من طی ده سال گذشته تجهیزات عکاسی دست دوم خیلی زیادی مانند دوربین، لنز، باتری و… خریده ام و هنوز هم در حال استفاده از خیلی از آن ها هستم. با این وجود خیلی از تجهیزات عکاسی دست دوم دیگری هم که خریده ام غیر قابل استفاده بوده اند. در واقع مجبور بوده ام خیلی از وسایل دست دومی که خریده ام را هم پس دهم. وسایل خریداری شده مشکلات زیادی مثل وجود شن در حلقه فوکوس، وجود خط و خش روی عنصر جلو، عدم ارتباط کلید شاتر با شاتر دوربین و… داشته اند. اما بهترین آن ها وجود قارچ داخل لنز بوده است.

نکته جالب این است که تمام این تجهیزات را در حالی خریدم که با عباراتی مانند «کاملا سالم»، «مشابه نو»، «بدون هیچگونه عیب و نقص» و… آگهی شده بودند. من به اندازه ای عصبانی بودم که می خواستم هیچوقت وسیله دست دوم نگیرم و فقط از تجهیزات نو استفاده کنم، اما مقاومت کردم. چرا؟

من طی ده سال گذشته تجهیزات عکاسی دست دوم خیلی زیادی مانند دوربین، لنز، باتری و… خریده ام و هنوز هم در حال استفاده از خیلی از آن ها هستم. در تمام این پروسه چند سوال مفید وجود دارد که می خواهم آن ها را با شما به اشتراک بگذارم. مخاطب برخی از این سوالات خود شما هستید ولی برخی دیگر از آن ها را باید قبل از پرداخت پول از فروشنده بپرسید.

دوربین های کارکرده بیشتر بخوانید : چگونه یک دوربین دست دوم را هنگام خرید بررسی کنیم؟

سوال 1: آیا از یک فروشنده مطمئن با ضمانت بازگشت وجه خرید می کنید؟

این سوال اولین و مهم ترین سوالی است که باید از خودتان بپرسید. شما باید از یک فروشنده مورد اعتماد و با ضمانت اجرایی بازگشت وجه خرید کنید. در زمان خرید آنلاین این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. زیرا شما که نمی خواهید یک دوربین خراب با صفحه نمایش شکسته بخرید؟

خرید تجهیزات دوربین دست دوم

خیلی از پلتفرم های فروش کالای دست دوم هیچ ضمانت بازگشت وجه خاصی ندارند و به همین خاطر باید از خرید از آن ها جلوگیری کنید. ممکن است بگوئید خب کالا را به صورت حضوری تحویل می گیرم و قبل از پرداخت پول، آن را تست می کنم اما اگر وقتی که به خانه برگشتید متوجه شدید داخل آن پر از قارچ است باید چکار کنید؟ ممکن است خیلی دیر شده باشد و فروشنده هم قبول نکند کالا را پس بگیرد. به همین خاطر بهتر است از این پلتفرم ها دوری کنید و به جای آن از وبسایت هایی استفاده کنید که یک ضمانت بازگشت وجه کاملا شفاف داشته باشند.

2- از فروشنده عکس های واقعی کالا را بخواهید!

در صورتی که زمان خرید تجهیزات عکاسی دست دوم متوجه شدید فروشنده از عکس واقعی کالا استفاده نکرده است، باید به شدت مراقب باشید. در این موقعیت شما باید از فروشنده تاویر واقعی کالا را بخواهید، در واقع باید از جای معتبری خرید کنید که پاسخگوی شما باشند، آیا فروشنده حاضر است تصاویر تمام زوایای کالا را برای شما بفرستد؟ آیا چیزی وجود دارد که بخواهد مخفی کند؟

خرید دوربین دست دوم

در صورتی که قیمت و تمامی مشخصات متقاعد کننده هستند، از فروشنده بخواهید عکس واقعی کالا را برای شما بفرستد. اگر از این کار امتناع کرد، پس مشکل خاصی وجود دارد که می خواهد از شما مخفی کند. برخی فروشنده ها ممکن است چندین نمونه از یک کالا را بفروشند. در این صورت آن ها از یک عکس برای تمام کالاها استفاده کرده اند تا وقت کمتری از آن ها گرفته شود. در چنین مواقعی بهتر است از او بخواهید دقیقا عکس کالایی که قصد دارید بخرید را برای شما بفرستد تا از دردسرهای مربوط به پس دادن کالا جلوگیری کنید.

سوال 3: کارکرد شاتر دوربین چقدر است؟

نکته: تعداد شاتر به تعداد عکس هایی که یک دوربین گرفته است اشاره دارد.

