امروزه اغلب سازندگان دوربین های عکاسی به سمتی می روند که دوربین های کامپکت آن ها، عملا کیفیتی در حد و اندازه های دوربین های DSLR پیدا کرده است و طبیعتا قیمت هایی بسیار بالاتر از دوربین های کامپکت قدیمی دارند. دیگر به ندرت می توانید یک دوربین کامپکت ارزان قیمت در بازار پیدا کنید و وقتی به دنبال دوربینی با چنین شرایطی می روید، فروشندگان به شما پیشنهاد خرید یک تلفن همراه باکیفیت را می دهند تا یک دوربین کامپکت.

در چنین شرایطی چطور هنوز دوربین های کامپکت تولید می شوند؟

خوب این روز ها اغلب دوربین های کامپکت با حسگر هایی بسیار بزرگ تر از تلفن های همراه یا دوربین های کامپکت قدیمی ساخته می شوند.

وجود حسگرهای بزرگ در قلب این دوربین ها باعث می شود تا هم کیفیت آن ها بسیار عالی و حتی نزدیک به دوربین های DSLR باشد و هم اینکه تصویر آن ها دارای حالت حرفه ای (با پس زمینه محو مانند آنچه که در حالت پرتره گوشی iPhone شبیه سازی می شود ) باشد.

نکته دیگر درباره این دوربین ها استفاده از لنز های بسیار باکیفیت و گاهی اوقات با زوم بسیار زیاد در حد لنز های ورزشی حرفه ای است که به دلیل اندازه فشرده تلفن های همراه، تاکنون شرکت های سازنده آن ها، امکان طراحی چنین لنز هایی را روی گوشی ها پیدا نکرده اند.

از آنجا که دوربین های کامپکت معمولا برای عکاسی سریع و به اشتراک گذاری عکس ها روی اینترنت استفاده می شوند، امروزه تقریبا همه آن ها می توانند از طریق WiFi به گوشی های تلفن همراه وصل شوند و این قابلیت به یک استاندارد عمومی در این دوربین ها تبدیل شده است.

نهایتا اینکه چون این دوربین ها مستقیما برای عکاسی و فیلم برداری ساخته می شوند، بیشتر مدل های جدید، با امکان فیلم برداری 4K ارائه می شوند که اطمینان داریم در طی چند سال آینده، این قابلیت هم به یک استاندارد عمومی در دنیای تصویر دیجیتال تبدیل خواهد شد.

کیفیت و قابلیت های این دوربین ها به قدری بالا رفته است که خیلی از عکاسان حرفه ای هم به عنوان دوربین دوم یا دوربین جایگزین DSLR های بزرگ و سنگین خودشان، از این مدل های کوچک استفاده می کنند.

این روز ها بسیاری از عکاسان را می بینید که در کنار دوربین و لنز های حرفه ای، گاهی اوقات در سفر ها یا عکاسی عمومی خودشان، با دوربین های کامپکت پیشرفته کار می کنند. بسیاری از این دوربین ها، با لنز زوم بسیار بلند و فوق العاده خودشان می توانند به راحتی در جیب جای بگیرند و کاربرد آن ها بسیار ساده تر از دوربین های دارای لنز است.

این دوربین ها ثابت می کنند که دیگر برای ثبت یک عکس فوق العاده، وجود یک دوربین DSLR ضروری نیست و در اغلب موارد، همین دوربین ها می توانند کاملا مفید واقع شوند. بنابراین اغلب دوربین های کامپکت امروزی می توانند به خوبی انتظارات شما را برآورده کنند.

اگر برای تابستان امسال قصد دارید کیفیت عکس ها و فیلم های دوربینتان را ارتقا دهید، این راهنمای خرید دوربین های کامپکت به شما کمک می کند تا بهترین دوربین های کامپکت موجود در بازار را پیدا کنید.

