یکی از بزرگترین اشتباهات در عکاسی سیاه و سفید این است که عکس های خودتان را به صورت JPEG بگیرید. برای اینکه راحت تر متوجه شوید که چرا عکاسی به صورت JPEG اشتباه است باید اول تفاوت عکس های RAW و JPEG را با هم بررسی کنیم:

اشتباهات عکاسی سیاه و سفید: استفاده از فرمت JPEG به جای Raw

تفاوت JPEG و RAW

فایل Raw تمام اطلاعات ثبت شده توسط سنسور دوربین را در بردارد. فایل Raw عکس نهایی نیست و باید توسط نرم افزارهایی مثل Lightroom یا Adobe Camera Raw پردازش شود و پس از آن به فایل JPEG یا TIFF تبدیل شود تا قابل استفاده باشد. فایل Raw در عکاسی دیجیتال مثل نگاتیو در عکاسی آنالوگ است. همانطور که نمی توانید یک نگاتیو را به دیگران نشان دهید، فایل Raw را هم نمی توانید برای کسی ارسال کنید و اول باید آن را پردازش کنید تا قابل استفاده باشد.

فایل JPEG توسط دوربین ایجاد می شود. دوربین اطلاعات دریافتی توسط سنسور را دریافت می کند، آن ها را براساس پارامترها و استانداردهای خودش پردازش خواهد کرد، اطلاعات بدون استفاده را پاک می کند و عکس را با فرمت JPEG ذخیره می کند. همچنین نیازی نیست عکس های JPEG را در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ یا لایتروم ویرایش کنید.

فرمت RAW و JPG بیشتر بخوانید : مقایسه فایل خام و jpg

مزایای عکاسی با فرمت RAW



کنترل بیشتر: فایل عکس را خود شما پردازش می کنید و دوربین این کار را انجام نمی‎دهد. به این ترتیب شما می ‎توانید عکس را براساس نیازهای خودتان ویرایش کنید و کنترل بیشتری روی پروسه ویرایش داشته باشید اما فایل های JPEG چنین قابلیتی ندارند و تمامی عکس ها فقط به یک روش پردازش می شوند: روشی که دوربین اجازه می دهد.

اطلاعات بیشتر: فایل های Raw اطلاعات بیشتری نسبت به فایل های JPEG ذخیره می کنند. برای مثال اطلاعات Highlightها و سایه ها به صورت کامل ذخیره می شوند و شما می توانید بعدا آن ها را تغییر دهید.

آموزش عکاسی سیاه و سفید
عکاسی سیاه و سفید

استفاده از فرمت Raw به شما این امکان را می دهد که عکس اول را پردازش کنید تا به این عکس برسید. با استفاده از Raw شما می توانید کنتراست تصویر را افزایش دهید و آسمان را به سادگی تیره تر کنید. شما امکان انجام چنین کاری را با استفاده از فایل های JPEG نخواهید داشت.




تغییر Sharpness عکس: عکس های JPEG ساخته شده داخل دوربین Sharpness بیشتری دارد و این موضوع باعث می شود که شما نتوانید به راحتی تون تصویر را تغییر دهید.

حفظ اطلاعات مربوط به رنگ: فایل های Raw تمام اطلاعات مربوط به رنگ که توسط سنسور دوربین ثبت شده اند را حفظ می کنند و بعدا می توانید یک نسخه رنگی از عکس خودتان را در لایتروم یا فتوشاپ ایجاد کنید.

اشتباهات عکاسی سیاه و سفید

امکان استفاده از نرم افزارهای جدیدتر: فتوشاپ یا لایتروم، هر سال نسبت به سال قبل بهتر می شوند و امکانات بهتری را در بر خواهند داشت. عکاسی با فرمت Raw به شما کمک می کند بعدا هم بتوانید عکس هایی که گرفته اید را با نرم افزارهای بهتر ویرایش کنید.

بنابراین، یکی از بزرگترین اشتباهات عکاسی سیاه و سفید استفاده از فرمت JPEG است.

عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال بیشتر بخوانید : چطور عکس های سیاه و سفید باکیفیتی خلق کنیم؟

اشتباهات عکاسی سیاه و سفید: نجات عکس های رنگی با سیاه و سفید کردن آن ها

سیاه و سفید کردن عکس ها روش خیلی خوبی برای نجات عکس های رنگی نیست. در صورتی که یک عکس به صورت رنگی عکس خوبی نباشد، به صورت سیاه و سفید هم عکس خوبی نخواهد بود. در عکاسی سیاه و سفید، هیچ روشی برای پوشاندن اشتباهات وجود ندارد. در یک عکس رنگی اگر نورپردازی یا ترکیب به اندازه کافی خوب نباشد، ممکن است تاثیر احساسی رنگ ها باعث نجات تصویر شود اما عکس های سیاه و سفید به فاکتورهایی مثل Tonal Contrast، جزئیات بافت، خطوط و ترکیب وابسته هستند.

به همین دلیل است که برخی هنرمندان عکاسی سیاه و سفید را یک فرم هنری قوی تر نسبت به عکاسی رنگی می دانند.


