دوربین Light L16، یک شگفتی در طراحی است. این دوربین با 16 لنز خود که هر کدام روی یک قطعه‌ی شیشه‌‌ای قرار گرفته، 16 تصویر مختلف می‌سازد. این تصاویر در هم ادغام می‌شوند تا تصویری بزرگ و زیبا را ارائه دهند. سایز این دوربین به علت اجزای زیادی که در آن قرار گرفته اند دیگر در حد یک گوشی هوشمند نیست و با ضخامتی که دارد فضای جیب شما را به طور کامل اشغال می‌کند، اما سایز آن به iPad Mini نمی‌رسد. با خرید دوربین Light L16 باقیمت 2000 دلار، در ظاهر یک بدنه با تمام لنزهای لازم برای عکاسی را در اختیار دارید.

 

دوربین Light L16

 

با لمس تاچ اسکرین 5 اینچی دوربین Light L16 توسط انگشت خود، می‌توانید روی تصویر بدون افت کیفیت زوم کنید، این موضوع به علت دارا بودن لنزهای مختلف که از لنز واید 28 میلی‌متری تا لنز تله 150 میلی‌متری را شامل می‌شود، امکان پذیر شده‌است. برای فهم این‌که چگونه دوربین Light L16 می‌تواند زوم بدون افت کیفیت را انجام ‌دهد، به گوشی‌های دو لنزه مثل آیفون یا نوت فکر کنید که به شما اجازه می‌دهند از لنز واید به لنز تله بروید، تا زومی بدون افت کیفیت داشته باشید. این دوربین برای این‌که بتواند 16 تصویر را ثبت کند، دارای 5 لنز واید 28 میلی‌متری، 5 لنز 70 میلی‌متری و 6 لنز تله 50 میلی‌متری است. دوربین Light L16، برای ثبت این 16 تصویر از 16 لنز ذکر شده استفاده می‌کند که هر کدام سنسور جداگانه و فاصله‌ی کانونی متفاوتی دارند.

 

دوربین Light L16

 

کیفیت تصویرهایی که دوربین Light L16 می‌گیرد، چیزی بین گوشی‌های های هوشمند و دوربین‌های بدون آینه یا DSLR است. برای این‌که بتوانید تصاویر را با بالاترین رزولوشن ویرایش یا ذخیره کنید، به نرم افزار ویرایش‌گر تصویر دسکتاپ این دوربین احتیاج دارید.

 

تفاوت تصویر دوربین Light L16، با تصویر دوربین‌هایی که از چند لنز استفاده می‌کنند در ادغام تصاویر است. به این دلیل تصویری که این دوربین ارائه می‌دهد، از تصویر دوربین‌های گوشی‌های هوشمند کیفیت بهتری دارد. تصویری که این دوربین در پیش نمایش به شما در صفحه‌ی نمایش نشان می‌دهد، با رزولوشن پایین است. تصویری که در Playback آن را می‌بینید و می‌توانید روی آن زوم کنید، از رزولوشن 13 مگاپیکسلی برخوردار است. ولی اگر بخواهید به رزولوشن 52 مگاپیکسلی دست پیدا کنید که بالاترین رزولوشن این دوربین است، ، باید از نرم افزار ویرایش‌گر تصویر استفاده کنید  که شرکت استارتاپ Light برای این دوربین ارائه کرده‌است.

 

دوربین Light L16

 

تصویر 13 مگاپیکسلی دوربین Light L16  در نور خوب گاهی شما را فریب می‌دهد و حس می‌کنید که تصویر با سنسور بزرگتری گرفته شده است. رنگ این دوربین گاهی Saturation بالایی دارد و گوشی‌های هوشمند معمولا رنگ بهتری را ارائه می‌دهند.

در تئوری به نظر می‌رسد که ادغام تصاویر باعث می‌شود که در نور کم دوربین Light L16  عملکرد بهتر و نویز کمتری از گوشی‌های هوشمند داشته باشد، اما در اغلب اوقات این موضوع در واقعیت اتفاق نمی‌افتد. همچنین ثبت تصویر بدون لرزش در دوربین Light L16  کار سختی است، به دلیل ‌این‌که برای ثابت کردن تصویر از هیچ تثبیت کننده‌ای استفاده نشده است.

 

 

دوربین Light L16

 

سرعت مشکل دیگری در این دوربین است. زمانی که به آرامی شات بزنید، متوجه هیچ تاخیری نخواهید شد. با توجه به محاسباتی که دوربین انجام می دهد این موضوع جالب توجه است. این موضوع سبب می‌شود این دوربین برای عکاسی خیابانی مفید باشد.