1- سونی سایبرشات RX100 III

قدیمی اما پرقدرت

بهترین دوربین کامپکت

آخرین دوربین سونی در خط RX100 یعنی RX100 VI یکی از چهار دوربین مورد علاقه من می باشد اما قیمت این دوربین خیلی زیاد است. خبر خوب این است که تمامی مدل های قبلی با قیمت های وسوسه برانگیزی موجود هستند. یکی از این دوربین ها RX100 III است و با اینکه ممکن است برخی از جدیدترین قابلیت ها را نداشته باشد نسبت به قیمتی که دارد یکی از بهترین دوربین های کامپکت موجود در بازار است. سنسور بزرگ 1 اینچی جزئیات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می دهد و محدوده تحت پوشش لنز زوم این دوربین نیز باعث شده است RX100 III یک انتخاب فوق العاده برای مسافرت می باشد. همچنین یک منظره یاب بالاجهنده (Pop UP) و صفحه نمایش بازشو نیز در این دوربین گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید : دوربین هایی که برای عکاسی در سفر و چهره های ایرانی مناسبند

2- فوجی فیلم X100F

بهترین دوربین کامپکت برای علاقمندان به عکاسی

راهنمای خرید کامپکت

این دوربین ممکن است یکی از گزینه های گران این لیست باشد اما اگر به دنبال یک دوربین کامپکت با کیفیت هستید، X100F شما را ناامید نخواهد کرد. تمام مشخصات این دوربین نشان دهنده کلاس بالای آن است. برخلاف خیلی از دوربین های کامپکت این لیست، در این دوربین از یک لنز فیکس استفاده شده است، اما این لنز معادل 35 میلیمتر f/2 با یک سنسور DSLR 24.3 مگاپیکسلی APS-C که نتایج فوق العاده ای را به شما تحویل می دهد. همچنین یکی دیگر از قابلیت های این دوربین کنترل های لمسی خارجی و منظره یاب دوگانه ی آن می باشد و شما می توانید از بین منظره یاب الکترونیک و هیبرید یکی را انتخاب کنید.

3- پاناسونیک لومیکس ZS200 / TZ200

بهترین دوربین زوم مسافرتی

راهنمای خرید دوربین

پاناسونیک مخترع زوم لنز مسافرتی است (دوربین های کامپکتی که در جیب شما جای می گیرد اما از لنزهای داخلی زوم استفاده می کنند.) با وجود رقابت سختی که وجود دارد، خط ZS هنوز هم بازار را در دست دارد. همانطور که در TZ100 نیز دیدیم پاناسونیک توانسته است اندازه بدنه را تقریبا هم اندازه مدل قبلی نگه دارد اما از یک سنسور بزرگتر 1 اینچی در آن استفاده کرده است تا کیفیت تصویر بهتر باشد. محدوده لنز زوم نسبت به دیگر دوربین های کامپکت خیلی گسترده نیست اما زوم 15x می تواند برای اکثر کاربران مناسب باشد. در عین حال شما یک منظره یاب الکترونیک، فیلمبرداری 4K و صفحه نمایش لمسی را هم در اختیار دارید. اگر به دنبال یک دوربین کامپکت همه کاره هستید که بتواند عکس های خوبی برای شما بگیرد، این دوربین کاملا برای شما مناسب است.

4- سونی سایبرشات RX10 IV

گران اما کاملا قدرتمند

دوربین کامپکت

اگر به دنبال یک دوربین Bridge قدرتمند و همه کاره هستید، RX10 IV بهترین انتخاب موجود است. شما برای چنین عملکردی باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید اما با قیمت مناسبی می توانید سونی RX10 IV را تهیه کنید. با یک لنز زوم 24-600mm f/2,4-4 این دوربین دنباله رو RX100 III با سیستم فوکوس خودکار قدرتمند است. در دست گرفتن این دوربین خیلی راحت است و احساس می کنید یک دوربین DSLR را در دست گرفته اید. نکته آخر نیز منظره یاب الکترونیک این دوربین است که منظره ی جلوی دوربین را به صورت واضح در اختیار شما قرار می دهد. همچنین نباید توانایی ضبط ویدئوی 4K و عکاسی با سرعت 24 فریم بر ثانیه این دوربین را هم فراموش کنیم.

