فلاش های گوداکس Godox را می توان یک سیستم نوردهی انقلابی در دنیای عکاسی به شمار آورد. سیستم نوردهی یکپارچه این شرکت می تواند به خوبی از پس قابلیت هایی مانند TTL یا نوردهی خودکار توسط دوربین، نوردهی با سرعت بالا یا HSS و کنترل دستی قدرت فلاش از راه دور برآید. تمامی محصولات این شرکت که می توانند از این سیستم یکپارچه استفاده کنند، برای ارتباط فلاش و فرستنده روی دوربین، با کانال ارتباطی بی سیم روی فرکانس 2.4 GHz کار می کنند. اگرچه من در این آموزش با دوربین های نیکون کار می کنم، اما روش استفاده و به کارگیری این محصولات برای برند های دیگر نیز دقیقا به همین روش است. خبر خوب اینکه رادیو فلاش godox x1 برای کانن، نیکون و سونی ، به راحتی در بازار ایران در دسترس است و شما می توانید بسته به دوربینی که استفاده می کنید، ریموت کنترل و فلاش های مورد نیاز کار خودتان را به سادگی تهیه کنید.

وقتی درباره سیستم های کنترل نور گوداکس صحبت می کنیم، باید بدانیم که این سیستم های نوردهی، همواره از دو قطعه جداگانه تشکیل می شوند:

فرستنده یا Transmitter: فرستنده را گاهی اوقات به عنوان ریموت فلاش هم می نامند. این دستگاه همان چیزی است که روی دوربین شما قرار می گیرد و فرمان تابش نور را به فلاش های دیگر ارسال می کند. یکی از مشهور ترین فرستنده ها که ما هم در این مقاله درباره آن توضیح می دهیم، فرستنده Godox X1T است. این دستگاه کوچک می تواند روی کفشک فلاش دوربین قرار گیرد و علاوه بر اینکه امکان ارتباط با فلاش های دیگر را میسر می کند و به عنوان تریگر استفاده می شود، می تواند قدرت و شدت تابش نور آن ها را نیز کنترل کند. در واقع این ریموت کنترل یک صفحه دیجیتالی کوچک هم دارد که از روی آن می توانید نوع تابش نور (خودکار یا دستی)، گروه های فلاش ها و همچنین شدت تابش فلاش ها را از راه دور تغییر دهید.

اما نکته جالب تر اینکه برخی از فلاش های این شرکت (Godox) هم هستند که می توانند به عنوان تریگر هم عمل کنند. به این فلاش ها، فلاش های Master هم گفته می شود. البته این نام ربطی به مدل آن ها ندارد. یعنی نام Master به عنوان “فرمانده” به گروهی از فلاش ها گفته می شود که می توانند علاوه بر اینکه خودشان یک وسیله تابش نور هستند، می توانند روی دوربین شما قرار بگیرند و به جای “تریگر”، کار کنترل فلاش های دیگر را نیز با آن ها انجام دهید. در واقع این یک نام کلی برای یک قابلیت خاص در این فلاش ها است.

فلاش پرتابل

گیرنده یا Slave: گیرنده در سیستم های فلاش به دو مفهوم جداگانه گفته می شود. گیرنده های Godox که شامل مدل Godox X1R می شود یک وسیله جانبی محسوب می شود. یک چیزی مثل کنترل از راه دور که با باطری کار می کند و تنها کاری که انجام می دهد این است که به فلاش های مختلف وصل می شود و امکان ارتباط از راه دور، بین دوربین و فرستنده از یک طرف و فلاش از طرف دیگر را ممکن می کند. این گیرنده و فرستنده را می توانید به صورت یکجا در یک بسته بندی تهیه کنید. یعنی بسته تریگر از راه دور Godox X1 شامل دو قطعه جداگانه می شود. فرستنده که روی دوربین وصل می شود و گیرنده که روی فلاش وصل می شود. نکته مهم اینکه این گیرنده و فرستنده، باید حتما با هم هماهنگ و صد البته با دوربین و فلاش نیز همنام باشند. یعنی اگر از دوربین و فلاش کانن (یا فلاش هایی که با کانن کار می کنند) استفاده می کنید، باید از نسخه کاننی این فرستنده و گیرنده استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید که فرستنده و گیرنده Godox شما، مخصوص کانن هستند، روی جعبه آن، به حرف انتهای نام محصول توجه کنید:

