امروزه در دنیایی زندگی می­کنیم که در معرض بمباران داده­ ها قرار داریم. مغز ما توسط رسانه­ های مختلف زیر بارانی از اطلاعات و اخبار قرار گرفته­ است. طبیعی است اگر بخواهیم تمام آنها را جدی بگیریم ذهن ما خسته خواهدشد. از طرفی این اطلاعات اثر خود را در ضمیر ناخودآگاه ما خواهد گذاشت و حتی اگر ما اهمیت ظاهری به مطلب یا خبر ندهیم اما در گوشه ذهن خود آن را خواهیم داشت. کم­کم این اطلاعات به باور ما تبدیل شده و امری عادی به حساب می­ آید. کلیشه های عکاسی نیز چنین عمل می کنند.

همراه این اخبار و اطلاعات معمولا عکس­هایی برای جذاب کردن مطالب وجود دارد که به آنها روح می­دهد در حقیقت نمونه عینی مطلب منتشر شده را به ما نشان می­ دهد. ولی آیا عدالت در ارائه مطلب توسط این عکس­ ها رعایت شده است؟ با مرور تصاویر و فیلم­ ها متوجه می شویم که یافتن فیلم­ ها یا عکس­هایی که نشان دهنده فرهنگ و ویژگی­های تمام افراد جامعه باشد، بسیار سخت­ است.


آموزش عکاسیآموزش عکاسی

جامعه از افراد متقاوت تشکیل شده


شخصیت شناسی عکاس بیشتر بخوانید : ارزشمندترین عادت شخصیتی یک عکاس چیست؟

تساوی در ارائه عکس افراد به چه معناست؟

وقتی که مطلبی می نویسیم، به دنبال تصاویر مناسب برای تفهیم بهتر آن به مخاطب می­گردیم. شبکه اینترنت منبع عکس­ های بسیار زیادی است. با یک جستجوی کوتاه به وسیله موتورهای جستجو در موضوع مورد نظر می­توانیم به عکس های زیادی دست پیدا کنیم. اما آیا این عکس ها کافی و بازتاب واقعیت است؟ یا به نوعی رسانه می خواهد به ما تلقین کند که نتیجه جستجوی شما چنین تصویری است.

به عنوان مثال وقتی مطلبی در مورد موفقیت های مالی شرکت ­ها می­ نویسم و می­خواهیم عکسی از این شرکت و عوامل آن منتشر کنیم. بیشترین کلیشه های عکاسی که مشاهده می­کنیم یک دفتر خلوت و لوکس در برج های بلند مرتبه است. یا مدیر موفق شرکت یه مرد میانسال، سفید پوست! آیا واقعیت اینطور است؟ بهتر است این طور بپرسیم در چند درصد موارد شرکت ها دارای چنین شرایطی هستند؟

با یک بررسی میدانی متوجه می شویم که بسیاری از مدیران موفق خانم هستند. مدیران مرد موفق سیاه­پوست زیادی داریم و شرکت­ها عموما طوری که نشان داده می­شوند خلوت و منظم و لوکس نیستند. اما با وجود اینکه این را می­دانیم، وقتی می شنویم فلان شرکت دارای مدیر موفقی است ناخودآگاه یک مرد میانسال، با موهای بور، قد نسبتا بلند، در ذهن ما شکل می­گیرد.آیا عدالت در ارائه تصویر افراد در این زمینه رعایت شده است؟

چرا تصویر ارائه شده مهم است؟

وقتی مطلبی را مطالعه می­کنیم، ذهن ما تصویر آن را می­سازد. عکس­های همراه مطلب به ذهن ما جهت می­ دهند. درحقیقت ناخوداگاه مارا هدایت می­ کنند. کلیدواژه ­های به کار برده شده در مطلب با عکس­ها مرتبط شده و از این به بعد هرگاه این کلیدواژه به گوش ما برسد نا خودآگاه تصویری جلوی چشمان ما ظاهر خواهد­شد که به ما ارائه شده است.

عکاسی تبلیغاتی

تصاویر ارائه شده در پروژه های فیلم و عکس باید متنوع باشد زیرا زندگی واقعی و آدم­های آن متفاوت هستند. اگر به عنوان عکاس به تمام افراد جامعه توجه نکنید و به عنوان سوژه عکاسی در نظر نگیرید، عدالت در عکاسی را رعایت نکرده ­اید.

