میکروفن وسیله ایست که صوت را به جریان الکتریکی تبدیل می کند. در طی سال های گذشته، سیستم ارتباطات بی سیم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته، میکروفن ها هم شامل این پیشرفت شده اند. امروزه کابل که عضو اصلی میکروفن برای اتصال به دستگاه بود جای خود را به امواج بی سیم با طول موج کوتاه یا بلند داده، که باعث سهولت استفاده از آن شده است.

چرا از میکروفن های بی سیم استفاده می کنیم؟

میکروفن بی سیم جایگزین میکروفن استاندارد قدیمی در سیستم های صوتی است. برای دستیابی به یک هدف مهم از میکروفن بی سیم استفاده می کنیم و آن کنار گذاشتن سیم اتصال میکروفن به سیستم صوتی است.

بزرگترین شکایت در مورد میکروفن های سیمی مربوط به کابل آنهاست. درهم پیچیدگی کابل ها باعث بروز مشکل و گاهی خطر می شود. تنظیم مجدد سیم ها کاری دشوار و وقت گیر است.

میکروفن بی سیم، به کاربر امکان می دهد بدون مزاحمت سیم و نیاز به پایه میکروفن و البته کاهش کیفیت صدا آزادی بیشتری برای حرکت و انجام فعالیت داشته باشد. به عنوان مثال به یک خواننده یا سخنران امکان می دهد تا در بین مخاطبان خود رفته، بخوانند یا صحبت کنند، از این طریق اثر گذاری بیشتری روی مخاطب داشته باشند.

میکروفن های بی سیم سریع راه اندازی می شوند، تنظیم پایه، سیم و … برای آنها لازم نیست. کاربران برای حمل و نقل و راه اندازی میکروفن نیازی به دستیار ندارند.

استفاده از میکروفن های بی سیم در اتاق های کنفرانس به افراد کمک می کند تا چیدمان و ترکیب مبلمان را متناسب با هر جلسه تغییر دهند بدون اینکه نگران وضعیت سیم میکروفن باشند. درنتیجه اتاقی در اختیار سازمان قرار می گیرد که می تواند محلی برای جلسات با اهداف متفاوت باشد که این کار بهره وری را افزایش می دهد.

یکی از نکات عالی در مورد استفاده از میکروفن بی سیم، امکان اضافه کردن میکروفن های بیشتر در آینده است که به شما امکان می دهد طبق نیازهای درحال گسترش خود میکروفن های بیشتری را اضافه کنید.


میکروفن بی سیممیکروفن بی سیم

میکروفن بویا مدل BY-WM4 MARK ll


میکروفن های بی سیم چگونه کار می کنند؟

یک سیستم بی سیم از سه قسمت اصلی تشکیل شده است، دستگاه ورودی، فرستنده و یک گیرنده. سیگنال از طریق دستگاه ورودی به فرستنده ارسال می شود. فرستنده سیگنال صوتی را به سیگنال رادیویی تبدیل نموده و آن را از طریق آنتن پخش می کند. آنتن ممکن است خارجی بوده یا داخل دستگاه پنهان شود .

قدرت سیگنال رادیویی تابع مقررات داخلی هرکشور است. مسافتی که سیگنال می تواند به طور مؤثر حرکت کند بسته به شرایط از 30 تا سی صد متر است.

فرستنده ها دو نوع اساسی دارند. یک نوع به نام فرستنده کمری، یک جعبه کوچک به اندازه یک جعبه سیگار، که به کمربند کاربر متصل می شود یا ممکن است زیرلباس قرار بگیرد. این فرستنده ها می توانند برای ضبط صدا مستقیما به ابزاری مانند ترومپت یا ساکسفون وصل شوند. سیستم بی سیم که برای گیتار برقی طراحی شده به این شکل است که، کابل را از گیتار گرفته، جایگزین آمپلی فایر می کند. یک کابل کوتاه گیتار را به فرستنده متصل می کند.

