1-نگران clipping (بریدگی در عکس) نباشید.

 

سایه ها یا هایلات های clip شده یا همان بریده شده یعنی قسمت هایی از عکس که کاملا سیاه و یا کاملا سفید هستند و جزئیات را به خوبی نشان نمی دهد. این موضوع در کل چیز بدی است، مخصوصا اگر قسمت روشن و نورانی آسمان را ار بین برده باشد. اما عکاسان کمی در مورد جزئیات زیادی حساس و دقیق هستند. تفاوت در کنتراست نقش بسیار مهمی را در ترکیب و ساخت ایفا می کند. پس اگر فقط قسمتی از عکس شما کاملا سفید یا کاملا سیاه است به شرطی که قسمت های دیگر جزئیات خود را به خوبی نشان دهند، این مسئله مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

 

قوانین عکاسی

 

2-فوتوشاپ کردن را قبول کنید!

 

فوتوشاپ از نظر خیلی ها یک تقلب است. اما این امر فقط یک انتخاب فنی است. علاوه بر این اگر عکس های خام می گیرید پردازش عکس بخش بسیار ضروری کار شما است. حتی افکت سیاه و سفید هم نوعی از آن به حساب می آید.

 

قوانین عکاسی

 

تا زمانی که ما در فوتوشاپ سعی کنیم تصویر را به عنوان چیزی که واقعا است و چیز فریب دهنده ای با آن اضافه نشده است نشان دهیم ، پس اضافه کردن چیز هایی مانند HDR، کمی Blur و نتظیمات دیجیتالی کوچک چه ضرری خواهند داشت!؟

 

قوانین عکاسی

 

3-shallow-focus یا همان عمق میدان در منظره ها

 

طبق تنظیمات سخت افزاری دوربین ها، برای عکس برداری از منظره ها اولویت استفاده دیافراگم در ISO 100 ، f/16 است. به این ترتیب عمق میدان به اندازه کافی از قسمت جلویی به قسمت پشتی وجود دارد و ISO کم، حداکثر کیفیت عکس را حفظ می کند. البته، مثل دیگر تنظیمات سخت افزاری، لازم نیست که از تنظیمات اصلی و پایه ی دوربین ها استفاده بکنیم. f/16 بسیار بسته است. وقتی که شئی بیش از حد نزدیک به دوربین نباشد، f/8 کافی و مناسب تر است. دیافراگم میانی معمولا باعث وضوح و شفافیت بیشتر می شود. هم چنین زمان هایی وجود دارد که با کم کردن عمق میدان، به شما این اجازه را می دهد که بخش های مورد نظر را جدا کرده و بقیه قسمت ها را تار کنید وعکس های خلاقانه تری داشته باشید.

 

قوانین عکاسی

 

4-تنظیملت نوردهی دوربین خود را آزاد کنید

 

اغلب ما تکنیک را با کیفیت برابر می دانیم ، انگار که پیچ و مهره ی عکس (یعنی لنزها، سنسورها و قسمت نوردهی)  مهم است. البته درست است که تکنیک خوب بسیار مهم است، اما چیزی که واقعا مهم است خود تصویر است نه ابزاری که استفاده می کنیم. برای مثال، به ما گفته شده است که برای اینکه قسمت نوردهی را به بهترین نحو و با کنترل کامل انجام دهیم باید دوربین را در حالت manual قرار دهیم. این راه خوبی برای مبتدیان در این راه ست که می خواهند پایه و اساس را یاد بگیرند. اما اگر شما عکس برداری در حالت full-auto ترجیح می دهید، در استفاده از آن راحت باشید!

 

قوانین عکاسی

 

مطلب مرتبط: ویدئو آموزشی نوردهی

 

5-ISOهای بالا

 

اغلب ما وقتی که ISO عکس ها 3200 و یا حتی بیشتر می شود حس خوبی پیدا نمی کنیم ، اما این موضوع نباید همیشه مشکل خاصی باشد. از این گذشته که عملکرد دوربین ها در حالت نور کم پیوسته در حال پیشرفت است، ما باید مقصد و هدف اصلی عکس را نیز در نظر بگیریم. بله ممکن است ISO 3200 دارای نویز باشد و تصویر صاف و شفافی به ما ندهد، اما آیا واقعا مهم است اگر شما فقط می خواهید از آن یک پرینت داشته باشید یا آن را روی صفحه ای نمایش دهید!؟

 

قوانین عکاسی

 

6-ساخته های دست بشر را به عکس های خود اضافه کنید

 

آیا چیزی آزار دهنده تر از یک تیرچه ی تلگراف که باعث انحراف در تصویر یک منظره ی زیبا می شود وجود دارد؟ جزئیات منحرف کننده مانند این جور چیز ها می تواند زیبایی طبیعی صحنه را از بین ببرد. اما لزومی ندارد که همه عکس ها عالی باشند. وجود دست ساخته های بشر در عکس ها در صورت داشتن هارمونی و هماهنگی می تواند زیبا باشد.

