گیمبال دوربینگیمبال ها سال هاست که بخشی از روند فیلم برداری در دنیای سینمای حرفه ای محسوب می شوند. اما آنچه این دستگاه های پیچیده را محبوب کرده است، اندازه کوچک و قیمت به صرفه مدل های جدیدتر آن هاست که امکان استفاده از آن را به فیلم برداران تازه کار و نیمه حرفه ای هم می دهد. در این مقاله نگاهی داریم به برخی از نکات مهم برای به کارگیری گیمبال ها در دنیای فیلم برداری نیمه حرفه ای. نکاتی که احتمالا می تواند مورد توجه فیلم برداران عروسی و سازندگان کلیپ های تجاری نیز قرار گیرد.پس در ادامه با ما همراه باشید تا درباره گیمبال های سبک دستی بیشتر بدانیم.

سرعت عمل بالا در هنگام استفاده

گیمبال ها می توانند خیلی سریع آماده شوند. این نکته بسیار مهم است. خصوصا برای فیلم برداری در موقعیت هایی که کمبود زمان اهمیت زیادی دارد، استفاده از این ابزار ها می تواند بسیار راهگشا باشد. این ابزارها، معمولا به صورت یکپارچه طراحی می شوند. یعنی برخلاف ابزارهای بزرگ و حرفه ای تر مانند ریل ها، به سرعت می توانید آن ها را از کیف بیرون بیاورید و دوربین را روی آن ها نصب کنید و کار را آغاز کنید.

فیلم برداری های مستند، فیلم برداری های داخل خیابان ها و اماکن شلوغ و پر تردد، فیلم برداری در ساعات اولیه صبح یا ساعات منتهی به غروب که نور به سرعت در حال تغییر است، و بسیاری مواقع دیگر، با کمک گیمبال ها بسیار سریع تر و ساده تر قابل انجام است.

ضمنا از آنجا که این ابزارها بسیار ساده و جمع و جور طراحی می شوند، معمولا نظر کمتری را هم به خود جلب می کنند و برای کار در ازدحام جمعیت هم ساده تر هستند.

خصوصا در هنگام فیلم برداری مستند، توجه عابران و مردم نسبت به یک گیمبال خیلی کمتر از توجه آن ها نسبت به ریل و استدی کم جلب می شود و کار را برای فیلم بردار و سوژه ساده تر می کند.

فوکوس دستی بیشتر بخوانید : در عکاسی منظره فوکوس اتوماتیک یا دستی؟

سادگی کار در موقعیت های پیچیده

تا پیش از تولید گیمبال های فعلی، اغلب فیلم برداران برای حرکت های آزاد دوربین از Steadycam ها استفاده می کردند. اما گیمبال ها به سرعت توانستند جای خود را در این میان باز کنند. با این حال نمی توان این محبوبیت را صرفا به دلیل کارآیی بهتر این تجهیزات در نظر گرفت. شاید بخشی از این محبوبیت، نه فقط به دلیل امکانات خوب و سبک بودن این ابزارها، بلکه به دلیل تغییر ذائقه بسیاری از فیلم برداران برای استفاده از دوربین های کوچک تر و سبک تر DSLR یا دوربین های فول فریم بدون آینه باشد.

هر چقدر دوربین ها و لنز هایی که روی آن ها نصب می شود، کوچک تر می شود، طبیعتا لرزشگیر هایی که می توانند آن ها را حمل کنند نیز سبک تر و کوچک تر ساخته می شوند. گیمبال های دستی امروزه، معمولا با محدودیت وزن قابل تحمل 3 تا 5 کیلوگرم تولید می شوند که برای حمل یک دوربین DSLR همراه با یک لنز تله بلند نیز کفایت می کند.

به همین دلیل، می توانید به راحتی آن ها را در شرایط فیلم برداری نامتعادل، مانند پله ها، سراشیبی ها یا دامنه کوه ها هم در دست گرفته و حرکت کنید. این ابزارهای جانبی فیلم برداری اگرچه فقط روی دست حمل می شوند، اما برای سکانس های کوتاه، اصلا خسته کننده نیستند و کار کردن با آن ها بسیار ساده است.

                  به همین دلیل هم می توانید گیمبال ها را همه جا همراه خود داشته باشید.

همه چیز در خدمت فیلم برداری شماست

این یک اتفاق معمول است که وقتی ابزار جدیدی می گیرید، سعی کنید که عملکرد آن را در همه جنبه ها آزمایش کنید. اما گیمبال ها کمی متفاوت هستند. آن ها مستقیما روی حرکت دوربین و در واقع تغییر کادر شما تأثیر گذار هستند. اگرچه وقتی این ابزارها را در دست می گیرید، مدام دوست دارید تا تأثیر آن را در حرکت های خودتان ببینید، اما باز هم می بایست مثل قدیم همه تمرکز خودتان را روی کادربندی و قاب تصویر بگذارید. سعی نکنید حالا که یک گیمبال در دست دارید، مدام دوربین و کادر را حرکت دهید.