بشریت شامل انواع انسان­ها با نگرش و تجربیات متفاوت است

در موتور­های جستجو دنبال فیلم یا عکس سهامداران سطح بالای شرکت بگردید، اگر نگوییم همیشه، در اکثر موارد با تصویر کلیشه های عکاسی یک مرد میانسال اروپایی مواجه خواهید شد. این چه چیزی را القا می­ کند؟که سهامدار موفق لزوما مرد و اروپایی و میانسال است. شما با دیدن تصویر یک زن جوان آسیایی هرگز یاد یک سهامدار سطح بالا نخواهید افتاد در صورتیکه بسیاری از این زنان در شرکت­های امریکایی سهامدار هستند.

درحقیقت ما دچار یک بی عدالتی در ارائه تصاویر هستیم، خواسته یا ناخواسته. گروهی از پژوهشگران براین باور هستند که اروپایی ها خود را نژاد برتر دانسته و خوراک ذهنی برای دیگر ملت­ها فراهم می­کنند. به این صورت شاید مستقیم به شما به عنوان یک غیر اروپایی و آمریکایی نگویند که ما از شما برتر هستیم ولی با استفاده از تصاویر این موضوع را به شما القا می­کنند. چون از طریق غیر­مستقیم عمل می­کنند شما مقاومتی در مقابل آن نخواهید داشت.

المان های عکاسی تبلیغاتی عکاسی سیاه و سفید از چهره بیشتر بخوانید : 7 نکته برای عکاسی سیاه و سفید از چهره

برعکس این موضوع نیز صادق است. شما وقتی تصویر یک عده جوان سیاه پوست را مشاهده کنید. اولین چیزی که به ذهن شما می رسد “باند خلافکار” است! در صورتیکه وقتی توضیح زیر تصویر را مطالعه می­ کنید متوجه می شوید که این ها گروه فارغ التحصیلان دانشگاه هستند. آیا اینطور نیست؟ متوجه تاثیر ناخود­آگاه تصاویر شدید؟

ذهن ما از کلیشه های عکاسی پرشده که از گذشته تا به امروز ساخته شده­ اند. برای پیشرفت در کار و برقراری عدالت باید بر این کلیشه­ ها غلبه کنیم. البته کار راحتی نیست و نیاز به صرف زمان و هزینه دارد.


عدالت در عکاسیعدالت در عکاسی

یک نفر با دو تصویر متفاوت


چگونه در پروژه­های عکاسی و فیلم خود عدالت تصویری را رعایت کنیم

هنگام عکاسی درنظر داشته باشید، گرفتار توکنیسم نشوید و تفاوت ایجاد کنید. برای مثال اگر موتورهای جستجو به شما مردی میانسال را به عنوان یک سرمایه گذار موفق نشان می دهند. شما سراغ سرمایه گذاران موفق جوان چه مرد یا زن بروید و عکاسی کنید. به این ترتیب وارد این چرخه نخواهید شد و به سهم خود تفاوت ایجاد کرده ­اید.

سعی کنید عکاسی شما از سوژه­ ‎ها هدفمند باشد، نه اینکه گرفتار توکنیسم شوید به این معنی که چون در مطلبی که نوشتید از سه عکس مرد استفاده شده چهارمین عکس یک خانم باشد یا چون تمام عکس هایی مجموعه شما در مورد موضوعی سفید پوست هستند چند تصویر از افراد سیاه پوست بگیرید. بدون اینکه هیچ دلیل خاصی وجود داشته باشد. اگر شما به جستجو در محیط واقعی بپردازید حتما به دلایل بی شماری برای استفاده از عکس خانم­ها غیراز بعد جنسیتی دست خواهید یافت.

شما به عنوان یک عکاس منصف نمی توانید نسبت به رنگین پوستان، زنان، ترنس­ها، کودکان کار، سابقه دارها و سایر افراد جامعه بی تفاوت باشید و آنها را نادیده بگیرید. اگر یک کودک کار در مسابقه ورزشی مقام اول را کسب کرده و شما از او عکاسی کنید، وقتی کسی مطلبی ورزشی می نویسد و به دنبال عکس مناسب آن است علاوه بر بایگانی از عکس های پسر بچه های مرتب و منظم به عکسی واقعی مانند عکس شما هم دسترسی خواهد­داشت و می ­تواند واقعی­تر انتخاب کند.


