عکس های من طی این سال ها پیشرفت داشته اند اما هنوز هم دنبال یک عکس خوب از ماه هستم. در ادامه برخی از نکاتی که من طی سال ها عکاسی از ماه یاد گرفته ‎ام را با شما به اشتراک می گذارم.

1- برنامه ریزی داشته باشید

برای عکاسی از ماه شما می توانید دو روش را در پیش بگیرید:


ماه سوژه اصلی (یا تنها سوژه) عکس است
ماه یکی از عناصر یک عکس منظره است

برای حالت اول تنها چیزی که شما باید برای آن برنامه ریزی کنید، شرایط هوا، وضعیت ماه و داشتن تجهیزات مناسب است.

اما برای حالت دوم شما به برنامه ریزی خیلی بیشتری نیاز دارید. ماه باید در کدام قسمت منظره باشد؟ ماه چه زمانی طلوع و غروب می کند؟ ماه در چه وضعیتی است؟ اپلیکیشن ها و وبسایت های متعددی وجود دارند که می توانند برای ردیابی وضعیت ماه در یک لوکیشن خاص به شما کمک کنند. اینکه به صورت اتفاقی بتوانید یک عکس خوب بگیرید لذت بخش است اما در صورتی که آماده باشید و بدانید که قرار است چه عکسی بگیرید، می توانید عکس های بسیار زیباتری ثبت کنید.

2- وضعیت ماه

ماه کامل چیزی است که بیشتر توجه مردم را جلب می کند اما متاسفانه عکاسی از ماه کامل خسته کننده ترین عکس ها را از ماه در اختیار شما قرار می دهد. به دلیل درخشش ماه کامل شما فقط می توانید عکسی با کنتراست کم از یک دایره سفید بگیرید. اما در مقابل در صورتی که ماه کامل نشده باشد، شما می توانید عکس های خیلی خوبی از ماه بگیرید که بافت دهانه های آن و سایه های آن ها به خوبی مشخص است. در صورتی که می خواهید یک عکس از ماه کامل بگیرید بهتر است یک روز قبل یا بعد از کامل شدن ماه نسبت به این کار اقدام کنید.

عکاسی از ماه

شما می توانید از ماه نیمه کامل، هلال ماه و حتی هنگامی که یک روز به کامل شدن ماه مانده است، عکس های خیلی زیبایی بگیرید و به همین خاطر لزوما نباید خودتان را به ماه کامل محدود کنید.

3- موقعیت ماه

موقعیت ماه در آسمان هم یکی از نکاتی است که باید برای عکاسی از ماه در نظر داشته باشید. در صورتی که فقط از ماه عکاسی می کنید، زمانی که ماه در اوج خودش باشد شانس خیلی بیشتری برای گرفتن یک عکس واضح از آن دارید. دلیل این امر هم این است که زمانی که ماه نزدیک به افق است نور بازتابی از آن باید فاصله بیشتری را در جو زمین طی کند تا به ما برسد. در صورتی هم که ماه یکی از عناصر عکس شما باشد، خب واضح است که صرف نظر از فاصله تا خط افق، موقعیت آن در آسمان خیلی مهم است.

عکاسی از ماه

4- ابرها

خیلی از عکاس ها ترجیح می دهند در شب هایی که آسمان صاف است به عکاسی بپردازند اما در شب هایی هم که یک لایه نازک ابر در آسمان است و یا هوا کمی ابری است هم می توانید عکس های خوبی از ماه بگیرید. برخی مواقع وجود چند تکه ابر در آسمان، عکس های شما را خیلی زیباتر خواهد کرد.

