پیش از شروع عکاسی، باید بدانید که حفظ ایمنی مادر در اولین اولویت است. حتی پس از اینکه موقعیت های ایده آلی برای چند عکس پیدا کردید، سلامتی و ایمنی مادر را در اولویت بگذارید.

دوره زمانی مناسب برای عکاسی در بارداری

چه زمانی در دوران بارداری برای عکاسی مناسب است؟ برای اطمینان از اینکه بارداری در تصاویر کاملا واضح و مشخص باشد، عکاسی از بارداری نیز باید در هفته های آخر صورت گیرد. در غیر این صورت، هدف عکاسی مبهم می شود. شروع سه ماهه سوم بارداری، قبل از هفته 35 ام، بهترین زمان عکاسی از بارداری خواهد بود. برای اطمینان از اینکه زایمان پیش از موعد رخ نمی دهد، با مادر صحبت کنید و از شرایط سلامتی او جویا شوید.

مکان مناسب برای عکاسی در بارداری

وقتی صحبت از موقعیت می شود، انتخاب ها سر به فلک می کشند. می توانید در فضای باز و در یک زمینه خالی عکاسی کنید، یا پایین شهر را انتخاب نمایید. حتی والدین می توانند برای ایجاد حس صمیمانه تر در عکس خود، منزل خود را به عنوان یک موقعیت مطلوب انتخاب کنند. فقط به خاطر داشته باشید که مادران باردار انرژی زیادی برای عکاسی های طولانی ندارند. بنابراین در عکاسی از بارداری از موقعیت هایی که نیازمند قدم زدن های طولانی یا پله هستند، خودداری کنید. از سوی دیگر ممکن است مشتری برای عکس خود مکان خاصی را مد نظر داشته باشد، بنابراین در مرحله اول از خود مشتری سؤال کنید.

ساعت مناسب برای عکاسی در بارداری

بر اساس فصلی که در آن هستید، ساعت عکاسی از بارداری را مشخص کنید. از ساعت های خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید. باید مطمئن شوید که مادر آینده در شرایط مطلوب و آرام بخشی قراردارد. سه ماه سوم بارداری به اندازه کافی دوران سختی برای مادران است. با مادر مشورت کنید تا از زمانی هایی که او تمایلی به عکاسی ندارد، مانند حالت تهوع صبحگاهی، مطلع شوید. جلسه عکاسی از بارداری باید برای مادر طاقت فرسا نباشد.

مثلث نور دهی بیشتر بخوانید : نورپردازی حرفه ای با تنظیم ایزو،سرعت شاتر و دیافراگم

استفاده از سه پایه به شما بستگی دارد. در بعضی از عکس ها برای ایجاد فضایی سرگرم کننده می توانید از سه پایه هم استفاده کنید. اما این کار را در تمام جلسه عکاسی از باردای انجام ندهید. به خاطر داشته باشید که در عکاسی از بارداری سوژه و فوکوس اصلی اغلب برروی برآمدگی شکم مادر قرار دارد. می توانید از سوژه های دیگری مانند لباس، تاریخ تولد یا هر وسیله دیگری که به نوزاد مربوط می شود، استفاده کنید.

نکته مهم آن است که لباس مادر باید به گونه ای باشد که شکم او را نپوشاند. هر چقدر که لباس در اطراف شکم چسبیده تر باشد، بهتر است. استفاده از یک لباس گشاد و آویزان در اطراف شکم، اندازه واقعی شکم را نشان نمی دهد. وقتی صحبت از عکاسی از بارداری می شود، هر جقدر شکم بزرگ تر باشد، بهتر است.

به عنوان یک مادر، در جلسه عکاسی سر ساعت مشخص مراجعه کنید. عکاسی با نور طبیعی، به شدت وابسته به نور خورشید است. بنابراین دیرکردن حتی به مدت ده دقیقه هم ممکن است باعث شود که نور مطلوب محیط در ساعات طلایی را از دست بدهید. اگر عکاسی از بارداری را در محیط بسته انجام می دهید، در هر صورت مدت زمان محدودی در اختیار مشتری است.

