دوربینهای DSLR و دوربین های CSC هر دو دارای ویژگیهایی بعضا شبیه به هم و لنزهای قابل تعویض هستند. اما تفاوت های مهمی دارند که در بعضی مواقع کارکرد آنها را کاملا از هم متمایز میکند. در اینجا سعی شده ده تفاوت مهم بین آنها ذکر شود، تا به علاقمندان جهت انتخاب هوشمندانه تر کمک کند.

برای وارد شدن به دنیای عکاسی باید شناخت خوبی نسبت به انتخاب دوربین داشته باشید و دوربینی انتخاب کنید که مناسب با تخصص مورد علاقه شما در عکاسی باشد. اما چه نوع دوربینی باید انتخاب کنیم؟
تا چند سال پیش پاسخ به این سوال ساده بود، باید یک دوربین دیجیتال DSLR میخریدید. اما در سال 2009 شرکت Olympus دوربینهای بدون آینه را وارد بازار کرد و بعد از آن همه چیز تغییر کرد. دوربینهای بدون آینه که بیشتر به نامهای CSCs یا دوربینهای کامپکت نامیده میشوند نه تنها به ما اجازه عوض کردن لنز را میدهند، بلکه به ما پیشنهاد میکنند که از روش ساده تری نسبت به دوربینهای DSLR استفاده کنیم، به این معنی که دوربینهای بدون آینه در اصل کوچکتر، سبکتر و با سیستم مکانیکی ساده تر هستند.

[porto_content_box border_top_color=”blue”]

فلاش Olympus FL-900R، ضد آب با عدد راهنمای 58

[/porto_content_box]
دوربین های بدون آیینه بیشتر شبیه دوربینهای کامپکت هستند با ظاهری ساده تر. البته از نظر کارآیی راحتتر ارائه شده اند و میتوان گفت تقریبا شبیه دوربینهای کامپکت DSLR هستند. یکی دیگر از ویژگی های دوربینهای بدون آینه این است که منظره یاب نوری ندارند و مستقیم کادر روبروی دوربین از داخل منظره یاب الکترونیکی قابل مشاهده است. بنابراین تصویر مستقیم و بی واسطه نمایش داده شده و ضمنا در صورت نیاز به زوم کردن از داخل منظره یاب الکترنیکی قابلیت زوم تا چند برابر وجود دارد. اما فارغ از برندی که انتخاب می کنید، می خواهیم به شما کمک کنیم تا بین دوربین های DSLR رده متوسط و دوربین های بدون آیینه راحت تر تصمیم گیری و انتخاب کنید.

1-مقایسه دوربینهای DSLR و بدون آینه از نظر حجم و وزن

DSLR: تقریبا دارای سایزهای بزرگتری هستند. اصولا دلیل استقبال از دوربین های بدون آیینه همین اندازه کوچکتر آنها نسبت به DSLR ها بود. بنابراین همراه با دوربین های DSLR بالطبع به لنزهای بزرگتری نیاز است و شاید به دستهای بزرگی هم برای نگه داشتن دوربین و لنز نیاز داشته باشید.

دوربین های CSC : دوربینهای بدون آینه از نظر حجمی کوچکتر و سبکتر طراحی می شوند و اگرچه گاهی اوقات لنزهای آنها به بزرگی لنزهای DSLR هستند، اما اندازه کوچکتر و وزن سبک تر یکی از نقاط مثبت فروش دوربینهای بدون آینه است. البته این نقطه مثبت همیشه اتفاق نمی افتد چون در بعضی مارکها ترکیب لنز با دوربین سنگین میشود. مثلا در مدل هایی با سنسور APS-C ازسری دوربینهای بدون آینه اندازه بدنه بسیار سبک و راحت است ولی لنزها سنگین هستند و در مواقعی که عکاس لازم است از لنزهای متفاوتی برای کارش استفاده کند، بدنه خوش دست و سبک خیلی به عکاس کمک نمیکند.
بنابراین از نظر اندازه دوربینهای بدون آینه مارک پاناسونیک Panasonic والمپیوس Olympus دارای مزایای بالاتری نسبت به همتایان خود هستند، به علت سبکی و کم حجمی، سنسوراین دوربینها به نام میکرو چهارسوم، از دیگر سنسورها کوچکتر است و همین باعث لنزهای کوچکتر و خوش دست تر میشود (البته ممکن است در ابتدای کار استفاده توجه عکاسان را بخود جلب نکند).

دوربین های CSC

شاید به همین دلیل باشد که شرکت نیکون، دوربین های بدون آیینه خودش یعنی سری Nikon 1 را با حسگر های 1 اینچی تولید کرد و تمامی لنز هایی که برای این سری دوربین ها معرفی کرده است لنز هایی کوچک و هماهنگ با همین حسگر های کوچک است. باید بپذیریم که دوربین های بدون آیینه به سرعت در حال تولید و پیشرفت هستند و توجه عکاسان زیادی را که میخواهند درک بهتری از عکاسی داشته باشند به خود جلب میکنند، در حالی که دوربینهای DSLR نسبت به گذشته جذابیت خود را از دست داده و با کاهش تولید روبرو هستند.

