بازار تهران به سبب قدمت آن پر است از مکان های جذاب و دیدنی، در ادامه با به 5 تا از معروف ترین این مکان ها خواهیم پرداخت:

 

1-تیمچه حاجب الدوله

 

 

 

تیمچه شاید وقتی تابلوهای راهنمای درون بازار را می بینید که اشاره به تیمچه ای خاص دارند، از خود سوال کنید که تیمچه چیست؟ تیمچه حیاطی است که چهار طرف آن مغازه یا اتاق دارد. بازار تهران هم مثل همه بازارهای کشورمان از تعداد زیادی تیمچه تشکیل شده است.

 

 

هر کدام از این تیمچه های مشخصات معماری خاص خود را دارند و در آن ها محصولاتی از یک دسته به فروش می رسد. یکی از معروف ترین و زیباترین تیمچه های بازار تهران تیمچه حاجب الدوله است. تیمچه حاجب الدوله یکی از بازارچه های اطراف سبزه میدان است که معماری زیبا و خیره کننده ای دارد. تیمچه حاجب الدوله در زمان ناصرالدین شاه توسط «حاج علی خان حاجب الدوله» ساخته شد.

 

 

دسترسی: ورودی تیمچه حاجب الدوله در تهران، خیابان پانزده خرداد، سبزه میدان، بازار کفاش ها قرار دارد.

 

2- قهوه خانه حاج علی درویش

 

حاج علی درویش

 

بازار تهران یکی از پر رمز و رازترین و زیباترین و پر رفت و آمدترین جاذبه های گردشگری ایران است. اگر به این بازار فقط به قصد خرید مراجعه کنید و از دیدن اطراف خود غافل شوید قطعا ضرر خواهید کرد. زیرا این بازار پر است از جاذبه هایی که دیدن تمام آنها روزها و شاید هفته ها به طول می انجامد و برای دیدن آنها باید علاوه بر حجره ها و مغازه های اطراف نگاهی عمیق تر هم به دالان ها تنگ و تودرتوی بازار و البته بالای سر خود برای دیدن معماری تهران قدیم بیندازید. یکی از این مکان های دیدنی کوچکترین قهوه خانه دنیا، یعنی قهوه خانه حاج علی درویش، است.

 

 

حاج علی درویش

 

هیچ گاه تجربه نوشیدن چنین چای را در جای دیگری تجربه نخواهید کرد! به عبارتی می توان گفت این چای ترش یکی از خوشمزه ترین چای های دنیاست که می توانید آن را در محیطی که شما را به تهران قدیم می برد، بنوشید و لذت ببرید.

 

حاج علی درویش

 

نام این ظرف «صندوق مولا» است. حاج کاظم برای ما می گوید بازار ی ها و مردمی که اینجا چای می خورند بقیه پول خود را در این صندوق می ریزند و این پول برای بچه های بهزیستی جمع می شود.

 

حاج علی درویش

 

دسترسی: برای رسیدن به این قهوه خانه باید از ورودی بازار زرگرها (بازار بزرگ) وارد شوید. این ورودی در خیابان پانزده خرداد، روبروی خیابان ناصرخسرو قرار دارد.

 

حاج علی درویش

 

3-سبزه میدان

 

بازار تهران

 

سبزه میدان یکی از پر رفت و آمدترین  میدان های تهران است که از دوران صفویه و زندیه محل کاشت سبزی برای مردم تهران بوده و به همین دلیل به این نام شهرت داشته است. این میدان حالا به دلیل مجاورت با بازار تهران و جای دادن ورودی اصلی بازار در خود بسیار شلوغ و پر هیاهو است.

