اگر قصد خرید کارت حافظه را دارید ابتدا مقاله زیر را بخوانید تا کارت حافظه تقلبی نگیرید:

1) خرید آنلاین کارت حافظه های آنلاین

بدون شک عکاس ها عاشق تخفیف های زیاد هستند، به خصوص وقتی که بحث کارحافظه باشد. چرا باید چندین هزاردلار برای یک کارت حافظه خرج کنید در صورتی که می توانید با مبلغ خیلی کمتری یک کارت حافظه داشته باشید؟ این طرز فکر اکثر عکاس ها است و با توجه به اینکه تجهیزات عکاسی خیلی گران هستند، قابل درک است که عکاس ها نخواهند مبلغ زیادی روی تجهیزات جانبی هزینه کنند. به شخصه خود من حتی اگر سالی یکبار مجبور باشم کارت حافظه بخرم، معمولا صبر می کنم تا تخفیف زیادی بخورند چون فکر می کنم لازم نیست قیمت کامل چیزی را پرداخت کنم که می توانم با تخفیف بخرم.

با این حال برای خرید کارت حافظه باید توجه زیادی به برند، سرعت، سایز، قیمت و فروشنده آن داشته باشیم. فروشنده مهم ترین چیزی است که باید به آن توجه کنیم چون با خرید از منابع نامعتبر احتمال زیادی وجود دارد که محصولات تقلبی به دستمان برسد.متاسفانه امروزه این موضوع پیچیده تر شده است، زیرا حتی شرکت های معتمد نیز ممکن است بدون داشتن هرگونه اطلاعی، جنس تقلبی به شما بفروشند.

برای مثال، آمازون به عنوان یک فروشنده مورد اعتماد شناخته می شود ولی عکاس های زیادی که از آن خرید کرده اند با کارت حافظه های تقلبی SanDisk و Lexar مواجه شده اند. قسمت بدتر این است که برخی از این محصولات به عنوان محصولات Prime توسط آمازون به فروش رسیده اند. لزوما این به این معنی نیست که دیگر هیچ کس نباید از آمازون خرید کند. آمازون یک کمپانی بزرگ است و به همین دلیل برخی اوقات نمایندگان فروش و حتی مشتری هایی که جنس اصلی می خرند و جنس تقلبی را برمی گردانند از آن کلاه برداری می کنند. این جنس تقلبی ممکن است بعدا دوباره وارد چرخه شود و به دست مشتری دیگری برسد. از آنجایی که محصولات زیادی به آمازون برگشت داده می شوند، کارمندان آن ممکن است برخی اوقات توانایی تشخیص جنس تقلبی و اصلی را نداشته باشند.

خود من خریدهای زیادی از آمازون می کنم ولی همیشه سعی می کنم پس از تحویل گرفتن محصولات الکترونیکی، آن ها را تست کنم تا مطمئن شوم تقلبی نیستند. در صورتی هم که نخواهم به دنبال این دردسرها بروم، از فروشگاه هایی که به آن ها اعتماد دارم مانند B&H Photo و Adorama تجهیزات موردنیاز عکاسی خودم را خریداری می کنم. این فروشگاه ها از آمازون کوچک تر هستند و تخصص آن ها تجهیزات دوربین، کامپیوتر و حافظه است. افرادی که در بخش کالاهای بازگشتی این فروشگاه ها استخدام می شوند اغلب خیلی باهوش هستند و در صورتی که مشکلی در کالای بازگشتی ببینند، آن را تحویل نمی گیرند.

شرکت های تخصصی تجهیزات عکاسی ، کالاهای بازگشتی را خیلی جدی می گیرند، زیرا این بخش، یکی از بخش هایی است که به سادگی از کنترل خارج می شود و می تواند باعث ضرر اقتصادی خیلی بالایی شود. به همین دلیل کلاه برداری از این شرکت ها خیلی سخت تر است.

علاوه بر این، آن ها باید مراقب شهرت خودشان هم باشند. اگر حتی یک کالای تقلبی هم برای مشتری ارسال کنند، خبر آن به سرعت در سطح اینترنت می پیچد و در طولانی مدت باعث ضربه به کسب و کارشان می شود. به همین دلیل این شرکت ها کالاهای خودشان را به صورت مستقیم از تولید کننده ها می خرند و تنها کالاهای مورد اطمینان خودشان را در وب سایت به فروش می رسانند و نمی گذارند شرکت های ثانویه کالاهای خودش را در وب سایت آنلاین آن ها بفروشد.

