هنگامی خرید سه پایه اگر به سراغ یک سه پایه ارزان قیمت بروید، دو اتفاق رخ می دهد:

1- شما باید زمان زیادی را برای نصب دوربین خودتان صرف کنید. این زمان را شما می توانید به جای این کار، برای عکاسی صرف کنید.

2- شما متوجه خواهید شد که می توانید همین میزان پول را برای خرید یک سه پایه ی با کیفیت تر خرج کنید.

من متوجه شده ام که برای اکثر عکاس های تازه کار، صرف هزینه زیادی برای یک سه پایه، خرج اضافی است ولی من خیلی از شاگردان خودم را دیده ام که درگیر تنظیم سه پایه های تقلبی و ضعیف خودشان هستند. هنگامی که من سه پایه خودم را به آن ها قرض می دهم، آن ها متوجه می شوند که سه پایه های خودشان خیلی بی کیفیت هستند.

سه پایه دوربین بیشتر بخوانید : بهترین مارک سه پایه دوربین برای عکاسان

سرعت خیلی مهم است

شما ممکن است فکر کنید اگر از یک سه پایه استفاده کنید، وقت زیادی برای قاب بندی تصاویر خودتان دارید. برخی اوقات این موضوع درست است اما خیلی وقت ها هم اینطور نیست. خیلی از صحنه ها به سرعت تغییر می کنند. به خصوص اگر در حال عکاسی طبیعت باشید، آب و هوا و حیات وحش به سرعت تغییر می کنند و منتظر شما نمی مانند تا سه پایه خودتان را تنظیم کنید.

موضوعاتی که باید هنگام خرید سه پایه و هد سه پایه در نظر بگیرید:

1- سرعت جمع شدن پایه ها

انواع سه پایه

من نمی توانم پایه های پیچشی که مجبور هستید باز و بسته کنید را تحمل کنم. من ترجیح می دهم از قفل های زبانه ای استفاده کنم که به سرعت پایه ها را آزاد می کنند. قفل کردن پایه ها نیز با این نوع قفل فقط به یک فشار دست نیاز دارد. اگر شما از یک سه پایه با چهار پایه‎ ی پیچشی استفاده می کنید، درحالی که شما هنوز مشغول تنظیم سه پایه هستید، من در لوکیشن بعدی خواهم بود.

2- سرعت تنظیم بال هد

پس از اینکه سه پایه خودتان را روی زمین گذاشتید و تنظیم کردید، باید دوربین خودتان را روی آن قرار دهید. به نظر من بهترین بال هد، چیزی است که فقط با یک اهرم باز و بسته شود. به این صورت می توانم فقط با دوبار چرخاندن اهرم دوربین خودم را در موقعیت درست قرار دهم.

راهنمای خرید سه پایه عکاسی

بال هد و پن هد بیشتر بخوانید : بال هد بهتر است یا پن هد؟ + ویدئو

همچنین بهتر است از بال هدی استفاده کنید که به شما این اجازه را بدهد که به سرعت بین حالت Portrait و Landscape سوئیچ کنید. خیلی از سه پایه های ارزان قیمت از مانت هایی استفاده می کنند که باید در ابتدا آن ها را باز کنید و پس از اینکه در موقعیت موردنظر قرار گرفت دوباره آن را سفت کنید. مشکل این ساز و کار این است که حتی با نفس کشیدن شما هم تکان می خورد.

3- آزاد سازی سریع و آسان

راهنمای خرید پایه

درمورد سه پایه یانتنگ ارزان قیمتم، چیزی که من را خیلی آزار می داد گیره آزادسازی سریعی بود که دوربین را به هد سه پایه متصل می کرد. من ترجیح می دهم از هد روان مانفروتو خودم با گیره ی آزادسازی سریع قابل اعتمادی که دارد استفاده کنم.

نصب دوربین روی هد سه پایه باید سریع و آسان باشد. هنگام خرید سه پایه بهتر است از فروشنده بخواهید طرز کار آن را به شما نشان دهد و خودتان هم چندبار دوربینتان را روی آن نصب و باز کنید و تا زمانی که با این کار احساس راحتی نکرده اید هیچ سه پایه ای را نخرید.

4- سه پایه تا چه اندازه ای باید سنگین باشد؟

جواب این سوال به نیازهای شما و اینکه چه میزان وزنی را می توانید حمل کنید بستگی دارد. شما هر وزنی را که انتخاب کنید، یا مقاومت سه پایه و یا قابل حمل بودن آن را از دست می دهید. سه پایه های خیلی سنگین حتی در برابر بادهای شدید هم مقاوم هستند ولی باد به راحتی سه پایه های سبک فیبرکربن را می لرزاند. البته می توانید یک کیسه سنگین را به میله مرکزی سه پایه خودتان متصل کنید تا مقاومت بیشتری در برابر باد داشته باشد.

سه پایه عکاسی بیشتر بخوانید : هفت اشتباه رایج در استفاده از سه پایه

5- سه پایه من باید چقدر بزرگ باشد؟

این موضوع هم به شما بستگی دارد. من پس از اینکه سه پایه خودم را در بانکوک گم کردم، ترجیح می دهم سه پایه ی کوچکی داشته باشم که بتوانم آن را به راحتی داخل کیف دوربینم جای دهم. یک سه پایه کوچک به احتمال زیاد از مقاومت خیلی کمی برخوردار خواهد بود ولی لوکیشنی که من قصد عکاسی از آن را دارم، به احتمال زیاد باز شدیدی نخواهد وزید و به همین خاطر یک سه پایه کوچک برای من مناسب است. ولی عکاس های قدبلند باید سه پایه ای بگیرند که هم قد آن ها باشد.

6- آیا به تراز سه پایه نیاز خواهم داشت؟

راهنمای خرید سه پایه دوربین

با وجود اینکه خیلی ضروری نیست، اما بهتر است روی سه پایه ای که می گیرید یک تراز وجود داشته باشد. اگر خیلی خوش شانس باشید و داخل دوربین خودتان یک تراز دیجیتالی داشته باشید، احتمالا هیچ نیازی به تراز نخواهید داشت. همچنین می توانید یک تراز اکسترنال را هم به هات شوی دوربین عکاسی خودتان متصل کنید.