5- کانن پاورشات G9 X Mark II

قدرتمند جیبی

راهنمای خرید دوربین

با اینکه می توانید دوربین های کامپکت با سنسور 1 اینچ زیادی را انتخاب کنید، کانن پاورشات  G9 X Mark II به لطف کلیدها و کنترل های فوق العاده ای که دارد خودش را از دیگر دوربین ها جدا کرده است. به دلیل ابعاد خیلی کوچک این دوربین از یک لنز زوم با فاصله کانونی پائینی در آن استفاده شده است. با این وجود اگر به دنبال یک دوربین کامپکت جمع و جور هستید که نسبت به دوربین خودتان تصاویر خوبی خلق کند و امکانات ارتباطی مناسب و کنترل های ساده ای داشته باشد، پاورشات G9 X Mark II بهترین انتخاب برای شما می باشد.

دوربین Canon G9X II بیشتر بخوانید : بررسی دقیق دوربین G9X Mark II کانن

6- پاناسونیک لومیکس LX100 II

یک کامپکت هوشمندانه برای علاقمندان به عکاسی

راهنمای خرید

دوربین های کامپکتی که سنسور بزرگتر از 1 اینچ داشته باشند، اغلب اوقات محدود به لنزهایی با فاصله کانونی ثابت هستند که کیفیت بهتری دارند انعطاف پذیری آن ها خیلی کمتر است. اما پاناسونیک LX100 II اینطور نیست: در این دوربین از یک سنسور میکرو سه چهارم 17 مگاپیکسلی به همراه یک لنز زوم معادل 35 میلیمتری 24-75mm استفاده شده است. این بدین معنی است که شما می توانید کیفیت را در کنار انعطاف پذیری داشته باشید. مدل اولیه LX100 امکانات مشابهی را داشت اما در این مدل از سیستم فوکوس خودکار قوی، بدنه مقاوم، ویدئوهای 4K واضح و یک منظره یاب الکترونیکی نیز استفاده شده است.

7- سونی سایبرشات RX100 VI

سنسور فوق سریع سونی

خرید دوربین کامپکت

سونی  RX100 یک دوربین فوق العاده بود که از سنسور 1 اینچی در یک بدنه فلزی با کنترل ها و کیفیت تصویر موردنیاز علاقه مندان به عکاسی عرضه می شد. RX100 VI حتی چند گام جلوتر است و از یک سنسور انباشته برای ثبت اطلاعات با سرعت بالا استفاده می کند. این بدین معنی است که این می توانید با استفاده از این دوربین با سرعت اسلوموشن بالای 40x به ضبط ویدئوهای 4K بپردازید و با سرعت 24 فریم بر ثانیه به صورت متوالی عکاسی کنید. البته نباید منظره یاب الکترونیک کوچکی که در دیگر رقبای این دوربین دیده نمی شود را فراموش کنیم. همچنین در این دوربین از یک لنز زوم 24-200mm  استفاده شده است.

8- پاناسونیک لومیکس FZ2000/FZ2500

یک دوربین بریج با سنسور 1 اینچی

بهترین دوربین کامپکت تابستان 98

علاقه به سنسورهای بزرگتر در پاناسونیک لومیکس FZ2000 کاملا مشهود است. دوربین های بریج به این دلیل محبوب هستند که یک محدوده زوم بالا را با کمترین هزینه ممکن در اختیار شما قرار می دهند. اما برای استفاده از محدوده زوم بالا تولیدکننده ها مجبور هستند از یک سنسور کوچک استفاده کنند، اما پاناسونیک در اینجا محدوده زوم را فدا کرده است تا از یک سنسور بزرگتر استفاده کند که عکس های با کیفیت تری می گیرد. پاناسونیک FZ2000 از یک سنسور 1 اینچی استفاده می کند اما محدوده زوم فقط تا 480 میلیمتر می رسد که برای یک دوربین بریج نسبتا کم است. البته این مقدار زوم برای اکثر افراد مناسب است. ما به این دلیل به FZ2000 علاقه داریم که کیفیت تصویر را در کنار محدوده زوم به ما تحویل می دهد.

