یکی از اسرار عکاسی طبیعت، این است که در آن بتوان عناصر مختلفی را در یک صحنه ثبت کرد. مطمئنا ، می توانید به روش های دشوار هم عکاسی کنید، اما در حالت عادی، یک عکس منظره که در هنگام گرفتن آن دوربین روی تنظیمات ابتدایی قرار دارد، تفسیر دقیقی را از چیزی که با چشم یا با منظره یاب دوربین می بینید ارائه نمی دهد. حتی زمانی که یک عکس پردازش و ادیت می شود باز هم قطعا دقیق تر از آن چیزی که چشم می بیند نیست. تنظیمات نوردهی در زمان ثبت یک عکس بسیار مهم هستند. زیرا جلوه خاصی را برای ویرایش عکس ارائه می دهند. استفاده از فیلترهایی مثل پلاریزه ها، بدون رنگ ها و فیلترهای تدریجی به ثبت عکس ها و صحنه های متنوع کمک زیادی می کند. این فیلتر ها به شما این امکان را می دهند که تنظیمات جدیدی را بسازید و عکس های زنده بهتری را ثبت کنید. در زیر می توانید 6 راه استفاده فیلترها برای بهبود کیفیت عکاسی از طبیعت را بخوانید.

6 راه استفاده فیلترها

نکات زیر می تواند به شما کمک کند تنظیمات مناسبی را برای ایجاد تصاویر پویاتر انجام دهید.

1ـ استفاده از فیلتر پولاریزاسیون برای بهبود رنگ آبی آسمان

6 راه استفاده فیلترها

حرفه ای ها اعتقاد دارند که هر عکاسی باید یک فیلتر پلاریزه در کیف دوربینش داشته باشد و این امر می تواند در اغلب موارد برایش بسیار مفید باشد. فیلترهای پلاریزه نوری را که در زوایای مختلف به سمت دوربین منعکس شده تعدیل می کنند. گاهی اوقات هنگام عکاسی از یک منظره با آسمان آبی، موجود در هوا می تواند باعث تابش نور به اطراف شده و رنگ آبی آسمان را از بین ببرد. با استفاده از فیلتر پولاریزه، می توانید اثر مه موجود را به حداقل رسانده و یک آبی واقعی از آسمان را ثبت کنید. فراموش نکنید که هنگامی که سوژه عکاسی در زاویه 90 درجه نسبت به خورشید قرار داشته باشد عمل این فیلتر موثرتر خواهد بود. به عبارت دیگر، باید خورشید در یک سمت شما قرار گرفته باشد.
حتما دیده اید که شیشه فیلتر پلاریزه می تواند بچرخد. هنگامی که دوربین را برای ثبت عکس آماده می کنید، با چرخش فیلتر پلاریزه، اثر فیلتر کاملا قابل مشاهده است. مطمئن شوید که خیلی از سوژه دور نیستید. اگر در آسمانی که می خواهید از آن عکاسی کنید یک لکه آبی تیره دیده وجود داشته باشد با استفاده از فیلترهای پلاریزه واضح تر دیده شده و در نتیجه عکس غیر طبیعی به نظر می آید. این امر به ویژه با لنزهای بسیار واید که گستره عظیمی از آسمان را می شود با آن عکاسی کرد، بیشتر دیده می شود. در عکس بالا، از فیلتر پولاریزه برای کاهش میزان مه صبحگاهی در دره مورد استفاده شده است و آسمان آبی را در پشت غبار نشان می دهد.

2ـ استفاده از فیلتر پلاریزه برای عکاسی از زیر آب

6 راه استفاده فیلترها

اغلب هنگام عکاسی از یک جریان آب یا یک دریاچه، نور ممکن است تا چندین درجه از سطح آب منعکس شود، به همین علت دیدن هر چیزی که زیر آب است غیرممکن می شود. با این حال، ممکن است بعضی چیزهایی که زیر آب هستند سوژه های مورد علاقه ما برای عکاسی باشند، مثل سنگ ها، ماهی ها یا سایه های درختان که روی سطح آب افتاده است. با استفاده از پلاریزه ها و حذف انعکاس نور می توان سوژه ها را به همان اندازه و یا کمی ضعیف تر از آنچه که در زیر آب مشخص هستند ثبت کرد.

