ساخت ویدیوهای با کیفیت به اندازه ای که فکر می کنید آسان نیست اما خوشبختانه به دانش فنی خیلی زیادی برای تولید محتوای ویدیویی نیاز ندارید و فقط باید تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای ویدیویی

اگر محتوای منحصر به فرد و خیلی خوبی دارید، باید استفاده از فقط یک تلفن همراه برای کار را کنار بگذارید اما در نظر داشته باشید که تولید محتوای ویدیویی به شدت رقابتی شده است و به عنوان یک تازه کار بهتر است تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت بصری ویدیوهای خودتان کنید تا بازدید و فالوور بیشتری بگیرید.

خیلی از تولیدکنندگان محتوای ویدیویی از تجهیزات تولید ویدیو پیچیده ای استفاده می کنند و حتی برخی از آن ها فیلمبردار و تدوینگر حرفه ای دارند. اما شما به این چیزها نیاز ندارید و فقط با تجهیزاتی که در ادامه معرفی می کنیم، می توانید ویدئوهای خیلی با کیفیتی بگیرید.

1- دوربین

مطمئنا مهم ترین تجهیزاتی که نیاز دارید دوربین است اما قبل از اینکه اقدام به خرید دوربین کنید باید بدانید که نیازی نیست به سراغ خرید گران ترین دوربین DSLR بروید و می توانید از هر دوربینی که توانایی ضبط ویدیو با کیفیت (حداقل 1080p) دارد استفاده کنید.

دوربین های فیلمبرداری و یا حتی وبکم های با کیفیت برای شروع کافی هستند اما دوربین های DSLR و بدون آینه نیز یک سرمایه گذاری خیلی خوب هستند. به یاد داشته باشید که نوع دوربینی که می خرید، به شدت به محتوای شما بستگی دارد. در ادامه انواع دوربین هایی که می توانید استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

دوربین فیلمبرداری

تجهیزات تولید محتوا ویدیویی

دوربین های فیلمبرداری بهترین گزینه برای تولید محتوای ویدیویی هستند زیرا به صورت خاص برای فیلمبرداری طراحی شده اند. علاوه بر این خیلی از دوربین های فیلمبرداری مدرن کوچک و سبک هستند و قیمت خیلی خوبی هم دارند که می توانید در شرایط مختلف از آن ها استفاده کنید.

وبکم

وبکم بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال یک دوربین خوب و با قیمت مناسب می باشند. این نوع به خصوص برای کسانی که می خواهند جلوی کامپیوتر خودشان ویدیو ضبط کنند خیلی مناسب هستند. همچنین از آن جایی که می توانید وبکم را به صورت مستقیم به کامپیوتر وصل کنید، استریم زنده با وبکم خیلی راحت تر است.

تنظیمات فیلمبرداری با DSLR بیشتر بخوانید : چگونه با یک دوربین DSLR حرفه ای فیلمبرداری کنیم؟

دوربین اکشن

دوربین های اکشن کوچک ترین و پرکاربردترین دوربین های دنیا هستند. این دوربین ها برای عکاس ها و فیلمبردارهایی که می خواهند در طول سفر خودشان به صورت مداوم عکاسی و فیلمبرداری کنند مناسب هستند. دوربین های اکشن با وجود سایز کوچک کیفیت خیلی خوبی دارند و به همین خاطر افراد زیادی برای تولید محتوای ویدیویی از این دوربین ها استفاده می کنند.

دوربین اکشن

بهترین و قابل اعتمادترین برند دوربین اکشن گوپرو است و ما به شما گوپرو Hero 7 را پیشنهاد می کنیم. این دوربین توانایی ضبط ویدیو 4k با سرعت 60 فریم بر ثانیه را داراست و از صفحه نمایش لمسی هم بهره می برد. این دوربین ضد آب است و حتی یک سیستم لرزشگیر هم دارد. عملکرد این دوربین در محیط های کم نور نیز خیلی بهتر از مدل های قبلی است.

دوربین بدون آینه

دوربین های بدون آینه به دلیل ارائه عملکردی شبیه به دوربین های DSLR با داشتن وزنی سبک تر و ابعادی کوچک تر در بین عکاس ها و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی به شدت محبوب هستند. شما می توانید از این دوربین ها برای تولید محتوای ویدیویی در منزل هم استفاده کنید اما بهترین عملکرد را در زمان حرکت دارند.

