کاربرد سه پایه ها در عکاسی با نوردهی طولانی

 

عکاسی با نوردهی طولانی

 

وقتی که پای عکاسی با نوردهی طولانی به میان می آید، حضور یک سه پایه ی محکم بسیار ضروری است. امروزه اکثرا سه پایه هایی به فروش می رسند که سبک، با دوام و از جنس کربن فایبر هستند. درست است که این سه پایه ها برای عکاسی در هر شاخه ای به کار می روند اما برای عکاسی با نوردهی طولانی، به سه پایه ای نیاز دارید که محکم تر از این حرف ها باشد و در اغلب این موارد،  یک سه پایه ی سبک چندان به دردتان نمی خورد. مثلا می توانید به سراغ سه پایه های سنگین آلومینیومی بروید تا مطمئن باشید که دوربینتان کمترین لرزشی نخواهد داشت.

 

 

سه پایه ها برای عکاسی پاناروما

 

برای عکاسی پاناروما، وزن سه پایه ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست، مگر اینکه نوردهی طولانی را در این شاخه از عکاسی به کار بگیرید. برای ارتقاء عکاسی پانارومیک، دو ویژگی  بسیار کاربردی در سه پایه ها وجود دارد. یکی وجود یک Plate پانوراما در سه پایه است که به کمک آن می توانید سه پایه را هر جا که می خواهید قرار دهید و دوربین را به صورت جداگانه رویش تراز کنید.

 

سه پایه  ها

 

بنابراین، به راحتی می توانید دوربین را چرخانده و کادرهای پی درپی بعدی را انتخاب کنید. ویژگی دوم در سه پایه ها، حضور یک اسلاید مرکزی است که به کمک آن می توانید لنز را به جای بدنه ی دوربین، به نقطه ی مرکزی سه پایه نزدیک کنید. اگر نقطه ی مرکزی لنز در بخش دقیق و درستی قرار بگیرد، اعوجاج موجود بین کادرها به حداقل می رسد.

 

برای عکاسی پانارومیک در سطح پیشرفته تر، می توانید یک گیمبال دستی تهیه کنید. این پایه های مخصوص، امکانات خوبی برای عکاسی پانوراما و حتی پانورامای 360 درجه دارند و خطای ترکیب عکس ها را به حداقل می رسانند.

 

 

سه پایه های مخصوص عکاسی پرتره و پرسنلی

 

عکاسی هد شات یا پرسنلی با عکاسی پرتره فرق دارد. البته این گفته عجیب به نظر می رسد اما حقیقت دارد. برای عکاسی پرتره، بیشتر از اینکه از یک سه پایه استفاده کنید، به اطراف حرکت می کنید تا زاویه ی مناسبی را پیدا کنید. اما در عکاسی هدشات، سوژه یا ایستاده و یا جایی بی حرکت نشسته است. بنابراین نیازی نیست عکاس زیاد حرکت کند، پس به سه پایه نیاز دارد. در قدیم، این مدل سه پایه ها در عکاسی ها بیشتر دیده می شد.

 

سه پایه  ها

 

هرچند برای عکاسی هد شات یا پرسنلی نیز باید با حفظ موقعیت فعلی دوربین، گهگاه کمی حرکت کنید. برای این کار، می توانید از یک سه پایه صلیبی استفاده کنید یا روی یک سه پایه ی معمولی یک بال هد نصب کنید. به کمک یک بال هد، تغییر زاویه را خیلی راحت تر و سریع تر انجام می دهید. برای اینکه کاملا صحبتم را درک کنید، توصیه می کنم که یکی از ویدیوهای عکاسی هدشات Peter Hurley را نگاه کنید و ببینید که او چگونه با یک دوربین سنگین hasselblad، از سه پایه اش استفاده می کند. بال هد ها، به شما اجازه می دهند تا زاویه کادر را به دلخواه خودتان تغییر دهید و همچنان دوربین را روی سه پایه حفظ کنید.

 

 

کاربرد سه پایه برای عکاسی از محصولات

 

عکاسی از محصولات در استودیو انجام می شود و در آن سوژه ها ساکن و بی حرکت هستند. اگر بخواهید در استودیو و از محصولی عکس بگیرید ، کل زمان عکس برداری، دوربینتان در یک نقطه قرار دارد و نیازی نیست که زیاد موقعیتش را تنظیم و جابه جا کنید. ممکن است بخواهید لپ تاپ خود را نیز روی سه پایه نصب کنید.

 

عکاسی صنعتی

 

جالب است بدانید سه پایه های بسیاری برای نصب هم زمان به لپ تاپ و دوربین وجود دارد. اما برخی از عکاسان تجاری، به جای این سه پایه ها از پایه های مستحکم عکاسی استفاده می کنند. این پایه ها دقیقا همانند سه پایه هستند اما به شدت سنگین اند و بهتر می توان طول، زاویه و ارتفاع را در آن ها تنظیم کرد.