5- تلاطم جوی

برخی شب ها آسمان به نظر کاملا صاف می رسد اما در صورتی که با دقت بیشتری نگاه کنید، متوجه خواهید شد که اینطور نیست و چگالی هوا یکسان نیست. به خاطر همین ممکن است شاهد چشمک زدن ستاره ها باشید. این موضوع به دلیل تلاطم جوی رخ می دهد و در چنین شرایطی نمی توانید عکس های واضحی از ماه بگیرید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان بیشتر بخوانید : تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان در فضای باز

6- ترکیب بندی

در مواقعی که فقط از ماه عکاسی می کنید، پیشفرض این است که ماه را در وسط کادر تصویر قرار دهید اما در صورتی که شجاعت کافی را داشته باشید می توانید از این پیشفرض تبعیت نکنید. برای مثال در صورتی که از هلال ماه عکاسی می کنید، می توانید سایه آن را در وسط تصویر قرار دهید، از قانون یک سوم استفاده کنید و یا تصویر را 90 درجه بچرخانید. مردم روی زمین عادت دارند ماه را از یک پرسپکتیو و با یک ظاهر ثابت ببینند اما شما به عنوان یک هنرمند عکاس به این پرسپکتیو محدود نیستید و می توانید حالت های متفاوت را امتحان کنید.

نحوه عکاسی از ماه

7- انتخاب لنز

در صورتی که قصد عکاسی از ماه به عنوان بخشی از صحنه را دارید، فاصله کانونی لنز دوربین شما بسته به اینکه می خواهید کدام قسمت از منظره در عکستان باشد تعیین می شود. با لنز 50 میلیمتر روی یک دوربین فول فریم ابعاد ماه تقریبا شبیه چیزی است که به صورت روزمره می بینید و در صورتی که از یک لنز واید استفاده کنید هم ماه کوچک تر خواهد شد.

راهنمای عکاسی از ماه

در صورتی هم که قصد دارید فقط از ماه عکاسی کنید با یک لنز 200 میلیمتر یا 300 میلیمتر هم نتایج خوبی به دست خواهید آورد اما برای اینکه بتوانید تمام فریم را با ماه پر کنید به یک لنز تله فوتو لانگ تر و یا یک تله فوتو نیاز خواهید داشت.

8- سه پایه

با لنزهای لرزشگیر امروزی و دوربین هایی که سرعت شاتر سریع تر و عملکرد ایزو خیلی بهتری دارند غیرمنطقی نیست که بخواهید با لنز 300 میلیمتر یا لانگ تر روی دست از ماه عکاسی کنید. برخی عکاس ها با لنزهای 2000 میلیمتر سوپرزوم با روی دست گرفتن دوربین عکس های خیلی خوبی از ماه گرفته اند.

اما در صورتی که تجهیزات شما عملکرد خیلی خوبی در کاهش لرزش ندارند و دست هایتان هم خیلی ثابت نیست، ممکن است برای عکاسی از ماه به یک سه پایه محکم نیاز داشته باشید.

9- قفل آینه و ریموت تریگر

هنگامی که با استفاده از لنزهای لانگ تله فوتو از ماه عکاسی می کنید، هر نوع حرکتی می تواند باعث تار شدن عکس شما شود. بنابراین استفاده از ریموت شاتر کابلی یا بیسیم و در دوربین های SLR استفاده از قفل آینه برای کاهش لرزش های دوربین ضروری است.

تنظیمات دوربین برای عکاسی از ماه

10- نوردهی

در عکاسی از ماه هیچ قوانین سفت و سختی وجود ندارد زیرا متغیرهای زیادی در نوع نوردهی دخیل هستند. ممکن است بتوانید در سطح اینترنت مقالاتی را پیدا کنید که تنظیمات پایه را نوشته باشند اما معمولا نمی توانید با این تنظیمات کار کنید و ممکن است نیاز باشد در طول کار تنظیمات دوربین خودتان را تغییر دهید.

ایزو: هنگامی که از ماه کامل، ربع ماه و یا حتی هلال های بزرگتر ماه عکاسی می کنید معمولا نور خورشید بازتاب شده از آن به اندازه ای هست که بتوانید با ایزو Native دوربین از آن عکاسی کنید. با اینکه به احتمال زیاد در شب به عکاسی می پردازید اما به یاد داشته باشید که خود ماه یک جسم نسبتا روشن است و نیازی به افزایش ایزو و نویز تصویر ندارید. اما در صورتی که در حال عکاسی از هلال ماه هستید ممکن است نیاز داشته باشید کمی ایزو را افزایش دهید.

