عکاسی پرتره یکی از پر طرفدارترین سبک های عکاسی است، نورپردازی در این سبک بسیار اهمیت دارد. نورپردازی صحیح در عکاسی پرتره می تواند تاثیر شگرفی در زیبایی عکس های شما بگذارد، پس برای یادگیری 7 روش آسان برای اجرای نورپردازی پرتره با ما همراه باشید.

1-نورپردازی پرتره پروانه ای

نورپردازی در عکاسی پرتره پروانه ای (گاهی اوقات با نام “نورپردازی پارامونت” که اصطلاحی کم کاربرد تر است شناخته می شود)، یکی از بهترین تنظیمات نورپردازی جهت بهتر جلوه دادن سوژه برای اکثر چهره‌ها است، بنابراین حتی فکر اینکه از روش دیگری استفاده کنید را هم نکنید! هدف شما ایجاد تصویر یک پروانه بوسیله سایه ایجاد شده در زیر بینی است. برای انجام این کار، منبع نور را مستقیما در بالای سوژه قرار دهید و به سمت پایین و بر روی او بتابانید. این کار سایه های نمایشی و جذابی را زیر گونه ها، بینی و چانه ایجاد می‌کند.

عکاسی پرتره

پرتره زاویه بدن در عکاسی پرتره بیشتر بخوانید : زاویه بدن در عکاسی پرتره

2-نورپردازی حلقه‌ای

نورپردازی حلقه‌ای نام خود را از دایره نوری که در اطراف صورت سوژه شما قرار گرفته است می‌گیرد. برای رسیدن به نورپردازی حلقه‌ای، با نورپردازی پروانه‌ای شروع کنید و سپس منبع نور خود را به سمت راست یا چپ حرکت دهید.  آن را همچنان حرکت دهید تا زمانی که یک سایه در طرف مخالف بینی ظاهر شود، این روشی است که یک حلقه ایجاد می‌کند (که نام مستعار من در کالج بود که البته به هیچ کدام از مواردی که گفته شد ربطی نداشت).

آموزش عکاسی پرتره

آموزش عکاسی از چهره

3-نورپردازی رامبراند

برای آموزش نورپردازی پرتره رامبراند حالت “مثلث گونه” را در نظر بگیرید. نورپردازی رامبراند مانند یک نورپردازی حلقه دراماتیک است که سایه بینی به سایه گونه متصل است بگونه‌ای که یک مثلث از نور را روی گونه ایجاد می‌کند. برای رسیدن به آن، منبع نور خود را کمی بیشتر به راست یا چپ نسبت به تنظیمات نورپردازی حلقه‌ای خود حرکت دهید و نور را در یک زاویه تندتر (بسته تر) تنظیم کنید. در این حالت به گونه‌های برجسته تری در تصویر می‌رسید.

آموزش نورپردازی پرتره

آموزش نورپردازی مدلینگ

4-نورپردازی یک طرفه

نورپردازی یکطرفه (گاهی اوقات به عنوان نورپردازی جانبی ، و البته مورد علاقه نورپرداز های حرفه ای که معمولا تمایل دارند مستقیما به سراغ اصل قضیه بروند، شناخته می‌شود) برای ایجاد یک فضای پر رمز و راز بسیار مناسب است. در این روش تنظیمات بسیار ساده هستند شما فقط باید نور را در یک سمت سوژه خود قرار دهید. در این وضعیت نیمه دیگر صورت او عملا در سایه قرار میگیرد.

آموزش عکاسی مدلینگ

آموزش عکاسی از مدل

بیشتر بخوانید:چگونه به هدفمان در عکاسی پرتره برسیم؟

5-نورپردازی حاشیه‌ای

نورپردازی پرتره حاشیه‌ای برای تفکیک سوژه شما از پس زمینه و برجسته کردن خطوط اطراف آن است. برای انجام تنظیمات، یک نور را در پشت سوژه قرار دهید و آن را به سمت پشت سر او بچرخانید. جهت ایجاد درام بیشتر منبع نور پشت سر (کیکر) باید قدرتمندتر از منبع نوری باشد که از جلو به سوژه نور می تاباند.

