عکاسی بدون لنز را چگونه آغاز کنیم؟

در عکاسی معمولی، لنز به دوربین متصل است. در عکاسی بدون لنز، همچنان از لنز دوربین استفاده می شود. تنها تفاوت آن است که حرکت لنز در مقابل سنسور دوربین، جلو و عقب رفتن آن،  تعیین نقاط کانونی مختلف، اثرات مختلف نفوذ نور و ایجاد حاشیه، همگی در حالتی صورت می گیرند که لنز از دوربین جداست.

این روش به تمرین زیاد نیاز دارد، زیرا کوچک ترین تغییری در فاصله ها و زاویه ها، میزان نور و فوکوس عکس را تغییر می دهد. پس از اینکه به مهارت لازم دست یافتید، عکس های فوق العاده ای خلق می شوند.

پیش از شروع کار باید تنظیمات دوربین را روی حالت عکاسی بدون لنز قرار داد. فوکوس دوربین را در حالت بی نهایت دستی تنظیم کنید. زمانی که یک بار فریم و تنظیمات کانونی دوربین را اصلاح کردید، دوربین را کاملا خاموش کنید. لنز را جدا کنید و سپس دوباره دوربین را روشن نمایید. برای عکاسی بدون لنز انتخاب ایده آل دیگری که وجود دارد استفاده از لنزهای دستی قدیمی است که به کمک یک آداپتور برای مدل دوربین شما قابل استفاده خواهد شد.

عکاسی مدلینگ

از چه لنزی برای عکاسی بدون لنز استفاده کنیم؟!

در حالت عکاسی بدون لنز، استفاده از لنزهای کیت بهترین انتخاب است. انتخاب محبوبی که معمولا در این زمینه صورت می گیرد، لنزهای زاویه باز 50mm f/1.8 هستند. با این حال، پس از کسب تجربه کافی در زمینه عکاسی بدون لنز، می توانید از سایر انواع لنزها نیز استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، آن است که در بسیاری از لنزهای نیکون، وقتی که لنز را جدا می کنید، حلقه دیافراگم را باید به صورت دستی باز نگهداشت.

خلاقیت در عکاسی پرتره

بسیاری از عکاسانی که از تکنیک عکاسی بدون لنز استفاده می کنند، اغلب لنزهای قدیمی را به کار می گیرند یا در روشی دیگر، لنزی را با هدف این نوع کاربرد، تهیه می نمایند. سپس درپوش حلقه دیافراگم را برمی دارند تا مجبور به نگه داشتن آن در هنگام عکاسی نباشند. در هنگام خرید لنز، باید تحقیق کنید و ببینید که آیا لنز مورد نظرتان هنگام جداشدن از دوربین، حلقه دیافراگم آن بسته می شود یا خیر.

چالش عکاسی بیشتر بخوانید : 6 چالش برای افزایش خلاقیت در عکاسی

حرکت لنز در مقابل سنسور دوربین

اگر دوربین دارای حالت دید زنده است، آن را روشن کنید. به کمک این حالت، زمانی که لنز دوربین را در موقعیت های مختلف قرار می دهید، به راحتی می توانید اثرات متفاوت را مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که چه حالتی مناسب سوژه مورد نظر است.

با حرکت از سمت چپ به راست، موقعیت قرارگیری فوکوس مشخص می شود. همچنین به منظور انجام فوکوس در این جهت ها، می توان لنز را به سمت بالا یا پایین حرکت داد. هر چقدر که لنز را از سنسور دوربین فاصله بدهید، محدوده فوکوس کاهش می یابد.

در هنگام عکاسی بدون لنز، دوربین فاصله زیادی از لنز ندارد. بر اساس قوانین نوری، هر چقدر فاصله لنز از دوربین بیشتر شود، تصویر حاصل شده نزدیک تر می شود و توانایی فوکوس بی نهایت کمتر می گردد. در این فرایند، میزان فوکوس ایجاد شده بیشتر از میزانی است که همیشه امکان پذیر بود.

