ویژگی هایی که در هنگام خرید بهترین کارت حافظه با آن مواجه می شوید، شاید کمی گیج کننده به نظر برسد، به همین دلیل خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

کارت SD چیست؟

کارت SD یا کارت امنیتی دیجیتالی (Secure Digital Card) ، کارتی است که می تواند اطلاعات زیادی را برای شما ذخیره کند. و در شرایط خاص قادر به صرفه جویی در زندگی است. کارت SD یکی از رایج ترین کارت های حافظه است که در لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. فناوری SD توسط بیش از 400 برند از تجهیزات الکترونیکی با بیش از 8000 مدل مختلف عرضه می گردد. کاربرد آن ها از جمله در دوربین های دیجیتال و تلفن های همراه می باشد.

 

انتخاب بهترین کارت حافظه

انواع مختلف کارت های حافظه

SD  32mmx24mmx2.1mm

MiniSD  21.5mmx20mmx1.4mm

MicroSD  15mmx11mmx1mm

انواع کارت حافظه

حال این که بخواهیم بهترین کارت حافظه یا SD کارت را معرفی کنیم کار دشواری است چون به استفاده شما از آن بر می گردد. کاملاً بدیهی است که اگر برای تلفن های هوشمند بخواهید ، SD کارت از نوع میکرو می تواند پیشنهاد خوبی باشد. همه این ها به این بستگی دارد که شما بدانید کارت حافظه را برای چه وسیله ای می خواهید؟ این غیر ممکن است که مثلا چند صد هزار تومان برای یک کارت حافظه 120 گیگا بایتی هزینه کنید در حالی که فقط 10 گیگا بایت آن را لازم دارید. پس بهتر است بیشتر با آن ها آشنا شویم تا بتواینم انتخاب درست تری داشته باشیم.

کارت SD یک روش اساسی برای انتقال اطلاعات و ذخیره آن ها است. نکته خوبی که این روش دارد این است که کاملا مطمئن است و حتی برای نگهداری داده ها هم نیازی به منبع تغذیه ندارید. علاوه بر آن ، قابل حمل و موبایل است و یک کارت میکرو SD معمولی می تواند با طیف گسترده ای از دستگاه های تلفن همراه سازگار باشد ، مشروط بر اینکه آنها اجرای کارت SD را بپذیرند.

ولی نکته ای که مطرح است این است که تلفن های هوشمند یک حافظه داخلی بسته به مدل شان دارند اما تجهیزاتی مثل دوربین فاقد حافظه داخلی هستند، پس انتخای کارت حافظه برای دوربین کار دشوار تری است و باید قبل از معرفی انواع آن ها با یک سری مشخصه های SD کارت ها آشنا شویم.

کارت حافظه سندیسک بیشتر بخوانید : در خرید کارت حافظه مانند یک کارشناس عمل کنیم!

آن چه از یک کارت حافظه هنگام خرید باید بدانید

وقتی می خواهید یک کارت حافظه خریداری کنید باید چند نکته را مد نظر داشته باشید.این نکات شامل:

-سازگار بودن یا نبودن آن با دستگاه شما

-فرمت کارت حافظه (SD- MiniSD- MicroSD)

-اندازه فیزیکی کارت

-ظرفیت کارت

-و سرعت کارت.

در ادامه مواردی که لازم هست را توضیح می دهیم.

سازگاری

وقتی که در مورد کارت حافظه صحبت می شود اولین چیزی که به ذهن می رسد شکل ظاهری آن است. همه ی کارت های ‌حافظه چون طبق یک استاندارد طراحی شده اند با اسلات ها یا شکاف ها و جایگاه های خود سازگاری دارند و مناسب اند اما ممکن است آن ها به درستی کار نکنند. فرمت های کارت حافظه و استانداردهای مختلف آن می تواند به انتخاب یک کارت حافظه سازگار با دستگاه تان به شما کمک کند. پس همه ی کارت های حافظه با تمامی دستگاه ها سازگار نبوده و اگر گجت شما کارت‌حافظه ای را پشتیبانی نکرد از دیگر کارت های حافظه می توانید استفاده کنید.

ظرفیت کارت حافظه

در زمان انتخاب کارت حافظه، باید حجم فایل‌ها را  برای ذخیره‌سازی روی کارت حافظه را در نظر بگیرید تا بتوانید کارتی با ظرفیت مناسب و در حد نیاز تهیه کنید. بسته به ظرفیت کارت حافظه‌ و نوع دوربینی که استفاده می‌کنید، می‌توانید از صد‌ها تا هزاران فایل را روی آن ذخیره کنید. اگر از سوژه‌ی مهمی عکس می‌گیریم، بهتر است از چندین کارت حافظه با ظرفیت پایین‌ استفاده کنید؛ چون  احتمال خرابی کارت‌ حافظه وجود دارد و در نتیجه تمام فایل‌های خود را از دست می دهید. دقت داشته باشید که ظرفیت کارت حافظه را باید با توجه به نوع دوربین خود از لحاظ مگاپیکسل، رزولوشن و فرمتی که عکس یا فیلم می‌گیرید انتخاب کنید.

