هیچ قانون مشخصی برای ویرایش فایل های خام یا Raw وجود ندارد. پس اگر با روش های پیشنهاد شده در این مقاله موافق هستید، همان را در پیش بگیرید. اما معمولا چند قانون اساسی نیز هست که باید برای همه ی عکس هایی که ثبت کرده اید تنظیم کنید. اکنون بیایید به این پنج مرحله ی ساده برای ویرایش تصاویر فرمت خام Raw بپردازیم تا پردازش ثانویه برای فایل های خام ، دیگر غول به نظر نرسد.

برای ویرایش فایل های خام می توانید از نرم افزار های بی نظیر Lightroom، DxO یا Capture One استفاده کنید. حتما به یاد داشته باشید برای خروجی گرفتن، فایل را با فرمت JPEG یا TIFF ذخیره کنید تا امکان خواندن آن در سایر نرم افزار ها و سیستم ها موجود باشد.

1) تنظیم تراز سفیدی عکس خام

تنظیم تراز سفیدی عکس با فرمت Raw

2) تنظیم نوردهی عکس Raw

تنظیم نوردهی عکس با فرمت Raw

فرمت خام Raw جزئیات بیشتری در رابطه با سایه روشن نگه می دارد و به کمک آن می تواند نوردهی را جبران یا تنظیم کرد و اشکالات عکس را رفع نمود. شما می توانید ابزار پردازش نوردهی را در تمام نرم افزار های خوب ویرایش Raw بیابید و خروجی با کیفیتی دریافت کنید.

3) تنظیم نقاط سفید و سیاه عکس خام

تنظیم نقاط سیاه و سفید عکس با فرمت Raw

با این کنترل می توان نقاط پیکسل اشباع شده که به سفیدی یا سیاهی می زند را روی عکس ویرایش کرد. در نرم افزار Lightroom، با نگه داشتن دکمه Alt و کشیدن یکی از اسلایدر ها می توانید این نقاط را بیابید. اسلایدر را تا جایی که نقاط پیکسل اشباع شده محو شوند و به مرز سپیدی یا سیاهی نزدیک نشوند، بکشید.

4) کنتراست عکس Raw را زیاد کنید

افزایش کنتراست عکس با فرمت Raw

پیازداغ عکس را زیاد کنید! اگر با فرمت خام Raw عکاسی کنید، امکان به کارگیری خلاقیت بیشتری در دسترس است. شاید با بالا بردن کنتراست یا زیاد کردن vibrance بتوانید عکس را زیباتر از قبل کنید. نرم افزار Lightroom و DxO امکان فوق العاده ای برای افزودن جزئیات و زیباتر ساختن تصاویر فراهم می کند.

5) شارپنس را به کار بگیرید

فرمت Raw

تمام فایل های Raw به شارپنس نیاز دارند. برای شارپ نمودن فایل های خام باید از گزینه ی ‘capture sharpening’ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:


با استفاده از میان برهای لایتروم به کار خود سرعت ببخشید