ما در این مقاله با بررسی دوربین های مختلف به شما کمک می کنیم بهترین دوربین ولاگ را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ولاگ چیست؟

ولاگ کلمه ای است که در سطح اینترنت به جای ویدیوبلاگ استفاده می شود. شما می توانید در مورد هرچیزی از زندگی شخصی خودتان گرفته تا موضوعی که در مورد آن اطلاع دارید ولاگ تولید کنید. سپس ویدیوهای تولید شده را باید در شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب یا آپارات به اشتراک بگذارید. کیفیت کار شما به عناصر مختلفی بستگی دارد ولی مهم ترین آن ها محتوا و تخصص شما است. در کنار این دو فاکتور فاکتورهای دیگری مانند نورپردازی، صدا و کیفیت تصویر نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

خصوصیاتی که بهترین دوربین ولاگ باید داشته باشد

شما می توانید از هر دوربینی که توانایی ضبط ویدیو دارد برای تولید ولاگ استفاده کنید اما داشتن برخی قابلیت ها باعث می شود کار شما آسان تر باشد. به همین خاطر باید با دقت کافی دوربین بعدی خودتان را انتخاب کنید.

تولید محتوای ویدیویی بیشتر بخوانید : تجهیزات ضروری برای تولید محتوای ویدیویی

موضوعاتی که در زمان انتخاب باید در نظر داشته باشید:

قابل حمل بودن

هرچقدر تجهیزات شما سبک تر باشد شما در مکان های بیشتری می توانید آن را به همراه داشته باشید. به همین خاطر بهتر است از دوربین های فیلمبرداری و یا DSLR خیلی بزرگ استفاده نکنید.

صفحه نمایش چرخان

شما باید خودتان را ببینید تا بتوانید به درستی ترکیب بندی کنید. تولید ولاگ بدون صفحه نمایش چرخان کار خیلی سختی است. همچنین بهتر است صفحه نمایش رو به کنار دوربین باز شود به جای رو به بالای آن. در صورتی که صفحه نمایش رو به بالا باز شود، ممکن است تجهیزاتی که به کفشک بالای دوربین متصل می شوند، جلوی آن را بگیرند.

بهترین دوربین برای ولاگ

اتصال میکروفون

یکی از موضوعاتی که در کیفیت ولاگ به شدت تاثیرگذار است، کیفیت صداست. میکروفون داخلی دوربین همیشه بهترین کیفیت را ندارد و به همین خاطر بهترین دوربین ولاگ باید یک ورودی میکروفون داشته باشد.

رزولوشن ویدیو

بسیاری از دوربین های امروزی قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K را دارند. حتی در صورتی که به صورت Full HD از ویدیو خودتان هم خروجی می گیرید، ویدیو 4K باعث می شود تصاویر با کیفیت تری داشته باشید. هرچند ویرایش فایل های 4k به سخت افزار پیشرفته نیازمند است. علاوه بر این دوربین هایی که توانایی ضبط به صورت 4K را دارند می توانند ویدیوهای اسلوموشن را با رزولوشن 1080p ضبط کنند.

لرزشگیر

اگر می خواهید کمترین وسایل ممکن را با خودتان حمل کنید، احتمالا دوست ندارید از گیمبال ها استفاده کنید. اما برای اینکه بتوانید ویدیوهایی با کمترین لرزش را روی دست بگیرید، به یک لرزشگیر نیاز دارید. این لرزشگیر می تواند داخل دوربین و یا داخل لنز باشد اما بهترین حالت این است که هر دو مورد لرزشگیر داشته باشند.

در اینجا لیستی از بهترین دوربین های مخصوص تولید ولاگ را برای شما آماده کرده ایم.

بهترین دوربین ولاگ با لنز قابل تعویض

شما می توانید از این دوربین ها هم به عنوان دوربین فیلمبرداری و هم به صورت جداگانه فقط برای تولید ولاگ استفاده کنید. شما می توانید هر لنزی که به سبک فیلمبرداری و همچنین بودجه شما نزدیک تر است را برای این دوربین ها انتخاب کنید. همچنین هر زمان که خواستید هم می توانید آن را ارتقاء دهید.

کانن EOS 90D


سنسور 32 مگاپیکسلی APS-C
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه
خروجی هدفون

خرید دوربین ولاگ

اگر مشکلی با استفاده از یک دوربین DSLR بزرگ ندارید، 90D یکی از بهترین انتخاب های موجود است.