ژست های عکاسی از بارداری

با حفظ ظرافت، در عکاسی از بارداری تمرکز برروی شکم قرار می گیرد. مادران باردار ظاهر متفاوتی با هم دارند. برخی از مادران تنها شکم بزرگی دارند، در حالی که سایرین ممکن است در قسمت های دیگر بدن نیز کمی چاق تر به نظر برسند. عکس را از زاویه و با ژستی تهیه کنید که وقتی مادر آن را دید احساس بدی پیدا نکند.

اغلب اوقات حالت ایستاده در عکاسی از بارداری ایده آل به نظر می رسد. چرخش جانبی کمی توسط مادر می تواند اندازه و شکل شکم او را به خوبی نشان دهد. حالت نشسته برای مادر ممکن است خیلی راحت نباشد، بنابراین تا حد ممکن این ژست را کمتر کنید. وقتی در منزل مشتری عکاسی می کنید، کارتان راحت تر پیش می رود، تخت خواب والدین یا حتی اتاق کودک می تواند پس زمینه زیبایی باشد.

ژست عکاسی حاملگی

برای تمرکز بیشتر روی شکم، می توانید از مادر بخواهید که دستانش را اطراف شکم قراردهد. این حالت فضایی از ایجاد ارتباط بین مادر و نوزاد متولدنشده نشان می دهد و به گرمای عکس می افزاید. مادر می تواند به شکم خیره شود یا می تواند در عکس های فضای باز به افق نگاه کند.

می توانید از حضور پدر در کنار مادر نیز در عکاسی از بارداری استفاده کنید. در این حالت، شادی، هیجان و انتظار والدین به خوبی در عکس ها نمایان می شود. از هر دو والدین بخواهید که دست شان را روی شکم بگذارند و به آن خیره شوند. پدر می تواند در حالی که روی زانوهایش قرار دارد شکم را در نهایت آرامش ببوسد.

در حالتی دیگر پدر می تواند پشت سر مادر قرارگیرد و دستانش را روی شکم بگذارد و در عین حال به آن خیره شود. با حضور پدر هدف از عکاسی از بارداری نشان دادن ارتباط نزدیک والدین و انتظار بی صبرانه آنها برای تولد فرزندشان است.

عکاسی حاملگی

حتی اگر امکان پذیر باشد، می توانید از برادر یا خواهر نیز کمک بگیرید. آنها هم می تواند در حین لمس شکم، ژست تازه ای به عکس بدهند. در عین اینکه عکاسی از بارداری باید بیشترین تمرکز را روی مادر و شکم او داشته باشد، استفاده از اطرافیان درجه یک در چند عکس می توان ایده خوبی باشد.

زاویه صحیح بدن در عکاسی از بارداری

علاوه بر نحوه قرارگیری دست ها در اطراف شکم مادر، به کمک تنظیم زاویه بدن و کمر می توان منحنی ها را بیشتر به چشم آورد. در عکس زیر زاویه قرارگیری مادر یک بار به سمت جلو و بار دیگر در حالت سه رخ است. موقعیت دوربین نیز ثابت است. نکته کلیدی این عکس آن است که او وزن خود را به یک سمت انداخته است و با خم کردن زانو به سمت زانوی دیگر، ژست صحیحی یافته است.

عکاسی از دوران بارداری

لباس مناسب برای عکاسی در بارداری

لباسی که هنگام عکاسی از بارداری باید استفاده شود، نه خیلی پوشیده و نه خیلی باز انتخاب می شود. در عکس هایی که در این شرایط تهیه می شوند اغلب شکم و پاهای مادر دیده می شوند.

تنها نکته مهم در انتخاب لباس آن است که باید با موقعیت و سبک عکاسی که انتخاب کرده اید هماهنگ باشد.

