در گذشته عکاس ها فقط محدود به استفاده از تعداد کمی از تجهیزات عکاسی بودند. اما پیشرفت های تکنولوژی امکان استفاده از کیت های آماده ای را فراهم کرده است که شامل انواع مختلفی از این تجهیزات هستند. یک کیت نورپردازی آتلیه ای حرفه ای یکی از عناصر ضروری برای افزایش کیفیت عکس های شما است. بسته به نیازهایی که دارید، می توانید نور را توسط دو عدد منبع نور و یا توسط تعداد خیلی بیشتری کنترل کنید. برای این منظور تعداد کیت های مختلفی هم طراحی و ساخته شده اند.

کیت نورپردازی آتلیه ای چیست؟

محصولات زیادی به منظور کنترل نور در عکاسی طراحی شده اند که شامل فلاش های کوچک، مونولایت، لامپ تنگستن و… می باشند. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید به چه وسایلی نیاز دارید باید با سه دسته کلی نور یعنی نور گرم، نور سرد و فلاش آشنا شوید.

نورهای گرم با دمای به شدت زیادی فعالیت می کنند. این نورها با عنوان نور تنگستن هم شناخته می شوند و حداقل به 500 تا 800 وات انرژی نیاز دارند. این لامپ ها یک منبع نور ثابت هستند و برای نورپردازی ویدیو و عکاسی از اشیا کوچک مناسبند. با این وجود بهترین انتخاب برای عکاس ها نیستند و باید هر نوع مواد قابل اشتعال را از آن ها دور کنید تا امکان وقوع آتش سوزی را کاهش دهید.

کیت نورپردازی آتلیه ای

نورهای سرد یک جایگزین خیلی خوب برای نورهای گرم هستند. این لامپ های فلورسنت نور طبیعی تری ایجاد می کنند و به همین دلیل گزینه ایده آل تری برای عکاسی می باشند. نورهای سرد قابل تنظیم تر هستند و در طول مدتی که از آن ها استفاده می کنید هم خیلی داغ نمی شوند. برای اینکه بتوانید از این لامپ ها استفاده کنید، به ایزو خیلی بالا و سرعت شاتر خیلی کم نیاز خواهید داشت.

نورپردازی عکاسی در خانه بیشتر بخوانید : 4 تکنیک نورپردازی برای عکاسی در خانه

فلاش ها نسبت به دو مورد قبلی انتخاب خیلی بهتری برای عکاس ها هستند. این نور به دو دسته رودوربینی و استودیویی تقسیم می شود. فلاش رو دوربینی یک نوع فلاش قابل حمل است که از طریق هات شو به دوربین وصل می شوند اما فالش های استودیویی به شکل های مختلفی عرضه می شوند و تجهیزات مختلفی برای متمرکز کردن یا پخش کردن نور دارند.

قابلیت های یک کیت نورپردازی آتلیه ای

عکاس ها امروزه می توانند از انواع مختلفی از تجهیزات نورپردازی استفاده کنند. یک کیت حداقل شامل دو قطعه اصلی یعنی منبع نور و شکل دهنده نور است. در ادامه مشخصاتی که باید هنگام خرید کیت نورپردازی آتلیه ای در نظر داشته باشید را مورد بررسی قرار می دهیم:

نوع منبع نور

نوع منبع نور یکی از مهم ترین مواردی است که در زمان خرید تجهیزات نورپردازی باید در نظر داشته باشید. به صورت کلی منابع نور در سه دسته بندی نور ثابت، اسپیدلایت و مونولایت (Strobe Monolight) قرار می گیرند. که در ادامه هرکدام از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

کیت نورپردازی آتلیه

نور ثابت

نور ثابت بیشتر برای عکاسی از محصول، اشیاء بی جان یا فیلمبرداری کاربرد دارد. یکی از مزایای بزرگ این نوع نور این است که قبل از شروع عکاسی می ‎توانید نحوه نمایش نور را در عکس های خودتان بررسی کنید و راحت تر نحوه نورپردازی را تنظیم کنید. این منبع نور برای عکاس های مبتدی بهتر است زیرا راحت تر می توانید نوع نور را تغییر دهید و در مقایسه با دیگر کیت های نورپردازی آتلیه ای کم هزینه تر هستند.

