ساعت طلایی دقیقا چیست؟

ساعت طلایی شامل یک ساعت پس از طلوع خورشید و یا یک ساعت قبل از غروب آن می شود. پیش بینی زمان دقیق این بازه ی کوتاه زمانی، وابسته به موقعیت جغرافیایی شما و فصلی از سال است که در آن قرار دارید. موضوعی که این بازه ی زمانی را برای عکاسی ایدئال می کند، موقعیت خورشید در آسمان نسبت به سوژه ی عکاسی شما است.

در این بازه خورشید در حال آغاز طلوع و یا غروب خود است به همین دلیل، فاصله ی نسبی منبع نور نسبت به سوژه ی شما کمتر است. نور خورشید در این بازه زاویه ی پایین تری دارد و از بخش بزرگ تری از اتمسفر زمین عبور می کند، به همین دلیل، نرم تر است.

نور نرم به دلیل اینکه سایه های تند در عکس تولید نمی کند، بر روی دامنه ی پویایی عکس تأثیر مثبت دارد و بسیاری از عکاسان عموما این نور را برای عکاسی ترجیح می دهند. نور در ساعت طلایی همچنین کمی گرم تر است. این گرمی نور را می توان در هنگام ویرایش عکس بیشتر نمود و یا حتی اصلاح کرد که این امر بستگی به سلیقه ی شما دارد.

مثلث نور دهی بیشتر بخوانید : نورپردازی حرفه ای با تنظیم ایزو،سرعت شاتر و دیافراگم

پنج موقعیت نورپردازی کلیدی در ساعت طلایی

هر ژانر عکاسی، از پرتره گرفته تا منظره، می تواند از ساعت طلایی بهره ببرد. 5 موقعیت نورپردازی کلیدی وجود دارد که می توان در ساعت طلایی از آن ها استفاده نمود:

نورپردازی از روبرو (Front-Lighting)

این موقعیت هنگامی به وجود می آید که سوژه مستقیما روبروی خورشید باشد. در طول ساعت طلایی، این نورپردازی حس گرمی به عکس های شما خواهد داد، زیرا خورشید مستقیما بالای سوژه ی شما قرار ندارد و نور شدید آن باعث آزار چشم ها و درنتیجه بسته شدن آن ها در عکس نمی شود. عکاسی با این نوع نورپردازی بسیار آسان است و می توان آثار ماندگاری در این حالت خلق نمود.

نورپردازی از پشت (Back-Lighting)

نورپردازی از پشت هنگامی اتفاق می افتد که خورشید پشت سر سوژه ی شما باشد. در طول ساعت طلایی، این موقعیت نورپردازی، افکتی نرم، نورانی، درخشان و گرم پشت سوژه به وجود می آورد.

نمونه ی نورپردازی از پشت در ساعت طلایی

 

نورپردازی حاشیه ای (Rim Lighting)

در این نوع نورپردازی خورشید باید طوری نسبت به سوژه ی شما قرار بگیرد که یک هاله ی نور دور سوژه به وجود بیاید. این هاله به خصوص وقتی قابل دیدن است که سوژه روبروی یک پس زمینه ی تاریک باشد. در این حالت لازم نیست که خورشید حتما مستقیما پشت سر سوژه ی شما باشد تا این اثر را دور سوژه بینید. برای نورپردازی حاشیه ای، بهتر است اطراف سوژه حرکت کنید و بهترین زاویه برای این نوع نورپردازی را بیابید، البته عکس برداری از زوایای پایین، نقطه ی شروع خوبی برای این نورپردازی است.

 

شراره های نوری (Lens Flares)

شراره ی نوری وقتی ایجاد می شود که نور به لنز دوربین شما برخورد می کند. لنز های مختلف، انواع مختلفی از شراره ها را تولید می کنند، بنابراین امتحان نمودن این افکت با تجهیزات مختلف می تواند سرگرم کننده باشد. برای به وجود آوردن این افکت، لنز را آن قدر به اطراف حرکت دهید تا شراره ها را در چشمی ببینید.

در طول ساعت طلایی، خورشید در بهترین ارتفاع برای دست یابی به این افکت است. راهی ساده برای به وجود آوردن این افکت این است که دوربین را طوری قرار دهید که سوژه فقط بخشی از خورشید را بپوشاند. دوربین را کمی حرکت دهید (معمولا چند سانتیمتر کافی است) تا زاویه ی درست برای به وجود آوردن بهترین شراره را بیابید. راه دیگر برای به وجود آوردن این افکت این است که دوربین را جوری قرار دهید که خورشید در بیرون و تقریبا مماس با کادربندی شما باشد.

پدیده  Lens Flare بیشتر بخوانید : از پدیده Lens Flare خلاقانه استفاده کنید

ضد نور (Silhouette)

ضد نور وقتی به وجود می آید که سوژه ی شما کاملا سیاه و بدون جزییات، در مقابل یک پس زمینه ی روشن قرار داشته باشد. هنگامی که در اواخر ساعت طلایی هستیم، خورشید تقریبا در پایین ترین ارتفاع خود قرار دارد و دستیابی به حالت ضد نور بسیار آسان است. از سوژه ی خود دقیقا در برابر نور عکس بگیرید و در هنگام ویرایش، کنتراست را مقداری افزایش دهید.