هر دوربین یک سقف تعداد شاتر دارد و زمانی که شاتر دوربین به نزدیک این سقف برسد، دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید. در صورتی هم که بخواهید شاتر را عوض کنید، هزینه آن تقریبا کم نخواهد بود. شما با یک جستجوی ساده می توانید نحوه محاسبه تعداد شاتر هر دوربین را متوجه شوید.

تعویض دوربین و لنز دست دوم با نو بیشتر بخوانید : چگونه دوربین و لنز دست دوم را با نو تعویض کنیم؟

خرید تجهیزات دوربین دست دوم

البته تعداد شاتر یک قانون سفت و سخت نیست. برخی دوربین ها هستند که خیلی بیشتر از تعداد شاتر پیشنهادی کار می کنند و برخی از آن ها نیز خیلی زودتر خراب می شوند. تعداد شاتر فقط یک مقدار میانگین است.

در صورتی که به آگهی های مربوط به دوربین دست دوم نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که فقط در 50 درصد از آن ها به تعداد شاتر اشاره شده است. اما در 50 درصد دیگر هیچ اشاره ای به این عدد نشده است و دلیل آن نیز سه موضوع مختلف است:


فروشنده اطلاعی از اهمیت تعداد شاتر ندارد
فروشنده نحوه محاسبه تعداد شاتر را نمی داند
فروشنده مایل نیست تعداد شاتر دوربین را با شما به اشتراک بگذارد.

من هیچوقت بدون اطلاع از تعداد شاتر اقدام به خرید دوربین یا تجهیزات عکاسی دست دوم نمی کنم. بنابراین توصیه می کنم قبل از خرید با فروشنده تماس بگیرید و تعداد شاتر را از او بپرسید. اگر فروشنده از اعلام تعداد شاتر خودداری کرد، بیخیال خرید از او شوید اما اگر فروشنده گفت نمی تواند تعداد شاتر دوربین را محاسبه کند، روش محاسبه را به او بگویید. در صورتی که باز هم تعداد را به شما نگفتند از خرید خودداری کنید.

سوال 4: آیا لنز مشکلاتی مانند خط و خش، قارچ، مه و… ندارد؟

این سوال را باید از فروشنده بپرسید و فکر می کنم همیشه در زمان خرید این سوال را می پرسید. اما ممکن است فروشنده از سوال واضح شما ناراحت شود. اما پرسیدن این سوال ضروری است و فکر نکنم کسی فقط به خاطر ناراحت شدن از فروختن محصولش به شما ناراحت شود.

چیزی که باعث می شود این سوال خیلی مهم باشد این است که فروشنده را وادار می کند درمورد کالای خودش فکر کند. ممکن است قبل از این فروشنده به شرایط کالای خودش فکر نکرده باشد و آن را در شرایط فوق العاده خوبی تصور کند.

خرید تجهیزات دست دوم

زمانی که این سوال را می پرسید به گونه‎ای آن را مطرح کنید که مطمئن شوید فروشنده کالا را برای خط و خش روی شیشه، قارچ داخل لنز، مشکلات حلقه فوکوس و… بررسی می کند. متاسفانه باز هم افرادی هستند که لنز را به صورت دقیق بررسی نمی کنند و یا به شما دروغ می گویند و امیدوارند شما متوجه نشوید. اما پرسیدن این سوال بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

سوال 5: آیا فروشنده قبلا شاهد مشکل خاصی با کالا نبوده است؟

این یکی دیگر از سوالاتی است که قبل از خرید تجهیزات عکاسی دست دوم باید بپرسید. این آخرین تلاش برای تشخیص هرگونه عیب و نقص در کالای خریداری شده است.

متاسفانه فروشنده هایی وجود دارند که شاهد چندین عیب و نقص در کالای خودشان بوده اند اما در تا زمانی که بتوانند از آن استفاده کنند، در آگهی آن از عبارت بدون عیب و نقص استفاده می کنند اما خوشبختانه خیلی از آن ها با شما صادق خواهند بود و در صورتی که شاهد هرگونه مشکلی بوده باشند، آن را با شما در میان می گذارند.

آیا شما هم تجربه خرید کالای عکاسی دست دوم داشته اید؟ آن را در باکس نظرات با ما در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید که تمام تجهیزاتی که در بخش دست دوم نورنگار ارائه می شوند کاملا بررسی شده اند و شرایط و ایرادات احتمالی آن تماما به خریدار توضیح داده خواهد شد. همچنین برای اطمینان بیشتر سه روز مهلت تست نیز برای کالاهای خود از زمان خرید در نظر گرفته است. میتوانید موجودی دوربین ، لنز و لوازم جانبی دست دوم نورنگار را در قسمت فروشگاه سایت نورنگار مشاهده کنید. توجه داشته باشید که امکان خرید اقساط برای کالاهای دست دوم نیز در نظر گرفته شده است.