عکاس دروغ گو نباشید! چرا عدالت در عکاسی از اشخاص مهم است؟
امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که در معرض بمباران داده ها قرار داریم. مغز ما توسط رسانه های مختلف زیر بارانی از اطلاعات و اخبار قرار گرفته است. طبیعی است اگر بخواهیم تمام آنها را جدی بگیریم ذهن ما خسته خواهدشد. از طرفی این اطلاعات اثر خود را در ضمیر ناخودآگاه ما خواهد گذاشت و حتی اگر ما اهمیت ظاهری به مطلب یا خبر ندهیم اما در گوشه ذهن خود آن را خواهیم داشت. کمکم این اطلاعات به باور ما تبدیل شده و امری عادی به حساب می آید. کلیشه های عکاسی نیز چنین عمل می کنند.
همراه این اخبار و اطلاعات معمولا عکسهایی برای جذاب کردن مطالب وجود دارد که به آنها روح میدهد در حقیقت نمونه عینی مطلب منتشر شده را به ما نشان می دهد. ولی آیا عدالت در ارائه مطلب توسط این عکس ها رعایت شده است؟ با مرور تصاویر و فیلم ها متوجه می شویم که یافتن فیلم ها یا عکسهایی که نشان دهنده فرهنگ و ویژگیهای تمام افراد جامعه باشد، بسیار سخت است.
![آموزش عکاسی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/Justice-in-Photography-1.jpg)
جامعه از افراد متقاوت تشکیل شده
![شخصیت شناسی عکاس](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/07/OE7LRR0-150x150.jpg)
تساوی در ارائه عکس افراد به چه معناست؟
وقتی که مطلبی می نویسیم، به دنبال تصاویر مناسب برای تفهیم بهتر آن به مخاطب میگردیم. شبکه اینترنت منبع عکس های بسیار زیادی است. با یک جستجوی کوتاه به وسیله موتورهای جستجو در موضوع مورد نظر میتوانیم به عکس های زیادی دست پیدا کنیم. اما آیا این عکس ها کافی و بازتاب واقعیت است؟ یا به نوعی رسانه می خواهد به ما تلقین کند که نتیجه جستجوی شما چنین تصویری است.
به عنوان مثال وقتی مطلبی در مورد موفقیت های مالی شرکت ها می نویسم و میخواهیم عکسی از این شرکت و عوامل آن منتشر کنیم. بیشترین کلیشه های عکاسی که مشاهده میکنیم یک دفتر خلوت و لوکس در برج های بلند مرتبه است. یا مدیر موفق شرکت یه مرد میانسال، سفید پوست! آیا واقعیت اینطور است؟ بهتر است این طور بپرسیم در چند درصد موارد شرکت ها دارای چنین شرایطی هستند؟
با یک بررسی میدانی متوجه می شویم که بسیاری از مدیران موفق خانم هستند. مدیران مرد موفق سیاهپوست زیادی داریم و شرکتها عموما طوری که نشان داده میشوند خلوت و منظم و لوکس نیستند. اما با وجود اینکه این را میدانیم، وقتی می شنویم فلان شرکت دارای مدیر موفقی است ناخودآگاه یک مرد میانسال، با موهای بور، قد نسبتا بلند، در ذهن ما شکل میگیرد.آیا عدالت در ارائه تصویر افراد در این زمینه رعایت شده است؟
چرا تصویر ارائه شده مهم است؟
وقتی مطلبی را مطالعه میکنیم، ذهن ما تصویر آن را میسازد. عکسهای همراه مطلب به ذهن ما جهت می دهند. درحقیقت ناخوداگاه مارا هدایت می کنند. کلیدواژه های به کار برده شده در مطلب با عکسها مرتبط شده و از این به بعد هرگاه این کلیدواژه به گوش ما برسد نا خودآگاه تصویری جلوی چشمان ما ظاهر خواهدشد که به ما ارائه شده است.
![عکاسی تبلیغاتی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/Justice-in-Photography-2.jpg)
تصاویر ارائه شده در پروژه های فیلم و عکس باید متنوع باشد زیرا زندگی واقعی و آدمهای آن متفاوت هستند. اگر به عنوان عکاس به تمام افراد جامعه توجه نکنید و به عنوان سوژه عکاسی در نظر نگیرید، عدالت در عکاسی را رعایت نکرده اید.
بشریت شامل انواع انسانها با نگرش و تجربیات متفاوت است
در موتورهای جستجو دنبال فیلم یا عکس سهامداران سطح بالای شرکت بگردید، اگر نگوییم همیشه، در اکثر موارد با تصویر کلیشه های عکاسی یک مرد میانسال اروپایی مواجه خواهید شد. این چه چیزی را القا می کند؟که سهامدار موفق لزوما مرد و اروپایی و میانسال است. شما با دیدن تصویر یک زن جوان آسیایی هرگز یاد یک سهامدار سطح بالا نخواهید افتاد در صورتیکه بسیاری از این زنان در شرکتهای امریکایی سهامدار هستند.
