اما پیش از آن باید بدانیم که دوربین فول فریم چیست و چه احتیاجی به آن داریم؟ دوربین های فول فریم می توانند عمق تصویر بهتری را نسبت به مدل های دارای سنسور کراپ شده ارائه دهند که مزیت بسیار خوبی برای عکاسی پرتره و سوژه های ثابت است.

این حقیقت که سنسور تصویر چنین دوربین هایی دارای سطح فیزیکی بزرگ تری است می تواند در زمینه های دیگر هم مزیتی کلیدی به حساب آید. تولیدکنندگان دوربین های عکاسی فول فریم می توانند پیکسل های اضافه بیشتری را به سنسور بیافزایند و دوربینی برای ثبت تصاویر باکیفیت و پرجزئیات بسازند. همچنین می توان در این دوربین ها از یک تعداد مگاپیکسل منطقی استفاده کرد و در عوض فوتوزیت های واقعی را افزایش داد که در تصویر نهایی به دست آمده با تعداد پیکسل ها برابری می کند. فوتوزیت های بزرگ تر، دوربین را قادر می سازد که نور بیشتری جذب کند و در نتیجه نویز کمتری هنگام عکاسی با ایزوی بالا در عکس پدیدار خواهد شد.

بسیاری از عکاسان هنوز هم دوربین های DSLRs متداول آینه ای و نمایاب اپتیکال را بیشتر می پسندند. اگرچه تعداد دوربین های کامپکت بدون آینه نیز در بازار در حال افزایش بوده است؛ در این میان شرکت سونی هم تعدادی دوربین فول فریم همراه با لنز را به محصولات خود افزوده است.

در ادامه بهترین دوربین های فول فریم بازار را بدون در نظر گرفتن بودجه و مهارت عکاسی شما معرفی می کنیم.

1) دوربین عکاسی فول فریم کانن EOS 5D Mark IV

سری دوربین های کانن EOS 5D به استثنای مدل های 5DS و 5DS R هیچ وقت از نظر عدد مگاپیکسل ، دنیای دوربین های عکاسی را متحول نکرده است. جدیدترین مدل Mk IV با حفظ فرم، با سنسور تصویر 30/4 مگاپیکسلی وارد گود شده و به نظر ترکیب خوبی از قابلیت ها را نیز به همراه دارد.

خرید دوربین حرفه ای

خرید دوربین حرفه ای

قابلیت های دوربین کانن Canon EOS 5D Mark IV آن را قادر به ثبت موفق ظریف ترین جزئیات کرده و در عین حال کیفیت تصویر را با تنظیمات ایزوی بالا و با با نرخ ثبت تصاویر حداکثر 7 فریم بر ثانیه در عکاسی پیاپی نگه می دارد. سیستم فوکوس خودکار هم عملکردی عالی دارد و از ماژول 61 نقطه ای تشخیص فاز برای عکاسی سوژه های ثابت از طریق نمایاب استفاده کرده و برای نماهای زنده و فیلم برداری نیز از تکنولوژی فوکوس خودکار Dual Pixel استفاده می کند. گفتنی است که فیلمبرداری هم با کیفیت 4K UHD انجام می شود.

2) دوربین عکاسی فول فریم سونی Alpha A9

جدیدترین پرچمدار بدون آینه سونی هم دارای یک سنسور فول فریم و اسلات حافظه دوتایی است که در بدنه ای نسبتا کوچک و سبک جا گرفته اند. شاید سنسور 24/2 مگاپیکسلی این دوربین به تنهایی چنگی به دل نزند ولی با باید بدانید که این دوربین دارای تکنولوژی سنسور CMOS با پردازشگر و حافظه سرخود است.

راهنمای انتخاب دوربین حرفه ای

مزیت های این دوربین عبارت اند از ثبت عکس های باکیفیت و با نویز کم در تنظیمات ایزو بالا، تا 20 فریم بر ثانیه سرعت ثبت تصویر و ردیابی فوکوس خودکار. یک شاتر الکترونیک نیز در دسترس است تا سرعت شاتر 1/32000th ثانیه را تضمین کند و بتوانید تصاویر سریع ترین سوژه ها را ثبت کنید. نمایاب الکترونیکی عملکردی شگفت انگیز و صفحه لمسی پشتی وضوح خوبی دارد. البته صفحه لمسی را تنها می توان کمی کج کرد و قابلیت چرخش کامل ندارد.

3) دوربین عکاسی فول فریم نیکون D850

نیکون D850 با سنسور 45/4 مگاپیکسلی مطمئنا برنده رقابت با کانن 5D Mk IV است. اگرچه سنسور تصویر این مدل نیکون 50 درصد بهتر از کانن است، از حیث نرخ سرعت ثبت تصاویر نیز با نرخ حداکثری 7 فریم بر ثانیه با کانن برابری می کند.

صفحه نمایش پشتی هم دارای تفکیک پذیری بالایی است و به راحتی دیده می شود. طراحی دکمه ها و تنظیمات این دوربین به عنوان یک پرچمدار نیکون با مابقی دوربین هایی که برای عموم مصرف کنندگان ساخته می شود مانند D750 کاملا متفاوت است. این دوربین بیشتر شبیه یک نیکون D5 کوچک تر است که گریپ عمودی سرخود را ندارد. به خاطر همین هم به عنوان یک دوربین DSLR نسبتا کوچک و کم وزن است.

