چرا استفاده از فلاش در عکاسی پرتره مهم است؟

استفاده از فلاش در عکاسی پرتره می تواند انعطاف پذیری لازمی که یک سیستم نورپردازی باید داشته باشد را به شما بدهد. شما می توانید از فلاش روی دوربین و یا به صورت جدا از آن استفاده کنید. همین امر باعث می شود فلاش با انواع سیستم های نورپردازی رایج برای پرتره سازگار باشد.


استفاده از فلاش

می توانید از فلاش برای نورپردازی سوژه در مقابل آفتاب در حال غروب استفاده کنید.


علاوه بر این در مواقعی که به یک نور پرکننده نیاز دارید (برای مثال هنگام غروب آفتاب) استفاده از فلاش به شما کمک می کند بتوانید تصاویری با نورپردازی حرفه ای داشته باشید. این کار علاوه بر اینکه کیفیت تصاویر شما را افزایش می دهد، زمان لازم برای ویرایش عکس را هم کاهش خواهد داد.

چه نوع فلاشی برای عکاسی پرتره بهتر است؟

با اینکه تمام فلاش ها بسته به نیازهای شما می توانند خوب باشند، باید سعی کنید فلاشی که تهیه می کنید، قابلیت فعالیت به صورت دستی و به صورت TTL را داشته باشد. داشتن فلاشی که توانایی استفاده از هر دو حالت را داشته باشد، انعطاف پذیری خیلی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.


عکاسی پرتره با فلاش

عکس سمت راست با استفاده از یک فلاش رو دوربینی گرفته شده است. به تفاوت پس زمینه در هر دو عکس دقت کنید.


دقت کنید فلاشی که انتخاب می‎ کنید با دوربینتان سازگار باشد؛ نیازی نیست که برند آن با برند دوربین یکسان باشد اما باید دقت کنید با برند دوربین شما سازگار باشد تا نتایج بهتری به دست بیاورید و زمان تنظیم و استفاده از آن، با خطاهای کمتری مواجه شوید. در این صورت شما زمان کمتری برای یاد گرفتن استفاده از فلاش خودتان صرف خواهید کرد و زمان بیشتری برای استفاده از فلاش و امتحان آن خواهید داشت.

حالت های فلاش

هر فلاش دو حالت اصلی TTL و Manual دارد. هرکدام از آن ها نیز برای عکاسی پرتره استفاده ی خاصی خواهند داشت.

فلاش پرتابل

TTL مخفف عبارت Through the lens است. با استفاده از این حالت فلاش نور صحنه را اندازه گیری می کند و محاسبه خواهد کرد که برای گرفتن یک عکس به چه مقدار نور نیاز دارید. زمانی که از این حالت استفاده می کنید ممکن است نورپردازی هر عکس با عکس دیگر متفاوت باشد اما در صورتی که بخواهید با سرعت زیاد عکاسی کنید، کمک خیلی زیادی به شما می کند.

البته TTL از جبران نوردهی فلاش پشتیبانی می کند و شما می توانید بسته به نیازهای خودتان بخواهید که فلاش نور کمتری یا بیشتری داشته باشد. حتی با استفاده از این قابلیت نیز فلاش نور صحنه را اندازه گیری می کند و خروجی را براساس معیارهای خودش تنظیم می کند.

سرعت سینک فلاش بیشتر بخوانید : سرعت سینک فلاش چیست؟

حالت اصلی دوم Manual یا حالت دستی است. با استفاده از این حالت می توانید از خروجی کامل فلاش (1/1) یا بخشی از آن (در برخی فلاش ها تا 1/128) استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که روی نور کنترل داشته باشید و آن را براساس نوع سوژه و اهداف خودتان تنظیم کنید. خروجی حالت Manual ثابت تر است و در تمام عکس ها یکسان است. پس از اینکه یکبار نور را تنظیم کنید، می توانید تا زمانی که شرایط نوری تغییر می کند و یا زمانی که می خواهید شرایط دیگری را تجربه کنید از آن استفاده نمایید.


استفاده از فلاش در عکاسی پرتره

این عکس با استفاده از یک فلاش با نصف قدرت گرفته شده است.