نام رادیو فلاش godox x1 نام کلی این محصول، حرف t به معنی Transmitter یا فرستنده و حرف r به معنی Reciver یا گیرنده است. حرف بعدی هم نام برند را مشخص می کند. به عنوان مثال C برای مدل کانن، N برای مدل نیکون و S برای مدل سونی این محصول است.

اما تا اینجا ما درباره گیرنده ای که همراه با فرستنده استفاده می شود صحبت کردیم؛ که می توانید برای محصولات مختلفی استفاده کنید. این در حالی است که وقتی مشخصات فلاش های سری X شرکت Godox را مطالعه می کنید، درباره اغلب آن ها، عبارت Slave Flash هم در مشخصات محصول دیده می شود. Slave Flash درباره این فلاش ها، به این معنی است که این فلاش خاص، بری اینکه بتواند امواج فرستنده را دریافت کند، نیاز به گیرنده ندارد. دقیقا مثل تلویزیون هایی که یک گیرنده دیجیتال در خودشان دارند، این فلاش ها هم یک گیرنده فلاش در داخل بدنه شان طراحی شده است.

بنابراین در صورتی که یک فرستنده (مانند Godox X1-T) یا یک فلاش Master (که می تواند امواج کنترل فلاش را ارسال کند) داشته باشید، دیگر نیازی به گیرنده جداگانه برای فلاشی که دورتر از دوربین قرار دارد ندارید و این فلاش می تواند بدون واسطه از راه دور و هماهنگ با دوربین فلاش بزند. در واقع شما بسته به کاربرد و این که از فلاش های سری X  گوداکس استفاده می کنید یا خیر می توانید فرستنده و گیرنده رادیو فلاش godox x1 را به صورت کیت و یا جدا تهیه کنید.

رادیو فلاش آتلیه

مشاهده رادیو تریگرهای سری X1 گوداکس

کدام مدل ها می توانند امواج را منتقل کنند

حالا که با سیستم فلاش های Godox که می توانند از راه دور کنترل شوند آشنا شدیم، به سراغ فلاش های این شرکت می رویم تا ببینیم هر کدام از آن ها چه امکاناتی به ما می دهند و چطور می توانند کنترل شوند.

1-فلاش Godox Wistro :

فلاش های Wistro محبوب ترین فلاش های استودیویی Godox در بازار ایران هستند. این فلاش ها را با نام کلی AD600 هم می نامند و دلیل آن هم قدرت 600 ژول این فلاش ها است. یعنی علاوه بر امکان ارتباط از راه دور، یکی از قدرتمند ترین فلاش های استودیویی هم هستند. طبیعتا به این دلیل که می توانند از راه دور کنترل شوند، با این قدرت بالایی که دارند، یکی از بهترین گزینه ها برای عکاسی با فلاش در فضای باز و زیر نور خورشید هم به شمار می روند. کنترل بسیار جزئی نور و نورسنجی بسیار دقیق، این فلاش را در میان عکاسان پرتره و عروسی بسیار محبوب کرده است.

بیشتر بخوانید: 7 روش آسان برای اجرای نورپردازی پرتره

توجه داشته باشید که وقتی درباره فلاش Wistro AD600 صحبت می کنیم، با چهار مدل مختلف از آن ها روبرو هستیم که علیرغم قدرت بالا و ارتباط بی سیم، کمی با هم متفاوت هستند:

AD600/ AD600B/AD600M/AD600BM/

فلاش آتلیه پرتابل

دو مدل AD600 و AD600B هر دو دارای قدرت 600 ژول هستند. اما به نام آن ها دقت کنید: حرف M را در انتهای نام آن ها نمی بینید. به این علت که هر دوی آن ها می توانند با قابلیت TTL عکاسی کنند. یعنی نورسنجی خودکار براساس دید دوربین دارند. این قابلیت بسیار مهمی است و طبیعتا کاربرد آن ها را راحت تر و سریع تر می کند.