در عکس بالا، سمت چپ، هیچ فیلتر پلاریزه ای استفاده نشده و انعکاس نور مانع از این می شود که بتوانید هرآنچه را که در زیر سطح آب است ببینید. اما در عکس سمت راست که از فیلتر پلاریزه استفاده شده است، با کاهش انعکاس های نور این امکان به شما داده می شود که بتوانید هرآنچه در زیر آب است را ببینید.

3ـ استفاده از پلاریزه ها برای کاهش انعکاس های نور روی سنگ های مرطوب

6 راه استفاده فیلترها

6 راه استفاده فیلترهاهمانطورکه در بالا در رابطه با بازتاب های نور از سطح آب صحبت شد، می توان با چرخاندن فیلتر و رعایت نکات دقیق، تعادل مناسبی از نور منعکس شده و جزئیات زیر آن را به دست آورد. در عکس های بالا، می بینید که چگونه فیلتر پلاریزه نورهای روشن منعکس شده از سنگ های مرطوب را کاهش می دهد. این تاثیرات به صورت زنده و پیش از گرفتن عکس، به وضوح قابل مشاهده هستند و به محض استفاده و چرخاندن فیلتر پلاریزه روی لنز، می توانید تاثیر ان را روی تصویر ببینید. اگر این تاثیرات را به خوبی مشاهده نمی کنید، می توانید دوربین را روی حالت LiveView قرار دهید تا تاثیر فیلتر پلاریزه به خوبی برایتان نمایان شود.

[porto_content_box border_top_color=”Yellow” animation_type=”bounce”]4 روش استفاده از Live View در دوربین های DSLR را در سایت نورنگار مطالعه کنید.
[/porto_content_box]

4ـ استفاده از فیلترهای مدرج برای تیره کردن آسمان

6 راه استفاده فیلترهافیلترهای مدرج هنگام عکاسی از مناظر طبیعت، مخصوصا طلوع و غروب، به دلیل تضاد نوری زیادی که بین آسمان و پیش زمینه ی عکس وجود دارد، موجب تیره شدن تصاویر پس زمینه یا آسمان می شوند. اگرچه در سال های اخیر دوربین های دیجیتال از نظر محدوده دینامیکی بهبود زیادی پیدا کردند، اما باز هم این تضاد نور در طبیعت، دوربینتان را در معرض محدودیت هایی زیادی قرار می دهد.

فیلترهای مدرج طبیعی می توانند با تاریک تر کردن مناطق روشن به کاهش محدوده دینامیکی عکس کمک کنند، مثلا در مورد آسمان طوری از این فیلتر استفاده می کنند که آسمان پشت محدوده تاریک تر فیلتر قرار گیرد. استفاده ازLive View به بهتر قرار گرفتن موقعیت فیلتر روی لنز کمک می کند. به ویژه هنگامی که از یک فیلتر مدرج ND استفاده می کنیم. توجه به نسبت تیره و روشنی پیش زمینه ی عکس و آسمان نتیجه ی بسیار خوبی حاصل می کند. اگر آسمان تصویر به نسبت پیش زمینه ان خیلی تیره تر شده است می توانید از یک فیلتر با تراکم پایین تر استفاده کنید، برای مثال می توانید از یک فیلتر مدرج ND از نوع 2 مرحله ای به جای یک فیلتر 3 مرحله ای استفاده کنید تا تاثیر تیره کردن آن روی آسمان کمتر شود. در بالا عکس سمت چپ بدون استفاده از یک فیلتر مدرج گرفته شده و عکس سمت راست با یک فیلتر سه مرحله ای.

شده برای آسمان تاریک. توجه داشته باشید که این فیلتر علاوه بر تیره کردن آسمان، پیش زمینه را نیز نسبتا روشن تر می کند و تمامی جزئیات مناطق تاریک تر را در قسمت پایین سمت چپ نشان می دهد.

5ـ کنترل حرکت آب

6 راه استفاده فیلترهادر طبیعت، حرکت آب اغلب پویاترین بخش یک عکس است. با تغییر روش عکاسی از آب، به سادگی می توانید یک روش جدید را امتحان کنید. نوردهی طولانی در عکس هایی که آب در انها جریان دارد، آرامش و لطافت زیادی را به همراه دارد. در حالی که نوردهی کوتاه یک دریای مواج، می تواند همراه با حرکات خشن و سنگین آب باشد.

