دوربین قطع متوسط بدون آیینه هاسلبلاد X1D معرفی شد.

قطعا مهم ترین سؤال درباره این دوربین، کیفیت تصاویر آن است. احتمال می رود کیفیت تصاویر این دوربین فوق العاده باشد. زیرا علی رغم رزولوشن بسیار بالای 50 مگاپیکسل، با ابعاد بزرگی که این حسگر دارد، اندازه هر پیکسل از آن برابر 5٫3x5.3μm است که در مقایسه با ابعاد 4٫51 یا  4٫88در دوربین هایSony A7R II  یا Sony A7R بسیار بزرگ تر و قطعا دارای نویز بسیار کمتر خواهد بود. محدوده دینامیک یا Dynamic Range حسگر این دوربین برابر 14 استاپ است و حساسیت آن می تواند تا ISO 25600 بالا رود. با این مشخصات، احتمالا کیفیت عکس برداری این دوربین در نور کم، از دوربین های بدون آیینه سونی بسیار بهتر خواهد بود.

فایل های خام این دوربین 3FR نام دارند و می توان با استفاده از نرم افزار Hasselblad Natural Color Solution، آن را با عمق رنگ 16 بیت تبدیل و استفاده کرد. اما این دوربین تنها یک دوربین عکس برداری پیشرفته به شمار نمی آید.

دوربین هاسلبلاد X1D می تواند با کیفیت Full HD 1080p با سرعت 25fps فیلم برداری کند. هنوز گفته نشده که آیا این دوربین برای ضبط این ویدئو، از تمام سطح حسگر استفاده می کند یا خیر. اگر فیلم Full HD این دوربین از تمام سطح حسگر ثبت شود، احتمالا با تصویری بی نهایت زیبا و سینمایی مواجه خواهیم بود که تابه حال توسط هیچ یک از دوربین های بدون آیینه موجود در بازار ثبت نشده است. به نظر می رسد امکانات دوربین X1D وام گرفته از مدل بزرگ تر هاسلبلاد هستند و هاسلبلاد، امکانات دوربین های لوکس خودش را در بدنه ای کوچک تر ارائه کرده است.

طراحی این دوربین مانند تمامی دوربین های هاسلبلاد، بسیار حرفه ای و به دور از زرق و برق اضافی است. بدنه ای فلزی و تراش خورده، گریپ خوش دست، دکمه های چرخان در جلو و پشت دوربین برای کاربری راحت و سریع، و عایق بندی در مقابل شرایط بد محیطی، آن را به “دوربین خارج از آتلیه” ای بیشتر نزدیک می کند. این دوربین کوچک تنها 725 گرم وزن دارد.

نمایشگر این دوربین از نوع لمسی و دارای رزولوشن 920000 پیکسل است، اما کاربران حرفه ای می توانند برای کادربندی از منظره یاب چشمی دوربین استفاده کنند که اگرچه الکترونیکی است، اما رزولوشن آن 2٫36MP و از نوع XGA است و کیفیت فوق العاده ای دارد.

نکته جالب درباره این دوربین، طراحی یک کفشک فلاش در بالای آن است که با فلاش های Nikon سازگاری کامل و امکان پشتیبانی از نورسنجی TTL را دارد. همچنین همان طور که انتظار می رود، به منظور کمتر کردن فضای مورد نیاز، در این دوربین از دو درگاه کارت حافظه SD استفاده شده تا برای حافظه اضافی یا پشتیبان مورد استفاده قرار بگیرند.

درگاه های ارتباطی در این دوربین نیز تقریبا کامل طراحی شده اند. درگاه ورودی و خروجی میکروفون و هدفون 3٫5mm، درگاه Mini HDMI و USB 3.0 Type C (با سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه) برای انتقال سریع عکس و عکاسی تترینگ در دسترس است. ضمنا این دوربین مجهز به تکنولوژی های WiFi و GPS برای ارتباط بی سیم و یک نرم افزار (اندرویدی و iOS) برای کنترل از راه دور دوربین و انتقال تصاویر نیز می باشد.

نام X در این دوربین، آن را جزئی از سیستم یکپارچه جدید هاسلبلاد یعنی X System می کند که شامل یک دهانه لنز جدید و یک جفت لنز جدیدمی شود. لنز های  XCD 45mm f/3.5 Lens  و  XCD 90mm f/3.2 Lensدارای تکنولوژی پیشرفته ای هستند که به واسطه آن، شاتر در داخل لنز قرار گرفته و سرعت آن بسیار بالاتر از سرعت شاتر های معمولی است. سرعت سینک این شاتر برای هم زمانی با فلاش 1/2000 ثانیه است و کارکرد آن تا 1 میلیون شات تضمین شده است که به مراتب بالاتر از تضمین عمر شاتر در دوربین های دیگر است. این لنز ها به دلیل بزرگ تر بودن ابعاد حسگر دوربین، فاصله کانونی معادل 35 و 71 میلی متر در دوربین های 35mm دارند.