ترفند های نورپردازی پرتره

آموزش نورپردازی از چهره

6-نورپردازی گسترده

بر خلاف باور عمومی، نورپردازی پرتره گسترده برای برجسته کردن ابعاد وسیع چهره سوژه شما است. برای این روش، منبع نور خود را در سمت راست یا چپ سوژه خود قرار دهید و آن را به سمت او و به سمت پایین بچرخانید. بدن سوژه را از  نور دور کنید و صورت او را به سمت دوربین تنظیم کنید. هدف این است که قسمت وسیعی از چهره (طرفی که به دوربین نزدیک است و بیشتر نشان داده می شود) را در نور و قسمت کمی از چهره را در سایه قرار دهیم.

نورپردازی در عکاسی پرتره

آموزش عکاسی پرتره عکاسی از چهره بیشتر بخوانید : بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره

7-نورپردازی کوتاه

نورپردازی کوتاه اساسا نقطه مقابلنورپردازی پرتره گسترده است. شما می توانید به راحتی و به محض تمام شدن عکاسی با نورپردازی گسترده، به مشتری خود بگویید که تکان نخورد و با جابجا کردن منبع نور به طرف دیگر صورت او ، عکاسی با نورپردازی کوتاه خود را انجام دهید. شما همچنین می توانید فقط با چرخاندن بدن او به سمت نور قسمت وسیع تر صورت سوژه را در سایه ببرید.

نورپردازی پرتره

آموزش نورپردازی پرتره

مطلب مرتبط: ۱۶ ژست زیبا برای عکاسی از مدل

نتیجه گیری

همانطور که قبلا هم اشاره شد، نورپردازی یکی از نکات مهم و کلیدی عکاسی پرتره است؛ شما میتوانید تنها با یک لحظه تصور عکس های بدون نور، میتوانید اهمیت آموزش نورپردازی در عکاسی پرتره را درک کنید؛ به طور طبیعی بدون هیچ روشنایی ای شما امکان ثبت تصویر را ندارید؛ بنابراین نورپردازی صحیح و به کارگیری نور متناسب با شیوه عکاسی شما امری بسیار مهم است و با رعایت نکات نورپردازی در هر روش عکاسی شما، میتوانید عکس های بی نظیری را ثبت کنید.

شما تنها با خواندن مطالب فوق، نمیتوانید حرفه ی لازم را کسب کنید بلکه مطلب فوق شما را آماده تر میکند و شما برای حرفه ای تر شدن نیاز به تمرین بسیار زیادی در این زمینه داشته باشید.

عکاسان آماتور لازم است برای اینکه بتوانند نورپردازی را پرتره را به خوبی یادبگیرند، باید ابتدا نورپردازی و شیوه های آن را به خوبی فرا بگیرند تا توانایی این را پیدا کنند که بتوانند نورپردازی در عکاسی پرتره به صورت حرفه ای و فنی تر اجرا کنند؛ یادگرفتن نورپردازی یکی از مباحثی است که آموختن آن زمان طولانی را میطلبد و این نوع فراگیری به طول می انجامد. پس از اینکه مطالب فوق را به خوبی مطالعه کردید خوب است که مهارت های تئوری خود را شروع کنید و آن را روی شیوه های عکاسی خود اجرا کنید؛ بهتر است مدام حواستان به عملکردتان باشد و مدام عملکرد خود را بررسی کنید تا بهتر بتوانید پیشرفت کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شما با نورپردازی صحیح در عکاسی پرتره به راحتی میتوانید احساسات سوژتان را به بیننده ابراز کنید؛ هر چه نورپردازی شما تقویت شود و تمرین های بیشتری در این زمینه داشته باشید، بهتر میتوانید حس سوژه را به بینند منتقل کنید؛ زیرا وقتی شما نورپردازی صحیح را در عکاسی پرتره خود اجرا میکنید، این نورپردازی صحیح چشم های سوژه شما را هدف قرار میدهد و همانطور که قبلا هم اشاره شد، چشم در عکاسی پرتره، نقشی اساسی را ایفا میکنند؛ در نتیجه شاید ارتباط مناسب و خوب گوش کردن به سوژتان و فراهم آوردن امکانات اساسی او شما را برای ثبت عکس پرتره جذاب تر کمک کند اما تا زمانی که شما نورپردازی مناسب  عکاسی را نداشته باشید، عکس دلخواه شما نمیتواند پدیدار شود؛ پس تمرین را فراموش نکنید.

می‌توانید در ویدئو موارد یاد شده بالا را به صورت عملی مشاهده کنید. اگر سوالی در مورد نورپردازی پرتره دارید می‌توانید در باکس نظرات مطرح کنید.