2-مقایسه لنز های دوربین های بدون آیینه و DSLR ها

DSLR: در دنیای دوربین های DSLR، برند های کانن و نیکون دو برند معتبر تولید لنز هستند و برند هایی مانند سونی و پنتاکس هم بعد از آنها مطرح میباشند.
دوربین های CSC : بحث لنز در دنیای بدون آیینه ها خیلی مطرح نیست. در واقع چون خریداران این دوربین ها، اغلب جدید هستند، کمتر نسبت به لنز های قدیمی وابستگی دارند و معمولا همان لنز همراه دوربین برای شان کافی است. اما در هر حال در این زمینه، المپیوس، پاناسونیک و فوجی برند های پرفروش تری میباشند و سونی در ادامه آنها قرار میگیرد.

nez8rufdutxxihx8wqqmtl-970-80
البته در سطح وسیع تر برای انتخاب لنز در سری DSLR بعد از برند های معتبر، برندهای سیگما و تامرون هم لنزهای خوبی با مانت های یکسان از نظر کیفیت و قیمت و امکانات پشتیبانی به خریداران ارائه داده و در سری دوربینهای بدون آینه برند های المپیوس و پاناسونیک بهترین لنزها از سری میکرو سه چهارم را وارد بازار کرده اند و به سرعت در حال پیشروی هستند. همچنین فوجی در ادامه آنها با لنزهای پرایم و لنزهایی با زوم سریع و سونی لنزهایی با کیفیت مطلوب و اپتیک بالا ارائه داده وهر روز در حال گسترش مدل های خودشان هستند.
3-منظره یاب (چشمی)

DSLR: هنوز بسیاری از عکاسان ترجیح میدهند از منظره یاب برای دیدن استفاده کنند. منظره یاب نوری کاملا بدون واسطه و براساس آنچه که واقعا از لنز عبور می کند کار می کند. در این دوربینها استفاده از منظره یاب نوری یا اپتیکال، تصویری سریع، راحت و واقعی از صحنه را نمایش می دهد.

دوربین های CSC : منظره یاب در این دوربینها بصورت تصویری دیجیتال از صحنه است که درون دوربین ضبط شده است، اما در طراحی تمامی دوربینهای DSLR همیشه منظره یاب اپتیکال وجود دارد.

چند سری از مدل های دوربینهای بدون آیینه هم هستند که بعلت کوچکی و فشردگی فاقد منظره یاب هستند و فقط یک LCD در پشت آنها تعبیه شده که کار کردن با انها را در نور شدید کمی سخت تر می کند. به همین دلیل در میان دوربین های CSC ، دوربینهایی که دارای منظره یاب هستند معمولا گرانتر میباشند.
البته در این دوربینها منظره یاب، به معنی یک منظره یاب نوری که مناظر را از روی آینه و یا منشور نوری نشان می دهد نیست، بلکه این منظره یاب یک LCD کوچک است که تصویر را به صورت مستقیم از روی سنسور دوربین نمایش می دهد. البته جنبه مثبت استفاده از این منظره یاب ها این است که درمنظره یاب الکترونیکی ما میتوانیم اطلاعات خیلی بیشتری نسبت به مدل اپتیکال در دوربینهای DSLR داشته باشیم. مثلا دیدن نمودار هیستوگرام زنده و نمایش تصاویر زنده از فیلتر هایی که در دوربین وجود دارد. به عنوان مثال می توانید به صورت زنده در نمایشگر ببینید که تصویر در حالت سیاه و سفید چگونه دیده خواهد شد.

smz9uvqrmw96ys6pzsrzdl-970-80
در این حالت تصویر نمایش داده شده در منظره یاب کاملا مطابق با تصویر ذخیره شده روی کارت حافظه است و این باعث میشود برای کم و زیاد کردن نور یا تغییر جلوه های تصویر، از همان ابتدا اقدام کنیم. مزیت دیگر منظره یاب الکترونیکی در این دوربینها این است که برای دیدن تصاویر و حتی تصاویر قبلی و بعدی میتوانیم از منظره یاب استفاده کنیم و نیاز به دیدن تصاویر در صفحه LCD زیر نور خورشید نیست. منظره یاب الکترونیکی یکی از مهم ترین مزیت دوربین های CSC نسبت به مدل DSLR است.
4-فوکوس خودکار یا Autofocus