با این وجود خیلی از خرده فروش های آنلاین مانند آمازون، NewEgg و والمارت، به فروشنده های ثالث اجازه می دهند از طریق پلتفرم آنلاین آن ها محصولات خودشان را بفروشند و دقیقا از همین جاست که اکثر مشکلات معمول ظاهر می شوند. من هنگامی که از این شرکت ها خرید می کنم، مطمئن می شوم محصول توسط همین شرکت فروخته و ارسال شود. برای مثال هنگام خرید از آمازون، مطمئن می شوم که محصولی بخرم که عنوان “فروش و ارسال توسط آمازون” را داشته باشد. برای دیگر شرکت ها هم همین کار را می کنم.

هنگام خرید کارت حافظه دست دوم بسیار مراقب باشید. سعی کنید دست دوم کارت حافظه را فقط حضوری تهیه کنید؛ هرچند ما خیلی خرید کارت حافظه دست دوم را پیشنهاد نمی کنیم.

کارت حافظه اصل کارت های حافظه بیشتر بخوانید : چطور از کارت حافظه مراقبت کنیم؟

2) نکته هایی برای شناخت کارت حافظه تقلبی


انواع مختلفی از کارت حافظه های تقلبی در بازار وجود دارد:


الف) سرعت خواندن/نوشتن کمتر: این موضوع خیلی اتفاق می افتد. شما کارت حافظه ای می خرید که سرعت خواندن آن 95 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن نیز 90 مگابایت بر ثانیه است. روی آن نیز یک برچسب V30 خورده که کم ترین سرعت نوشتن 30 مگابایت بر ثانیه را تضمین می کند. ولی هنگامی که با استفاده از کارت خوان سریع اقدام به کپی فایل می کنید، ممکن است سرعت شما از 5-10 مگابایت بر ثانیه بالاتر نرود. کارت حافظه های قدیمی و کند معمولا ارزان هستند و برخی شرکت ها برچسب روی کارت حافظه های فروخته نشده را عوض می کنند تا سریع تر به نظر برسند. بهترین راه برای تست این کارت حافظه ها اجرای عمل خواندن و نوشتن روی آن ها است. با اینکه رسیدن این کارت حافظه ها به دست مصرف کننده باعث تاسف است ولی احتمال خیلی کمی وجود دارد که باعث از دست دادن دیتا شوند و برای مدت زیادی بدون اطلاع دارنده کارت، مورد استفاده قرار می گیرند.

ب) ظرفیت کمتر: یکی دیگر از مشکلات عمده، این است که کارت حافظه در کامپیوتر دوربین یا دستگاه ذخیره سازی شما، ظرفیت زیادی را نمایش می دهد درحالی که در واقعیت ظرفیت آن ها از این مقدار کمتر است. برای مثال یک کارت SD با ظرفیت 512 گیگابایت، دقیقا همین عدد را روی کامپیوتر شما نمایش دهد ولی در واقعیت فقط 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشته باشد. این مشکل به دلیل این است که میکروچیپ (قطعه کوچکی که مسئول گزارش ظرفیت حافظه است) موجود در کارت حافظه، دوباره برنامه ریزی شده است تا سایز بزرگ تری نسبت به حافظه واقعی نمایش دهد. این کارت حافظه ها خیلی خطرناک هستند زیرا تا زمانی که آن ها را کاملا پر نکنید، نمی‎ توانید این مشکل را تشخیص دهید. در این مورد خاص 16 گیگابایت ابتدای حافظه ممکن است به خوبی کار کند ولی هرچیزی که پس از این ممکن است باعث خطای داده شود. باید بیشتر از هر نوع دیگری، از این نوع کارت حافظه تقلبی بترسید، زیرا اغلب اوقات این کارت ها باعث بیشترین از دست دادن داده می شود.

پ) برند تقلبی: برخی از کارت های حافظه، برندهای معروفی دارند و با قیمت های زیادی به فروش می رسند در حالی که در واقع با استفاده از قطعات ارزان توسط برخی تولیدکننده ها در آسیا ساخته می شوند. برخی اوقات نیز ممکن است کمپانی های کوچکی باشند که محصولات ردشده توسط برندهای بزرگ را می فروشند. برخی اوقات نیز ممکن است این محصولات، محصولات OEM تولیدشده توسط کمپانی های معتبری باشند که مشخصات آن ها به اشتباه بیان شده است. شناخت این محصولات معمولا سخت تر است و باید شماره سریال آن را با تولیدکننده چک کنید.