میزان این فوکوس معمولا کمتر از یک اینچ (2.54 سانتی متر) می شود. به علت این اثر نزدیک بینی، آسان ترین راه برای عکاسی بدون لنز آن است که فوکوس لنز را در حالت دستی انجام دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که هر چقدر سنسور کمتر پوشانده شود، حساسیت بیشتری در مقابل نور خواهد داشت. این موضوع می تواند ویژگی های متفاوتی در عکاسی ایجاد کند.

در هنگام عکاسی بدون لنز، دوربین فاصله زیادی از لنز ندارد. بر اساس قوانین نوری، هر چقدر فاصله لنز از دوربین بیشتر شود، تصویر حاصل شده نزدیک تر می شود و توانایی فوکوس بی نهایت کمتر می گردد. در این فرایند، میزان فوکوس ایجاد شده بیشتر از میزانی است که همیشه امکان پذیر بود

. میزان این فوکوس معمولا کمتر از یک اینچ (2.54 سانتی متر) می شود. به علت این اثر نزدیک بینی، آسان ترین راه برای عکاسی بدون لنز آن است که فوکوس لنز را در حالت دستی انجام دهید.

همچنین به خاطر داشته باشید که هر چقدر سنسور کمتر پوشانده شود، حساسیت بیشتری در مقابل نور خواهد داشت.

این موضوع می تواند ویژگی های متفاوتی در عکاسی ایجاد کند.

خلاقیت در عکاسی

به کمک تنظیم موقعیت لنز می توانید نفوذ نور یا ایجاد حاشیه را کنترل کنید، به بیان دیگر می توانید مشخص کنید که در چه بخش هایی از تصویر نور وارد شود یا از چه بخش هایی عبور نور به طور کلی مسدود گردد. زمانی که در حال تمرین عکاسی بدون لنز هستید، لنز را به جهت های مختلف چپ و راست، بالا و پایین و جلو و عقب ببرید. از نقاط کانونی مختلفی که ایجادشده، عمق های تصویر، مقدار و موقعیت نورهای ورودی، حالت کلی و اثرات آن، یادداشت برداری کنید.

حفظ تمیزی در تجهیزات

برداشتن لنز در عکاسی بدون لنز، به علت امکان تجمع گرد و غبار برروی سنسورهای دوربین، برای بسیاری از عکاسان خیلی مطلوب نیست. نکته مهم آن است که مراقب محیطی که در آن عکاسی می کنید باشید و در هنگام عکاسی بدون لنز، سنسورها را مرتبا تمیز کنید.

تکنیک عکاسی بدون لنز دنیایی از خلاقیت را به روی چشمان شما می گشاید. تنها کافی است مراقب اجزای داخلی لنز باشید و آن را کاملا تمیز نگهدارید تا بتوان استفاده از این تکنیک را ادامه داد. در موقعیت های مختلف، عکس برداری کنید.

هر چقدر بیشتر تمرین کنید و نتایج آن را بررسی نمایید، با تکنیک عکاسی بدون لنز احساس راحتی بیشتری می کنید. اگر می خواهید بدون خرید لنزهای گران قیمت، در عکاسی خود خلاقیت ایجاد کنید، این تکنیک یکی از انتخاب های ایده آل است.

بهتر آن است که عکاسی بدون لنز را در محیط های خشک و بدون آلودگی انجام داد تا تجهیزات داخلی جعبه آینه ها در معرض عوامل مختلف قرار نگیرد. اگر از این تکنیک زیاد استفاده می کنید، توصیه می شود که از تمیز کننده های مخصوص لنز استفاده کنید.

تمیزکردن لنز  های دوربین  دیجیتالی بیشتر بخوانید : چگونه لنز دوربین های دیجیتالی را تمیز کنیم؟
مثالی از تکنیک عکاسی بدون لنز

عکاسی پرتره

نکته ای که در این عکس نهفته است آن است که، صفحه فوکوس مطابق با آنچه که همیشه انتظار داریم نیست. معمولا سازندگان لنز دوربین تلاش می کنند تا محصولات تولیدی آنها (شیشه های مورد استفاده) فوکوس را در سطحی کاملا مسطح ایجاد کند.

بدین معنا که میزان عمق در تصویر هر چقدر که باشد، اگر فوکوس اصلی روی چهره تصویر باشد، بقیه قسمت های عکس، کم و بیش، دارای فوکوس خواهند بود. اما در عکاسی بدون لنز، این گونه نیست. در این تصویر، لباس فرد با زرق وبرقی که دارد، افکت دراماتیکی به خود گرفته است.