 

قوانین عکاسی

 

7-به خط افق شیب دهید

 

یک افق کج و بی ثبات از همه لحاظ اشتباه است. اما یک تفاوت بین افق کمی اریب (که هیچ وقت چیز خوبی نیست) و یک افق کاملا کج و شیب دار وجود دارد. خطوط مورب در یک کادر معمولا برای چشمان ما لذت بخش است، بنابراین کمی شیب خلاقانه در عکس می تواند برای صحنه های خاص خوب باشد.

 

قوانین عکاسی

 

8-کادر را به سمت سر ببندید

 

اگر شما برای عکس پاسپورت خود اقدام کرده باشید می بینید که کات کردن کادر به سمت سر شما معمولا خوب است، چون حضور شما در عکس بیشتر حس می شود و بیشتر روی چشم های شما تاکید می شود و کادر پر می شود. منظور ما از این بریدگی در عکس این است که از پیشانی به پایین کات شود و نه از چشمان. اما بار دیگر می گوییم که این قانونی است که ارزش شکستن را دارد.

 

قوانین عکاسی

 

9-غیر متعارف عکس ها را کراپ کنید

 

کراپ یک تصویر به همان میزان که روی قسمت داخلی عکس تمرکز دارد، روی قسمت خارجی که کات شده است نیز می تواند اثر بگذارد. این یک ترفند برای عکاسان است که با کات کردن نا متعارف عکس معنا و منظور خاصی به آن می دهند و یا مثلا مثل عکس بالا تمرکز عکس را روی چشم ها و موها قرار می دهند.

 

قوانین عکاسی

 

بیشتر بخوانید: 10 نکته ی کاربردی برای کراپ عکس

 

10-تاری و بلور تصویر را بپذیرید

 

هیچ کس نمی خواهد به دلیل pixel-peep متهم شود اما می توان با شفافیت و وضوح تصویر آن را دور زد. غریزه درونی به ما می گوید که یک تصویر باید صاف و شفاف باشد. اما گاهی کمبود جزئیات می تواند جالب و حتی احیا کننده عکس باشد. بلور کردن عمدی بخشی از تصویر، صحنه را به یک آرایه انتزاعی از رنگ و تناژ بدون مزاحمت تبدیل می کند.

 

قوانین عکاسی

 

11-فریم را بچرخانید

 

از بین تمام عکاسان مطرح، هنری کارتیر-برسون در ساخت فریم بهترین بود. هنگام بررسی یک ترکیب، پیشنهاد وی این بود که عکس را سر و ته کنید. این ایده به شما کمک می کند تا تصویر را به عنوان یک سری از اشکال هماهنگ و در حالی که محتوای خود را حفظ می کنند مشاهده کنید. این ترفند بسیار کارامد و زیبا است ، و اگر عکسی سر و ته خوب به نظر آید، چرا این کار را نکنیم؟

 

قوانین عکاسی

 

12-دوربین را تکان دهید

 

هر حرکت دوربین هنگام نوردهی (در معرض نور قرار گرفتن) باعث تولید یک عکس شفاف می شود. به ما گفته شده است که از تکان دادن بپرهیزیم اما از لحاظ تاثیر بصری، بلور می تواند زیبا باشد. پس چرا یک صحنه را با استفاده از طولانی کردن سرعت شاتر و سپس حرکت دادن و چرخاندن دوربین و زوم کردن، به یک سری از خط های بلور تبدیل نکنیم؟

 

قوانین عکاسی

 

13-اواسط روز عکس برداری کنید

 

ظهر ها معمولا زمانی است که عکاسان از عکس برداری خودداری می کنند. ساعات خاص و جادویی حوالی طلوع وغروب خورشید بهترین زمان برای عکس برداری در محیط بیرون است، اما هدف ما از بیرون رفتن در این زمان که خورشید در بالا ترین نقطه خود قرار دارد و نور زیاد است چیست؟ ظهرها مطمئنن زمان چالش برانگیزی برای عکاسی است، اما اگر ما بتوانیم نور مناسب و زاویه درست را طوری انتخاب کنیم که نور مستقیما بالای جسم باشد، می توانیم به راحتی به عکس برداری خود ادامه دهیم.