از آنجایی که سرعت شاتر، اثر حرکت را کنترل می کند، استفاده از یک فیلتر تدریجی هم نور ورودی به لنز را کم می کند و هم می تواند احساسی از آرامش را در تصویر ایجاد کند. ممکن است برای افزایش سرعت شاتر هیچ گاه به یک فیلتر ND نیاز نداشته باشید، اما در یک روز خیلی روشن برای اینکه بتوانید نور را کنترل و حرکت هایی ملایم و لطیف داشته باشید قطعا به یک فیلتر ND نیاز پیدا خواهید کرد.

معمولا استفاده از یک فیلتر ND دو یا سه مرحله ای برای کاهش سرعت آبشارها و ثبت یک عکس خوب از آبهای روان رودخانه ها کافی است، اما اگر بخواهید از امواج اقیانوس عکاسی کنید قدرت کم این فیلتر نمی تواند اثر خوبی داشته باشد. در این مواقع یک فیلتر تدریجی 4 یا حتی 5 مرحله ای مورد نیاز است تا بتوانید سرعت حرکت آب را به شدت کاهش داده و عکس دلخواه خود را ثبت کنید. اضافه کردن یک فیلتر تدریجی 10 مرحله ای این امکان را ایجاد می کند که بتوانید سرعت شاتر خود را به یک دقیقه یا بیشتر هم کاهش دهید و حرکت امواج را به طور کامل حذف کنید. با این کار می توانید یک صحنه آرام خلق کنید که احساس سکوت و آرامش از امواجی که با شدت به سنگ ها برخورد می کنند ازآن احساس می شود.

در عکس بالا، یک فیلتر تدریجی سه مرحله ای برای کاهش اثر حرکت خشن آب در برخورد با سنگ ها استفاده شده است. در عکس پایینی، یک فیلتر تدریجی 10 مرحله ای استفاده شده که اثر کاهندگی بسیار بیشتری دارد. در این تصویر سرعت شاتر روی 2 دقیقه تنظیم شده است.


6 راه استفاده فیلترها
6ـ ایجاد حرکت در ابرها

6 راه استفاده فیلترها

6 راه استفاده فیلترهاابرها جزو اجزای بسیار مهم در ترکیب بندی یک عکس منظره هستند. ابرها در یک چشم انداز عمق را به خوبی نشان می دهند و می توانند یک پیش زمینه جذاب را فراهم کنند. شما می توانید از ابرها برای ایجاد خلاقیت در عکس هم استفاده کنید. مثلا می توانید حرکت آن ها را ثبت کرده و با این کار در عکس خود حس پرواز و سرعت را به خوبی به معرض نمایش بگذارید. با استفاده از یک فیلتر تدریجی قوی، مثل فیلتر ND 10 مرحله ای، می توانید سرعت شاتر خود را کاهش دهید تا بتوانید حرکت ابرها را ثبت کنید.

سرعت شاتر مناسب بسته به سرعت حرکت ابرها متفاوت خواهد بود. نوردهی طولانی تر، حرکت های بیشتری را ثبت می کند. مثلا یک نوردهی 30 ثانیه ای یا سرعت شاتر یک دقیقه ای برای حرکت ابرهایی که سریع حرکت می کنند استفاده می شود (مثل آنچه در عکس بالا می بینید). و نوردهی 2 الی 3 دقیقه ای برای ابرهای پراکنده ای که به صورت رگه های رنگی از آسمان عبور می کنند مناسب است.

نتیجه گیری

یکی از معایب استفاده از فیلترها این است که مدت زمان زیادی طول می کشد تا روی لنز نصب شوند و یا از روی لنز جدا شوند. پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از فیلتر برای عکاسی، ابتدا درباره عکسی که می خواهید بگیرید خوب فکر کنید تا مطمئن شوید دوربین روی تنظیماتی قرار دارد که دقیقا خروجی مورد نظرتان را به شما می دهد.

سوال ما این است که آیا شما هم از فیلترها استفاده می کنید؟ تکنیک مورد علاقه تان در استفاده از فیلترها چیست؟ لطفا در بخش نظرات، ایده های خود رابا ما به اشتراک بگذارید.