عکاسی ورزشی بیشتر بخوانید : بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی ورزشی

در صورتی هم که قصد دارید از ماه به عنوان بخشی از منظره عکاسی کنید، ممکن است نیاز باشد ایزو را تغییر دهید تا بتوانید از دیافراگم و سرعت شاتر خاصی استفاده کنید.

دیافراگم: در زمان عکاسی از ماه وضوح عکس از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. به همین دلیل اول دیافراگم دوربین را به گونه ای تنظیم کنید که وضوح کامل را داشته باشید و پس از آن به سراغ سرعت شاتر و ایزو بروید. عکاسی با فاصله کانونی خیلی واید و همچنین دیافراگم های خیلی باز ممکن است ماه را کمی نرم تر از چیزی که هست نشان دهد.

در صورتی هم که ماه جزئی از منظره است و شما به عمق میدان کمی نیاز دارید می توانید از دیافراگم خیلی باز استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که ماه در این تصاویر خیلی واضح نخواهد بود.

آموزش عکاسی از ماه

سرعت شاتر: از سرعت شاتر بالا برای فریز کردن حرکت استفاده می شود. ماه با سرعت 4627 متر بر ثانیه دور زمین می چرخد که سرعت خیلی زیادی است اما به دلیل اینکه فاصله آن با زمین خیلی زیاد است ما این سرعت را متوجه نمی شویم. با این وجود باز هم یک عنصر متحرک است و عکاسی از آن با سرعت شاتر خیلی پائین باعث می شود که در عکس های شما به صورت خیلی تار دیده شود. یک قانون جامع برای عکاسی از ماه این است که سرعت شاتر را حداقل روی 1/125 ثانیه قرار دهید.

11- Metering

هنگامی که شما دوربین را رو به آسمان می گیرید، بسته به نوع Metering انتخابی، ممکن است دوربین سیاهی آسمان را هم برای تنظیم نوردهی محاسبه کند. شما فقط باید از ماه برای تنظیم نوردهی استفاده کنید زیرا مقدار روشنایی آسمان برای عکاسی از ماه خیلی مهم نیست. بنابراین بهترین است از حالت های Center-weighted و یا Spot Metering استفاده کنید تا فقط روشنایی ماه مورد محاسبه قرار بگیرد.

12- فوکوس

می توان گفت که فوکوس تنها بخش عکاسی از ماه است که چالش زیادی ندارد و به سادگی انجام می شود. این امر به دلیل روشنایی ماه است و سیستم های اتوفوکوس مدرن می توانند بدون هیچ مشکلی به سادگی روی ماه فوکوس کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی منظره

13- محدوده داینامیک (Dynamic Range)

هنگامی که در شب عکاسی می کنید، ممکن است ماه روشن ترین عنصر موجود در صحنه باشد. در صورتی که قصد دارید از منظره هم در عکس خودتان استفاده کنید این موضوع باعث می شود که منظره خیلی خیلی تاریکتر از خود ماه باشد و در نتیجه اینکه بتوانید ماه را به خوبی نوردهی کنید و جزئیات صحنه را هم حفظ کنید امر بسیار سختی خواهد بود. در عکس هایی که ماه کنتراست کافی دارد و به خوبی قابل تشخیص است امکان ضدنور شدن صحنه خیلی زیاد است. محدوده داینامیک دوربین های امروزی در حال بهبود است اما خیلی از عکاس ها از عکس های ترکیبی استفاده می کنند و یا اجازه می دهند ماه به صورت کامل سفید باشد تا بتوانند پیش زمینه را هم ثبت کنند.

14- برکتینگ

صرف نظر از اینکه فقط قصد عکاسی از ماه را دارید و یا می خواهید ماه جزئی از صحنه ی شما باشد ممکن است برای نوردهی مناسب به برکتینگ نیاز داشته باشید. با عکاسی دیجیتال شما می توانید هر تعداد عکسی که نیاز داشته باشید بگیرید. بنابراین از شانس خودتان استفاده کنید و تعداد زیادی عکس با تنظیمات نوردهی مختلف بگیرید. سپس در مرحله ویرایش می توانید عکسی که بهتر از عکس های دیگر است را انتخاب کنید.