ت) ظرفیت غیرواقعی: کارت حافظه های زیادی روی سایت هایی مانند eBay و دیگر سایت ها به فروش می رسند که حجم کاملا غیرواقعی دارند. برای مثال اگر در سایت eBay کارت حافظه های MicroSD را جستجو کنید، می توانید کارت هایی با ظرفیت 2 ترابایت نیز ببینید. این طور حافظه هایی اصلا وجود ندارند و قسمت ناراحت کننده این موضوع این است که افراد زیادی این کارت حافظه را خریداری می کنند.

در واقعیت بزرگترین میزان حافظه برای کارت های MicroSD برابر با 512 گیگابایت است. هنگامی که SanDisk در سال 2016 اعلام کرد یک نمونه اولیه از کارت حافظه 1 ترابایتی ساخته است، تعداد زیادی کارت حافظه با ظرفیت بیشتر از 1 ترابایت روی eBay به فروش رفت. در حالی که این کارت در سال 2019 هم هنوز وارد بازار نشده است. مشخص است که هر ظرفیتی بیشتر از 512 گیگابایت توسط یک کنترلر دوباره برنامه ‎ریزی شده نمایش داده می شود. فضای ذخیره واقعی این کارت ها 16، 32 یا درنهایت 64 گیگابایت است ولی آن ها خودشان را به عنوان 2 ترابایت به میزبان معرفی می کنند. تا زمانی هم که یک نفر ظرفیت واقعی کارت را نسنجد، غیرممکن است که بفهمید چه میزان از این 2 ترابایت در اختیار شما است.

ث)غیر فعال/ خراب: برخی از کارت های حافظه، توسط فروشنده های ناشناس با قیمت های فوق العاده پائین فروخته می شوند. در صورتی که یکی از آن ها را خریداری کنید، به سرعت از کار خودتان پشیمان می شوید، زیرا این کارت ها فقط قطعه های پلاستیکی هستند که کار نمی کنند. در صورت خرید این کارت ها تماس با فروشنده و بازگشت پولتان را فراموش کنید.

بهترین کارت حافظه بیشتر بخوانید : راهنمایی انتخاب بهترین کارت حافظه

3) مشکلات کارت حافظه های تقلبی

هنگامی که یک کارت حافظه تقلبی بخرید، چه اتفاقی می افتد؟ همانطور که در بخش قبلی می توانید ببینید، این مشکلات می توانند از سرعت پائین تا از دست دادن داده و کارت حافظه های غیرقابل مصرف متفاوت باشند. از بین تمام این مشکلات احتمالی، از دست دادن دیتا، بزرگترین ریسک است، به خصوص وقتی که از یک کارت حافظه با ظرفیت بالا استفاده می کنید. مشکل کارت های حافظه با ظرفیت کمتر این است که برخی از عکاس ها ممکن است متوجه این موضوع نباشند که هنگامی که به یک ظرفیت خاص برسند، پس از آن تمامی دیتاها غیرقابل استفاده می شوند.

از همین رو ممکن است در ابتدا همه چیز فوق العاده به نظر برسد و مشکلات بعدا به چشم بیایند. این مشکل هنگامی خیلی دردسرساز است که عکاس ها یک سفر خیلی گران را برنامه ریزی کنند و کارت حافظه پس از چند روز دچار مشکل شود. بنابراین بزرگترین مشکل از دست دادن دیتا می باشد. در این شرایط دوربین هایی که اسلات دوگانه دارند هم نمی تواند به شما کمک کنند، زیرا هر دو آن ها با هم از کار می افتند. به همین خاطر بهتر است اول کارت های تقلبی را شناسایی کنید و از شر آن ها خلاص شوید.

سرعت کارت حافظه

4) چطور کارت حافظه تقلبی را شناسایی کنید

اگر یک کارت حافظه خریده اید، چند کار و تست پایه وجود دارد که می توانید انجام دهید تا کارت حافظه تقلبی را تشخیص دهید.

الف) بسته بندی محصول را نگاه کنید: اول با بررسی بسته بندی کارت حافظه شروع کنید. اگر ظاهر آن خیلی ارزان به نظر می رسد، هیچگونه پلمبی ندارد و از پرینت های عجیب و غیرطبیعی روی آن استفاده شده است، این اولین نشانه از کارت حافظه های تقلبی است.