 

این پایه ها مجهز به چرخ هایی نیز هستند که به کمک آن ها به راحتی می توانید دوربین را به اطراف استودیو حرکت دهید. به خاطر استحکام بالا و ساختار سنگین این پایه ها، شما به راحتی می توانید یک لپ تاپ را نیز به آن وصل کنید. در قدیم سه پایه های صلیبی چنین استفاده ای داشتند و معمولا دو دوربین روی آن ها نصب می شد. امروزه همان سه پایه ها برای عکاسی از محصولات استفاده می شوند. چون در یک طرف آن ها دوربین و در طرف دیگر آن لپ تاپ وصل می شود.

 

عکاسی صنعتی

 

البته این پایه ها معمولا گران قیمت هستند و کاربرد خاصی دارند، بنابراین هرکسی آن ها را تهیه نمی کند. اگر شما نمی خواهید برای خرید چنین چیزی، این همه پول را در یک چشم به هم زدن از دست بدهید، بهتر است یک سه پایه فلزی سنگین تهیه کنید. به هرحال قرار نیست آن ها را در مسافت های طولانی حمل کنید و سنگینی آن ها هیچ اشکالی ندارد. این نوع سه پایه ها نیز مخصوص این هستند که در یک نقطه ساکن قرار بگیرند و دوربینتان را روی آن نصب کنید.

 

به یاد داشته باشید، وقتی وزن یک سه پایه بالا است، یعنی برای این طراحی شده که دوربین های سنگین تری را نگه دارد. پس می توانید به راحتی لپ تاپتان را روی آن نصب کنید و خیالتان نیز از بابت نیفتادنش راحت باشد. این سه پایه ها به راحتی می توانند دوربین و لپ تاپ شما را حمل کنند. ضمنا ، برای عکاسی از محصولات، بال هد به دردتان نمی خورد. به جای آن، از یک هد تثبیت موقعیت مثل Induro PHQ-3 استفاده کنید.

 

 

کاربرد سه پایه در عکاسی از حیات وحش

 

عکاسی حیات وحش

 

معمولا ، یک سه پایه ی مستحکم کربن فایبری برای این شاخه از عکاسی بسیار کارآمد است. علاوه بر کاور های لنز (منظورم همان کاورهای کماندویی لنز برای استتار است) هد های گیمبال نیز می توانند بهترین دوست یک عکاس حیات وحش باشند. اگر نمی خواهید از یک هد گیمبال استفاده کنید، از یک بال هد قوی استفاده کنید تا بتوانید در حین حفظ استحکام سه پایه، زاویه ی دوربین را با حرکاتی نرم تغییر دهید.

 

 

کاربرد سه پایه برای عکاسی در سفر و عکاسی با پای پیاده

 

عکاسی در سفر

 

من این دو شاخه را یکی کردم، چون خیلی شبیه یکدیگر هستند. حتی اگر قرار نیست حین سفر پیاده روی کنید، باز هم نکات مربوط به این دو یکسان است. اساسا در هر عکاسی در سفر یا عکاسی با پای پیاده ای، باید سه پایه ای حمل کنید که سبک و راحت باشد. شخصا برای عکاسی در این شاخه ها، از سه پایه ی Really Right Stuff که از کربن فایبر ساخته شده است استفاده می کنم. پایه ها در این سه پایه بسیار بلند و سبک هستند، اما در حقیقت، این سبک ترین سه پایه با پایه های سه تکه من است.

 

عکاسی منظره

 

خلاصه

 

در این مقاله، من در شش بخش مختلف به شما توضیح دادم که چرا سه پایه ای که از آن استفاده می کنید بسیار مهم است و بین سه پایه های مختلف تفاوت وجود دارد. هرچند، نکات زیادی راجع به سه پایه های مناسب برای شاخه ای که در آن عکاسی می کنید نیز وجود دارد. ولی با دانستن این شش نکته، نیازی نیست تمام آن مطالب را دنبال کرده و مطالعه کنید.

 

وقتی که ابزارتان را دقیق بشناسید، خودتان نیز می دانید که چگونه از آن بهترین استفاده را بکنید. پس از چیزی که با آن راحت هستید استفاده کنید، چون داشتن سه پایه ای که در شرایط متفاوت به دردتان بخورد خیلی بهتر از این است که اصلا سه پایه ای نداشته باشید.

 

قبل از اینکه این صفحه را ببندید، اگر شما نیز نظر یا پیشنهاد خاصی راجع به استفاده از سه پایه ها دارید، می توانید از طریق باکس نظرات زیر، آن را با ما به اشتراک بگذارید.