اما چرا یکی از آن ها حرف B هم دارد؟

حرف B در اینجا، مخفف نام Bowens است. Bowens یکی از مشهورترین شرکت های سازنده فلاش است و آن قدر محبوب شده که استاندارد مانت یا دهانه آن، تبدیل به یک استاندارد بین المللی شده است. مثلا کاسه های Bowens، اسنوت های Bowens، بیوتی دیش های Bowens، و بسیاری دیگر از تجهیزات شکل دهنده نور که در بازار موجود هستند، همگی با همین استاندارد ساخته می شوند. این حرف B در انتهای نام این فلاش نشان می دهد که این فلاش، با اغلب تجهیزات موجود در بازار هماهنگ است. بنابراین اگر فلاش های دیگری در استودیو دارید یا می خواهید از برای خودتان، چند نوع تجهیزات شکل دهنده نور انتخاب کنید، این مدل احتمالا دستتان را باز خواهد گذاشت تا تجهیزات با کیفیتی را با قیمت های مناسب خریداری کنید.

در کنار این مدل، دو مدل دیگر نیز وجود دارد که در انتهای نام آن ها M می بینیم. این علامت M تفاوت قیمت فاحشی هم با مدل های قبلی دارد و دلیل آن هم فقدان قابلیت نورسنجی TTL در آن هاست. در واقع این مدل ها، صرفا می توانند به صورت فلا ش های استودیویی عادی، به صورت دستی کنترل شوند. بنابراین اگر در فضای باز با آن ها عکاسی می کنید، نمی توانید آن ها را روی مد TTL قرار دهید و صرفا باید خودتان به صورت دستی، نور آن را (از راه دور) کم و زیاد کنید. این دو مدل هم مانند دو مدل قبلی با و بدون مانت Bowens ارائه می شوند و باز هم مانند مدل قبلی، تنها مدل های Bowens آن در بازار ایران در دسترس هستند.

اما چیزی که این فلاش ها را متمایز می کند، قدرت بالای آن ها در کنار امکان پرتابل بودن آن هاست. به این معنی که این فلاش ها، با باطری پرقدرت لیتیوم-یون کار می کنند و نیازی به سیم برق ندارند. بنابراین می توانید به راحتی آن ها را به جنگل ها، کوه ها یا ساحل دریا ببرید و از امکانات بی نظیر نوردهی در این مناطق استفاده کنید.

ضمنا همه این فلاش ها به صورت داخلی از سیستم کنترل از راه دور فلاش های Godox که روی کانال ارتباطی بی سیم 2.4 GHz کار می کند پشتیبانی می کنند. به بیان ساده تر اینکه همه آن ها دارای گیرنده یا Receiver داخلی Godox هستند و فقط به یک فرستنده رادیو فلاش godox x1 نیاز دارند. کافیست فرستنده Godox X1-T را روی دوربینتان قرار دهید تا از راه دور، همه این فلاش ها را کنترل کنید.

با این فلاش ها می توانید در تمامی شرایط نوردهی مشکل در فضای باز، بهترین نورپردازی را انجام دهید و یکی از بهترین و پرفروش ترین فلاش های حرفه ای برای فضای باز هستند. تفاوت های سری فلاش های AD600 در یک نگاه:


مدل فلاش مد نوردهی (TTL (Through the Lens نوع مانت AD600 بله مانت Godox AD600M خیر مانت Godox AD600B بله مانتBowens AD600BM خیر مانتBowens

 

برای مطالعه مشخصات دقیق تر این فلاش ها، به صفحه هر کدام در وب سایت نورنگار مراجعه کنید.