 

اما مشکل آنجایی وجود دارد که سعی می‌کنید عکس‌های پشت سر هم و بدون فاصله بگیرید. سرعت بازیابی اسکرین زمانی که یک یا دو شات می‌زنید قابل تحمل است. اما موقع گرفتن چند عکس پشت سر هم خسته کننده می‌باشد.

 

L16 برای عکس‌های خیابانی مناسب است اما محدودیت سرعت در این دوربین وجود دارد. فوکوس خودکار این دوربین بسیار آهسته عمل می‌کند و حتی گاهی قابل اعتماد نیست. این مشکل به ویژه در نور کم بیشتر قابل مشاهده است. همچنین از آنجا که فوکوس آن به وسیله‌ی صفحه‌ی لمسی مدیریت می‌شود، تنظیم دقیق محل فوکوس دشوار است.

 

اگر دوربین L16 قرار است جایگزین یا مکملی برای DSLR یا دوربین بدون آینه و یک کوله پشتی از لنز باشد، تنها ویژگی آن این است که در فضا صرفه جویی می‌کند.

 

بخشی از عدم رضایتی که از کار با این دوربین حاصل می‌شود مربوط به صفحه نمایش لمسی آن است. رابط کاربری این دوربین نسبتا ساده است اما بعضی از گزینه‌ها به خوبی در دسترس نیستند. به ویژه زمانی که می‌خواهیم به سرعت تنظیماتی را انجام دهیم این مشکل وجود دارد.

 

ویرایش عکس‌های L16 آسان نیست. طراحی نرم افزاری که شرکت برای ویرایش عکس‌های این دوربین ارائه کرده است بسیار ساده و چیزی شبیه به تجربه‌ی کار با pseudo-Lightroom است. می‌توانید با این نرم افزار نور، کنتراست و وضوح را ویرایش کنید. همچنین وجود ابزار خلاقانه‌ای مانند شبیه سازی بوکه‌ و عمق میدان یاد آور دوربین‌های Lytro است.

 

اگر شما یک تلفن همراه اندروید دارید، می‌توانید از نرم افزار ویرایشگر نسخه‌ی اندروید روی موبایل خود استفاده کنید زیرا دوربین L16 قادر به انتقال فایل از طریق بلوتوث می‌باشد. اما با استفاده از این امکان فقط می‌توانید عکس‌های با فرمت JPG به حجم 14 مگاپیکسل را انتقال دهید و انتقال فایل‌های خام DNG امکان پذیر نیست. از آن‌جا که آیفون اجازه‌ی انتقال فایل‌های معمول را با بلوتوث نمی‌دهد، هیچ راه سریع و آسانی برای انتقال تصاویر گرفته شده با L16 بر روی دستگاه اپل وجود ندارد.

 

برای انتقال فایل‌ها بر روی دستگاه اپل، کاربر باید دوربین را به یک کامپیوتر متصل کند و تصاویر را از طریق نرم افزار دسکتاپ به کامپیوتر منتقل کند.( این فرآیند برای 300 عکس حدودا نیم ساعت زمان می‌برد.)

 

دوربین Light L16

 

L16  به عنوان یک دوربین چندان راضی کننده نیست. چرا که ویژگی سبک بودن آن به تنهایی این دوربین را به یک محصول مستقل تبدیل نمی‌کند. این دوربین بیشتر در بردارنده‌ی ایده‌های خاصی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند در گوشی‌های هوشمند بیشتر استفاده شوند. گرچه فضا در گوشی‌های هوشمند نکته‌ی مهمتری است اما در سال‌های اخیر تقاضا برای کیفیت برتر و انعطاف پذیری در عکاسی با گوشی‌های هوشمند افزایش یافته است. حتی با کوچک شدن دوربین‌ها، تکنولوژی وزن کم هنوز هم می‌تواند زوم اپتیکال بزرگ، رزولوشن بالا، و کیفیت بهتر در گوشی‌های هوشمند را برای ما به ارمغان آورد.

 

در حال حاضر شرکت‌های اپل، سامسونگ، و هوآوی، از چندین ماژول دوربین بر روی تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند و با ارائه‌ی یک لنز زوم به مشتریان قابلیت انعطاف بیشتری به دوربین می‌دهند.

 

مترجم: بنفشه صدر نفیسی