این دوربین از یک سنسور APS-C  استفاده می کند و کیفیت ساخت خیلی خوب آن کمک می کند راحت تر آن را در دست بگیرید. صفحه نمایش لمسی و روشن این دوربین به سمت کنار دوربین باز می شود. می توانید با کمک ورودی صدا یک میکروفون به این دوربین وصل کنید و با کمک سوکت هدفون، صدای ضبط شده را کنترل کنید.

بهترین دوربین عکاسی حرفه ای بیشتر بخوانید : بهترین دوربین عکاسی حرفه ای

سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel کانن کیفیت خیلی خوبی در زمان فیلمبرداری دارد و همیشه روی صورت شما قفل می شود. در کنار این دوربین مجفظه کارت حافظه SD قرار دارد. شما می توانید با این دوربین ویدیوهای 4K را با رزولوشن 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید و زمانی که از حالت عکاسی هم استفاده کنید، سنسور 32 مگاپیکسلی دوربین جزئیات زیادی را برای شما ثبت می کند.

پاناسونیک G90/95


سنسور 20 مگاپیکسلی میکرو سه چهارم
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه
زمان فیلمبرداری نامحدود

در ساخت این دوربین از مواد بسیار با کیفیتی استفاده شده است و طراحی آن هم به شکلی است که می توانید به خوبی آن را در دست بگیرید. همچنین بدنه این دوربین از کلیدها و سوکت های مهر و موم شده استفاده می کند و به همین دلیل دوربین در برابر گرد و خاک و رطوبت کاملا مقاوم است.

صفحه نمایش LCD دوربین رو به کنار باز می شود و شما می توانید در زمان فیلمبرداری کادربندی را هم چک کنید. همانطور که ذکر شد این دوربین توانایی فیلمبرداری با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه را نیز دارد. به یاد داشته باشید که در زمان فیلمبرداری 4K دوربین از تمام سطح سنسور استفاده نمی کند اما برخلاف اکثر دوربین های موجود در بازار، این دوربین شما را به 30 دقیقه ضبط فیلم محدود نمی کند و تنها چیزی که می تواند شما را محدود کند، سایز کارت حافظه ای است که استفاده می کنید.

پاناسونیک GH5


سنسور 20 مگاپیکسلی میکرو سه چهارم
فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه
بهترین کیفیت فیلمبرداری

بهترین دوربین ولاگ

یکی دیگر از بهترین دوربین های ولاگ GH5 است. این دوربین یک دوربین حرفه ای بدون آینه است و می توان آن را نسخه حرفه ای تر G90/95 دانست. این دوربین کیفیت ویدیوی بسیار بالایی دارد و شما می توانید با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه یا 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازید. همچنین این دوربین توانایی ضبط ویدیوهای اسلوموشن با رزولوشن 1080p و سرعت 180 فریم بر ثانیه را هم دارد. در این دوربین پروفایل تصویر V-log L نیز گنجانده شده است و می توانید نسبت تصویر را هم فشرده کنید تا بتوانید از لنزهای آنامورفیک (سینمایی) نیز استفاده کنید.

تمام این ویدیوها روی دو عدد کارت حافظه UHS-II با سرعت 400 مگابیت بر ثانیه ضبط می شوند و با کمک لرزشگیر داخلی هم می توانید روی دست به فیلمبرداری بپردازید.

سونی آلفا A6600


سنسور 24 مگاپیکسلی APS-C
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه
زمان فیلمبرداری نامحدود

این دوربین که یکی دیگر از سری دوربین های A6000 سونی و یکی از بهترین دوربین های ولاگ است، یک دوربین سبک و در عین حال کاربردی است. با وجود ابعادی که دارد در دست گرفتن آن خیلی راحت است و یک لرزشگیر 5 محور داخلی نیز لرزش دست شما را خنثی می کند. همین موضوع باعث شده است بتوانید بدون استفاده از گیمبال ویدیوهای خیلی با کیفیتی ضبط کنید.