مطمئن شوید که پشت بسته بندی، اطلاعات مربوط به محصول مانند مشخصات و سرعت کارت، لیبل های مناسب، اطلاعات گارانتی و یک UPC مناسب مانند چیزی که در عکس مشاهده می کنید را داشته باشد. به یاد داشته باشید که اگر ظاهر بسته بندی، تقلبی به نظر برسد، خود محصول نیز به احتمال زیاد تقلبی است.

ب)کارت حافظه را بررسی کنید: در صورتی که بسته بندی محصول را در اختیار ندارید، قدم بعدی این است که خود کارت حافظه را بررسی کنید. با لیبل جلوی کارت حافظه شروع کنید. آیا به صورت نامساوی قرار گرفته است، یا به نظر کج می رسد؟ آیا لیبل با کیفیت خوبی چاپ شده است؟ به نظر می رسد که به راحتی کنده می شود؟ این ها همگی نشانه های یک کارت حافظه تقلبی هستند. با این حال بزرگ ترین نشانه، نبود شماره سریال منحصر به فرد است. اگر نمی توانید هیچ رشته بلندی از اعداد و حروف ببینید به احتمال زیاد کارت حافظه شما تقلبی است.

محل قرارگیری شماره سریال، بسته به نوع کارت حافظه و تولیدکننده آن متفاوت است. برخی تولید کننده ها ممکن است از واترمارک و یا دیگر نشانه گذاری ها برای تمایز محصولات خودشان با دیگر محصولات استفاده کنند. برای مثال کینگستون از “تائید تغییر رنگ” برای درک تفاوت محصولات اصلی با تقلبی استفاده می کند. اگر کارت حافظه کینگستون شما چنین قابلیتی ندارد، تقلبی است. با نگاه به ویدئو زیر می توانید نحوه عملکرد تائید تغییر رنگ را روی محصولات متفاوت مشاهده کنید.

پ) تست کارت حافظه: آخرین ولی نه کم اهمیت ترین کار این است که کارت حافظه را روی کامپیوتر خودتان تست کنید. این مهم ترین قدم است و در صورتی که می ‎خواهید آن را اجرا کنید، می توانید دو قدم اولیه را نادیده بگیرید زیرا این کار سریعا به شما می گوید که کارت حافظه شما واقعی یا تقلبی است. من معمولا از تست کپی فایل استفاده می کنم که نیازی به نرم افزار خاصی ندارد. از آن جایی که اکثر کارت حافظه های تقلبی سرعت خیلی کمتری نسبت به کارت های اصلی دارند، می توانید کارت های تقلبی را با اجرای همین تست کپی تشخیص دهید. برای این کار باید اول مطمئن شوید که یک کارت خوان سریع دارید. در غیر این صورت تست سرعت کاملا بیهوده خواهد بود. سپس یک فایل بزرگ (یک فایل ویدئو 1 تا 2 گیگابایت مناسب است) از کامپیوتر خودتان بردارید و به سادگی آن را داخل کارت حافظه بکشید و سرعت نوشتن میانگین آن را مشاهده کنید.

تشخیص کارت حافظه تقلبی

کارت حافظه تقلبیاگر سرعت شما روی یک کارت حافظه که سرعت آن 90 مگابایت بر ثانیه تبلیغ شده است از 10 تا 20 مگابایت بر ثانیه بالاتر نمی رود احتمالا یک کارت حافظه تقلبی دارید. هنگامی که فایل کپی شد، سعی کنید آن را دوباره روی کامپیوتر خودتان کپی کنید تا سرعت خواندن کارت حافظه را هم ببینید. در این جا هم دوباره تفاوت سرعت خواندن را با سرعت واقعی مقایسه کنید.

در صورتی که سیستم عامل شما سرعت خواندن و نوشتن را نمایش نمی دهد، باید از نرم افزارهای سوم شخص استفاده کنید. برای مثال روی مک از نرم افزار Disk Speed Test که محصول BlackmagicDesign است استفاده کنید. این نرم افزار به خوبی سرعت خواندن و نوشتن را نمایش می دهد.

فقط از آن جایی که کارت های حافظه عملکرد خوبی با نوشتن فایل های اتفاقی ندارند به یاد داشته باشید که زمان کافی برای تست سرعت نوشتن ترتیبی را به آن بدهید. اگر از ویندوز استفاده می کنید، CrystalDiskMark یک نرم افزار فوق العاده برای تست سرعت خواندن و نوشتن هر حافظه ای است.