اگر موقعیت عکاسی معمولا حالت رسمی و معماری های پر زرق وبرق دارد، معمولا توصیه می شود از لباس های رسمی و پیراهن های بلند استفاده شود.

ژست عکاسی بارداری

از سوی دیگر، اگر مکان انتخاب شده غیررسمی و خودمانی است، مثل فضای یک پارک یا بخشی از منزل که در آن جوی صمیمانه وجود دارد، یا کنار ساحل، توصیه می شود که مادر لباس های راحت تری بپوشد. این انتخاب برای پدر نیز می تواند شلوار جین و تی شرت های یقه دار باشد. البته انتخاب لباس تا حد زیادی به سلیقه مشتری وابسته است، اما در هنگام عکاسی از بارداری، به عنوان یک عکاس می توانید پیشنهادات خود را مطرح کنید.

ممکن است مشتری تمایل داشته باشد که از لباس های خاصی مانند پیراهن هایی که توری بسیار بلندی دارند استفاده کند. به عکس زیر دقت کنید که در آن، جریان باد حالتی فانتزی یا رؤیایی به دنباله لباس داده است.

برای تهیه این عکس از تکنیک خاصی استفاده شده است. در واقع این عکس نتیجه دو تصویری است که روی هم قرار گرفته اند. ابتدا دنباله لباس در سمت چپ تصویر قرارگرفت و سپس در عکسی دیگر این دنباله در سمت دیگر تصویر قرارگرفت. در نهایت لایه های دو تصویر روی هم افتادند و چنین فضای رمانتیکی ایجاد شد.

عکاسی از حاملگی

هماهنگ کردن زیورآلات و سایر لوازم با لباس، به زیبایی عکس می افزاید. استفاده از تل های ساتن یا کمربندهای پارچه ای دور کمر باعث می شود که برآمدگی شکم بیشتر به نظر برسد. قراردادن تاج های کوچک بچگانه، کفش نوزادی، کتاب داستان کودکانه و حتی حروفی که نام نوزاد را نشان می دهند، در بخشی از زمینه عکس می تواند تأثیرگذاری فضا را بیشتر کند.

همچنین می توان روی سر مادر از تاج های حلقه ای گل استفاده کرد که حس زنانه عکس را افزایش می دهد. آرایش مادر در جلسه عکاسی از بارداری باید کمی بیشتر از حالت عادی باشد. سعی کنید آرایش چشم را پررنگ تر انجام دهید. آرایش های سبک و معمولی باعث می شود که چهره رنگ پریده و ضعیف به نظر برسد.

احساس در عکس بیشتر بخوانید : با نور و رنگ در عکاسی، عکس های احساسی بگیرید

سبک نورپردازی در عکاسی از بارداری

مانند تمام ژانرهای دیگری که در عکاسی وجود دارد، باید سبک نوردهی خاصی را انتخاب کنید و اصول آن را رعایت کنید. اگر والدین نظر خاصی ندارند، مطابق سبک خود عمل کنید که یا در آن از نور محیط بیرون استفاده می کنید یا از نور فلش کمک می گیرید.

در اغلب اوقات، پس از اینکه در موقعیت های مختلف عکاسی از بارداری صورت گرفت، معمولا ترجیح داده می شود که از نور بیرون با جلوه های زیبای طبیعی اش استفاده شود. نور طبیعی محبوبیت بیشتری دارد. ساعت های پایانی قبل از غروب خورشید (که به عنوان ساعت طلایی هم شناخته می شود) بهترین زمان برای عکاسی از بارداری در محیط باز است.

کاربرد فلش در عکاسی از بارداری، فواید متعددی دارد. در هر ساعتی از روز می توانید به عکاسی بپردازید و زمان در روز اهمیت کمتری می یابد. با اضافه شدن نور فلش، حالتی ویرایش شده و گاهی جذاب وارد فضای عکس می شود.