چندسال پیش، من بدون شک، یک DSLR را به یک حرفه‌ای، یک دوربین بدون آینه را به یک علاقه‌مند به عکاسی و یک دوربین ساده را به افرادی که فقط قصد عکس گرفتن داشتند، پیشنهاد می‌کردم. حالا، این مرزها در حال محو شدن هستند.

تلفن‌های همراه ما، نقش دوربین‌های ساده و بدون آینه را ایفا میکنند و فاصله بین DSLR های حرفه‌ای را کاهش می‌دهند. در برخی موارد، دوربین‌های بدون آینه، حتی از قابلیت‌های DSLR، پیشی می‌گیرند.

عکاسی با موبایل

پس کسانی که به دنبال شغلی حرفه‌ای یا کسب تجربه برای آغاز یک تجارت جدید هستند، باید چه کاری انجام دهند؟ وقتی در یک سیستم سرمایه گذاری می‌کنید، باید چه مواردی را در نظر بگیرید؟ دوربین بدون آینه؟ DSLR؟ APS-C یا 35 میلی‌متری؟ بیایید با هم، مروری بر مزایا و معایب سیستم‌های مختلف داشته باشیم.

قبل از آن مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

قبل از مطرح شدن نامتان در دنیای عکاسی چه کاری باید انجام دهید؟

APS-C یا 35 میلی‌متری فول فریم

اگر فقط یک دلیل عالی برای استفاده از حسگر فول فریم به جای APS-C وجود داشته باشد، آن دلیل، عملکرد در برابر نویز است. به طور کلی، وقتی حسگرهای یک نسل را با یکدیگر مقایسه می‌کنید،یک حسگر فول فریم، عملکرد بهتری در برابر نویز خواهد داشت. اما، این تفاوت برای بسیاری از برنامه ها، بسیار ناچیز است که ممکن است اصلا به عکاسی شما مربوط نشود.

یک جنبه دیگر، می‌تواند عمق میدان باشد. با استفاده از فول فریم، عمق میدان کمی سطحی تر به نظر می‌رسد. انتخاب بین تمرکز بیشتر یا کمتر، بستگی به شما و نوع عکاسی دارد.

عمق میدان

مزیتDSLR نسبت به بدون آینه

گاهی اوقات، به نظر می‌رسد که دوربین های بدون آینه، می‌توانند تمامی قابلیت هایDSLR را در اختیار عکاس قرار دهند، اما، امروزه در سال 2018، هنوز چند دلیل خوب برای انتخاب DSLR وجود دارد. در وهله اول، این موارد درباره بودجه، کاربری و استفاده آسان و منظره‌یاب است.

بدون آینه یا dslr

DSLR ها برای مدتی زیاد در بازار بوده‌اند و بر پایه‌ی سالها تجربه توسط تولیدکنندگان بزرگ دوربین، مانند Canon و Nikon به وجود آمده اند. این بدین معنی است چندین انتخاب گسترده بین لنز و تجهیزات جانبی برای دوربین خود دارید. همچنین به این منظور است که ده ها نسل قبل از آن، برای اصلاح سیستم کنترل آنها، استفاده شده اند. همچنین (تقریبا همیشه) می‌توانید روی این دوربین ها به عنوان یک محصول کامل حساب باز کنید.

برای بسیاری از افراد، اندازه و وزن DSLR، برای استفاده بسیار مناسب است. برای برخی، استفاده از گریپ استفاده از DSLR ها را راحت تر می‌کند. برای تعدادی دیگر، وزن، تضمینی برای ساخت خوب دوربین و استفاده حرفه‌ای از آن است.

دوربین dslr

با اینکه کیفیت ساخت دوربین بدون آینه، در هر نسل جدید، رو به بهبود است، DSLRهایی مانند Nikon D850 و Canon Mark IV، حس مقاومت بیشتری را به عکاس منتقل می‌کنند.

canon 5d mark iv nikon d850

به دلیل قوانین ساده‌ی فیزیک، عمر باطریDSLRها، بسیار بیشتر از دوربین‌های بدون آینه است. با یک دوربین بدون آینه، حسگر باید همیشه روشن باشد و منظره یاب الکترونیکی با وضوح بالا، نیازمند انرژی ثابت است.

بنابراین، اگر می‌خواهید با یک بار شارژ باطری، یک روز از دوربین استفاده کنید، DSLR بهترین انتخاب شماست.

آخرین ویژگی خوب DSLR، که برتری آن‌ها نسبت به دوربین‌های بدون آینه را اثبات می‌کند، منظره‌یاب آنهاست. سیستم منشوری دوربین‌هایSLR، به شما نمایی مستقیم از لنز را می‌دهند. این مورد برای بعضی مناسب است و منظره‌یاب الکترونیکی هیچوقت نمی‌تواند آن را جایگزین کند.

گذشته از این موارد، یک دوربین باید راحت و مناسب باشد تا عکاس بتواند هنگام استفاده از آن، لذت ببرد.

مزیت‌های دوربین‌ بدون آینه نسبت به DSLR

دوربین‌های بدون آینه، توسط تولیدکنندگان، به روش های نوین، در حال توسعه یافتن هستند. این شرکت‌ها، در حال گسترش دادن مرزهای امکانات هستند و راه‌های جدیدی را برای پیشرفت دوربین‌ها، پیدا میکنند.