کارت های حافظه گنجایش ذخیره اطلاعات مختلفی دارند، که میزان این توانایی نوع کارت را مشخص می کند. دو نوع از پرکاربردترین نمونه‌های موجود، انواع SD که شامل  SDXC  و SDHC می باشد، و CF  یا  Compact Flashهستند. بیش ترین کاربرد برای SD هاست.

کارت‌‌های حافظه‌ی SDHC یا  Secure Digital High Capacity

که برای ذخیره‌ی اطلاعات در حجم بالا عرضه شدند. کارت‌های  SD تنها ۲ گیگابایت ظرفیت داشتند اما نمونه‌های جدیدتر تا 4 گیگا بایت هم پشتیبانی می کند. فقط دقت کنید که دوربین شما از کارت‌ حافظه‌ی SDHC پشتیبانی کند؛ چون ممکن است پیش از روی کار آمدن SDHC تولید شده باشد و احتمالا از این نوع کارت‌ها پشتیانی نمی‌کند.

و اما کارت‌های حافظه‌ی SDXC یا Secure Digital Xtra Capacity

 در همان ابعاد کارت SD  است اما ظرفیت بالاتری (تا ۲ ترابایت) دارند. علاوه بر آن سرعت پردازش این دسته از کارت‌های حافظه بالاتر است. آن‌ها در درگاه کارت‌های حافظه‌ی SD قرار می‌گیرند اما ممکن است دوربین یا گجت‌های شما از کارت حافظه‌ی SDXC پشتیبانی نکند؛ بنابراین همیشه قبل از خرید و استفاده از این کارت‌ حافظه از پشتیبانی دوربین خود از آن‌ها مطمئن شوید. همچنین کامپیوتر‌های شخصی باید از فرمت exFAT پشتیبانی کنند تا با SDXC سازگار باشند. در حال حاضر لینوکس، ویندوز ۷ به بعد، مک اواس (اسنو لپرد و جدیدتر) و برخی از نسخه‌های قدیمی‌تر مایکروسافت ویندوز با این کارت‌های حافظه سازگار هستند.

کارت‌های حافظه‌ی Compact Flash یا CF

از لحاظ ابعاد بزرگ‌تر از دیگر نمونه‌های موجود در بازار هستند. این روز‌ها بیشتر در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای به‌ خصوص انواع دوربین کانن، استفاده می‌شوند. این دسته از کارت‌های حافظه اولین بار توسط سن‌دیسک ارائه شد و در دوره خود برای کاربرد های مختلف استفاده می شدند. اما حالا فقط از آن‌ها در دوربین‌های DSLR فوق حرفه‌ای استفاده می‌شود. همان‌طور که از اسم این کارت حافظه پیدا است، از حافظه‌ی فلش برای ضبط داده استفاده می‌کند. این‌ کارت‌ها را در ظرفیت‌های ۲ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت می‌توان یافت.

سرعت کارت حافظه

سرعت کارت حافظه مهم است چون:

سرعت خواندن یک حافظه نشان می‌دهد که توانایی یک کارت برای بازیابی اطلاعات از روی آن چقدر است. این عملکرد برای مثال زمانی که محتوا را از کارت حافظه به کامپیوتر یا پرینتر ارسال می‌کنید، مشخص است.  سرعت خواندن بالاتر عکس‌های شما را با سرعت بالا‌تری به کامپیوتر انتقال می‌دهد. البته باید توجه داشت عوامل دیگری نیز در سرعت انتقال مؤثر هستند؛ مانند اینکه کارت حافظه شما چگونه به کامپیوتر متصل شده است.

و سرعت نوشتن، که سرعت ذخیره‌ شدن فایل‌ها روی کارت را است و هنگام عکاسی پیاپی، فیلم‌برداری HD یا هنگام استفاده از دوربین‌های با رزولوشن بالا که عکس‌هایی با حجم بالا می‌گیرند اهمیت دارد. مثلا هنگام عکاسی ورزشی، مخصوصا زمانی که از عکاسی پیاپی استفاده می‌کنید به یک کارت حافظه با سرعت نوشتن بالا نیاز دارید. یا اگر از مراسم عروسی عکس می‌گیرید و تعداد زیادی فایل RAW روی کامپیوتر خود ذخیره می‌کنید، بهتر است دنبال کارت حافظه‌ با سرعت خواندن بالا باشید.