در صورتی که از فلاش استفاده کنید چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که برای عکاسی پرتره از فلاش استفاده می کنید، در واقع از نور فلاش و نور محیطی به صورت همزمان عکاسی می‎ کنید.

نور فلاش به صورت خیلی سریع پخش می شود و به همین خاطر خیلی از دوربین اجازه استفاده از سرعت شاتر سریعتر از 1/200 ثانیه را به شما نمی دهند تا دوربین زمان کافی برای جمع آوری نور را داشته باشد. روی برخی از فلاش ها یک کلید که حرف h روی آن حک شده است وجود دارد که برای فعال سازی High-speed Sync کاربرد دارد. با استفاده از این قابلیت می توانید از سرعت شاترهای خیلی سریع تر به همراه فلاش استفاده کنید.


با فشار دادن کلید H حالت High-Speed Sync را فعال کنید تا بتوانید عکس های پرتره را با سرعتی سریعتر از 1/200 ثانیه بگیرید.


تغییر سرعت شاتر فقط مقدار نور محیطی را تغییر می دهد در حالی که تغییر ایزو و دیافراگم، هم مقدار نور محیطی و هم مقدار قدرت فلاش را تغییر می دهد. تغییر قدرت فلاش هم فقط نوردهی فلاش را افزایش می دهد.

تمام این موارد مهم هستند و در زمان استفاده از فلاش باید مراقب همه ی موارد ذکر شده باشید تا بتوانید عکس های خودتان را به خوبی نوردهی کنید. برای مثال شما می توانید نور فلاش را در تمام عکس ها روی یک مقدار ثابت قرار دهید و دیافراگم و ایزو را تغییر دهید تا مقدار و نحوه نوردهی صحنه تغییر کند.

فلاش رو دوربینی یا جداگانه؟

فلاش رودوربینی

فلاش رودوربینی عملکرد خیلی خوبی در زمان عکاسی پرتره و مواقعی که می خواهید کمی نور به صحنه اضافه کنید یا سایه ها را از بین ببرید، خواهد داشت. همچنین با کمی خلاقیت می توانید به نور زاویه بدهید تا به شکل زیباتری نور را به صحنه اضافه کنید.

اغلب اوقات می توانید از فلاش رودوربینی استفاده کنید و عکس های خیلی خوبی بگیرید. این نوع فلاش برای عکس های خانوادگی، عروسی و… مناسب است.

نکته خیلی خوب در مورد فلاش های اکسترنال این است که می توانید با زوایای مختلف از آن ها استفاده کنید. همچنین می توانید هد فلاش را بچرخانید و از آن در جهت و زاویه ای که بهترین کارایی را برای شما دارد استفاده کنید. برای مثال می توانید فلاش خودتان را به گونه ای تنظیم کنید که نور را از سقف یا دیوار مجاور سوژه به او بتاباند.

استفاده از فلاش رودوربینی برای عکاسی پرتره در حالی که زاویه آن رو به سقف است به خصوص اگر سقف سفید باشد، یک نور یک دست به شما می دهد. علاوه بر این اگر فلاش را به دیوار مجاور بتابانید، نور را با زاویه بازتاب می دهد که روی قسمتی از صورت سوژه سایه می افتد و صورت وی عمق بیشتری خواهد داشت.

استفاده از فلاش برای عکاسی پرتره

در ساحل و یا مواقعی که خورشید در حال طلوع یا غروب پشت سوژه قرار دارد، نور را مستقیما به سوژه بتابانید. با اینکه مطمئن خواهید شد که نور آفتاب باعث ضدنور شدن و تاریک شدن سوژه های شما نمی شود.

در صورتی هم که با نور وسط روز عکاسی می کنید، می توانید با کمک فلاش سایه ها را از بین ببرید. در این مواقع استفاده از فلاش یک جایگزین خیلی خوب برای رفلکتور است و می توانید بدون کمک دستیار هم از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از فلاش رو دوربینی برای عکاسی پرتره این است که می توانید هرجا که لازم داشته باشید آن را هم با خودتان ببرید. برای مثال اگر قصد عکاسی از یک کودک را دارید که در حال دویدن است، فلاش رودوربینی هم همراه شما خواهد بود و با هر بار فشار دادن کلید شاتر می توانید از آن استفاده کنید. در این صورت هیچ نگرانی ای بابت حمل فلاش و قرارگیری آن نخواهید داشت.