نوع دیگر فرستنده ایست که درون دسته میکروفن قرار داده می شود. این نوع میکروفن ها در نگاه اول بسیار شبیه میکروفن سیمی است فقط کمی بزرگتر. انواع متنوعی میکروفن برای این نوع فرستنده وجود دارد . تمام انواع فرستنده ها به باتری نیاز دارند.


خرید میکروفون بی سیمخرید میکروفون بی سیم

میکروفن بی سیم مدل Sennheiser EW 112P


قسمت بعدی گیرنده است، یک میکروفن سیمی معمولی، امواج صوتی را به یک سیگنال صوتی الکتریکی تبدیل کرده و از طریق کابل به سیستم صوتی ارسال می کند. دستگاه میکروفن بی سیم یک قدم جلوتر رفته و سیگنال صوتی تولید شده را به سیگنال رادیو تبدیل می کند که توسط فرستنده به سیستم صوتی ارسال می شود. سیگنال رادیویی شبیه آنچه در ایستگاه های رادیویی و تلوزیون استفاده می شود است.

وظیفه گیرنده این است که سیگنال رادیویی که توسط فرستنده ارسال می شود براساس کیفیت، قدرت و وضوح بیشتر انتخاب کند و به سیگنال صوتی تبدیل نماید. خروجی از نظر الکتریکی با سیگنال میکروفن یکسان است و می تواند به آن متصل شود.

گیرنده های بی سیم در دو نوع مختلف در دسترس هستند. گیرنده های آنتن تنها از یک کانال و آنتن دریافت کننده مانند رادیوی FM استفاده می کنند.

گیرنده هایی که دارای دو آنتن جداگانه هستند، معمولا از دو کانال متفاوت جهت دریافت سیگنال استفاده می کنندکه باعث عملکرد بهترمیکروفن می شود. یک مدار هوشمند در گیرنده به طور خودکار سیگنال قویتر یا در بعضی موارد ترکیب هردو را انتخاب می کند.

ازآنجا که در هر لحظه یکی از آنتن ها سیگنال بهتری دریافت می کند احتمال قطع صدا بسیار کمتر از گیرنده هایی با تک آنتن است. اکثر گیرنده های بی سیم مستقیم با برق کار می کنند، اگرچه مدل هایی که با باتری کارمی کنند جهت حمل و نصب روی دوربین فیلمبرداری در دسترس هستند.

هرکاربر (مجری، خواننده، سخنران …) در یک مکان خاص باید کانال ارتباطی مخصوص به خود را داشته باشد. یعنی همزمان دو نفر نمی توانند از یک کانال ارتباطی برای ارسال صدا استفاده کنند. درست مانند ایستگاه های تلوزیونی که در یک شهر نمی توانند همزمان از یک کانال برنامه های خود را ارسال کنند. میکروفن های بی سیم باید کانال مخصوص خود جهت ارسال سیگنال داشته باشند. تولیدکنندگان معتبر و نمایندگی ها می توانند در یافتن و انتخاب فرکانس مناسب به ما کمک کنند.

چگونه میکروفن بی سیم مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب سیستم میکروفن بی سیم، درواقع انتخاب اجزای مختلف آن از قبیل دستگاه ورودی، فرستنده و گیرنده، متناسب با نیاز و کاربرد هر فرد متفاوت می باشد. برای مثال خوانندگان از یک میکروفن دستی با فرستنده داخلی استفاده می کنند. برای اتصال به گیتار، باس یا کیبورد میکروفن با فرستنده کابل کوتاه لازم است.

برای مربیان ورزشی، بازیگران صحنه درکل برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی روی صحنه دارند از میکروفن نصب شونده روی لباس (یقه ای) یا گوش استفاده می شود.