فراموش نکنید، تغییر قاب دوربین، اصلا مانند دیگر جنبه های یک تصویر، مانند نور یا رنگ، قابل تصحیح نیست و کادری که بدون دلیل جابجا می شود، به هیچ وجه نمی تواند بعدا به صورت نرم افزاری تصحیح شود! بنابراین بازی و آزمایش گیمبال را به وقت دیگری به جز زمان فیلم برداری موکول کنید!

خرید گیمبال دوربین

حواستان به حرکت های افقی باشد

می دانیم که گیمبال ها می توانند حرکت های دوربین را در سه محور فضایی خنثی کنند. این سه محور شامل حرکت های افقی یا Pan، حرکت های عمودی یا Tilt و حرکت های چرخشی یا Roll می شود. اما در این میان، تأثیرگذارترین حرکت در چشم بیننده، حرکت های شناور عمودی است. گیمبال ها به سختی می توانند چنین حرکتی را خنثی کنند.

یعنی برخلاف حرکت های روی سطح افق یا حرکت های لرزش چپ و راست دست، حرکت های عمودی یا تیلت، به سرعت خود را نشان می دهند و اتفاقا لرزشگیر ها در حذف این حرکت هم کمترین تأثیر را دارند. سعی کنید تا جایی که می توانید از این حرکت ها بپرهیزید. این نوع حرکت، حالتی معلق همانند شیرجه زدن یا پرواز را ایجاد می کنند که در تصاویر سینمایی کاربرد کمی دارند.

این چیزیست که خیلی از کسانی که تازه کار با گیمبال را شروع کرده اند توجه کمی به آن می کنند و احتمالا باعث از دست رفتن یا حذف راش های گرفته شده می شود.

گیمبال ها را آویزان کنید

اغلب گیمبال ها طوری طراحی می شوند که زاویه دید دوربین، تقریبا روبروی سینه یا شکم قرار گیرد. این پرکاربردترین موقعیت برای فیلم برداری با دوربین های DSLR و البته متعادل ترین وضعیت برای حفظ وضعیت پایدار دوربین است. اگرچه این زاویه دید، بیشترین استفاده را دارد، اما به علت اینکه به ندرت می توانید حرکت پیش زمینه را در پایین کادر داشته باشید، حرکت های آن تأثیرگذاری زیادی ندارند.

به همین علت برخی از گیمبال های پیشرفته تر مانند DJI Ronin این امکان را دارند تا به صورت آویزان هم استفاده شوند. به این ترتیب که دوربین به جای اینکه روی دست قرار بگیرد، به صورت آویزان از است و نزدیک تر به سطح زمین قرار می گیرد. به این ترتیب، حرکت های دوربین، به دلیل نمایش حرکت زمینه، بسیار بیشتر دیده شده و تصویر تأثیرگذاری را خلق می کند.

بهتر است وقتی به خرید یک گیمبال جدید فکر می کنید، این قابلیت مهم را هم در نظر داشته باشید. وگرنه مجبورید برای فیلم برداری در زوایای خیلی پایین، خودتان روی زمین بنشینید یا به صورت خمیده حرکت کنید.

گیمبال دوربین

از نرم افزارهای گیمبال ها غافل نشوید

اگرچه هر دوربینی از نرم افزار کنترل از راه دور مخصوص به خودش استفاده می کند، اما اغلب گیمبال ها دارای یک نرم افزار کنترل از راه برای تلفن های همراه هم هستند که البته معمولا برای کنترل گیمبال با این برنامه، یک دستیار فیلم برداری هم در کنار فیلم بردار قرار داشته باشد.

به این ترتیب، حرکت های فیزیکی مانند ارتفاع و جهت حرکت دوربین توسط فیلم بردار اول و حرکت های قاب و زاویه دوربین، توسط فیلم بردار دوم و از روی نرم افزار موبایل یا تبلت کنترل می شود. یکی از قابلیت های خوب در اغلب این برنامه ها، امکان قفل کردن حرکت دوربین روی یک سوژه خاص است. به این ترتیب گیمبال می تواند زاویه دید دوربین را روی یک مسیر خاص نگه دارد که برای فیلم برداری های تبلیغاتی یا عروسی، کاربرد فوق العاده ای دارد.