 

در اطراف این میدان همه چیز از جمله خشکبار، فرش، لوازم دکوراسیون داخلی خانه، غذاهای سنتی و فست فود و طلا و جواهر به فروش می رسد. همچنین اغذیه فروشی های معروفی مانند کبابی نایب، مسلم و شمشیری که از تهران قدیم به جای مانده اند، همه روزه میزبان مراجعه کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

 

بازار بزرگ تهران

 

دسترسی: بهترین راه برای رسیدن به سبزه میدان، استفاده از مترو است. برای رسیدن به سبزه میدان می توانید در خط یک متروی تهران و در ایستگاه مترو پانزده خرداد از قطار پیاده شوید و با حدود پنج دقیقه پیاده روی به سمت شرق به این میدان برسید. همچنین از نقاط مختلف شهر، مانند پایانه تاکسی میدان آزادی به چهارراه گلوبندک تاکسی تردد می کند و از آنجا هم در همین مسیر می توانید به سبزه میدان برسید.

 

همچنین از میدان توپخانه (امام خمینی) هم ماشین دودی های قدیمی به سمت خیابان پانزده خرداد و سبزه میدان تردد می کنند که سوار شدن به آنها به یاد تهران قدیم می تواند جالب و خاطره انگیز باشد.

 

4-کاخ گلستان

 

بازدید از کاخ گلستان

 

شاید زیباترین کاخ از مجموعه کاخ های تهران و نگین انگشتری این کاخ ها را بتوان کاخ گلستان دانست. این کاخ دارای سابقه بسیار است. کاخ گلستان یک مجموعه کاخ است که بنای آن در زمان یک سلسله ساخته شده و سپس در طول زمان در دوره های بعد محوطه هایی به آن اضافه شده است.

 

کاخ گلستان

 

تاریخ ساخت بنا را در زمان شاه عباس صفوی دانسته اند. کاخ گلستان در عهد قجر مورد استفاده بود. در دوره ناصرالدین شاه قاجار و با مسافرت هایی که شاه به کشورهای خارجی داشت، تحت تاثیر معماری اروپایی قرار گرفت و تغییراتی به سبک اروپایی در معماری کاخ گلستان انجام داد.

 

بازار تهران

 

دسترسی: بهترین راه برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده از مترو است. برای رسیدن به این مجموعه کافی ست در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه در خیابان پانزده خرداد به سمت شرق بروید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ گلستان در این خیابان قرار دارد و از ایستگاه مترو تا این ورودی تنها پنج دقیقه پیاده روی لازم است.

 

5-کوچه مروی

 

بازار تهران

 

کوچه مروی یکی از قدیمی ترین مراکز خرید تهران است که در گذشته مهاجران عرب در آن به تجارت می پرداختند که امروزه تعداد آنها بسیار کمتر از گذشته است. در این کوچه انواع خوراکی خارجی که در نقاط دیگر شهر کمتر به چشم می خورند، بورس انواع لوازم آرایش، اسباب بازی و چای و قهوه و غیره به فروش می رسد.

 

بازار تهران

 

همچنین فلافلی مروی یکی از معروف ترین فلافلی های ایران، سر کوچه مروی قرار دارد. عمارت شمس العماره و بسیاری از ساختمان های قدیمی دیگر تهران مانند سرای روشن و بازار تهران در نزدیکی این کوچه قرار دارد.

 

دسترسی: برای رسیدن به کوچه مروی می توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در ایستگاه مترو پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه با ده دقیقه پیاده روی در خیابان پانزده خرداد به خیابان ناصرخسرو و کوچه مروی که در سمت راست شما قرار خواهد داشت برسید.

 

مسیر بین ایستگاه مترو تا خیابان ناصرخسرو را می توانید با درشکه یا ماشین دودی هایی که در این مسیر تردد می کنند هم طی کنید تا کمی به یاد تهران قدیم بیفتید. همچنین می توانید در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) که تقاطع خط یک و دو است از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه مترو که در میدان امام خمینی (توپخانه) قرار دارد، به خیابان ناصرخسرو رفته و با حدود 15 دقیقه پیاده روی به کوچه مروی برسید. توجه داشته باشید که این مسیر کمی طولانی تر است.

 

بازار تهران پر از مکان های دیدنی و کوچه و پس کوچه های رمز آلود است که ما فقط چند مورد از آنهارا در اینجا بیان کردیم، شما چه مکان هایی را در بازار تهران می شناسید؟ در باکس نظرات با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.