عکاسی بدون فلاش بیشتر بخوانید : آموزش عکاسی بدون فلاش در شب

همچنین در مواقعی که فلاش روی دوربین است، تنظیم آن و تغییر تنظیمات خیلی سریعتر اتفاق می افتد. برای مثال فرض کنیم که قصد دارید پس از مراسم عروسی، از یک عروس و داماد عکاسی کنید. در صورتی که فلاش روی دوربین باشد می توانید به راحتی تنظیمات آن را تغییر دهید و قدرت خروجی آن را بسته به تعداد نفرات حاضر در عکس کم یا زیاد کنید.

همچنین در مواقعی هم که در فضای باز عکاسی می کند و نور مدام در حال تغییر است، می توانید به راحتی مقدار خروجی فلاش را تغییر دهید تا بتوانید مشتری خودتان را به خوبی نورپردازی کنید.

فلاش جداگانه

با کمک فلاش جداگانه احتمال اینکه بتوانید یک عکس با نورپردازی شبیه به نورپردازی استودیویی داشته باشید بیشتر است. همچنین برای عکاسی از افراد مختلف، زوج ها و همچنین محیط های بسته فلاش جداگانه یک انتخاب فوق العاده است. توانایی فعال کردن فلاش درحالی که به دوربین متصل نیست امکان استفاده از زوایای خلاقانه ای را به شما می دهد. این نوع فلاش به شما کمک می کند راحت تر بتوانید به چیزی که مدنظرتان است برسید.

استفاده از فلاش برای عکاسی پرتره

در صورتی که فلاش به صورت جدا از دوربین و روی یک پایه قرار داشته باشد، شما این توانایی را خواهید داشت که بدون نگرانی بابت تغییر تنظیمات از فواصل کانونی طولانی تر استفاده کنید.

برای مثال فرض کنیم قصد نورپردازی یک عکس پرتره را دارید و نور هم با زاویه 45 درجه نسبت به سوژه قرار دارد. همچنین برای افزایش دراماتیک بودن عکس، سر فلاش هم کمی رو به پائین است. شما پس از تنظیم فلاش و قرار دادن آن روی پایه نور می توانید از لنزهای لانگ مثل 85mm، 100mm یا 70-200mm استفاده کنید و از فواصل دورتری مثل فاصله 3 متری سوژه به عکاسی بپردازید.

استفاده از فلاش بیشتر بخوانید : استفاده از فلاش برای عکاسی از عروسی

مزیت فلاش های جداگانه این است که بدون نگرانی بابت جابجایی لنز می توانید یک نور ثابت داشته باشید که حتی در صورت تعویض لنز و افزایش فاصله ی خودتان نسبت به سوژه هم ثابت می ماند. علاوه بر این، زمانی که فلاش روی یک پایه قرار دارد، می توانید از تجهیزاتی مثل چتر یا سافت باکس هم بدون نگرانی بابت افتادن آن ها استفاده کنید.

استفاده از فلاش برای عکاسی پرتره

در صورتی که قصد استفاده از فلاش جداگانه را دارید، باید از یک رادیوتریگر هم استفاده کنید. به این صورت فلاش شما و دوربین می توانند به صورت بیسیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و شما هم قادر خواهید بود از تکنیک های مختلفی استفاده کنید.

برخی از تریگرها صفحه نمایش ندارند و برای تغییر تنظیمات حتما باید از خود فلاش استفاده کنید اما در تریگرهایی که صفحه نمایش داخلی دارند، می توانید تنظیمات را از طریق همان فرستنده تغییر دهید.

جمع بندی

استفاده از فلاش برای عکاسی پرتره خیلی راحت است و امکان استفاده از انواع مختلف نورپردازی را برای عکاسی پرتره در اختیار شما می گذارد. فرقی ندارد که از فلاش رو دوربینی و یا جداگانه استفاده می کنید، با کمک فلاش می توانید نورپردازی را طبق نیازها و خواسته های خودتان انجام دهید.