عکاسی از شب با موبایل 

مطمئنا هر کسی یک بار در طول زندگی اش سعی کرده از ماه زیبای شب چهارده که در دل آسمان جا خوش کرده عکس بگیرد ولی نهایتا با دیدن نتیجه در تلفن همراهش، آن را سریعا پاک کرده است. اما یک طراح نرم افزار گوگل به نام Florian Kainz توانست با موبایلش  از آسمان پل Golden Gate در سان فرانسیسکو عکس بگیرد. او ابتدا با تجهیزات حرفه ای (Canon EOS-1D X و یک لنز Zeiss Otus 28mm F1.4 ZE) این عکس را گرفت و سپس همان را با موبایلش نیز ثبت کرد.

او ابتدا عکسی که با دوربینش ثبت کرده بود را به همکارانش در Google Gcam نشان داد. کار این تیم، بررسی عکس های دیجیتالی است. آن ها پس از دیدن عکس از او خواستند تا با موبایلش نیز همین عکس را بگیرد. یکی از محبوب ترین محصولات تیم Gcam، دوربین های HDR+گوگل هستند که در تلفن های  Google Nexus و Pixel وجود دارند. بنابراین این تیم از Florian Kainz درخواست کرد تا با یکی از این تلفن ها نیز از آسمان عکس بگیرد. دوربین هایی که در این تلفن ها طراحی شده اند امکان عکاسی باکیفیت در نورکم و شب را فراهم می کنند. اما برای اینکه واقعا نتیجه ی خوبی حاصل شود، باید ده عکس را با نوردهی کم و کوتاه ثبت و سپس همه را با یکدیگر ادغام کرد. به این ترتیب به کمک جبران نوردهی مناسب، تاری عکس ها گرفته می شود و عکس باکیفیتی به دست می آورید.

هرچند، Florian تصمیم گرفت توانایی موبایل های معمولی تر را نیز برای عکاسی از آسمان شب پیدا کند. بنابراین او برنامه ای برای دوربین های اندروید و IOS نوشت تا با کنترل نوردهی و فاصله ی کانونی به صورت دستی، بتوان با موبایل های معمولی از آسمان شب عکس های باکیفیت ثبت کرد. در این برنامه، پس از فشردن دکمه ی شاتر در تلفن همراه، چند ثانیه ای تأخیر رخ داده و سپس با توجه به تنظیمات پیشین، 64 فریم ثبت می شود. در این برنامه عکس ها به صورت فایل خام DNG ثبت می شوند که به کمک آن می توان آن ها را برای پردازش ثانویه در کامپیوتر دانلود کرد.

او با موبایل Nexus 6P ، چندین عکس از آسمان شب و ماه ثبت کرد. موبایل Nexus 6P قابلیت عکاسی با سرعت شاتر دو ثانیه را در حساسیت ISO بالا دارد.  Florian برای عکاسی از تمام موضوعات مدنظرش، سطح لنز را با نوارچسب شیشه ای پوشاند و سپس یک سری عکس پیاپی و سیاه گرفت. سپس به کمک نرم افزار فتوشاپ این عکس ها را با یکدیگر ترکیب کرد. همان طور که انتظار می رفت، عکس های تکی خیلی نویز داشتند اما او نویز ها و اختلالات موجود در هر 32 فریم را پاک و برطرف کرد.

عکاسی از شب با موبایل

عکاسی از شب با موبایل

عکاسی از شب با موبایل

عکاسی از شب با موبایل

عکاسی از شب با موبایل

نتایج واقعا خارق العاده بودند. عکس هایی که با 9 تا 10 مگاپیکسل ثبت شده بودند، از اکثر تصاویر ثبت شده با دوربین های دیجیتالی کوچک تر هستند ولی واقعا عکس های شارپ و واضحی از آب درامدند. کمی دامنه ی پویایی و نویز در عکس ها وجود داشتند که البته به طور عجیبی به زیبایی عکس ها افزوده بود. Florian برای دست یابی به چنین نتایجی، ساعت ها وقت صرف کرد تا عکس ها را در پردازش ثانویه ویرایش کند. اما او می توانست به جای استفاده از آپشن های پیچیده ی نرم افزار فتوشاپ، از پردازشگرهای قوی و ساده ی تلفن های همراه استفاده کند.

عکاسی از شب با موبایل

 



Read the latest car news and check out newest photos, articles, and more from the Car and Driver Blog.