 

قوانین عکاسی

 

14-نیازی به white balance  (تراز سفیدی) نیست

 

اگر شما عکس خام بگیرید می توانید بعدا white balance آن را از طریق ادیتور (ویرایشگر) های خام (مثل اتاق نور یا همان Lightroom ویا پردازشگر خام خود دوربین ) تغییر دهید و دقیقا همان نتیجه را بگیرید ، به طوری که انگار خود دوربین این کار را کرده است. بسیاری از عکاسان white balance را روی حالت خودکار می گذارند و در صورت نیاز بعدا آن را تغییر می دهند. به این ترتیب تنظیم white balance در خود دوربین بهتر است ، اما به هیچ وجه ضروری نیست.

 

قوانین عکاسی

 

15-نگران mirror lockup (قفل آینه) نباشید

 

به ما گفته شده است که کلانک آینه می تواند باعث ایجاد لرزش در دوربین شود. اما در حقیقت، تا زمانی که شما از یک سه پایه جامد استفاده می کنید ، فقط برای شاتر در محدوده سرعت 1/40  ثانیه تا 3 ثانیه مشکل ایجاد می کند. برای سرعت های بیشتر لحظه لرزش بسیار ناچیز است و تاثیر خاصی ندارد.

 

قوانین عکاسی

 

16-بی توجهی به پیش زمینه

 

اغلب به ما در عکس برداری از مناظر و چشم انداز ها گفته می شود که وجود پیش زمینه در عکس لذت بخش است (شئی هایی هستند که به ساختار عکس توازن و تعادل می دهند و چشم را به سمت عناصر دور در کادر سوق می دهد) و یک ابزار خوب در ساختار است ،اما بدی های خود را نیز دارد. هنگام مواجه شدن با یک صحنه جدید ، اگر تمام تمرکز را روی سنگی که در پیش زمینه است بگذاریم نه تنها زاویه درست را انتخاب نمی کنیم ،بلکه در آخر همه عکس های گرفته شده از مناظر و چشم انداز ها شبیه به هم خواهد بود. پس بهتر است که پیش زمینه را کاملا فراموش کنیم.

 

قوانین عکاسی

 

17-فاصله های کانونی را با هم ترکیب کنید

 

برای بعضی از موضوعات  متداول فاصله کانونی تعریف شده است. به عنوان مثال ،برای دیدن تصاویر حیات وحش از لنز های بلند ،در تصاویر گرفته شده از مناظر از زاویه ی باز و پهن و در پورتریت ها از لنز های متوسط استفاده می کنند. تغییر دادن این زاویه ها گاهی باعث جالب شدن تصویر می شود.

 

قوانین عکاسی

 

18-از فضا های مرده استفاده کنید

 

پرکردن کادر راه خوبی برای حذف جزئیات غیر مهم ،کوچک کردن و به حداقل رساندن پس زمینه های در هم و تمرکز بر روی خود موضوع، است . اما گاهی فضای مرده می تواند کمک کند که یک داستان را تعریف کند و یا یک حالت خاص به تصویر دهد. در تصویر بالا ، تاکید بر روی یک غواص که در آب های نامعلوم شیرجه زده است دارد.

 

قوانین عکاسی

 

19-روی چشم ها تمرکز نکنید

 

چشم ها دروازه ای به روح ما دارد ، به همین دلیل همیشه باید به آن ها توجه کامل داشت. به طور کلی ، این قاعده ای است که پیروی از آن در تصاویر پورتره مهم است زیرا معمولا در عکس ها تا زمانی که چشمان درست و تیز باشند ،دقیق بودن دیگر اجزا زیاد مهم نیست. اما گاهی وقت ها تمرکز بر روی قسمت های دیگر می تواند نتایج خلاقانه ای داشته باشد.

 

قوانین عکاسی

 

20-قانون های یک سوم را فراموش کنید

 

ایده این قوانین عکاسی به این دلیل است که ما صفحه را به سه قسمت تقسیم می کنیم که شامل 2 خط افقی و یک خط عمودی است و شما شئی مورد نظر را در کادر با این خطوط تنظیم و هماهنگ می کنید. این موضوع یک ترفند ترکیبی خوب است که باید در ذهن داشته باشید ،اما این واقعیت که به یاد آوردن آن آسان است یعنی که به پایه ی همه ساختار ها و ترکیبات تبدیل می شود که خود این موضوع می تواند باعث تنبلی و یا از دست دادن فرصت ها برای فریم های جالب تر و زیبا تر شود.

 

قوانین عکاسی

 

ترکیب باید با طوری مرتب سازی شده باشد که با موضوع مطابقت داشته باشد.(البته گاهی شکستن همین قوانین عکاسی باعث تاثیر خوب بر روی عکس می شود و ارزش شکستن آن را دارد )