دوربین پاناسونیک S1H بیشتر بخوانید : دوربین بدون آینه جدید پاناسونیک بی رقیب در فیلمبرداری

دوربین های بدون آینه زیادی در بازار موجود هستند اما سونی آلفا A7 مارک 3 به صورت خاص برای تولید ویدیو ساخته شده است. این دوربین بدون آینه می تواند تصاویری فوق العاده و فیلم هایی با کیفیت 4K سینمایی ضبط کند. همچنین در این دوربین تمام قابلیت های کاربردی مانند تثبیت تصویر، صفحه نمایش بازشو و خروجی همزمان با استفاده از کابل HDMI گنجانده شده است.

دوربین DSLR

دوربین های DSLR بخاطر ویدیوهایی با کیفیتی که می توانند بگیرند محبوب هستند. تطبیق پذیری این دوربین ها در نور کم و کیفیت ظبط ویدیوی خوب نیز برخی دیگر از دلایلی است که این دوربین ها برای تولید محتوای ویدیویی مناسب هستند. با اینکه دوربین های DSLR کمی گران هستند در صورتی که قصد دارید به صورت جدی با فیلم برداری و عکاسی بپردازید یک دوربین DSLR بهترین گزینه پیش روی شماست.

دوربین مناسب تولید محتوا

پیشنهاد ما به شما دوربین کانن EOS 80D است. یکی از دلایل ما برای پیشنهاد این دوربین این است که هم افراد مبتدی و هم حرفه ای می توانند از آن استفاده کنند. این دوربین توانایی ضبط ویدیوهای 1080p را دارد و با صفحه نمایش لمسی می توانید آن را کنترل کنید.

2- میکروفون خارجی

به یاد داشته باشید که یک ویدیو خوب علاوه بر کیفیت تصویر به کیفیت صدا نیز نیاز دارد. حتی اگر ویدیوهایی با کیفیت 4k ضبط کنید، اگر صدای خوبی نداشته باشید، راضی نگه داشتن مخاطب کار خیلی سختی است. میکروفون داخلی دوربین اغلب اوقات کیفیت خیلی کمی دارد و نمی تواند به خوبی صداهای محیطی را حذف کند. بنابرین دومین ابزار مهمی که برای تولید محتوای ویدیویی نیاز دارید میکروفون است.

مانیتور برای ویرایش ویدئو بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب مانیتور برای ویرایش ویدئو

میکروفون USB

میکروفون های USB اولین انتخاب کاربران یوتیوب هستند. این میکروفون ها به خاطر سادگی در استفاده و کیفیت صدای نسبتا مناسبی که دارند در بین این افراد محبوب هستند.

میکروفون شاتگان

میکروفون های شاتگان یک گزینه محبوب و با کیفیت برای ضبط ویدیو با یک دوربین حرفه ای هستند. روی اکثر این میکروفون ها یک روکش ضد شوک نصب شده است که کمک می کند نویز ناشی از لرزش های مکانیکی در اطراف میکروفون کاهش یابد. یکی دیگر از قابلیت های این نوع میکروفون توانایی تمرکز روی ضبط صداهایی است که از مقابل آن تولید می شوند. به همین خاطر در زمان فیلمبرداری در فضای باز، صداهای محیطی دو طرف و پشت این میکروفون ضبط نمی شوند.

میکروفون شاتگان

ما به شما Sennheiser MKE 600 Shotgun را پیشنهاد می کنیم که یک میکروفون خیلی خوب برای دوربین های DSLR، بدون آینه و فیلمبرداری است. این میکروفون یک نمایشگر باتری دارد که میزان باتری مصرفی را به شما نمایش می دهد و همچنین با استفاده از روکش فومی نویز ناشی از باد را تا میزان زیادی کاهش دهد.

میکروفون یقه ای

میکروفن یقه ای سنایزر Sennheiser EW 112P G4-B Microphone

این نوع میکروفون بی سیم است و به صورت مستقیم به لباس ها و یا کمربند شما متصل می شود. به همراه میکروفون یک فرستنده و گیرنده نیز تحویل می گیرید. میکروفون به صورت مستقیم به فرستنده متصل می شود. گیرنده نیز با کمک هات شو و جک صدا به دوربین متصل می گردد و می تواند از فاصله خیلی دور صدا را از فرستنده دریافت کند.

