طی چند روز گذشته، اخبار مربوط به معرفی ایفون 8 جدید سرتاسر اینترنت را پر کرده بود. به همین دلیل هم خبر معرفی برخی از بهترین محصولات حوزه تکنولوژی در لابه‌لای اخبار این محصول پرطرفدار کمرنگ‌تر شد. یکی از محصولات فوق‌العاده جذاب برای عکاسان، دوربین بدون آینه جدید فوجی به نام Fujifilm X-E3 بود که می‌تواند به یکی از پرطرفدارترین دوربین‌های بدون آینه بازار تبدیل شود. این دوربین با قیمت 900 دلار (یعنی تقریباً هم قیمت یکی از همین گوشی‌های جدید آیفون) یکی از بهترین و کارآمدترین دوربین‌های فوجی است و احتمالاً می‌تواند یک مدل جایگزین برای دوربین بدون آینه پرطرفدار این شرکت یعنی Fujifilm X-T20 باشد. از آنجا که خود X-T20 با حسگر فوق‌العاده باکیفیت و سیستم فوکوس پیشرفته‌ای که دارد بسیار محبوب است و این دو دوربین قیمتی نزدیک به هم دارند، سعی کردیم با مقایسه این دو دوربین با یکدیگر، دوربین فوجی X-E3 را بیشتر معرفی کنیم. در ادامه با نوریاتو همراه باشید.

این دو دوربین را می‌توان دو دوربین دو قلو در نظر گرفت، زیرا بسیاری از مهم‌ترین قابلیت‌های آن‌ها به هم شبیه است:


حسگر 24 مگاپیکسلی APS-C X-Trans III و پردازشگر X-Processor Pro
15 افکت رنگی از پیش آماده اختصاصی فوجی از جمله Classic Chrome و Acros
سیستم فوکوس 91 نقطه‌ای هیبریدی
سرعت عکس‌برداری پی‌درپی یکسان 8 فریم بر ثانیه (19 فریم با شاتر الکترونیکی)
فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه

همان‌طور که می‌بینید، این دو دوربین آن‌قدر به هم شبیه‌اند که ممکن است بسیاری از کاربران آن‌ها را با هم اشتباه بگیرند. اما تفاوت‌های مهمی نیز با هم دارند که در اینجا به 10 تفاوت اصلی این دو دوربین اشاره می‌کنیم.

طراحی SLR در برابر Rangefinder

اولین و مهم‌ترین تفاوت دوربین فوجی X-E3 با X-T20 به طراحی و ظاهر آن دو ربط دارد. این دو دوربین دارای طراحی کاملاً متفاوتی هستند که در دنیای عکاسی به دو گونه دوربین متفاوت نسبت داده می‌شود. دوربین X-E3 حدود 50 گرم سبک‌تر است و البته در ظاهر نیز کوچک‌تر از X-T20 طراحی شده است. اما مهم‌تر اینکه دوربین X-T20 ظاهری شبیه به دوربین‌های DSLR دارد، منظره‌یاب آن در وسط و بالای دوربین قرار گرفته که انگار یک منظره‌یاب اپتیکال است و وقتی می‌خواهید از آن استفاده کنید، احتمالاً باید آن را با دو دست کنترل کنید. دوربین فوجی X-E3 با همان منظره‌یاب (دقیقا با همان رزولوشن و اندازه و کیفیت) شبیه به دوربین‌های Rangefinder طراحی شده و منظره‌یاب آن در کنار سمت چپ پشت بدنه طراحی شده است. هر دو منظره‌یاب از نوع OLED، با اندازه 0.39 اینچ و رزولوشن 2360 هزار نقطه و بزرگنمایی x0.62 برابر هستند و وقفه آن‌ها نیز کمتر از 0.005 ثانیه است.

کاربرد و راحتی استفاده

یک سری تفاوت‌ها بین دکمه‌های روی بدنه این دو دوربین وجود دارد. دکمه چهار جهته محبوب X-T20 از روی بدنه فوجی X-E3 حذف شده و جای خود را به یک دکمه جویستیک کوچک داده است که در کنار نمایشگر LCD قرار گرفته است. دکمه چرخان انتخاب حالات عکس‌برداری یا P/A/S/M نیز از بالای بدنه X-E3 حذف شده و برای انتخاب آن‌ها باید از یک دکمه در پشت بدنه استفاده کنید. خیلی از عکاسانی که این دوربین‌ها را می‌خرند، علاقه زیادی به همین دکمه‌های فیزیکی دارند و اهمیت آن‌ها بیشتر از چند جابجایی ساده دکمه‌ها مانند دکمه Q یا AF-L در این دو بدنه است.

نمایشگر ثابت در برابر نمایشگر تاشو

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین دو بدنه به نمایشگر آن‌ها برمی‌گردد. اگرچه هر دو دوربین X-E3 و X-T20 دارای نمایشگر لمسی 3 اینچی با رزولوشن 1,040 هزار نقطه‌ای هستند، اما این نمایشگر در فوجی X-E3 به صورت ثابت طراحی شده است و دیگر به سمت بیرون تا نمی‌شود.

رفتارهای متفاوت لمسی نمایشگر

امروزه خیلی از نمایشگرهای دوربین‌های دیجیتال به صورت لمسی طراحی می‌شوند و شما اغلب می‌توانید برای انتخاب نقطه فوکوس، گرفتن عکس یا جابجایی بین منو‌ها و تماشای تصاویر از آن استفاده کنید. اما دوربین فوجی X-E3 تنها دوربینی است که قابلیتی به نام Touch Function با رفتارهای متفاوت در اثر لمس نمایشگر در جهت‌های چهار طرفه را دارد. در واقع به جای دکمه چهار جهته که روی دوربین X-T20 وجود داشت، در دوربین X-E3 می‌توانید با کشیدن انگشت روی صفحه نمایش به بالا، پایین، چپ و راست، مثلاً White Balance یا جلوه‌های رنگی را انتخاب کرده و تغییر دهید. همچنین همین قابلیت می‌تواند در منو‌ Q نیز به جابجایی بین گزینه‌های پی‌درپی کمک کرده و سرعت تعویض گزینه‌ها را بیشتر کند.