رادیو فلاش پرتابل

2-فلاش Godox Wistro Flash AD360 II

این فلاش هم یکی دیگر از فلاش های پرتابل Godox است که می تواند توسط فرستنده رادیو فلاش godox x1 و راه دور کنترل شود. فلاش Godox Wistro AD360 II که برای دو برند نیکون  i-TTL (مشاهده محصول) و کانن E-TTL II (مشاهده محصول) در دسترس است، همان طور که از نام آن برمی آید، می تواند از قابلیت TTL دوربین های کانن و نیکون پشتیبانی کند. نکته مهم اینکه این فلاش، می تواند از باطری لیتیوم یون جانبی PB960 این شرکت استفاده کند که حجمی برابر 4500 میلی آمپر دارد. قدرت خروجی بالای این فلاش بسیار بالاست و به دلیل استفاده از این باطری قدرتمند، می تواند با هر بار شارژ کامل، حدود 450 شات بزند. ضمنا زمان شارژ مجدد آن نیز بسته به قدرت تابش بین 1 تا 4.5 ثانیه متغیر است که برای فلاشی در این سطح بسیار خوب است.

اما چرا باید یک فلاش اکسترنال را شبیه به این بسازند و با سیم به یک باطری جانبی متصل شود؟ اصولا قدرت این فلاش با عدد راهنمای 80 و حداکثر توان 360 ژول، بسیار بالاتر از فلاش های عادی اکسترنال است. به گفته خود شرکت Godox قدرت آن تقریبا 5 تا 7 برابر یک فلاش عادی اکسترنال است و طبیعتا می توانید آن را به عنوان یک فلاش استودیویی در فضای باز یا حتی داخل آتلیه نیز استفاده کنید. با این تفاوت که بسیار کوچک و پرتابل است و همه جا می توانید آن را همراه ببرید.

در واقع ظاهر این فلاش خیلی شبیه به فلاش های اکسترنال است، اما جلوی آن یک لامپ پرقدرت نصب می شود و تابشی همانند فلاش های استودیویی دارد.

این فلاش نیز از راه دور توسط فرستنده رادیو فلاش godox x1 کنترل می شود و ضمنا در داخل خود گیرنده دارد. بنابراین نیازی به گیرنده جداگانه ندارید. از نظر قدرت، دست کمی از فلاش های عمومی آتلیه ای ندارند، اما به دلیل بدنه کوچکی که دارند نمی توانید این فلاش را همراه با شکل دهنده های نور استاندارد (مثل سافت باکس ها) استفاده کنید. مگر اینکه آن ها را روی پایه های مخصوص فلاش های اکسترنال وصل کنید. البته خود فلاش هم یک پایه کوچک دارد که می توانید با آن، فلاش را روی سه پایه های عادی نصب کنید یا مثلا روی میز قرار دهید.

3-فلاش Godox Thinklite Camera Flash TT685

این فلاش، یکی از محبوب ترین فلاش های اکسترنال Godox است. زیرا نه تنها می تواند روی دوربین نصب شود و به عنوان فلاش Master، دیگر فلاش های Godox را کنترل کند، بلکه به این علت که دارای گیرنده داخلی سری X هم هست، می تواند بدون نیاز به گیرنده، از سیستم نورپردازی راه دور یا Off Camera Flash نیز پشتیبانی کند. اصولا فلاش Godox TT685 را می توان ارزان ترین گزینه دارای گیرنده در بین فلاش های Godox در نظر گرفت. ضمنا به این دلیل که از هر سه برند کانن (TT685C)، نیکون (TT685N)، و سونی (TT685S) و همچنین از باطری های قلمی AA پشتیبانی می کند، یک فلاش عمومی بسیار محبوب و پر کاربرد هم به شمار می آید.

انواع قابلیت های فلاش مانند TTL، HighSpeed Sync، پرده اول و دوم و نوردهی دستی هم در این فلاش موجود بوده و قدرت آن نیز با عدد راهنمای 60، برابر با فلاش های رده بالای کانن و نیکون است.