روند انتخاب میکروفن بی سیم، همان انتخاب میکروفن سیمی است. این واقعیت که از میکروفن بی سیم استفاده می کنیم، نیاز به در نظر گرفتن تنظیمات مناسب صوتی از قبیل محل قرار گیری بلندگو برای به حداقل رساندن بازخورد را حذف نمی کند. برای نمونه در انتخاب نوع گیرنده به محل اجرای برنامه، فاصله میکروفن نسبت به گیرنده، اینکه کاربر ممکن است از پشت دیوار یا مانع فیزیکی حرکت کند توجه می شود.

 معرفی میکروفن بی سیم Boya BY-WM4 MARK ll

معرفی میکروفن بی سیم Boya BY-WM4 MARK ll برای فیلمبرداران و کاربرانی با بودجه محدود و همچنین مناسب جهت سرگرمی هایی ویدئویی است. نسل جدید Boya BY-WM4 MARK ll یک میکروفن بی سیک دیجیتال است که به راحتی سیستم بی سیم 2.4 گیگا هرتز را به ارمغان می آورد. این ابزار کاربردی قابلیت اتصال مستقیم به گوشی های هوشمند، دوربین های DSLR، دوربین های فیلم برداری، رایانه های شخصی و تبلت ها را دارد.


خرید میکروفن بویاخرید میکروفن بویا

میکروفن بی سیم تولید شرکت بویا


اما لازم است به چند ویژگی مهم این وسیله اشاره کنیم:

-پاک سازی صدای محیط

-سازگاری با گوشی های هوشمند، دوربین ها و …

-سبک و کم حجم جهت حمل و جابجایی

-میکروفن لواشیر همه کاره

-سهولت در استفاده

-محدوده عملیاتی تا 50 متر (164 فوت) بدون مانع

-منبع تغذیه توسط دو باتری AA

-مجهز به صفحه نمایش بر روی فرستنده و دسترسی آسان به منو

میکروفن بی سیم Sennheiser EW 112P

میکروفن بی سیم Sennheiser EW 112P از میکروفن های بی سیم یک راه حل مناسب جهت ضبط و پخش صدا با کیفیت بسیار بالا است. انعطاف پذیری بالا هنگام کار در فضای باز و مناسب جهت ضبط برنامه های میدانی می باشد. یک سیستم میکروفن بی سیم قوی با نصب ساده، کیفیت صدای عالی و سهولت در استفاده را در اختیار کاربر میگذارد.

قیمت میکروفون بی سیم

Sennheiser EW112P G4 یک سیستم میکروفن بی سیم با کارآیی بالا است که با میکروفن همه کاره ME2-II عرضه شده است. این سیستم بی سیم همه کاره برای ضبط در مکانی طراحی شده که در آن مجری به آزادی برای حرکت نیاز دارد.

این سیستم شامل فرستنده بدنه (SK100) ، میکروفن ME2-II و گیرنده بدنه (EK100) با نصب آسان بر روی دوربین شما می باشد. ویژگی های جدید G4 با تکیه بر موفقیت سیستم های G3، صفحه نمایش LCD با کنتراست بالا، تنظیم سریعتر و موارد دیگر را بهبود بخشیده اند.

کار در پهنای باند فرکانس 626 – 668 مگاهرتز با پهنای باند تنظیم تا حداکثر 42 مگاهرتز (بسته به نوع فرکانس) برای حداکثر تطبیق پذیری با حداقل تداخل از ایستگاه های تلویزیونی دیجیتال از دیگر ویژگی های آن است. علاوه بر این، می توانید فرستنده و گیرنده کانال و فرکانس را با لمس یک دکمه، هماهنگ کنید.

بدنه بسته اجازه می دهد تا در حالی که در گیره کمربند بسته است، باتری قابل شارژ را شارژ کنید. صفحه نمایش LCD با کنتراست بالا امکان عملکرد آسان را در شرایط کم نور فراهم می کند و منوی کاربردی آن، کار را سریع و آسان می کند. سیستم ارائه دهنده بی سیم با میکروفن لواشیر همه کاره، در خانه، سینما ها، کارگاه ها، سالن های شهر، خانه های عبادت و موارد دیگر قابلیت استفاده دارد.