3- سه پایه یا لرزشگیر گیمبال

تصاویری که لرزش دارند می توانند حواس مخاطب را پرت کنند و به همین خاطر اصلا برای تولید محتوای ویدیویی مناسب نیستند. سه پایه و یا لرزشگیر گیمبال ابزارهای خیلی خوبی هستند که می توانند لرزش ویدیوهای شما را به صورت چشمگیری کاهش دهند. بسته به اینکه چطور ویدیوهای خودتان را ضبط می کنید شما می توانید یکی از این دو را برای ضبط ویدیو استفاده کنید.

آموزش نورپردازی ویدیو بیشتر بخوانید : از چه نورهایی برای نورپردازی ویدیو استفاده کنیم؟

سه پایه

سه پایه ها معمولا قیمت کمتری نسبت به گیمبال ها دارند و بسته به وزن دوربینی که استفاده می کنید می توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند. توصیه می شود یک سه پایه مقاوم و قابل اعتمادتر تهیه کنید که طول عمر بیشتری داشته باشد و بتواند سلامت تجهیزات شما را تامین نماید.

لرزشگیر گیمبال

گیمبال موبایل دی جی آی DJI Osmo Mobile 2 Smartphone Gimbal

شما هرچقدر هم تلاش کنید دوربین خودتان را بدون حرکت نگه دارید، ضبط ویدیو روی دست لرزش تصویر می شود. گیمبال یک لرزشگیر تخصصی است که با موتور و وزنه دوربین شما را ثابت نگه می دارد و کمک می کند یک ویدیوی با کیفیت بگیرید. این وسیله برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی که از دوربین های سبکی مانند گوپرو استفاده می کنند کاملا کاربردی است.

4- نورپردازی

در صورتی که در محیط های داخلی و کم نور عکاسی می کنید داشتن تجهیزات نورپردازی ضروری است. حتی در مکان هایی که نور محیطی خیلی خوبی دارند هم فیلمبرداری می کنید، تجهیزات نورپردازی می توانند احساس محیط را تغییر دهند و به خوبی محیط را برای شما نورپردازی کنند. در ادامه انواع نورهایی که می توانید برای تولید محتوای ویدیویی استفاده کنید را مرور می کنیم.

سافت باکس

سافت باکس پروفوتو (Profoto 254577 softbox Feet White (90x90cm

شما با استفاده از سافت باکس می توانید نور طبیعی و نرمی که از پنجره عبور می کند را شبیه سازی کنید. این امر به دلیل داشتن پنل دیفیوزر سفیدی است که نور را دیفیوز می کند و حساسیت آن را کاهش می دهد. این نوع نور در مواقعی که می خواهید بدون تولید سایه های سخت صحنه را نورپردازی کنید مناسب است.

چتر نور

چتر نور یک انتخاب مناسب و ارزان قیمت برای تولیدکنندگان ویدیویی است که به نور نرم نیاز دارند. در مقایسه با سافت باکس چتر نور کنترل شده تری را تولید می کند. این نوع نور پنل دیفیوزر ندارد اما برای پوشش دادن یک محیط وسیع کاملا مناسب است.

دوربین  DSLR برای فیلمبرداری بیشتر بخوانید : 6 دوربین برتر DSLR مناسب فیلمبرداری

رینگ لایت

رینگ لایت در بین تولید کنندگان محتوای ویدیویی از محبوبیت خیلی زیادی برخوردار است. این نوع نور به دلیل داشتن ظاهر دایره ای تمام اطراف سوژه را روشن می کند و سایه ها را از تمام جهات از بین می برد. این نوع نور بیشتر توسط تولیدکنندگان ویدیوهای آرایشی استفاده می شود و دلیل آن نیز این است که می توانید به زیبایی سوژه را نورپردازی کند و تمام سایه هایی که می توانند نقص های صورت را برجسته کنند، از بین می برد.

نور رو دوربینی

پروژکتور گودکس Godox LED P 120C

این نوع نور یک نور مداوم تولید می کند و می توانید آن را روی دوربین نصب کنید. نورهای رو دوربینی برای ضبط انواع خاصی از ویدیو مانند فیلم های عروسی، مستند و محتواهای ویدیویی که در محیط های تاریک ضبط می شوند مناسب است.