زیرا اگرچه زاویه دوربین یا مکان آن تغییر می کند، اما بیننده می تواند سوژه را در یک سوم طلایی یا مثلا در مرکز تصویر دنبال کند.

مشاهده قیمت و مشخصات گیمبال ها

در تجهیزات صرفه جویی کنید

نکته مهمی که باید درباره گیمبال ها بدانید این است که هنوز هم در دنیای فیلم برداری حرفه ای، گیمبال ها را نمی توان جایگزین ابزارهای پیشرفته ای مانند اسلایدر ها، کرین ها و استند های شانه ای یا ریل ها دانست. به هرحال گیمبال ها هم محدودیت های خودشان را دارند و به دلیل اینکه اصولا از این ابزار ها روی دست استفاده می شود، فواصل حرکتی کوتاهی دارند که نمی توان آن ها را جایگزین ابزارهای حرفه ای مانند ریل ها کرد.

اما برخی از فیلم برداران حرفه ای با ترکیب این وسیله با ابزارهای دیگر، می توانند تا حدودی به تصویری که توسط ابزارهای حرفه ای گرفته می شوند نزدیک تر شوند. به عنوان مثال قرار دادن گیمبال روی یک سه پایه فیلم برداری حرفه ای که دسته بلندی دارد، می تواند برای حرکت های تیلت از پایین به بالا بسیار کارآمد باشد. یا مثلا قرار دادن گیمبال روی یک اسکیت و کشیدن آن روی زمین، می تواند حرکت های نرم و پیوسته دوربین روی یک ریل را شبیه سازی کند.

با کمی خلاقیت می توانید ابزارهای جالبی را از ترکیب گیمبال با وسایلی که در دسترس دارید بسازید که برای سوژه های فیلم برداری کوچک، باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

گیمبال دوربین ارزان

گیمبال ها را کالیبره کنید

اگر دوربین و لنز قبلی تان یک Canon 5D Mark IV یا یک لنز تله بلند مانند EF 70-200 f/2.8 II بوده، و حالا می خواهید بلافاصله از یک دوربین بدون آینه سونی a7 III با یک لنز 50mm کوچک استفاده کنید، لازم است دوباره گیمبال را کالیبره کنید. اگرچه گیمبال ها می توانند لرزش های دوربین ها را در حالت های مختلف و با استفاده از لنز های گوناگون خنثی کنند، اما بهتر است در همان ابتدا، محل قرارگیری دوربین روی گیمبال را به صورت دستی هم تراز کنید.

به این ترتیب که با کمک پیچ های روی پایه ها، به صورت فیزیکی پایه های گیمبال را  طوری جابجا کنید که نقطه ثقل دوربین و لنز دقیقا تراز شود. در این حالت باید حتی بدون روشن کردن گیمبال هم، دوربین روی حالت تعادل قرار گیرد. به این ترتیب در هنگام حمل، هم فشار کمتری به دست وارد شده و هم فشار روی گیمبال و مصرف باطری آن کاهش می یابد.

  تراز کردن فیزیکی، از خستگی دست جلوگیری کرده و نگه داری و حمل دوربین را برایتان راحت تر می کند.

دوربین a7 III بیشتر بخوانید : آیا سونی با a7 III ،پیروز میدان رقابت در برابر کانن شد؟

گیمبال ها واقعا سنگین هستند

وقتی درباره گیمبال ها می خوانید یا ویدئوی تبلیغاتی آن ها را در یوتیوب یا وب سایت های فروشگاهی تجهیزات فیلم برداری و عکاسی مانند نورنگار می بینید، آنچه که به چشم می آید یک فیلم برداری خوشحال و خندان است که به آرامی و سادگی، گیمبال و دوربین روی آن را حرکت می دهد. اما این همه ماجرا نیست. اگرچه گیمبال ها نسبت به تجهیزات مشابه خود مانند استدی کم ها خیلی سبک تر و ساده تر هستند، اما این تنها برای چند دقیقه ابتدای کار است.

به هرحال به یاد داشته باشید، حمل یک دوربین و لنز روی دست هم می تواند پس از چند دقیقه، خسته کننده باشد. حالا شما وزن خود گیمبال را هم به آن مجموعه اضافه کنید. برای همین بهتر است همواره انرژی خودتان را برای حمل طولانی مدت این تجهیزات ذخیره کنید. تقریبا همه گیمبال ها، پایه ای کوچک و بازشو برای ایستادن روی زمین هم دارند. بهتر است این پایه را همراه داشته باشید و در فواصلی که با گیمبال کار نمی کنید، آن را روی زمین بگذارید و خستگی در کنید.