نورپردازی درعکاسی بیشتر بخوانید : شناخت نورپردازی در عکاسی

نورهای ثابت از سه نوع منبع نور مختلف یعنی فلورسنت، تنگستن و LED استفاده می کنند. هر سه منبع نور خیلی خوبی ایجاد می کنند و اینکه کدام یک را انتخاب کنید، کاملا به شما بستگی دارد اما صرف نظر از اینکه چه نوع نوری را انتخاب می کنید، همیشه وایت بالانس دوربین را روی خودکار قرار دهید و یا آن را طبق نوع لامپ انتخاب کنید تا رنگ ها را به صورت کاملا دقیق ثبت کنید.

اسپیدلایت

اسپیدلایت یک نوع فلاش اکسترنال است که می توانید در کنار آن از چتر و سافت باکس نیز برای پخش کردن نور استفاده کنید. این نوع منبع نور نسبت به فلاش های معمولی سریع تر است و می توانید برای کارهای مختلفی از آن استفاده کنید. از اسپیدلایت برای عکاسی از محصول یا عکاسی عروسی و رویدادهای ورزشی استفاده می شود. این نوع منبع نور به شدت سبک و قابل حمل است و در صورتی که خیلی جابجا می شوید، یک جایگزین خیلی خوب برای فلاش های معمولی هستند.

مونولایت

مونولایت یک منبع نور خودکفا است که شامل منبع تغذیه، رفلکتور و پایه می باشند. بزرگترین مزیت مونولایت هم، همین موضوع است؛ شما برای استفاده از این نوع نور به هیچ منبع تغذیه جداگانه ای نیاز ندارید زیرا منبع تغذیه داخل هد لامپ تعبیه شده است. قدرت این منبع نور هم بیش از 150 وات است و می توان گفت که برای نورپردازی سوژه شما از قدرت کافی برخوردار است.

شکل دهنده های مورد نیاز

پس از انتخاب نوع منبع نور، باید تجهیزاتی که نیاز دارید را هم انتخاب کنید. این تجهیزات برای متمرکز کردن یا پخش کردن نور کاربرد دارند و بسته به نیاز شما می توانید هرکدام از آن ها را انتخاب کنید:

چتر

چتر نورپردازی

چتر یکی از ساده ترین و کاربردی ترین شکل دهنده های نور است و به همین دلیل استفاده های زیادی از آن می شود. چتر در دو نوع بازتابی و Shoot-Trough عرضه می شود. در زمان استفاده از نوع بازتابی داخل چتر رو به سوژه قرار می گیرد و نور پس از بازتاب به سوژه می رسد اما زمانی که قصد استفاده از مدل Shoot-Trough را داشته باشید، باید بیرون آن را رو به سوژه قرار دهید تا نور پس از عبور از پارچه شفاف چتر، به سوژه برسد. هر دو نوع بسته به نیازهای شما مزایای خودشان را دارند.

سافت باکس

سافت باکس

سافت باکس برای نرم کردن نور، افزایش سایز یک منبع نور کوچک و پخش کردن نور مورد استفاده قرار می گیرند. می توان گفت که عملکرد سافت باکس هم تقریبا شبیه به چتر است و فقط چند تفاوت کوچک با هم دارند. سافت باکس شکل و جهت نور را خیلی بهتر از چتر کنترل می کند و از نشت نور نیز جلوگیری می کند. از آن جایی که سافت باکس ها معمولا مستطیلی هستند هم خیلی بهتر می توانند نور طبیعی که از پنجره می آید را شبیه سازی کنند.

چیدمان نور در عکاسی پرتره بیشتر بخوانید : 8 روش نورپردازی در عکاسی پرتره

قدرت مورد نیاز

پس از انتخاب منبع نور و شکل دهنده های موردنیاز، باید روی قدرت مورد نیاز خودتان تمرکز کنید. هرچقدر قدرت منبع نور شما بیشتر باشد، نوری که به دست می آورید هم بیشتر خواهد بود. در زمان استفاده از شکل دهنده های مختلف، قدرت 500 تا 750 وات برای هر سیستم نورپردازی مناسب است.

دمای نور

دمای نور با عبارت وایت بالانس اندازه گیری می شود. نور طبیعی با دمای 5500 کلوین بهترین نور برای عکاسی است به همین منظور بهتر است قبل از خرید کیت نورپردازی آتلیه ای مطمئن شوید که دمای رنگ آن شبیه به نور طبیعی است.

شدت نور

برخی از کیت های نورپردازی آتلیه ای امکان تغییر شدت نور را به شما می دهند. با اضافه کردن دیفیوزر به منبع نور خودتان می توانید قدرت آن را تغییر دهید. برخی از منابع نور هم یک سوئیچ اختصاصی برای تغییر شدت نور را دارند و می توانید با استفاده از آن شدت نور را کم یا زیاد کنید.