درحقیقت ما دچار یک بی عدالتی در ارائه تصاویر هستیم، خواسته یا ناخواسته. گروهی از پژوهشگران براین باور هستند که اروپایی ها خود را نژاد برتر دانسته و خوراک ذهنی برای دیگر ملتها فراهم میکنند. به این صورت شاید مستقیم به شما به عنوان یک غیر اروپایی و آمریکایی نگویند که ما از شما برتر هستیم ولی با استفاده از تصاویر این موضوع را به شما القا میکنند. چون از طریق غیرمستقیم عمل میکنند شما مقاومتی در مقابل آن نخواهید داشت.
![المان های عکاسی تبلیغاتی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/Justice-in-Photography-3.jpg)
![عکاسی سیاه و سفید از چهره](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/07/black-and-white-portrait-tips-cover-150x150.jpg)
برعکس این موضوع نیز صادق است. شما وقتی تصویر یک عده جوان سیاه پوست را مشاهده کنید. اولین چیزی که به ذهن شما می رسد “باند خلافکار” است! در صورتیکه وقتی توضیح زیر تصویر را مطالعه می کنید متوجه می شوید که این ها گروه فارغ التحصیلان دانشگاه هستند. آیا اینطور نیست؟ متوجه تاثیر ناخودآگاه تصاویر شدید؟
ذهن ما از کلیشه های عکاسی پرشده که از گذشته تا به امروز ساخته شده اند. برای پیشرفت در کار و برقراری عدالت باید بر این کلیشه ها غلبه کنیم. البته کار راحتی نیست و نیاز به صرف زمان و هزینه دارد.
![عدالت در عکاسی](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/Justice-in-Photography-4.jpg)
یک نفر با دو تصویر متفاوت
چگونه در پروژههای عکاسی و فیلم خود عدالت تصویری را رعایت کنیم
هنگام عکاسی درنظر داشته باشید، گرفتار توکنیسم نشوید و تفاوت ایجاد کنید. برای مثال اگر موتورهای جستجو به شما مردی میانسال را به عنوان یک سرمایه گذار موفق نشان می دهند. شما سراغ سرمایه گذاران موفق جوان چه مرد یا زن بروید و عکاسی کنید. به این ترتیب وارد این چرخه نخواهید شد و به سهم خود تفاوت ایجاد کرده اید.
سعی کنید عکاسی شما از سوژه ها هدفمند باشد، نه اینکه گرفتار توکنیسم شوید به این معنی که چون در مطلبی که نوشتید از سه عکس مرد استفاده شده چهارمین عکس یک خانم باشد یا چون تمام عکس هایی مجموعه شما در مورد موضوعی سفید پوست هستند چند تصویر از افراد سیاه پوست بگیرید. بدون اینکه هیچ دلیل خاصی وجود داشته باشد. اگر شما به جستجو در محیط واقعی بپردازید حتما به دلایل بی شماری برای استفاده از عکس خانمها غیراز بعد جنسیتی دست خواهید یافت.
شما به عنوان یک عکاس منصف نمی توانید نسبت به رنگین پوستان، زنان، ترنسها، کودکان کار، سابقه دارها و سایر افراد جامعه بی تفاوت باشید و آنها را نادیده بگیرید. اگر یک کودک کار در مسابقه ورزشی مقام اول را کسب کرده و شما از او عکاسی کنید، وقتی کسی مطلبی ورزشی می نویسد و به دنبال عکس مناسب آن است علاوه بر بایگانی از عکس های پسر بچه های مرتب و منظم به عکسی واقعی مانند عکس شما هم دسترسی خواهدداشت و می تواند واقعیتر انتخاب کند.
![کلیشه در تصویر](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/Justice-in-Photography-5.jpg)
تصویر زن مسلمان به دور از کلیشه ها
گاهی اوقات این مسائل به طور مستقیم توسط افراد تجربه نشده اند به این معنی که نویسنده مطلب تا به حال کودک کار که قهرمان دو شده باشد را ندیده است و اینکه از عکس او در ارائه مطلب یا گزارش استفاده نمی کند دانسته نیست، مهم این است که با فهمیدن این موضوع در برابر استفاده از عکس مقاومت نکند. به هرحال جذابیت عکس های کلیشهای بسیار بیشتر است و مطلب ارائه شده را جذابتر می کند.
اما باید به این بی عدالتی تصویری پایان داد.از کلیشهها فاصله بگیرید و به استقبال پیچیدگی واقعیت بروید، پیروی از کلیشهها در موضوعات عکاسی ناخودآگاه مارا به سمت بی احترامی و بی عدالتی نژادی، جنسی و … سوق خواهدداد.