استفاده طولانی مدت و نگهداری گیمبال روی دست می تواند به شدت خسته کننده باشد و به این ترتیب، اگرچه لرزش های دست تا حدودی حذف می شود، اما موجب ایجاد حرکت های ناخواسته و شدید دست می شود و تأثیر لرزشگیر گیمبال را هم از بین می برد.

باتری همراه داشته باشید

خرید گیمبال دوربینباتری های گیمبال ها معمولا خیلی بیشتر از چیزی که انتظار دارید کار می کنند. آن ها با عمر متوسط 10 تا 15 ساعت عملکرد پیوسته، یکی از قوی ترین تجهیزات جانبی از نظر باطری محسوب می شوند. اما همین ویژگی می تواند گاهی اوقات موجب اشتباه شود.

زیرا با تصور اینکه باطری کافی به همراه دارید، کمتر از دوربین و فلاش ها به باطری آن توجه کنید. خوشبختانه اغلب گیمبال ها از طریق کابل USB شارژ می شوند که به شما امکان می دهد حتی با یک پاور بانک ساده هم باطری آن ها را شارژ کنید.

بنابراین برای جلوگیری از اتفاق های پیش بینی نشده، همواره یک پاور بانک پُر همراه خود داشته باشید.

گیمبال چیست

هرگز حداقل وزن را در نظر نگیرید

قیمت لرزشگیر دوربینگیمبال ها با وزن قابل تحمل متفاوت ارائه می شوند و در مشخصات محصول می توانید این وزن را مطالعه کنید. طبیعتا هر چقدر وزن قابل تحمل یک گیمبال بیشتر باشد، تکنولوژی پیچیده تر و قیمت بالاتری هم خواهد داشت. اما همواره سعی کنید، وزنی بالاتر از میزان وزن مورد نیاز برای دوربین و لنزتان را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر دوربین و لنزی که از آن استفاده می کنید، مجموعا 2.5 کیلوگرم و وزن قابل تحمل گیمبال 3 کیلوگرم است، بهتر است یک گیمبال قوی تر را (مثلا با وزن قابل تحمل 4 کیلوگرم) تهیه کنید.

به هرحال، حتی اگر تصمیم نداشته باشید که هرگز از لنز های قوی تر یا سنگین تر (مانند لنز های تله بلند) استفاده کنید، اصولا برخی از لنز ها نقطه ثقل دورتر نسبت به مرکز دارند و ممکن است جابه جا کردن دوربین و لنز هم پاسخگو نباشد و نقطه ثقل دور از مرکز، روی میزان تحمل گیمبال تأثیر بگذارد.

علاوه بر این همیشه ممکن است نیاز به یک سری ابزارهای جانبی، مانند نورهای پرتابل یا میکروفون های اکسترنال روی دوربین داشته باشید که خود این تجهیزات می توانند وزن اضافی روی گیمبال ایجاد کنند.

بنابراین همواره وزن تحمل را بالاتر از چیزی که نیاز دارید در نظر بگیرید.

خرید اقساطی دوربین بیشتر بخوانید : خرید اقساطی تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری

گیمبال ها تنها برای فیلم برداری نیستند

اگرچه گیمبال ها را بیشتر برای فیلم برداری استفاده می کنند، اما این تجهیزات برای عکاسی پانوراما یا تایم لپس هم کاربرد فوق العاده ای دارند. شما می توانید دوربین را روی گیمبال قرار دهید و از طریق نرم افزار، میزان حرکت و چرخش گیمبال را هم تنظیم کنید تا مثلا در طی یک ساعت، به میزان 180 درجه چرخش داشته باشد تا در هنگام ضبط تایم لپس، به جز تغییر زمان، تغییر قاب را هم در تصویر داشته باشید.

یا مثلا می توانید دوربین را روی عکاسی پی درپی بگذارید تا در هنگام چرخش برای پانوراما، بدون حرکت های اضافی عمودی، عکاسی پی درپی انجام شود و یک پانورامای عالی ثبت کنید.

گیمبال ها می توانند تأثیر شگرفی روی ویدئوهای شما بگذارند. بدون نگرانی از لرزش های ناخواسته، تمرکز شما روی قاب دوربین افزایش می یابد و همچنین می توانید در موقعیت های نامتعادل زیادی فیلم برداری کنید که تا پیش از این امکان کار در آن حالت را نداشتید. اگر تا امروز از این تجهیزات مفید و با ارزش استفاده نکرده اید پیشنهاد می کنیم در ویدئو های اموزشی استفاده از گیمبال، تأثیر آن ها را ببینید و خرید یکی از این تجهیزات را در لیست تجهیزات آینده خود قرار دهید.