ضمناً هنگامی که در حال استفاده از EVF (منظره‌یاب الکترونیکی دوربین) هستید هم می‌توانید با کشیدن انگشت روی نمایشگر دوربین، نقطه فوکوس را به صورت دستی جابجا کنید و تغییر آن را هم‌زمان در منظره‌یاب ببینید.

حساسیت Extended متفاوت

هر دوی این دوربین‌ها دارای پردازشگر و حسگر یکسان هستند و طبیعتاً، مقدار ISO آن‌ها نیز یکسان است. در هر دوی آن‌ها حساسیت از ISO 200 تا ISO 51200 قابل انتخاب است و در حالت Extended می‌توانند در روی مقدار ISO 100 نیز قرار گیرند. فقط اینکه فوجی X-E3 می‌تواند یکی از سه حالت‌ ISO 100, 125, 160 را در وضعیت Low ISO داشته باشد.

تفاوت مهم در الگوریتم و تنظیمات فوکوس

ماژول فوکوس هر دوی این دوربین‌ها یکسان است. هم تعداد نقاط و هم ماژول فوکوسی که هر دو دوربین از آن استفاده می‌کنند. اما در منوی فوکوس Fuji X-E3 یک منوی جدید به نام “Store AF by Orientation” افزوده شده است که به دوربین امکان می‌دهد در هنگام چرخش دوربین به صورت عمودی یا افقی، نقطه فوکوس را روی سوژه ثابت نگاه دارد. این گزینه خصوصاً برای وقتی که می‌خواهید از یک شخص هم به صورت افقی و هم عمودی عکس‌های پی‌درپی بگیرید کاربرد فوق‌العاده‌ای دارد.

اما تفاوت مهم‌تر بین این دو دوربین، سرعت بالاتر الگوریتم فوکوس در فوجی X-E3 است. خود فوجی اعلام کرده که سرعت دنبال کردن فوکوس این دوربین روی سوژه‌های متحرک تا دو برابر X-T20 می‌رسد که قطعاً قابلیت خوبی برای عکاسی خیابانی و خبری است.

سرعت شاتر پایین‌تر

یکی از بهترین گزینه‌ها در فوجی X-E3 امکان نوردهی تا 15 دقیقه است. جالب است بدانید نه تنها فوجی X-T20، بلکه بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای رده بالا مانند Nikon D850 هم حداکثر می‌توانند تا 30 ثانیه به صورت پیوسته نوردهی کنند و برای نوردهی بیشتر از این زمان، می‌بایست از مد Bulb استفاده کرده و در طی زمان نوردهی انگشتتان را روی دکمه شاتر نگاه دارید. البته روش‌هایی مانند استفاده از Hahnel Captur Timer برای نوردهی زمان‌بندی شده هم وجود دارد، اما فوجی X-E3 می‌تواند بدون نیاز به ابزارهای جانبی این امکان را در اختیارتان بگذارد.

فاصله نوردهی بیشتر برای HDR

دوربین فوجی X-T20 می‌توانست تنها 3 عکس پی در پی با نهایتاً فاصله 2 استاپ نوری ( ±2Ev) را ثبت کند. در حالی که فوجی X-E3 می‌تواند تا 9 فریم پی‌ در پی با فاصله‌های نوری تا 3 استاپ (±3Ev) را ثبت کند که به معنی تعداد بیشتر تصویر و قدرت و کارآیی بهتر برای ثبت عکس‌های HDR است.

فلاش

اگرچه هر دو دوربین فوجی X-E3 و فوجی X-T20 دارای کفشک فلاش هستند و می‌توانید از انواع فلاش‌ها و تجهیزات نوردهی اکسترنال روی آن‌ها استفاده کنید، اما متأسفانه، فلاش سرخود از روی بدنه X-E3 حذف شده است که احتمالاً به دلیل کوچک‌تر شدن بدنه و طراحی جمع و جور آن است.

بلوتوث

قابلیت ارتباطی کم‌مصرف بلوتوث، هم اکنون به عنوان یک قابلیت اختصاصی در میان دوربین‌های فوجی، برای اولین بار در فوجی X-E3 قرار گرفته است تا از این به بعد بتوانید علاوه بر WiFi، از این روش برای ایجاد ارتباط پایدار با تجهیزات همراه و تلفن‌های هوشمند استفاده کنید. با روش ارتباطی بلوتوثی می‌توانید بدون نگرانی بابت مصرف باتری دوربین، تصاویر گرفته شده با دوربین را به راحتی منتقل کنید.

قیمت یکسان

نکته مهم درباره این دو دوربین قیمت کاملاً یکسان آن‌ها (بدنه 900 دلاری) است که این مورد یک شباهت بسیار مهم تلقی می‌شود. بنابراین احتمالاً تفاوت‌های دیگر آن‌ها هستند که می‌توانند موجب انتخاب یکی از این دو دوربین شوند. هر دو دوربین فوجی X-E3 و فوجی X-T20 در رده خود جزو دوربین‌های قدرتمند و عالی هستند و انتخاب هر کدام از آن‌ها به کاربرد و استایل عکس‌برداری شما مرتبط است.

اگر هر گونه سوالی درباره امکانات این دوربین‌ها یا تجربه کاری درباره هر یک از آن‌ها دارید، لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.