![تاثیر تصاویر بر تبلیغات](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/Justice-in-Photography-6.jpg)
![احساس در عکس](https://noornegar.com/wp-content/uploads/2019/09/color-in-photography-150x150.jpg)
کلیشه های عکاسی از کجا ناشی می شود؟
هنجارهای زیبایی جنسیتی نمونه قدرتمندی از کلیشه ها در عکاسی هستند. برای مثال اخیرا خبری در مورد مردی که می خواست برای دخترش پیراهن فوتبالی خریداری کند، منتشرشد، عکسهای استفاده شده برای مردان فوتبالیست ورزشی بود و عکسهای مربوط به پیراهن های ورزشی زنان بیشتر جنسی بود تا ورزشی!
این نوع تصاویر سطح پایین، که مبتنی بر پیش داوری ها و مفروضات قدیمی است، بسیار مخرب است. این ذهنیت می تواند به صورت ناخودآگاه همه چیز را به خوبی یا بدی متاثر کند. هریک از ما به عنوان عکاس باید بدانیم، علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و تجاری به اثر عکسهای خود بر روی بینندگان نیز فکر کنیم.
باید این کلیشهها را تغییردهیم، این خیلی مهم است، اما تغییر در جامعه از تغییر در افراد شروع می شود. اولین قدم تغییرات کوچک در نحوه فیلمبرداری یا تصاویر ثبت شدهاست. این می تواند آغازی برای شروع یک تغییر بزرگ باشد.
به عنوان شروع درصورتی که به عنوان یک عکاس، سفارشی برای عکاسی در مورد موضوع تحصیل و مدرسه دریافت کردید به جای اینکه دنبال مدرسه ای با بهترین امکانات و جلوه های بصری زیبا برای عکاسی بگردید. سراغ مدارس در تمام سطح شهر بروید به این شکل شما عکس های واقعی را جایگزین کلیشه خواهیدکرد.
یا اینکه اگر میخواهید از یک تیم ورزشی عکس بگیرید فقط به تیم ورزشی مردان، جوانان و یا سفیدپوستان اکتفا نکنید، سراغ تیم های ورزشی سیاه پوستان، سالمندان و زنان هم بروید.
کلیشه جنسی در مورد زنان را از بین ببرید، اگر سفارش عکاسی از بانوان به طور عمومی را دارید. فقط به زیبایی و جذابیت ظاهری و جنسی توجه نکنید. از توانمندی های بیشمار زنان عکاسی کنید. از زنان کارمند یا کارگر، زنانی که راننده اتوبوس یا تاکسی هستند.
طوری عکس بگیرید که تمرکز روی چیزی غیر از بعد جنسیتی باشد به این معنا که اگر در اینترنت شخصی به دنبال عکس یک راننده تاکسی بود تصویر شما در کنار تصویر یک راننده تاکسی مرد برای او از بعد فنی جذابیت ایجادکند، و به او حق انتخاب دهد.
دوباره تکرار میکنم تغییر را از خودمان شروع کنیم. به عنوان یک عکاس آسیایی، مسلمان، زن، رنگین پوست و…… کلیشه ها را از بین ببرید و تصویر جدیدی جایگزین کنید.
دسته بندی : سبک زندگی
مقالات مرتبط
- دوره ى جدید آموزش عکاسى زیر آب
- مقایسه سخت افزاری تلفن های جدید نوکیا: لومیا 610، لومیا 900 و PureView 808
- اپل در iOS 6 سرویس جایگزین Google Maps را معرفی میکند
- زیبایی را با کابینت های آکس چوب به آشپزخانه خود هدیه دهید!
- پروندهای دربارهی الیف شافاک
- افرادی که بتوانند گوگل را هک کنند، چندین هزار دلار جایزه دریافت میکنند
- اولین تصاویر واقعی از سوپراسپرت مازراتی MC20 منتشر شد
- پیشفروش لومیا ۹۲۰ این بار با قیمت ۶۹۹ دلار در فروشگاه Negri آغاز شد
- معرفی بازی موبایل Arrog؛ یک اثر مستقل مرموز
- تجربه کاربری و بررسی تخصصی دوربین کانن RP
- بالاخره روزی این نامه را میخوانی
- عکاسی با نوردهی دوگانه برای مبتدی ها
- گوپرو در ازای کارما، Hero5 میدهد
- کانن بهتره یا نیکون؟!
- Computex 2011: نت بوک بسیار باریک و ارزان قیمت ASUS Eee PC
- روایت مردانه از تجاوز
- قدرتمندترین جنگجوی دنیای تاریک دی سی در کمیک Death Metal: Trinity Crisis معرفی شد
- چگونگی ارسال اظهارنامه مالیاتی برای سال 99 + راهنمای تصویری
- تریلر جدید COD: Black Ops Cold War حالت چندنفره بازی را به نمایش می گذارد
- یک میلیون دانلود تنها پس از گذشت ۱ روز از انتشار Instagram برای اندروید
منبع : تیاندا