تقریبا 6 ماه پیش از معرفی دوربین EOS 5D mark 4، من مقاله ای مشابه را درباره حدسیاتم از مشخصات این دوربین بر اساس تحلیل تقاضای بازار، فن آوری ها و رفتار های اخیر شرکت کانن برای مجله کالیفرنیایی How To Photograph نوشتم. خوشبختانه پیش بینی های آن مقاله به طرز شگفت آوری دقیق بود و امیدوارم این موضوع درباره این مقاله نیز اتفاق بیوفتد. لطفا در نظر داشته باشید که پیش بینی های این مقاله کاملا به صورت اختصاصی بر اساس بازار، فن آوری و تحلیل رفتار شرکت تولید کننده نگارش شده و هیچ شایعه یا حدس دراماتیکی در آن نقش ندارد.

در ابتدا بگذارید نگاهی به رقبای دوربین کانن 90D بیندازیم

نیکون D7500: یک دوربین میان رده خوش ساخت با حسگر Aps-c که دارای بازه داینامیک خوب اما سیستم فوکوس خودکار قدیمی عکس با فقط 19 نقطه کراس تایپ (از 51 نقطه) و فوکوس خودکار ویدئویی غیر قابل اعتماد است. این دوربین به شما تصاویر ویدئویی با رزولوشن 4K ارائه می دهد اما در عکس، رزولوشن نسبت به مدل قبلی یعنی D7200 به طرز عجیبی کاهش یافته و فقط 20 مگاپیکسل است.

سونی a6500: کیفیت و امکانات بسیار خوب ویدئو در یک بدنه ی بدون آینه APS-C. نبود سیستم فوکوس خودکار ویدئویی مناسب و محدود بودن دایره انتخاب لنز با کیفیت و خوش قیمت دلایلی بودند که بر روی فروش این دوربین اثر منفی گذاشتند.

حال بیاییم درباره ی Canon EOS 90D صحبت کنیم

رزولوشن:

بین 24 تا 26 مگاپیکسل. رزولوشن 24 مگاپیکسلی کاننی این خانواده برای یک حسگر APS-C کافی به نظر می رسد اما ممکن است کانن بخواهد با ارائه روزلوشن بالاتر قدرت خود را حفظ کرده و همچنان رهبر بازار در این رده باقی بماند. رزولوشن بالا برای عکاسان حرفه ای و کلا هرکسی که جزئیات بالا و چاپ سایز بزرگ بخواهد مفید خواهد بود. اگر دوربین کانن 90D دست به افزایش رزولوشن بزند، این دوربین انتخاب برتر و مطلق برای عکاسانی است که امکانات و کیفیت بالا را در این رده جست و جو می کنند.

خبر خوب این است که کانن تعداد زیادی لنز زوم و پرایم خوش قیمت دارد که بتوانند این رزولوشن را پوشش دهند. لنزهایی مثل 15-85 یا EF 50mm f1.8 که در شرکت های دیگر یا رقیب با کیفیتی ندارند یا رقبای آن ها قیمت بالایی دارند.

از جهت دیگر با توجه به افت رزولوشن در جدی ترین رقیب این دوربین یعنی نیکون D7500 به فقط 20 مگا پیکسل، رزولوشن 24 تا 26 برتری جدی را به کانن خواهد داد.

بیشتر بخوانید: ما به دوربین های با چه رزولوشنی احتیاج داریم؟

ویدئو دوربین کانن 90D :

رزولوشن 4K با فریم ریت 50/60 fps و کراپ کم. در مورد رزولوشن ویدئویی، تقریبا اطمینان دارم کانن اشتباه احمقانه ی رزولوشن FHD را که در مورد 6D mark2 مرتکب شد انجام نخواهد داد چرا که با این کار ضربه بزرگی به فروش دوربین و آبروی خودش خواهد زد پس انتظار داریم در دوربین کانن 90D با یک ویدئوی 4K واقعی رو به رو باشیم. اما در مورد پیش بینی جزئیات ویدئو با چالش رو به رو خواهیم بود.

دوربین جدید کانن

از طرفی، کانن مجبور است تمام تلاش و فن آوری خود را در ویدئو به کار گیرد تا با دوربین های بدون آینه جذاب و البته نیکون D7500 به رقابت بپردازد. هر دو رقیب نام برده چه در سونی و چه در نیکون فریم ریت روی 4k معادل 25 و 30 فریم بر ثانیه است اما اگر کانن بخواهد موفقیتی مثل 80D را تجربه کند باید کاری انجام دهد که رقبایش نتوانسته اند. از طرف دیگر کانن برندی نسبتا خسیس است و می داند با حداقل امکانات روی کاغذ باز هم بازار را بخاطر لنزهای عالی، کیفیت ساخت بالا و تصاویر نهایی حرفه ای و با کیفیت در دست خواهد داشت پس نمی توان با قطعیت گفت که فریم ریت 4K در دوربین کانن 90D چه عددی خواهد بود. البته آنها نیاز جدی به ارائه اسلوموشن خوب برای مثال 720/120fps خواهند داشت تا نظر مشتریان جدید را به خود جلب نمایند.

