را تکمیل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که باید به صورت آینه ای کلمه خودتان را تایپ کنید. به همین خاطر هر کلمه ای را که می نویسید باید به صورت برعکس باشد.


آموزش نقاشی با نور

در این عکس از یک تکه ذغال برای نوشتن کلمه India استفاده شده است.


نورپردازی یک شیء

در این تکنیک به جای اینکه منبع نور را رو به دوربین بگیرید، آن را در جهت مخالف دوربین می گیرید تا بتواند یک شیء را روشن کند. به احتمال زیاد شما هنگام انجام این تکنیک پشت دوربین قرار خواهید گرفت و از آن جا شیء موردنظر خودتان را نورپردازی خواهید کرد اما در برخی موارد هم مجبور خواهید شد در جلوی دوربین قرار بگیرید. در این مواقع مطمئن شوید که منبع نور به هیچ وجه رو به دوربین نباشد.

اکنون مانند یک قلم موی رنگ نور را به شیء موردنظر بتابانید. دقت داشته باشید که نور به صورت مساوی پخش شده باشد. در صورتی که به دنبال بافت بیشتری در تصاویر خودتان باشید، می توانید از نور کناری هم استفاده کنید. این تکنیک به نوردهی حداقل ده ثانیه و یا بیشتر نیاز خواهد داشت.

تجهیزات نور پردازی بیشتر بخوانید : راهنمای شناخت تجهیزات نورپردازی

گوی نور

این نوع نقاشی با نور با استفاده از یک منبع نوری که به یک تکه نخ آویزان شده است انجام می شود. نورهای معمولی که برای این تکنیک مورداستفاده قرار می گیرند، عبارتند از چراغ قوه، نور LED و یا یک تکه ریسه که جمع شده است؛ علاوه بر چرخاندن منبع نور، شما باید آن را حول نقطه مرکزی چرخش هم بچرخانید. تصور کنید دست شما نقطه مرکزی است. در این صورت باید علاوه بر منبع نور دست خودتان را هم بچرخانید تا منبع نور نیز حول آن بچرخد.

خلق یک گوی نوری می تواند کار خیلی سختی باشد. به همین خاطر این تکنیک نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد.


خلق عکس با گوی نور

گوی نوری در عکس ها ظاهر خیلی خوبی خواهد داشت، اما درست انجام دادن آن به تمرین زیادی نیاز خواهد داشت.


اسپیروگراف نوری

این تکنیک هم مانند تکنیک گوی نوری است و باید یک منبع نور را در انتهای یک تکه نخ قرار دهید. این تکنیک را باید در فضاهای بسته انجام دهید و سر آزاد نخ را هم باید به سقف متصل کنید.

دوربین را دقیقا زیر منبع نور و هم راستا با آن قرار دهید. سپس تمامی لامپ های اتاق را خاموش کنید و مطمئن شوید هیچ نوری از پنجره ها به داخل اتاق وارد نمی شود.

اکنون باید زمان نوردهی دوربین را روی 10 یا 15 ثانیه قرار دهید، نخ را عقب بکشید و اجازه دهید منبع نور به صورت بیضوی حرکت کند. در آخر نتیجه را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تکرار کنید.

ایجاد مسیر نوری

لذت بخش ترین قسمت نقاشی با نور همینجاست! وسایل خیلی زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. هرچیزی که روشن می شود را می توانید مورد استفاده قرار دهید. در این تکنیک الگوهای شما می توانند کمی پیچیده تر شوند ولی کلید نقاشی با نور خوب این است که همه چیز را ساده نگه دارید.

جبران نوردهی دوربین بیشتر بخوانید : جبران نوردهی چیست و چرا باید در آن ماهر شوید؟

نگاهی به ابزارهای زیر بیاندازید و ببینید کدام یک از آن ها برای شما مناسب تر هستند



شمشیر نوری (Lightsaber): این ابزار نور خیلی قدرتمندی ایجاد نمی کند اما می توانید با استفاده از آن پنل های نوری نرمی ایجاد کنید. از آن جایی که نور خیلی قوی نیست، شما می توانید صحنه پشت نقاشی نوری را هم ببینید.

لوله نوری (Glow stick): روش کار این وسیله هم مانند شمشیر نوری است. میزان نور تولیدی این وسیله هم خیلی کم است و شما باید از آن در یک محیط تاریک استفاده کنید.

سیم ظرفشویی: مقداری سیم ظرفشویی پیدا کنید و آن را به یک تکه نخ ببندید. سپس سیم ظرفشویی را آتش بزنید و درحالی که یک نفر آن را می چرخاند، از آن عکاسی کنید. (هنگام انجام این تکنیک مراقب آتش سوزی باشید)


ریسه: از ریسه هایی که با باتری کار می کنند هم برای نقاشی با نور می توانید استفاده کنید. از آن ها برای خلق توپ نوری استفاده کنید و یا آن ها را داخل یک لوله پلاستیکی بگذارید و لوله نوری خودتان را خلق کنید.

لوله نوری LED: این یک وسیله همه کاره برای نقاشی با نور است. قیمت این وسیله کمی زیاد است اما می توانید تقریبا هر افکتی که نیاز دارید را با استفاده از همین یک وسیله انجام دهید.

نور هولاهوپ: این وسیله شباهت زیادی با لوله نوری LED دارد ولی به جای لوله این نور قابل برنامه ریزی به شکل حلقه ی هولاهوپ عرضه می شود. بیشتر رقاص ها از این حلقه استفاده می کنند ولی برای در زمینه های دیگر عکاسی هم می توانید از آن استفاده کنید.


نقاشی با نور جنبشی

در این عکس شما می توانید الگوهای نوری که با استفاده از لوله ی نوری خلق شده است را ببینید.