اولین دلیل برای در نظر گرفتن یک دوربین بدون آینه به عنوان ابزار اصلی، منظره‌یاب الکترونیکی است. این جایگزین برای آینه و منشور، که برای مدت زیادی به SLRها خدمت می‌کرد، مزیت‌های بسیاری دارد.

fujifilm xt2

اول، صفحه‌های دارای وضوح بالا، می‌توانند اطلاعات بیشتری را نمایش دهند. نه تنها تنظیمات فعلی قابل نمایش است، بلکه قابلیت‌هایی مانند، مشاهده نوردهی چندگانه، هیستوگرام، و پوشش منظره‌یاب 100% می‌توانند داخل منظره‌یاب، گنجانده شوند. حتی می‌توانید تصاویر خود را از این طریق بازبینی کنید که در برخی موقعیت‌ها، مزیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. احتمالا بزرگترین مزیت این صفحه‌ها، مشاهده همزمان نوردهی و رنگ، هنگام عکاسی است.

مدتی پیش بود که جمله دوربین‌های بدون آینه اندازه و وزن مناسبی داردند منطقی بود.

اما، قابلیت‌های بدون آینه فول فریم و حتی Fujifilm X-H1 از نظر اندازه و وزن، در حال نزدیک شدن به قلمرو DSLR هستند. اما، اگر به دنبال بدنه‌ای کوچکتر و سبک‌تر با عملکرد عالی هستید، پیشنهادات بسیاری در قلمرو بدون آینه برای شما وجود دارد که وزن زیادی ندارند و فضای زیادی را نیز، در کوله شما اشغال نمی‌کنند. برای مثال، Fujifilm X-E3 یا X-T2 را در نظر بگیرید. هر دو این مدل‌ها، بسیار کوچک، و در عین حال، دارای قابلیت‌های خوبی هستند.

دوربین های فوجی فیلم

یکی از مزیت‌های جالب که پایه‌ی بسیاری از نرم‌افزارهای دوربین هستند، قابلیت تقویت عملکرد از طریق بروزرسانی سیستم‌عامل است. شرکت‌هایی مانند Fujifilm، حتی سال‌ها بعد از عرضه دوربین‌های قدیمی خود، آن‌ها را با سیستم عامل مدل های جدید، بروزرسانی نکرده‌اند. بعضی از مردم بر این باورند که این موضوع به دلیل عرضه زودهنگام قبل از اتمام حقیقی محصول است اما می‌توانید مطمئن باشید که دوربینی که خریداری کرده‌اید، به مرور زمان، قابلیت‌های جدیدی کسب خواهد کرد.

دوربین‌های اخیر مانند Sony a9، پتانسیل تکنولوژی بدون آینه را به خوبی اثبات کرده‌اند. با استفاده از حسگر چندلایه و عدم وجود قطعات متحرک، a9 می‌تواند در هر ثانیه، 20 فریم با فرمت raw با حداکثر رزولوشن 24 مگاپیکسلی خود، ثبت کند.

این درحالی است که بین تصاویر فوکوس انجام می‌شود و نوردهی و رنگ عکس نهایی در منظره‌یاب، به صورت دقیق ارائه می‌شود. برای دوربین‌های بدون آینه، پتانسیل زیادی برای پیاده سازی تکنولوژی در طولانی مدت وجود دارد.

سیستم‌های بدون آینهNikon و Canon در آینده

چیزی که این انتخاب را در چندماه آینده، جالب‌تر می‌کند، پیشرفت‌های جدید Nikon و Canon در زمینه بدون‌آینه است. این دو شرکت، دارای پتانسیل تغییر طرز عکاسی بسیاری از افراد هستند. اگر این دو شرکت بتوانند با حفظ پایه لنز و سیستم تجهیزات جانبی خود، یک بدنه بدون آینه تولید کنند، فکر میکنم شاهد جهش بزرگی در بازار باشیم.

دوربین بدون آینه نیکون

هر دو کمپانی، دارای سابقه تولید دوربین‌های بدون آینه هستند، اما یک بدنه سطح حرفه‌ای که از اکوسیستم‌های فعلیشان پشتیبانی کند، همه چیز را برای این صنعت در چند سال آینده تغییر می‌دهد.

من معتقدم که حتی Sony و Fujifilm نیز به ناچار سیستم‌های خود را به صورت گسترده، تقویت خواهند کرد. همچنین، اگر می‌خواهید دوربین بدون آینه تهیه کنید و خرج زیادی برای خرید مدل‌های Nikon یا Canon کرده‌اید، شاید صبر کردن برای دریافت اعلامیه از سوی این شرکت‌ها، منطقی باشد.

جمع‌بندی

همانطور که می‌بینید، فاصله بین تکنولوژی هایی که قبلا بسیار متفاوت بودند، در حال کم شدن است. حسگرهای APS-C حالا انتخاب بسیار خوبی هستند، بدنه‌های بدون آینه نیز همینطور. توسعه در تمامی زمینه‌ها، ما را به مرحله‌ای رساندند که بخش بزرگی از انتخاب ما بین برندها، تکنولوژی‌ها و سیستم‌ها، به اولویت‌های فردی ما بستگی دارد.

سوال خیلی از مشتریان این است که کدام برند بهتر است، کانن یا نیکون؟

دوربین عکاسی

حالا باید برای انتخاب بین برخی قابلیت‌های بخصوص یا لنزهای موجود در بین برندهای مختلف، تصمیم گیری کنیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

برای کسانی که قبلا تصمیم گرفته‌اند، اگر بتوانید تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید، منبع بسیار خوبی برای کسانی خواهند بود که قصد خرید دارند. هنگامی که میخواستید سیستم فعلی خود را خریداری کنید، چه مواردی را در نظر گرفتید؟

 

منبع : fstoppers