در این عکس چه فرایندی رخ داده است؟ صفحه فوکوس خمی ده است. در بالای تصویر، چیزی در حدود شش فوت فاصله (1.8 متر) در محدوده فوکوس قرار دارد. در بخش پایینی تصویر نیز، حدود شش اینچ فاصله (15 سانتی متر) در داخل فوکوس است و جسمی که در فاصله شش فوتی (1.8 متر) قرار دارد، خارج از فوکوس خواهد بود.

روش های متعددی برای ایجاد افکت های مشابه در عکاسی بدون لنز وجود دارد که بر اساس حقه های نوری ساده ایجاد می شوند. با خم کردن زاویه قرارگیری لنز نسبت به سنسور می توان تغییرات بسیاری در تصویر ایجاد کرد. در عکاسی بدون لنز، سنسور دوربین به طور غیرمستقیم با لنز ارتباط برقرار می کند، این در حالی است که لنز ممکن است روی یک میز یا روی زمین قرار گرفته باشد.

در صنعت مد، استفاده از تکنیک عکاسی بدون لنز هنگامی که هوا پر از اسپری مو است، منجر به تجمع آلودگی روی سنسور دوربین می شود، بنابراین مراقب عکاسی در این شرایط باشید.

عکاسی بدون لنز

3 نکته مهم در عکاسی بدون لنز:

1) از آنجا که ارتباط مستقیم بین دوربین و لنز وجود ندارد، قبل از اینکه لنز را از دوربین جدا کنید، موقعیت قرارگیری آن را تنظیم نمایید.

2) استفاده از حالت دید زنده، به شما کمک می کند که صفحه فوکوس در تصویر نهایی را با جزئیات تمام ببینید، این ویژگی در بسیاری از دیدیاب های نوری وجود ندارد.

3) در صورت وجود یا عدم وجود گرد و غبار، نور به طور قطع وارد می شود و کنتراست تصویر را می کاهد. اگر تمایل به ایجاد این حالت را ندارید، لنز را به سمت منبع نور اصلی خم کنید، بنابراین، بخش ورودی سنسور در مقابل تابش مستقیم منبع نور قرار نمی گیرد.

 عکاسی بدون لنز در دوربین ها مختلف

عکاسی بدون لنز ترکیبی از فوکوس های انتخابی و نفوذ نور به داخل تصویر است، که منجر به خلق عکس های سورئال می شود. به دلیل افزایش فاصله کانونی، این تکنیک همراه با عکس برداری کلوزآپ یا ماکرو نیز به خوبی نتیجه می دهد.

نیازی نیست که لنزی که در این روش استفاده می شود، از برند دوربین باشد. نکته مهم در ارتباط با عکاسی بدون لنز آن است که این تکنیک از دوربین به نحوی استفاده می کند که جزئی از سیستم کار آن نیست، در نتیجه در سیستم های مختلف دوربین ها، روش کار و نتیجه حاصل از آن در تصویر، متقاوت خواهد بود. برای مثال، عکاسی بدون لنز در اغلب دوربین های کنن به سادگی صورت می گیرد.

اما در دوربین های نیکون، جداکردن لنز از دوربین و عکاسی بدون لنز دشوار به نظر می رسد، زیرا درپوش دیافراگم در لنزهای نوع G، زمانی که از دوربین جدا می شوند، بسته می شود. عکس هایی که همراه با این مطلب ارائه شدند، با دوربین نیکون 50mm f/1.2 AIS یا 85mm f/1.4D عکس برداری شدند که هر دو دیافراگم، دارای حلقه هستند.

در هر دوربینی، فاصله مشخصی بین لنز و صفحه سنسورها وجود دارد که به نام فاصله فلنج شناخته می شود. مهم ترین پارامتری که باید از مقدار آن در هنگام عکاسی بدون لنز مطلع باشید، فاصله فلنج است. در دوربین سونی A6300 مقدار این فاصله برابر با 18 میلی متر است. اطلاع از پارامترهای مختلف، میزان خطای کار را کم می کند. در عکاسی بدون لنز، تجربه حرف اول و آخر را می زند.