تکنیک های نقاشی با نور جنبشی

با وجود اینکه نقاشی با نور معمولی اغلب به تجهیزات اضافی نیاز دارند، نقاشی با نور جنبشی فقط به یک دوربین، لنز و سه پایه نیاز دارد. در این نوع عکاسی لنزی که از آن استفاده می کنید، فاکتور خیلی مهمی است.

در ادامه روش های متفاوتی که می توانید دوربین خودتان را حرکت دهید، مشاهده می کنید:

زوم دوربین

در این تکنیک از حرکات یک لنز زوم برای نقاشی با نور استفاده می شود. شما برای این کار از نوردهی بالا استفاده می کنید و در حین نوردهی فاصله کانونی لنز را حرکت می دهید. هنگام عکاسی از نورهای شبانه، بهترین کار کم کردن زوم است. همچنین بهترین لنز هم برای این کار یک لنز سوپرزوم 18-300 میلیمتر است زیرا کنترل کامل را روی فاصله کانونی خواهید داشت. در صورتی هم که این لنز را در دسترس ندارید، بهترین گزینه استفاده از یک لنز واید و یا زوم متوسط می باشد.

عکاس آماتور بیشتر بخوانید : 8 سوالی که برای عکاس های آماتور پیش می آید

انتزاعی: برای خلق این نوع عکس، باید روی یک منبع نور زوم کنید، زمان نوردهی را روی دو یا سه ثانیه بگذارید و در طول زمان نوردهی، زوم دوربین را کم کنید

دوگام: در این روش باید حالت زوم انتزاعی بالا را با یک عکس معمولی ترکیب کنید. برای انجام این کار، اول ترکیب بندی عکس خودتان را در آخرین فاصله کانونی که عکس شما پایان می یابد انجام دهید و به صورت دستی فوکوس کنید. سپس روی نقطه مرکزی این ترکیب زوم کنید، نوردهی را روی 30 ثانیه تنظیم کنید. 2 تا 3 ثانیه اول را با استفاده از زوم انجام دهید و بقیه زمان ثبت عکس را به نوردهی معمولی بپردازید.

فلاش: شما می توانید حالت زوم را با عکاسی فلاش هم ترکیب کنید؛ عکاسی فلاش سوژه شما را (که می تواند یک انسان باشد) ثابت نگه می دارد و سپس از آن می توانید زوم خودتان را برای ادامه ی مدت نوردهی کاهش دهید. برای این روش از نوردهی یک ثانیه ای استفاده کنید.


نقاشی با استفاده از نور

در این عکس از حالت زوم برای خلق الگوهای نوری استفاده شده است. عکس کراپ شده است و به همین خاطر نقطه زوم مرکزی از مرکز تصویر فاصله دارد.


چرخش دوربین

یکی دیگر از انواع نقاشی با نور جنبشی چرخش دوربین است.

این کار هنگامی که هد سه پایه را می چرخانید بهترین عملکرد را دارد و به همین خاطر بهتر است از نمای چشم کرم (Worm’s Eye) برای این تصاویر استفاده کنید. این کار را هم می توانید به صورت انتزاعی یا دوگام انجام دهید و یا آن را با عکاسی فلش تلفیق کنید. برای این نوع عکس به یک لنز واید نیاز خواهید داشت و می توانید حتی با لنزهای فیش آی هم این کار را انجام دهید.

انتزاعی: برای این مدل عکاسی به دنبال منبع نوری باشید که بلند و عمودی است. برای این نوع نقاشی با نور یک آسمان خراش و یا برج کاملا ایده آل است. از نوردهی دو یا سه ثانیه ای استفاده کنید و به صورت مداوم هد سه پایه را بچرخانید.

دوگام: در اینجا نیز باید عکس انتزاعی بالا را با یک عکس نوردهی طولانی شبانه معمولی ترکیب کنید. این بار زمان ترکیب بندی اولیه حواستان به زاویه هد سه پایه در زمان شروع باشد. سپس نوردهی را روی 30 ثانیه تنظیم کنید و هد سه پایه را در زمان نوردهی بچرخانید اما این بار زمانی که به زاویه ابتدایی خودتان رسیدید، دوربین را برای بقیه مدت نوردهی قفل کنید.

نوردهی طولانی بیشتر بخوانید : 5 سوژه فوق العاده برای عکاسی با نوردهی طولانی

فلاش: از زمان نوردهی 1 ثانیه ای استفاده کنید و دوربین را به آرامی اطراف نقطه مرکزی عکس خودتان بچرخانید. این کار را باید با دست انجام دهید که باعث می شود انجام این تکنیک کار سختی باشد.

حرکات اتفاقی دوربین

دو تکنیک بالا از حرکات کنترل شده دوربین برای نقاشی با نور استفاده می کنند. در این تکنیک ها دوربین فقط در یک جهت می چرخد و شما خط های نرمی در کل تصویر خواهید داشت.

اما شما می توانید از حرکات اتفاقی دوربین هم برای نقاشی با نور استفاده کنید. همچنین می تواند از روش دوگام که در حالت های زوم و چرخش دوربین هم به آن اشاره کردیم، در این روش استفاده کنید.

نقاشی با نور انتزاعی آسان است. از یک ریسه استفاده کنید و به صورت رندوم دوربین خودتان را در مقابل آن حرکت دهید. برای استفاده از روش دوگام نیز باید دوربین را به صورت رندوم حرکت دهید و سپس دوربین را برای انجام بقیه نوردهی قفل کنید.


حرکات اتفاقی دوربین

می توانید از روش های دیگری هم برای نقاشی با نور جنبشی استفاده کنید. اما ممکن است عکس شما خیلی شلوغ شود.