ضد نور در ساعت طلایی

چندین روش برای استفاده ی بهینه از ساعت طلایی وجود دارد. در اینجا چند راهنمایی برای شما گردآوری کرده ایم:

1- آسمان را روز قبل از عکاسی زیر نظر بگیرید

یکی از روش ها برای تعیین ساعت طلایی مشاهده است. آسمان را روز قبل از عکاسی تماشا کنید و حرکت خورشید و تغییر نور را در نظر بگیرید. این به شما اجازه می دهد که ایده ی بهتری درباره ی شرایط نورپردازی در روز عکاسی داشته باشید.

2- برای عکاسی خود برنامه ریزی دقیق داشته باشید

در هنگام عکاسی نیازی به عجله یا استرس داشتن نیست، بنابراین مطمئن شوید که از قبل برنامه ریزی مناسبی برای عکاسی دارید. ایده ی خوبی است که جلسه ی عکاسی خود را یک ساعت قبل از شروع ساعت طلایی برنامه ریزی کنید. به این صورت، زمان زیادی برای اطمینان از آماده بودن سوژه و تجهیزات خود خواهید داشت.

برای تعیین زمان دقیق ساعت طلایی و مدت زمان آن هم نیازی به نگرانی نیست، در سال های نه چندان دور عکاسان از نرم افزارها یا وب سایت های فراوانی که به منظور تعیین زمان دقیق ساعت طلایی ساخته شده بودند استفاده می کردند اما امروزه در جیب اکثر ما یک گوشی هوشمند پیدا می شود و تعداد زیادی اپلیکیشن رایگان و پولی وجود دارد که به راحتی می توانید با استفاده از آن ها به زمان ساعت طلایی در منطقه ی جغرافیایی خود پی ببرید.

اپ Golden Hour اپ Golden Hour

اگر از سیستم عامل اندروید استفاده می کنید، اپلیکیشن رایگان Golden Hour یکی از بهترین اپلیکیشن ها برای یافتن زمان ساعت طلایی است، کافی است موقعیت مکانی خود را در آن انتخاب کنید تا اطلاعات مورد نظر را دریافت نمایید. اپلیکیشن Magic Hour یک اپ رایگان با همین کاربرد برای دستگاه های هوشمند شرکت اپل است.

عکاسی در نور بیشتر بخوانید : ترفندهای عکاسی در نور خورشید

3- حواستان به ابرها باشد

با توجه به میزان ابری بودن هوا، ممکن است ساعت طلایی تغییر کند و یا اصلا اتفاق نیافتد. ابرها ممکن است روشنایی طلوع یا غروب خورشید را بهبود دهند و یا به طور کامل آن را بپوشانند.

4- White Balance را روی حالت ابری قرار دهید.

با تنظیم White Balance می توانید اطمینان حاصل کنید که تصویری که به وجود می آورید همان رنگ هایی را نشان می دهد که مورد نظر شما است. با تنظیم White Balance بر روی حالت ابری، می توانید حس گرمی که نور ساعت طلایی در عکس های شما به وجود می آورد را تقویت کنید.

5- با دیافراگم باز عکس بگیرید

باز نور ها و سایه ها در ساعت طلایی، می توانید موقعیت مناسبی برای به وجود آوردن بوکه های فوق العاده باشد (بوکه کیفیت زیبایی شناسی قسمت های خارج از فوکوس عکس است). طیف های رنگی زرد، قرمز، نارنجی و طلایی می تواند جلای زیبایی به پس زمینه ی عکس های شما بدهد.

6- به عکاسی ادامه دهید زیرا نور هر چند دقیقه تغییر می کند

در ساعت طلایی خورشید سریع تر از انتظار شما حرکت می کند، بنابراین به عکاسی ادامه دهید، هر موقعیت خورشید می تواند عکس جدیدی برای شما به وجود بیاورد.

7 – کمی کمتر نوردهی کنید تا عکس هایی با رنگ بهتر داشته باشید

همیشه می توانید در هنگام ویرایش عکس، سوژه ها را کمی روشن تر کنید، ولی تاریک کردن عکسی که بیش ازحد نوردهی شده کار بسیار سخت تری است. هنگام عکاسی در ساعت طلایی، کمی کمتر نوردهی کنید تا بتوانید در هنگام ویرایش رنگ های زیبای دم غروب را در عکس نمایان کنید.

نتیجه گیری

ساعت طلایی پر از شانس های بی پایان برای خلق عکسی فوق العاده است و از طرف دیگر هیچ دو عکاسی وجود ندارند که نگاهی یکسان به همه ی موقعیت ها داشته باشند. کلید کار در اینجا آزمایش است. در نور ساعت طلایی به کاوش بپردازید تا عکس مورد نظرتان را بیابید. شما چگونه از ساعت طلایی استفاده می کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.