در مورد کراپ فاکتور و اثر رولینگ شاتر، امیدوارم در دوربین جدید روی این مورد کار شود تا آبروریزی این مشکل شبیه دوربین بسیار عزیز  5Dm4 تکرار نگردد. بعید میدانم کانن همراه با ویدئوی این دوربین Log ارائه کند چرا که در غیر این صورت بخشی از بازار 6Dm2 را از دست خواهد داد.

فوکوس خودکار عکس:

بین 45 تا 54 نقطه تمامی کراس تایپ. فکر می کنم اگر کانن بخواهد در آینده ی نزدیک مدل جدیدی از خانواده ی 7 معرفی کند، سیستم فوکوس خودکار عکس 7Dm2 را به 90D بدهد. بر روی کاغذ، نیکون D7500 دارای 51 نقطه فوکوس خودکار است اما در عمل نقاط کراس تایپ هستند که تفاوت اصلی را ایجاد می کنند پس 45 نقطه کراس تایپ در 80D شاید در عمل بهتر از 19 نقطه کراس تایپ در D7500 باشد. پس اگر سیستم مشابه 45 نقطه ای را در 90D دیدیم من که نا امید نمی شوم. امیدوارم کانن سیستم جذاب دوال فوکوس را از 5Dm4 به دوربین کانن 90D بیاورد اما فکر می کنم آن را برای 7Dm3 نگه دارد.

فوکوس خودکار ویدئویی دوربین کانن 90D:

شبیه به سیستم 80D. زمانی که کانن EOS 80D وارد بازار شد، ما شاهد فوکوس خودکار بی نقص و خالص آن در ویدئو بودیم پس نیازی نیست کانن آن را در مدل جدید بهبود بخشد چرا که این سیستم هنوز رهبر و بنچمارک کل این صنعت به حصاب می آید. فریم ریت عکاسی پیاپی: 7 تا 9 فریم بر ثانیه با بافر خوب. ثبت 7 عکس پیاپی در ثانیه در مدل 80D برای این سگمت خوب بود اما اگر کانن نیاز به فریم ریت 9 عکس در ثانیه دارد تا پا به پای D7500 جلو بیاید و به عدد 11 فریم در ثانیه سونی a6500 نزدیکتر شود. بعید میدانم آنها وارد محدوده ی 10 فریم بر ثانیه شوند که متعلق به حضرت 7Dm2 است! با پردازشگر به روز و کارت های حافظه ی مدرن، بافر نیز ارتقاء خواهد داشت.

بهتریت دوربین کانن

نمایشگر و چشمی:

نمایشگر 80D بسیار عالی و حتی از رقیب جدیدتر خود یعنی D7500 بهتر است پس من انتظار تغییر جدی در این زمینه نیستم و می توانیم در دوربین کانن 90D منتظر یک نمایشگر 3 اینچی کاملا متحرک TFT LCD با 1.040.000 نقطه و عملکرد لمسی لذت بخش باشیم. چشمی نیز احتمالا همان چشمی منشوری با پوشش 100 درصد مشابه 80D باشد.

ارتباط بیسیم و باتری: انتظار دارم اتصال بیسیم Wi-Fi در دوربین کانن 90D بهتر از 80D باشد تا بتوانیم در تلفن هوشمند یک تصویر زنده و با کیفیت در زمان ثبت ویدئو داشته باشیم. باتری 80D عالی بود پس در دوربین کانن 90D نیز انتظار داریم با همان مدل LP-E6N با حدود 960 عکس برای هر بار شارژ (با استاندارد CIPA) رو به رو شویم.

ایزو:

از 100 تا 51200 در حالت استاندارد و از 50 تا 102400 در حالت boost. کانن 80D ایزویی در بازه 100 تا 25600 داشت پس انتظار داریم در 90D این موضوع که بیشتر جنبه بازاریابی دارد کمی ارتقاء یابد.

-سایر مشخصات عکاسی مثل حداکثر سرعت شاتر، سینک فلش و .. به احتمال خیلی زیاد مشابه 80D باشد.

-شخصا از دیدن یک پورت USB3.0 یا Type-c در کنار یک mini HDMI 2.0 خوشحال خواهم شد.

-تایم لپس 4k داخلی و HDR خوب نیز مورد انتظار است.

-اسلات کارت حافظه SD/SDHC/SDXC (UHS-I support)  برای این دوربین حیاتی هستند اما نگرانی در این زمینه نداریم چرا که این اسلات در مدل فعلی یعنی 80D موجود است.

دوربین جدید نیکون

نامه ای به کانن دوست داشتنی:

کانن عزیزم، لطفا مثل زمان طراحی 6Dm2 خساست به خرج نده چرا که آن دوربین بسیار خوب است اما بازه داینامیک پایین و جای خالی رزولوشن 4k همه ی ما را نا امید و ناراحت کرد. لطفا چند لنز جدید nano USM خوصوصا با دهانه ی EF معرفی کن. لطفا به ما لنز فوق العاده ای مثل 15-85 را با موتور nano USM هدیه کن.

 

نویسنده : رضا صادقی مقدم