عکاسی سیاه و سفید

بافت این عکس یکی از دلایلی است که باعث شده است به عنوان یک عکس سیاه و سفید، موفق باشد.


اشتباهات عکاسی سیاه و سفید: عدم ویرایش دقیق عکس

قبل از پیدایش دوربین های دیجیتال و لایتروم خیلی از عکاسان حرفه ای، از یک پرینتر تخصصی برای چاپ عکس های خودشان استفاده می کردند. خلق عکس های سیاه و سفید با کیفیت در اتاق تاریک کار خیلی سختی بود و اغلب این کار به افراد متخصص سپرده می شد.

این موضوع از آنجا که به عکاس ها اجازه می داد تمام تمرکز خودشان را روی عکاسی بگذارند و چاپ عکس را به متخصص های این حوزه بسپارند، مزایای زیادی برای آن ها داشت. یکی از معروف ترین افراد در صنعت چاپ رابین بل بود که با افراد بزرگی مثل دیوید بیلی، تری اونیل و ایو آرنولد کار می کرد.

عکاسی سیاه و سفید از چهره بیشتر بخوانید : 7 نکته برای عکاسی سیاه و سفید از چهره

امروزه خلق عکس های سیاه و سفید در نرم افزارهایی مثل لایتروم، فتوشاپ و… خیلی راحت تر از گذشته است اما متاسفانه خیلی از عکاس ها اصول پایه عکاسی سیاه و سفید را بلد نیستند و همین موضوع باعث شده است که عکس های آن ها از کیفیت خیلی کمی برخوردار باشد.

شما باید به اندازه کافی وقت بگذارید تا بتوانید نرم افزارهای ویرایش عکس را به خوبی یاد بگیرید و بتوانید عکس های خودتان را بهتر ادیت کنید.

آموزش عکاسی سیاه و سفید
اشتباهات عکاسی سیاه و سفید

این عکس و عکس قبلی تفاوت عکس بدون ادیت و نسخه نهایی آن را که در لایتروم ادیت شده است را به خوبی نشان می دهند. با یادگیری ادیت عکس، می توانید عکس های سیاه و سفید خیلی بهتری خلق کنید.


اشتباهات عکاسی سیاه و سفید: استفاده نکردن از نور

یکی از مزایای عکاسی سیاه و سفید این است که می توانید از آن حتی در شرایطی که نور برای عکاسی رنگی مناسب نیست هم استفاده کنید. برای مثال در یک روز ابری، می توانید با کمک سه پایه و فیلتر ND یک عکس سیاه و سفید خیلی خوب از یک منظره دریایی بگیرید. اما در صورتی که بخواهید عکس رنگی بگیرید باید تا طلوع یا غروب آفتاب منتظر بمانید.

اما اغلب مردم در شرایط نوری ای عکاسی می کنند که برای سوژه مناسب نیست. در این موارد استفاده از عکاسی سیاه و سفید مشکلی از شما حل نمی کند و شما باید اول هماهنگ کردن نور با سوژه را یاد بگیرید. یادگیری این موضوع مدتی زمان می برد اما بدون یادگیری آن نمی توانید کارهای خودتان را پیش ببرید.


اشتباهات عکاسی سیاه و سفید

این عکس با نوردهی طولانی در یک روز ابری گرفته شده است. همانطور که مشاهده می کنید، نور با سوژه متناسب است و در یک روز آفتابی این عکس خیلی زیبا نمی شد.


اشتباهات عکاسی سیاه و سفید: ترکیب بندی نامناسب

عکاسی سیاه و سفید یک روش خوب برای تست کردن مهارت های ترکیب بندی خودتان است. بهترین عکس های سیاه و سفید از عناصر بصری مختلفی مثل کنتراست تونال، بافت، خط، شکل، الگو و فضای منفی استفاده می کنند. قدرت احساسی رنگ ها می تواند ترکیب بندی ضعیف را از مخفی کند اما در عکاسی سیاه و سفید جایی برای مخفی شدن وجود ندارد و شما راهی به جز یادگیری ترکیب بندی ندارید.

برای داشتن یک ترکیب بندی خوب، اول باید یاد بگیرید که چطور ببینید. برای مثال در صورتی که نتوانید خطوط مستقیم، قطری یا خمیده را ببینید، نمی توانید از آن ها در تصاویر خودتان استفاده کنید. خبر خوب این است که پس از اینکه اصول ترکیب بندی را در عکاسی سیاه و سفید یاد گرفتید، به صورت غریزی آن ها را در عکاسی رنگی هم اعمال می کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل عکاسی سیاه و سفید

عکاسی سیاه و سفید

من دقت خیلی زیادی برای گرفتن این عکس به خرج دادم و همانطور که می بینید، توجه شما به پیش زمینه جلب می شود و عکس بافت خیلی زیادی هم دارد.


آیا شما هم دچار این اشتباهات شده اید؟ اشتباهات دیگری هم در عکاسی سیاه و سفید دیده اید که ما در این مقاله به آن اشاره نکرده باشیم؟ لطفا نظرات خودتان را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.