قبل از آغاز، باید تعریف دیا‌فرا گم و طرز استفاده از آن را یاد بگیریم. داخل اکثر لنزها، تعدادی “تیغه” وجود دارد که می‌تواند باز و بسته شود و مسیر عبور نور را، باز یا بسته کند. بدیهی است که روزنه بازتر، به معنی عبور نور بیشتر و روزنه بسته‌تر به معنای عبور نور کم‌تر از لنز است، اما این تنها تاثیر آن بر تصویر نهایی نیست.

طبق تعریف، دیافراگم چیزی نیست جز باز شدن، با این وجود، اندازه‌های مختلف آن، به ما اجازه میدهد تا موارد بسیاری را در عکاسی کنترل کنیم. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از افکت‌های ساده که می‌توان با تغییر دیافراگم به آن ها دست یافت، با موارد ساده آغاز می‌کنیم.

1-عمق میدان زیاد

 اول از همه، می‌توانیم با استفاده از دیا‌فرا گم ، فوکوس قابل قبول‌ تری داشته باشیم. با تنظیم f-stop بالاتر،(عدد بزرگتر) می‌توانیم تضمین کنیم که عمق بیشتری از تصاویر فوکوس خواهند بود.

مخصوصا با لنزهای واید، تقریبا می‌توان به عمق میدان بینهایت رسید. در واقع، می‌توانیم از چیزی به نام فاصله هایپرفوکال استفاده کنیم، ما می‌توانیم در تمامی صحنه، به بیشترین وضوح ممکن برسیم. به کمی محاسبه نیاز است اما خوشبختانه، برنامه‌هایی مانند DOFMaster اینکار را برای شما انجام می‌دهند.

با اینکه شاید به نظر برسد که استفاده از بسته ترین دیا‌فرا گم لنز یعنی f/16 یا f/22، فکر بسیار خوبی برای افزایش عمق میدان باشد، ممکن است به دلیل افکتی به نام انکسار، واضح‌ترین تصویر را به عکاس ارائه ندهد. اما این مورد در لنزها و حسگرهای مختلف، متفاوت است، به عنوان یک راهنمایی ابتدایی، شاید در بسته ترین دیافراگم، به حداکثر وضوح پتانسیل لنز خود، دست پیدا نکنید.


https://noornegar.com/wp-content/uploads/2018/05/DIAF.mp4

ملاحظات بسیار زیاد دیگری نیز مانند وضوح، کنتراست و اختلالات وجود دارند که به انتخاب دیا‌فرا گم شما مربوط هستند، پس حتما لنز خود را امتحان کنید و طرز کار این موارد را نیز، یاد بگیرید. از همه مهم تر، لذت ببرید و خلاق باشید.