کلیشه در تصویرکلیشه در تصویر

تصویر زن مسلمان به دور از کلیشه ها


گاهی اوقات این مسائل به طور مستقیم توسط افراد تجربه نشده اند به این معنی که نویسنده مطلب تا به حال کودک کار که قهرمان دو شده باشد را ندیده است و اینکه از عکس او در ارائه مطلب یا گزارش استفاده نمی­ کند دانسته نیست، مهم این است که با فهمیدن این موضوع در برابر استفاده از عکس مقاومت نکند. به هرحال جذابیت عکس­ های کلیشه­ای بسیار بیشتر است و مطلب ارائه شده را جذاب­تر می­ کند.

اما باید به این بی عدالتی تصویری پایان داد.از کلیشه­ها فاصله بگیرید و به استقبال پیچیدگی واقعیت­ بروید،  پیروی از کلیشه­ها در موضوعات عکاسی ناخودآگاه ما­را به سمت بی­ احترامی و بی­ عدالتی نژادی، جنسی و … سوق خواهدداد.

تاثیر تصاویر بر تبلیغات احساس در عکس بیشتر بخوانید : با نور و رنگ در عکاسی، عکس های احساسی بگیرید

کلیشه های عکاسی از کجا ناشی می شود؟

هنجارهای زیبایی جنسیتی نمونه قدرتمندی از کلیشه­ ها در عکاسی هستند. برای مثال اخیرا خبری در مورد مردی که می خواست برای دخترش پیراهن فوتبالی خریداری­ کند، منتشرشد، عکس­های استفاده شده برای مردان فوتبالیست ورزشی بود و عکس­های مربوط به پیراهن های ورزشی زنان بیشتر جنسی بود تا ورزشی!

این نوع تصاویر سطح پایین، که مبتنی بر پیش داوری­ ها و مفروضات قدیمی است، بسیار مخرب­ است. این ذهنیت می­ تواند به صورت ناخودآگاه همه چیز را به خوبی یا بدی متاثر کند. هریک از ما به عنوان عکاس باید بدانیم، علاوه بر جنبه­ های زیبایی شناختی و تجاری به اثر عکس­های خود بر روی بینندگان نیز فکر کنیم.

باید این کلیشه­ها را تغییردهیم، این خیلی مهم است، اما تغییر در جامعه از تغییر در افراد شروع می شود. اولین قدم تغییرات کوچک در نحوه فیلمبرداری یا تصاویر ثبت شده­است. این می تواند آغازی برای شروع یک تغییر بزرگ باشد.

به عنوان شروع درصورتی که به عنوان یک عکاس، سفارشی برای عکاسی در مورد موضوع تحصیل و مدرسه دریافت کردید به جای اینکه دنبال مدرسه ای با بهترین امکانات و جلوه های بصری زیبا برای عکاسی بگردید. سراغ مدارس در تمام سطح شهر بروید به این شکل شما عکس های واقعی را جایگزین کلیشه خواهید­کرد.

یا اینکه اگر می­خواهید از یک تیم ورزشی عکس بگیرید فقط به تیم ورزشی مردان، جوانان و یا­ سفیدپوستان اکتفا نکنید، سراغ تیم های ورزشی سیاه پوستان، سالمندان و زنان هم بروید.

کلیشه جنسی در مورد زنان را از بین ببرید، اگر سفارش عکاسی از بانوان به طور عمومی را دارید. فقط به زیبایی و جذابیت ظاهری و جنسی توجه نکنید. از توانمندی های بیشمار زنان عکاسی کنید. از زنان کارمند یا کارگر، زنانی که راننده اتوبوس یا تاکسی هستند.

طوری عکس بگیرید که تمرکز روی چیزی غیر از بعد جنسیتی باشد به این معنا که اگر در اینترنت شخصی به دنبال عکس یک راننده تاکسی بود تصویر شما در کنار تصویر یک راننده تاکسی مرد برای او از بعد فنی جذابیت ایجادکند، و به او حق انتخاب دهد.

دوباره تکرار می­کنم تغییر را از خودمان شروع کنیم. به عنوان یک عکاس آسیایی، مسلمان، زن، رنگین پوست و…… کلیشه­ ها را از بین ببرید و تصویر جدیدی جایگزین کنید.