به گفته سونی A6600 در مقابل رطوبت و گرد و غبار مقاوم است اما طبق اخباری که در وب سایت های مختلف منتشر شده است، تعریف سونی از مقاوم بودن با دیگر برندها متفاوت است. مانند 90D در این دوربین نیز از یک سنسور APS-C با رزولوشن کمتر استفاده شده است اما برای ضبط ویدیو این موضوع خیلی مهم نیست.

سه پایه های ویدئویی بیشتر بخوانید : چگونه با سه پایه های ویدئویی حرفه ای فیلمبرداری کنیم؟

بهترین دوربین ولاگ با لنز ثابت

آیا به دنبال یک دوربین هستید که بلافاصله ضبط ویدیو را آغاز کنید و نمی خواهید خیلی نگران تعویض لنز شوید؟ پس با ما همراه باشید:

کانن G7X III


سنسور 20 مگاپیکسل 1 اینچی
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه (فقط حالت خودکار)
لنز سریع

راهنمای خرید دوربین ولاگ

G7X III دوربینی است که قابلیت های پیشرفته خیلی زیادی دارد. در این دوربین از یک حسگر 1 اینچی استفاده شده است. با وجود ابعاد کوچک شما می توانید این دوربین را به صورت کاملا دستی کنترل کنید و یا به فیلمبرداری 4K بپردازید. متاسفانه نمی توانید فیلمبرداری 4K و تنظیمات دستی را به صورت همزمان داشته باشید اما به احتمال زیاد کانن این موضوع را با آپدیت نرم افزاری برطرف خواهد کرد.

سونی RX100 VII


سنسور 20 مگاپیکسل 1 اینچی
فوکوس خودکار خیلی خوب
فیلمبرداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه

دیگر دوربین پرچمدار کامپکتی که در لیست بهترین دوربین های ولاگ قرار دارد، محصول سونی است. RX100 یک عملکرد استثنایی دارد و می توان گفت عملکرد آن حتی با برخی دوربین های بدون آینه متوسط برابر یا حتی بهتر است.

کیفیت تصویر این دوربین مثال زدنی است و می توانید از کیفیت 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه در تمام حالات استفاده کنید. فوکوس خودکار این دوربین احتمالا بیشترین سرعت را در بین تمام دوربین های کامپکت دارد و به گفته سونی همانند موتور فوکوس استفاده شده در دوربین A9  است.

شما می توانید از این دوربین برای عکاسی نیز استفاده کنید زیرا جزئیات بسیار زیادی را ثبت می کند و در زمان استفاده از ایزو بالا نیز کمترین میزان نویز را مشاهده می کنید.

تنها نقطه ضعف این دوربین را می توان ارگونومیک نبودن آن دانست. این دوربین هیچ گریپ خاصی ندارد و به دلیل ابعاد نسبتا کوچک هم در دست گرفتن آن کمی سخت است.

دوربین  DSLR برای فیلمبرداری بیشتر بخوانید : 6 دوربین برتر DSLR مناسب فیلمبرداری

DJI Osmo Pocket


سنسور 1/2.3”
فیلمبرداری با فرمت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه
دارای لرزشگیر با کیفیت

بهترین دوربین ولاگ

Osmo Pocket تلفیقی از گیمبال و دوربین است. این دوربین، به عنوان یک دوربین ورزشی برای رقابت با گوپرو عرضه شد اما می توانید از آن برای ولاگ هم استفاده کنید. این دوربین توانایی ضبط فیلم های 4K با کمترین میزان لرزش را دارد که این موضوع به خاطر دانش DJI درمورد تولید گیمبال است.

به دلیل ابعاد کوچک امکان نصب صفحه نمایش بزرگ روی این محصول وجود نداشته است اما شما می توانید تلفن همراه خودتان را به صورت بیسیم به آن متصل کنید و فیلم های ضبط شده را تماشا کنید. با کمک آداپتور نیز می توانید از میکروفون خارجی به همراه این محصول استفاده کنید.

پاناسونیک FZ2000


سنسور 20 مگاپیکسل 1 اینچی
فیلمبرداری با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه
لنز سوپر زوم

این دوربین توانایی ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد و از یک لنز سوپر زوم 280-24میلیمتر استفاده می کند. این لنز تصاویر واضحی به شما تحویل می دهد و به خوبی می تواند لرزش های تصویر را هم کنترل کند. داخل لنز نیز یک فیلتر ND تعبیه شده است تا فیلمبرداری در شرایط پرنور آسان تر شود.