قیمت دوربین عکاسی حرفه ای

تنها عیب این دوربین شاید عکاسی در نور کم و با تنظیمات ایزو بالا باشد که در آن نویز تصویر ثبت شده تقریبا غیر قابل چشم پوشی است؛ به خصوص در مقایسه با رقبایی مانند کانن 5D Mk IV و نیکون D750 که عکس های بسیار خوبی در شرایط نور کم ثبت می کنند.

مقایسه کانن، نیکون و سونیCanon EOS 5D Mark IV vs Sony A7R II vs Nikon D810 مقایسه کانن، نیکون و سونی بیشتر بخوانید : مقایسه کانن Canon 5D Mark IV، نیکون D810 و سونی A7RII

4) دوربین عکاسی فول فریم کانن EOS 6D Mark II

این دوربین بهترین گزینه برای کسانی است که بودجه کمی برای خرید دوربین دارند. شش سال طول کشید تا نسخه Mark II فول فریم DSLR، نسخه اصلی 6D را از اریکه قدرت پایین بکشد. البته این مدت انتظار ارزشش را هم داشت چرا که سیستم اصلی فوکوس خودکار از فوکوس 11 نقطه ای با تنها یک نقطه تقاطعی (ضربدری) به فوکوس 45 نقطه ای ارتقا یافته که همگی از نوع تقاطعی هستند و دقت بالاتری را ارائه می دهند.

راهنمای خرید دوربین حرفه ای

فوکوس خودکار مبتنی بر سنسور نیز که برای برداشت تصاویر زنده و ضبط فیلم به کار گرفته می شود با ارتقا به سنسور فوکوس خودکار دوتایی عملکرد دوربین را فوق العاده سریع تر کرده است. نرخ سرعت فریم برداری نیز با افزایش 2 فریم بر ثانیه به عدد 6/5 فریم بر ثانیه رسیده است و این مدل برای ثبت فیلم به لرزش گیر 5 محوری مجهز شده است؛ اگرچه این مورد برای ثبت تصاویر ثابت در دسترس نخواهد بود و فیلم ها نیز با کیفیت 1080 پیکسل ضبط می شوند و از کیفیت 4K خبری نیست. با این حال صفحه نمایش کیفیت بالایی دارد و و تا جایی که ممکن است می توان آن را چرخاند. این ویژگی به خصوص برای فیلم برداری و ثبت عکس های زنده بسیار کاربردی است.

5) دوربین عکاسی فول فریم سونی A7R Mark III

ظاهر و باطن این دوربین همان چیزی است که می بیند. نمایاب الکترونیکی کوچک ترین جزئیات را با وضوح بالا نمایش می دهد و تصاویر ثبت شده با سنسور 42/4 مگاپیکسلی نیز کیفیتی عالی دارد.

راهنمای خرید دوربین حرفه ای

فیلم ها هم با کیفیت 4K UHD و با کمک یک لرزش گیر 5 محوری ضبط می شوند و کیفیت و وضوح در حد مدل A9 است. به طور کلی کیفیت فیلم های 4K از هر دوربین DSLR موجود در بازار حال حاضر دنیا بیشتر است و حتی می توانید فیلم هایی با کیفیت 5K را با استفاده از حالت Super 35mm ضبط کنید. قابلیت های پیشرفته ای مانند یک درگاه HDMI باکیفیت، صفحه نمایش مجهز به الگوی گوره خری، تایم کد و فیلم برداری صحنه آهسته و دور تند تنها تعدادی از ویژگی های این دوربین است.

کانن R بیشتر بخوانید : آیا بدون آینه کانن توانسته با سونی رقابت کند؟

6) دوربین عکاسی فول فریم سونی Alpha A7 Mark III

این دوربین با سه چهارم قیمت A7R III و کمی بیشتر از نصف قیمت A9 معقولانه ترین گزینه برای کسانی است که به دنبال بهترین دوربین های فول فریم برای ثبت تصاویر مسافرتی هستند.

این دوربین از حیث تکنولوژی های پیشرفته هیچ کم و کاستی ندارد؛ تکنولوژی هایی مانند سنسور تصویر با نوردهی پس زمینه برای ثبت عکس هایی واضح در تنظیمات ایزوی بالا (حتی واضح تر از A7R III) ، سیستم هیبرید فوکوس خودکار پرسرعت، عکس برداری پیاپی پرسرعت با نرخ 10 فریم بر ثانیه و ضبط فیلم های 4K.

راهنمای خرید دوربین حرفه ای

این دوربین با جسه کوچک و کم وزنش به خصوص برای عکاسی در مسافرت بهترین گزینه است. اگرچه مدل های A9 و A7R III نیز گزینه های خوبی برای سفر و گردش هستند ولی مدل A7 III از نظر عمر باتری عملکردی قوی تر دارد و با هر بار شارژ با استفاده از نمایاب یا صفحه نمایش پشتی، بین 610 تا 710 عکس ثبت می کند. البته اگر قصد زدن به ساحل دریا و ماجراجویی را دارید همراه نداشتن دوربینی گران قیمت مثل این یکی منطقی تر است.

دوربین بدون آینه سونی بیشتر بخوانید : هر آنچه باید در مورد دوربین های بدون آینه سونی بدانید!

7) دوربین عکاسی فول فریم کانن EOS-1D X Mark II

خرید دوربین حرفه ای

اگر برای ثبت تصاویر حیات وحش یا تصاویر ورزشی به دنبال بهترین دوربین فول فریم هستید کانن EOS-1D X Mark II بهترین انتخاب خواهد بود. بسیاری از حرفه ای های دنیای عکاسی این دوربین DSLR را تنها به خاطر خوش دستی اش می پسندند.