4-فلاش Godox VING V850II Li-ion

از نظر امکانات و قابلیت ها، فلاش v850II را می توان نسخه پیشرفته تر فلاش اکسترنال TT685 در نظر گرفت. در واقع تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی ندارد و بیشتر به باطری و شارژ آن باز می گردد. باطری های لیتیوم یون، مانند همان باطری هایی که در دوربین های دیجیتال قرار می گیرند، نه تنها قدرت بیشتری دارند و تعداد شات بیشتری می توان با آن ها زد، بلکه سرعت شارژ فلاش نیز افزایش پیدا می کند. باطری این فلاش 2000 mAh است و با هر بار شارژ می توانید 650 تابش با نور کامل داشته باشید. ضمنا هر تابش، در صورت تنظیم روی نور کامل، نهایتا 1.5 ثانیه برای شارژ مجدد زمان نیاز دارد. بنابراین اگر روی قدرت های تابشی کمتر، مثلا 1/2، ¼ یا 1/8 استفاده کنید، زمان شارژ زیر یک ثانیه است که برای عکاسی سریع اهمیت زیادی دارد.

این فلاش هم مانند مدل های قبلی به گیرنده رادیو فلاش godox x1 نیازی ندارد. زیرا همین گیرنده در داخل خود فلاش کار شده است و صرفا با یک فرستنده  رادیو فلاش godox x1 می توانید از راه دور، آن را کنترل کنید.

5-فلاش Godox Pocket Flash AD200

فلاش Godox AD200 را می توان نسخه جیبی AD600 به شمار آورد. هم از نظر امکانات و هم از نظر ظاهر، این فلاش، نسخه ای مینیاتوری از فلاش های اکسترنال AD600 است که واقعا می توانید آن را در جیب بگذارید. مانند فلاش های قبلی که معرفی شد، این فلاش هم در داخل خود دارای گیرنده سری X است و نیازی ندارد تا یک گیرنده رادیو فلاش godox x1 جداگانه برای آن خریداری کنید. اما سؤال اینجاست که چرا باید به جای یک فلاش اکسترنال که می تواند روی دوربین هم استفاده شود، از این فلاش ها استفاده کرد؟

اگرچه این فلاش، نسخه کوچک شده ای از فلاش های استودیویی AD600 است، اما قدرت خیلی کمتری دارند. قدرت تابش این فلاش ها، دقیقا مشابه TT685 یا v860 II است. اما سه نکته مهم درباره آن ها وجود دارد. اول اینکه از باطری لیتیوم یون استفاده می کند و طبیعتا سرعت شارژ و طول عمر بالایی دارد. بنابراین اینجا نسبت به یک فلاش اکسترنال TT685 بالاتر قرار می گیرد. دوم اینکه این فلاش ها می توانند مستقیما روی پایه های نگه دارنده فلاش نصب شوند و دیگر نیازی به پایه های نگه دارنده فلاش و مانت های مخصوص ندارند. و نهایتا اینکه این فلاش ها می توانند با هد های مختلف استفاده شوند. به عنوان مثال همان هد لامپی که روی فلاش Godox Wistro AD360 II می تواند جایگزین هد فلاش عادی آن شود و به جای تابش نور محدود، از تجهیزات شکل دهنده نور مانند سافت باکس و چتر استفاده کند. خصوصا اینکه اگر هد Speed Light آن را نصب کنید، نور مدلینگ (نور راهنما) LED هم دارد و می توانید به راحتی با آن نورپردازی کنید.

اما مهم ترین نکته اینکه این فلاش به قدری کوچک است که می توانید آن را در جیب بگذارید. به همین دلیل هم در نام آن عبارت Pocket را می بینیم.

بنابراین یک فلاش استودیویی قدرتمند می تواند در جیب شما باشد تا با قیمتی بسیار مناسب تر از AD600 در فضای باز از قدرت یک فلاش پیشرفته استفاده کنید.

فرستنده رادیو فلاش godox x1 را می توان یکی از بهترین راه های ارتباطی بین دوربین و فلاش در نظر گرفت. خصوصا اگر بخواهید از فلاش هایی استفاده کنید که گیرنده این سیستم ارتباطی را در خود داشته باشند. با این سیستم ارتباطی، شما می توانید فلاش را دور از دوربین قرار داده و با تغییر زاویه نور نسبت به سوژه، خلاقیت خودتان را افزایش دهید و به دنیای نورپردازی حرفه ای پا بگذارید.