سنسور ها بیشتر بخوانید : ابعاد مختلف سنسور دوربین ها و توضیحات مربوط به آن

9- کانن پاورشات G1 X Mark III

یک کامپکت خاص

بهترین دوربین تابستان 98

عکاس های باهوش اغلب به سراغ یک دوربین DSLR و یا بدون آینه می ‎روند اما این عکاس ها به دوربینی که بتواند به راحتی داخل جیبشان قرار بگیرد هم نیاز دارند. معمولا این بدین معنی است که باید از یک سنسور کوچکتر استفاده کنید اما این بار اینطور نیست. کانن برای این دوربین از یک سنسور APS-C در یک بدنه کامپکت استفاده کرده است. همچنین کانن در این دوربین از منظره یاب الکترونیک و رابط لمسی بهینه تر نسبت به مدل های قبلی استفاده شده است. تنها نقطه ضعف این دوربین محدوده زوم 24-72mm آن است اما تصاویر آن از کیفیت خیلی بالایی برخوردار هستند.

10- الیمپوس Tough TG-5

بهترین دوربین کامپکت ضدآب

راهنمای خرید دوربین کامپکت

Tough TG-5 که تا عمق 15 متر زیر آب است می تواند تا 100 کیلوگرم وزن را تحمل کند و سقوط از ارتفاع 2.1 متری را هم تحمل کند. همچنین می توانید تا دمای منفی 10 درجه سانتیگراد هم از این دوربین استفاده کنید. اگر به دنبال یک دوربین سرسخت هستید که بتوانید همه جا آن را به همراه داشته باشید، این دوربین برای شما مناسب است. الیمپوس در ساخت این دوربین یک کار عجیب کرده است و تعداد پیکسل را از 16 مگاپیکسل TG-4 به 12 مگاپیکسل کاهش داده است تا عملکرد ایزو را بهبود ببخشد. این دوربین توانایی ثبت عکس های Raw را نیز دارد و به همین دلیل می تواند عکس های با کیفیت تری نسبت به مدل قبلی خودش بگیرد. در عین حال این دوربین می تواند فیلم های 4K را با سرعت 30 فریم برثانیه و یا سرعت خیلی سریع 120 فریم بر ثانیه با کیفیت Full HD ضبط کند. به همین دلیل این دوربین بهترین دوربین کامپکت ضد آب می باشد.

ما سعی کردیم بعضی از مهم ترین دوربین های کامپکت موجود در وب سایت نورنگار به شما معرفی کنیم. قطعا جای بسیاری از دوربین های دیگر، مانند دوربین های کوچک بدون آینه که آن ها هم اندازه نسبتا کوچکی دارند در این لیست خالی است. اما توجه داشته باشید که ما در اینجا فقط به سراغ دوربین هایی رفتیم که لنز آن ها قابل تعویض نیست و به همین دلیل ما آن ها را در رده دوربین های کامپکت در نظر گرفته ایم.

طبیعتا برخی از آن ها آن قدر امکانات زیاد و پیشرفته ای دارند که می توانید به راحتی با همان قیمت، یک دوربین DSLR خریداری کنید. اما فراموش نکنید که یک دوربین کامپکت، دیگر نیاز به تجهیزاتی مانند لنز یا فلاش ندارد و می توانید در طول تابستان به راحتی آن ها را همه جا ببرید و خلاقیتتان را گسترش دهید.

اگر درباره این دوربین ها سؤالی دارید می توانید از کادر نظرات در پایین مقاله استفاده کنید. تابستان پر عکسی پیش رو داشته باشید.