اگر نگران این هستید که کارت حافظه شما ظرفیتی بیشتر از چیزی که دارد را گزارش دهد، تست بعدی استفاده از free H2Testw tool است که برای شناسایی این کارت های حافظه استفاده می شود. این تست مقداری زمان می‎ برد، زیرا باید در تمام سکتورها دیتا بنویسد و سپس تک تک آن ها را بخواند و تائید کند. به همین دلیل درصورتی که یک کارت حافظه با ظرفیت بالا دارید که سرعت پائینی دارد، این تست ممکن است زمان زیادی طول بکشد.از آنجایی که این تست سرعت خواندن و نوشتن را هم تست می کند، به یاد داشته باشید در صورتی که قصد دارید این تست را اجرا کنید تست های سرعت بالا را نادیده بگیرید.

به نظر من H2Testw بهترین ابزار تست کارت حافظه است. این ابزار به صورت خاص برای تشخیص کارت های حافظه تقلبی طراحی شده است که ظرفیت کلی خودشان را بیشتر از حد معمول اعلام می کنند. این ابزار برای ویندوز طراحی شده است ولی یک نرم افزار مشابه همین با نام F3 برای MacOS طراحی شده است.F3X نسخه گرافیکی این نرم افزار است. متاسفانه من پس از دانلود آن نتوانستم آن را بر روی آخرین نسخه MacOS Mojave اجرا کنم، به همین دلیل، من از F3 که نسخه متنی آن است استفاده کردم.

پس از اینکه H2Test2 را دانلود و نصب کردید، آن را اجرا کنید. پس از این کار حافظه مناسب را انتخاب کنید و بر روی “Write + Verify” کلیک کنید.

مموری تقلبی

پس از این کار نرم افزار یک پنجره دیگر را باز می کند که تمامی کارهای خواندن و نوشتن را اجرا می کند. پس از این کار، نرم افزار تمام نتایج را به شما نمایش می دهد.

تشخیص کارت حافظه تقلبی

اگر کارت حافظه ای که استفاده می کنید، تقلبی باشد، ارورهای موجود را نمایش می دهد و به شما می گوید چه میزان داده روی کارت حافظه نوشته و خوانده شده است. در مورد بالا، من از یک کارت حافظه اصلی SanDisk Extreme Pro استفاده کرده ام و همان طور که می توانید ببینید، نه تنها نرم افزار هیچ اروری نشان نداد، بلکه سرعت خواندن و نوشتن آن 70 مگابایت بر ثانیه بود. اگر شما هم چنین تستی را اجرا کنید و ارور بگیرید، یک کارت حافظه تقلبی یا خراب دارید.

این تست آخر، مهم ترین تست است و مطمئنا هرگونه مشکلی که کارت حافظه شما داشته باشد را نمایش می دهد. قبل از استفاده از کارت حافظه، توصیه می کنم حتما با استفاده از این نرم افزار آن را تست کنید.

کارت حافظه بیشتر بخوانید : اگر ناخواسته تصاویر کارت حافظه پاک شد، چه کنیم؟

نکته های خرید کارت حافظه


اجازه دهید این مقاله را با بیان نکته های زیر جمع بندی کنم:

-برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، هرچند سال یک بار کارت حافظه خودتان را عوض کنید.

-از کارت های دست دوم یا ریفربیش استفاده نکنید.

– درمورد کارت های حافظه ارزان خیلی مراقب باشید. اغلب اوقاتی که قیمت ها خیلی ارزان هستند، معمولا کارت حافظه تقلبی است. هنگامی که کارت های حافظه تخفیف می خوردند، باید این تخفیف از طرف تولید کننده باشد و اکثر خورده فروش هایی که به عنوان نماینده معتبر شناخته می شوند هم این تخفیف را اعمال کنند. تخفیف های یک روزه ای که معمولا در آمازون و سایت های مشابه در صفحه اول مشاهده می کنید، معمولا قابل اعتماد هستند.

-از منابع معتبری سفارش دهید. هنگامی که از یک نماینده فروش معتبر خرید می کنید، همیشه مطمئن شوید که محصول توسط همین شرکت فروخته و ارسال می شود.

-همیشه مطمئن شوید که از فروشنده معتبر خرید می کنید.

-همیشه تمام کارت های حافظه را بازرسی و تست کنید تا مطمئن شوید اصلی هستند.

-اگر یک محصول تقلبی از یک فروشنده معتبر گرفتید، هم فروشنده و هم تولیدکننده را در جریان بگذارید. از این طریق، آن ها سعی می کنند منبع مشکل را پیدا کنند و از ارسال محصولات تقلبی جلوگیری کنند. همیشه هنگام پس دادن محصول عنوان کنید که محصول موردنظر تقلبی است.