DSLR: نحوه فوکوس خودکار در این دوربینها از نوع تشخیص فاز یا Phase Detection است که در حالت عادی و برای دنبال کردن سوژه بسیار سریع و دقیق عمل می کند. اما در حالتی که از مد LiveView استفاده میکنیم فوکوس خودکار اغلب با کندی نجام می شود و گاهی اوقات دقیق نیست. البته برند های کانن و نیکون هر کدام با معرفی سری جدیدی از لنز ها و دوربین های خودشان، سعی کرده اند که این مشکل را برطرف کنند. اما مدل های قدیمی تر لنز ها و دوربین های این دو شرکت، همچنان با مشکل فوکوس در حالت LiveView و فیلم برداری روبرو هستند. در سری دوربینهای DSLR آینه در مسیر سیستم Autofocus نصب شده است. به همین دلیل وقتی میخواهیم فوکوس خودکار انجام دهیم حتما باید آینه پایین باشد و به این معنی است که در شات های پی درپی، هر بار که آیینه برای ثبت عکس، به بالا جمع می شود، فوکوس از دست می رود. به همین دلیل است که برای هر بار گرفتن عکس، یک بار آیینه پایین می آید تا دوربین مجددا روی سوژه فوکوس کند و دوباره برای گرفتن عکس بعدی به بالا جمع می شود.
فوکوس یا وضوح سازی در حین فیلمبرداری DSLR ها بسیار سخت است، مخصوصا اگر سوژه در یک حرکت خطی رو به دوربین یا پشت به دوربین، در حال حرکت دور و نزدیک شود. در این حالت اگرچه ما در یک نقطه ابتدای حرکت، فوکوس خودکار انجام میدهیم، ولی در حین حرکت امکان تغییرنقطه فوکوس خودکار به کندی و با اشتباه انجام می شود.

دوربین های CSC

دوربین های CSC : در استفاده از مد Live View و نمایش در LCD دوربین، حتی در صورت نیاز به عکس برداری پرسرعت پی درپی هم به راحتی میتوانیم فوکوس خودکار انجام دهیم. بنابراین از این لحاظ نسبت به DSLR ها مزیت فوق العاده ای دارند.
بعضی از مدل های دوربین های کانن مثل EOS 80D، EOS 7D Mark II، EOS 750D/T6i و EOS 760D/T6s، دارای یک فوکوس خودکار هیبریدی هستند که به تشخیص سوژه و وضوح خودکار آنها کمک میکند. در این دوربین ها، حسگر های فوکوس در داخل سنسور دوربین تعبیه شده است و وقتی از مد Live View استفاده میکنیم فعال میشود. در این مدل ها شکاف بین دوربینهای DSLR و دوربین های CSC تا حد امکان زیادی کم شده، اما همانطور که گفته شد این یک قاعده کلی برای تمام دوربینهای DSLR نیست. در دوربین های CSC سیستم فوکوس خودکار همیشه فعال است و در حالت استفاده از مد Live View با اشاره روی صفحه LCD میتوانیم روی هر نقطه ای از تصویر فوکوس انجام دهیم. همچنین دوربین های CSC رده بالا، دارای سیستم فوکوس خودکار بسیار پیشرفته تری هستند. دوربینهایی مثل فوجی X-T2 و المپیوس OM-D E-M1 Mark II علاوه بر سیستم فوکوس خودکار پیشرفته دارای سیستم فوکوس خودکار هیبریدی هم هستند. در این سیستم ما میتوانیم سوژه را حین حرکت یا توقف دنبال کنیم و هر لحظه روی نقطه که سوژه در آن قرار دارد با یک اشاره روی صفحه، فوکوس خودکار را انجام دهیم.

5- عکسبرداری پیاپی یا Continuous Shooting

DSLR: همانطور که گفته شد به دلیل محدودیت در سرعت باز و بسته شدن آیینه، بهترین دوربینهای DSLR هم نمیتوانند از لحاظ هماهنگی بین سرعت شاتر و ثبت تصویر با دوربین های CSC رقابت کنند.
دوربین های CSC : ثبت عکس های پیاپی و ذخیره سازی تصاویر با سرعت بالا به راحتی امکان پذیر است. برای این نوع عکسبرداری نیاز به سرعت بسیار بالای ثبت و ذخیره سازی هر شات عکس است و این روند، کاملا با ساختار دوربینهای CSC مطابقت دارد. نبودن آینه در مسیر بین ثبت و درج تصویر باعث افزایش سرعت و بهینه ترین حالت برای عکاسی از نوع “Continuous Shooting ” است.

3tkfjff44suxu7rmseajyn-970-80
به عنوان مثال سریع ترین دوربین در سری دوربین های DSLR کانن، مدل EOS 1DX Mark II قدرت ثبت چهارده فریم در یک ثانیه را دارد. ولی در سری دوربین های CSC ، المپیوس OM-D E-M1 Mark II میتواند بصورت پیاپی 60 فریم در یک ثانیه بصورت بی وقفه شات بزند و در این مدل عکسبرداری تفاوت این دو سری دوربین تقریبا قابل مقایسه نیست. بعلت فوکوس سریع در دوربینهای بدون آینه، علاوه بر ثبت تصویر با سرعت بسیار بالا، امکان محو شدن تصویر در حال حرکت نیز خیلی پایین است.

دوربین های CSC دوربین های بدون آینه CSC بیشتر بخوانید : 10 تفاوت مهم دوربین های بدون آینه CSC و دوربین های DSLR- بخش دوم