اگر به فکر تهیه یک دوربین جدید هستید شاید تمایل داشته باشید تا شروع بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای عکاسی اروپا یعنی نمایشگاه فتوکینا۲۰۱۶ صبر کنید. این نمایشگاه از امروز ( ۲۰ سپتامبر) شروع شده و تا ۲۵ سپتامبر ادامه دارد. ما در نورنگار سعی می‌کنیم شما را از آخرین اخبار فتوکینا۲۰۱۶ مطلع کنیم. اگرچه هنوز این نمایشگاه آغاز نشده است، اما می‌توان حدس و گمان‌هایی را براساس شایعات در نظر گرفت. مانند دوره های قبل انتظار می رود مدل های جدید تجهیزات عکاسی در این نمایشگاه دوسالانه عرضه شود هرچند ممکن است بدلیل وقوع زلزله در کوماموتوی ژاپن ارائه برخی مدل های شرکت سونی و فوجی با تاخیر مواجه شود. بهرحال تمام تولیدکنندگان معتبر، کنفرانس های خبری ویژه ای را برنامه ریزی کرده اند.

در اینجا نگاهی انداخته ایم به آنچه ممکن است در این نمایشگاه شاهد آن باشیم :

شرکت نیکون دوربین سطح مبتدی D3400 را ماه گذشته معرفی نمود و تا آنجایی که ما می دانیم قرار نیست در کنفرانس خبری ساعت ۱۰ صبح خود دوربین DSLR یا بدون آینه جدیدی معرفی نماید. اما بنظر می رسد جزئیات بیشتری از دوربین اکشن دو لنزی KeyMission 360 با قابلیت ضبط ویدیوی ۴K ارائه شود. این دوربین نخستین بار در نمایشگاه CES 2016 در ماه ژانویه رونمایی شد. براساس پیش بینی سایت Nikon Rumors امکان ارائه دو مدل جدید از این خانواده به نام های KeyMission 80 و KeyMission 170 نیز وجود دارد.

downloadشرکت کانن پیشاپیش دو مدل دوربین بسیار مهم EOS 5D Mark IV و دوربین بدون آینه EOS M5 را معرفی نموده است و بنظر نمی رسد مدل مهم دیگری در نمایشگاه فتوکینا۲۰۱۶ معرفی نماید. در غرفه شرکت کانن امکان بررسی دقیق تر پیشرفته ترین دوربین بدون آینه این شرکت تا امروز یعنی EOS M5 فرصت خوبی است.

از شرکت سونی هم انتظار معرفی محصول شاخصی وجود ندارد اما در کنفرانس خبری ساعت ۹ صبح این شرکت امکان کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوربین پرچمدار اکشن سونی یعنی مدل FDR X3000r وجود دارد.

fujifilm-x-a3-2016-08-25-04

شرکت فوجی فیلم اخیراً دوربین بدون آینه X-A3 خود را معرفی و ارائه نموده است و احتمال ورود آن به نمایشگاه فتوکینا۲۰۱۶ وجود دارد. اما بنابر پیش بینی سایت Fuji Rumors ، شرکت فوجی درصدد معرفی دوربین بدون آینه مدیوم فرمت خود ( مشابه دوربین هسلبلاد X1D ) در این نمایشگاه می باشد. تا کنون هیچ عکس واقعی یا مشخصات فنی از این دوربین منتشر نشده است بنابراین احتمال مشاهده آن در نمایشگاه ضعیف است. کنفرانس خبری ،وجی ساعت ۱۱ صبح برگزار می شود.

شرکت پاناسونیک دوربین ویدیو محور GH4 با قابلیت ضبط ۴K را حدود ۲ سال پیش معرفی نمود بنابراین احتمال معرفی چایگزینی برای آن وجود دارد. سایت ۴۳ Rumors عقیده دارد یک مدل پیش تولید با قابلیت ضبط ۱۰ بیتی ۴K معرفی خواهد شد. همچنین براساس پیش بینی این سایت، شرکت پاناسونیک دوربین بدون آینه GX8 را با قابلیت ضبط ۸ بیتی ۴K و بدنه ای مشابه GX7 در نمایشگاه ارائه خواهد نمود.

download-1
پهپادها از نمایشگاه فتوکینای ۲۰۱۴ بخش مهمی از این نمایشگاه شده اند و با ظهور پهپادهای سلفی، ارتباط دوربینی این پهپادها نیز مهم تر از گذشته شده است. شرکت GoPro از پهپاد Karma در روز ۱۹ سپتامبر در نمایشگاه فتوکینا و همزمان در رویدادی در نیویورک رونمایی خواهد کرد.

در همین حال شرکت DJI نیز قرار است پهپاد سلفی Mavic خود را به نمایشگاه فتوکینا۲۰۱۶ برساند.

از بقیه برندها چه خبر ؟

طبق گزارشات شرکت الیمپوس جایگزین بعدی دوربین OM-D E-M1 را با دو محفظه کارت حافظه SD ضبط ویدیوی ۴K را معرفی خواهد نمود. همانگونه که بسیاری از طرفداران دوربین های اکشن می دانند شرکت GoPro در روز ۱۹ سپتامبر از دوربین مهم خود یعنی HERO 5 رونمایی خواهد نمود.

در نهایت انتظار می رود اطلاعات و جزئیات بیشتری را در مورد دوربین اکشن شرکت کداک PixPro SP360 4K VR در نمایشگاه امسال شاهد باشیم هرچند برای ایجاد یک ویدیو ۳۶۰ درجه کامل به دو عدد از این دوربین نیاز است.

نمایشگاه فتوکینا۲۰۱۶ رویداد قابل توجهی است، بنابراین با ما همراه شوید تا از آخرین اخبار و رویدادهای این نمایشگاه معتبر مطلع گردید. روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر شلوغ ترین روز این نمایشگاه به لحاظ کنفرانس های خبری خواهد بود.