کارت‌های حافظه با توجه به سرعتی که دارند، به چند دسته تقسیم بندی می شوند که شامل کلاس‌های ۲، ۴،‌ ۶، یا ۱۰ می‌باشد. کارت‌هایی با کلاس ۱۰ سرعت نوشتن در حد ۱۰ مگابایت بر ثانیه دارند؛ درحالی‌که کارت‌های حافظه با کلاس ۶ می‌توانند با سرعت حداقل ۶ مگابایت بر ثانیه ذخیره شوند. بعضی از کارت‌های حافظه دارای سرعت ۳۰ مگابایت برثانیه هستند و بعضی‌ها ۴۵ مگابایت بر ثانیه سرعت دارند و … . هر‌چه سرعت نوشتن کارت حافظه‌ی شما بیشتر باشد عکس‌های پیاپی بیشتری می‌توانید بگیرید و همچنین فیلم‌های HD بیشتری را می‌توانید بدون توقف ضبط کنید. اگر شما یک عکاس معمولی با یک دوربین با رزولوشن پایین هستید کارت حافظه با کلاس ۴ برای شما کافی است. اگر معمولا عکاسی می‌کنید و همچنین از حالت Burst Mode، یا فیلم‌برداری HD استفاده می‌کنید باید از کارت حافظه با کلاس ۶ استفاده کنید. اگر تعداد زیادی فیلم‌های HD ضبط می‌کنید یا نیاز به یک دوربین با رزولوشن بالا دارید، باید از کلاس ۱۰ استفاده کنید.

سرعت کارت های حافظه بر اساس استاندارد های مختلفی طراحی شده است که انتخاب آن به نوع کاربرد و سبک عکاسی شما بر می گردد.

 

برند های معروف

و نکته آخر این که بهتر است از کارت‌های حافظه با برند‌های معروف استفاده کنید. کارت‌های حافظه‌ی زیادی وجود دارد که با قیمت های ارزان تری به فروش می رسند و دقیقا همان ظرفیت برند‌ مشهور را دارند اما همیشه این ریسک وجود دارد که به خاطر کیفیت ساخت پایین خیلی راحت خراب شوند و کارایی اولیه خود را از دست دهند و نهایتا میزان زیادی از داده‌‌های خود را از دست خواهید داد. از آن گذشته بسیاری از کارت های حافظه ارزان قیمت گارانتی هم ندارند و به جد تأکید می کنم که کارت حافظه فاقد گارانتی به هیچ وجه خریداری نکنید. البته احتمال خرابی برای کارت‌های حافظه از برند‌های مشهور نیز وجود دارد؛ پس بهتر است از قابل اعتماد‌ترین برند‌های بازار استفاده کنید و کارت حافظه‌ی بدون گارانتی یا فاقد گارانتی معتبر خریداری نکنید.

برند های مختلف و معروفی از جمله SanDisk، Toshiba، Samsung، Sony و … در زمینه تولید کارت های حافظه فعالیت دارند . یاد آوری می کنم که هنگام خرید حتما به ملزومات و شکل ظاهری کارت ها دقت کنید تا مبادا تلقبی باشند.

کارت‌حافظه تقلبی بیشتر بخوانید : چگونه کارت‌حافظه تقلبی را تشخیص دهیم؟

بهترین کارت حافظه

باید تا به این جا متوجه شده باشید که خرید بهترین کارت حافظه به عوامل مختلفی مربوط می شود که مهم ترین آن کاربردی است که برای آن در نظر دارید. اما با این حال چند نمونه از بهترین ها را معرفی می کنیم:

1- کارت حافظه سندیسک SanDisk 64GB Extreme PRO 170MB/s UHS-I SDXC

 

 

 

 

 

بهترین کارت SD همه جانبه ، چه برای فایل های Raw یا فیلم k4.

+ عملکرد سریع

+ مناسب برای برای فیلم برداری

– کمی گران قیمت

– کارت های با سرعت بالا تر هم هست.

2-کارت حافظه SanDisk SD 32GB Extreme Pro 95MB/S 633X

 

 

 

 

 

+ قیمت مناسب در کنار عملکرد مطلوب

– ظرفیت کمنر

3-کارت حافظه سونی Sony SD 32GB 95 MB/S 633X

 

 

 

 

 

 

یک کارت حافظه از برند سونی

+ مناسب برای فیلمبرداری 4K

– ظرفیت کم برای فیلمبرداری

4-کارت حافظه SanDisk 32GB 533X Ultra UHS-I SDHC

+ سرعت و ظرفیت مناسب برای عکاسی

– مناسب برای فیلم برداری تا رزولوشن full hd

– کارت های سریعتر وجود دارد

5-کارت حافظه SanDisk 16GB 533X Ultra UHS-I SDHC

+ مقرون به صرفه تر از دیگر رقبا

– ظرفیت کم